چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تکاپوی واشنگتن برای انحلال حشد الشعبی همچنان ادامه دارد

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۱
کد مطلب: 846928
یک رسانه عراقی فاش کرد، ایالات متحده همچنان در حال وارد آوردن فشار بر عراق برای مجبور کردن این کشور جهت انحلال حشد الشعبی است.
تکاپوی واشنگتن برای انحلال حشد الشعبی
به گزارش جهان نيوز، شبکه خبری عراقی المعلومه در گزارشی اعلام کرد، ایالات متحده همچنان به سیاست دشمنی خود علیه عراق در بسیاری از پرونده‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ادامه می‌دهد تا از این طریق مانع از دستیابی بغداد به ثبات در پرونده‌های حیاتی خود شود.

به نوشته این رسانه عراقی، در سفر هیئت امنیتی ـ نظامی عراقی به واشنگتن که به ریاست وزیر دفاع این کشور و عضویت فرماندهان عالی‌رتبه این کشور انجام گرفت، دولت آمریکا با دو پرونده به دنبال باج گیری از هیئت بود، اول مسئله تکمیل روند مسلح کردن ارتش عراق بود که آن را منوط به انحلال حشد الشعبی کرده و در پرونده دوم خواستار الحاق 150 هزار نیروی قسد به ساختار ارتش عراق به بهانه حفاظت از مرزهای عراق و سوریه است.

عائد الهلالی عضو ائتلاف الفتح در این رابطه به این رسانه گفت: ایالات متحده به دنبال باج گیری از هیئت عراقی حاضر در واشنگتن بود به نحوی که تکمیل پرونده مسلح کردن ارتش عراق و به ویژه نیروی هوایی را به انحلال حشد الشعبی مشروط کرده است.

الهلالی افزود: حفظ روند گذشته در مسلح شدن ارتش عراق از طریق  همکاری آمریکا به طور حتم در آینده به دولت عراق آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد، زیرا در گذشته هم شاهد آن بودیم  که واشنگتن اجازه خرید هواپماهای جنگی راوان را از فرانسه به ما نداد.

وی افزود: واشنگتن حتی به بنود توافقنامه نظامی خود با عراق هم پایبند نیست و بعد از گذشت 8 سال از امضای این توافقنامه فقط بخشی از بنود مسلح شدن نیروی هوایی عراق را اجرا کرده است، زیرا ایالات متحده می‌خواهد از طریق مشروط کردن مسلح شدن نیروهای زمینی و هوایی عراق به انحلال حشد الشعبی از عراق باج گیری کند.

الهلالی در ادامه آمریکا را به سرپیچی از تکمیل توافقنامه صدور هواپیماهای نظامی به عراق متهم و تاکید کرد تا به امروز فقط 16 فروند از 32 فروندی که در مورد آن با آمریکا توافق شده بود، تحویل بغداد شده است.

به گفته این رسانه عراقی، به دلیل تلاش واشنگتن برای باج گیری از هیئت عراقی حاضر در ایالات متحده، گفتگوهای هیئت وزارت دفاع عراق با وزارت دفاع آمریکا بدون اعلام دستیابی به توافق توسعه نیروی هوایی به پایان رسید.

در همین راستا یک کارشناس نظامی عراقی خبر داد، هیئت عراقی حاضر نشد هیچ نوع گفتگویی را در واشنگتن در رابطه با درخواست این کشور برای انحلال حشد الشعبی انجام دهد، این در حالی است که این سفر برای آماده سازی جهت سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به آمریکا صورت گرفته است.

صفاء الاعسم مشاور سابق نظامی ارتش عراق در این گفتگو تاکید کرد: مذاکرات در واشنگتن شامل مسلح شدن نیروهای عراقی، آموزش، پشتیبانی و چند پرونده دیگر بود، همچنین مسئله حضور مبهم نظامی آمریکا در عراق و عدم مطلع شدن بغداد زا شمار نظامیان آمریکای حاضر در این کشور و مناطق حضور آنها نیز توسط هیئت عراق مطرح شد.
https://jahannews.com/vdcewp8vvjh8eoi.b9bj.html
jahannews.com/vdcewp8vvjh8eoi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *