دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰
۳

دلسوزانه با خانم علم‌الهدی درباره بانوی اول

يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 852851
سخنان خانم جمیله علم‌الهدی همسر آیت‌الله رئیسی درباره بانوی اول کشور با واکنش‌های عمدتا منفی نیروهای انقلابی مواجه شد.
دلسوزانه با خانم علم‌الهدی درباره بانوی اول
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، خانم جمیله علم‌الهدی همسر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش زنان تاثیرگذار که در مشهد مقدس برگزار می‌شود در واکنش به اظهارنظری که ایشان را بانوی اول  کشور معرفی می‌کرد، گفتند که در ساختار جمهوری اسلامی‌، بانوی اوّل همسر رهبر معظم انقلاب هستند.

این گفته‌ی خانم علم‌الهدی با واکنش‌های عمدتاً منفی نیروهای انقلابی مواجه شد که به نظر می‌رسد واکنش کاملاً معقولی است؛ به دلایل و توضیحات ذیل:

1-  خانم جمیله علم‌الهدی فارغ از آنکه دختر چه کسی و همسر چه کسی است، خود جایگاه علمی قابل احترامی دارد؛ ایشان دکترای خود را در سال 1380 در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده و هم‌اینک نیز استاد دانشگاه شهید بهشتی است. خانم علم‌الهدی یکی از صاحب‌نظران حوزه‌ی آموزشی خود و همچنین مباحث مربوط به حوزه زنان است.

2-  همچنانکه گفته شد، خانم علم‌الهدی به جهت صاحب‌نظر بودن در برخی موارد، همچون دیگر افراد جامعه می‌تواند دیدگاه‌های خود را مطرح کند و با اقبال یا نقد معمول مواجه شود؛ همچنانکه پیش از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی نیز او نقش نسبتاً فعالی را در حوزه اجتماعی ایفا می‌کرد و کسی هم نمی‌توانست از این جهت به ایشان خرده بگیرد.

3-  با این حال، اینکه تصوّر شود با ریاست‌جمهوری یک فرد در ایران، برای همسر ایشان، جایگاه بخصوصی به لحاظ ساختار قانون اساسی کشور ایجاد می‌شود، قطعاً خطاست. البته خانم علم‌الهدی در مراسم امروز عنوان می‌کند که برخلاف معرفی ایشان به عنوان بانوی اول در جشنواره، این عنوان متعلق به وی نیست؛ امّا مسئله اینجاست که اساساً چنین جایگاه و عنوانی در کشور وجود ندارد که متعلق به همسر رئیس‌جمهور باشد یا ایشان بتواند آن را از آنِ شخصیت دیگری بداند.

4-  یکی از مزیّت‌های دولت آیت‌الله رئیسی در طول یک سال و نیم گذشته دوری این دولت از حاشیه و تمرکز آن بر کار و خدمت بوده است؛ قطعاً این را هم می‌فهمیم که رقبا و بعضاً مخالفان این دولت از تلاشی برای حاشیه‌سازی‌های گاه و بیگاه و بی‌بنیاد برای آن فروگذار نمی‌کنند، امّا مسئله اینجاست که نباید مباحثی که اصلاً نه صحیح است و نه ضرورتی برای طرح آن وجود دارد، مثل همین بحث انتزاعیِ بانوی اوّل، موجب شود که بدخواهان دولت دستاویزی برای حاشیه‌سازی پیدا کنند.

5-  همچنانکه جمهوری اسلامی همان دموکراسی غربی نیست و بر مبنای اسلام و عدالت و شئونات شرعی و واقعی افراد، و نه نسبت‌های فامیلی و ... استوار است، به همان دلیل هم چیزی به نام بانوی اوّل نه در آن وجود دارد و نه نیازی به چنین عناوین من‌درآوردی هست. لذا اصل طرح این بحث، یا مباحثی که شائبه‌ی در میان بودن تمایل به طرح آن را، از ناحیه‌ی هر کس که باشد، به میان بکشد، حتماً غلط است.
https://jahannews.com/vdcgnx97qak9n74.rpra.html
jahannews.com/vdcgnx97qak9n74.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا شمسایی
Iran, Islamic Republic of
بانوی اول یابه عبارتی نمونه درکشورما مادران وهمسران شهدا هستند ولاغیروهمسر رهبر معظم انقلاب همچون همسر امام خمینی بی ادعا وبی حاشیه نقش همسر وفادار ومشغول خانواده داری هستند
Iran, Islamic Republic of
مطلب به جا و نقد بسیار خوبی بود.
Iran, Islamic Republic of
امام رحمت الله علیه در صحیفه امام ج 6، ص300 می فرمایند: «مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند».
اگر بخواهیم چنین واژه ای را هم استفاده کنیم, باید مفهومش را مفاهیم دینی جستجو کنیم. حضرت فاطمه علیها سلام، سرور زنان دو عالم هستند و حتی مادران و همسران و دختران شهدا هم به ایشان اقتدا نمودند. اتفاقا این مساله باشد که این مفاهیم اصیل دینی که پایه انقلاب ما بوده بیشتر از قبل تبیین شود و تلاش کنیم که الگوی زنان جامعه ما حضرت فاطمه علیها سلام باشد