دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

ماجرای دست رد الجزایر به سینه فرانسه

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب: 848351
فرانسویها به تازگی از الجزایر خواسته بودند از حریم هوایی این کشور برای حمله به نیجر استفاده کنند که با رد درخواست خود مواجه شدند.
ماجرای دست رد الجزایر به سینه فرانسه
به گزارش جهان نيوز، دولت فرانسه اخیرا از الجزایر خواست که به منظور مداخله نظامی در نیجر، از حریم هوایی این کشور استفاده کند، ولی مسئولان الجزایر این درخواست را رد کردند.

فرانسویها برای اینکه بر این مسئله سرپوش بگذارند، به صورت کلی طرح چنین درخواستی را رد کردند که با واکنش دو نفر از نمایندگان پارلمان الجزایر مواجه شد. موسی خرفی نائب رئیس پارلمان الجزایر گفت که این کشور به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای حمله به نیجر یا سایر کشورها استفاده کند.

خرفی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: قصد فرانسه درباره مداخله در نیجر، معلوم است. فرانسه به هر نحوی به دنبال این مداخله است. اینکه فرانسه درخواست استفاده از حریم هوایی الجزایر را تکذیب می‌کند به این دلیل است که یا این کشور نیت حمله به نیجر را مخفی کرد یا اینکه از این کار صرف نظر کرده است.

وی با بیان اینکه دوره دیکته‌های فرانسه گذشته است، خاطر نشان کرد: الجزایر تصمیمات حاکمیتی خود را به دور از دیکته اتخاذ می‌کند. ما به درگیری با فرانسه عادت کرده‌ایم و همان گونه که فصول سال تغییر می‌کند، سطح روابط هم تغییر می‌کند.

علی ربیج نماینده پارلمان الجزایر هم در این زمینه گفت: رادیو الجزایر اطلاعات نادرست پخش نمی‌کند. این بدین معناست که تکذیب فرانسه، فقط برای حفظ آبروی این کشور است. الجزایر اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی خود برای هر گونه حمله‌ به نیجر استفاده شود.

ربیج با بیان اینکه این موضعگیری الجزایر، قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: الجزایر مخالف هر گونه مداخله نظامی در نیجر است.فرانسه فکر می‌کرد که درخواستش رد نمی‌شود، ولی اراده سیاسی الجزایر یک صدا خواستار عدم مشارکت در مداخله نظامی نیجر است.

دولت فرانسه چهاردهم مرداد ماه از طرح جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» برای مداخله نظامی در نیجر حمایت کرد.«کاترین کولنا» وزیر خارجه فرانسه هم با «اوحومدو محمدو» نخست وزیر و سفیر نیجر در پاریس درباره کودتای اخیر در این کشور و تحولات مربوط به این کشور دیدار و رایزنی و حمایت پاریس را از مداخله نظامی در نیجر اعلام کرد.

وزیر خارجه فرانسه پیش از این گفته بود که حکومت نظامی در نیامی تا یک شنبه فرصت دارد قدرت را واگذار کند و دموکراسی در این کشور را احیا کند در غیر اینصورت تهدید کشورهای غرب آفریقا در زمینه مداخله نظامی باید خیلی جدی گرفته شود.

به دنبال حمایت فرانسه از طرحهای مربوط به مداخله نظامی در نیجر، فرماندهان نظامی بورکینافاسو و مالی در واکنش به گزارش‌های منتشرشده درباره احتمال مداخله نظامی برخی کشورهای آفریقایی و فرانسه در نیجر، هشدار داده بودند که دخالت نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه هفته گذشته رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.
https://jahannews.com/vdcgn797qak9tw4.rpra.html
jahannews.com/vdcgn797qak9tw4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *