سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

مخالفت روسیه با اقدام نظامی «اکواس» علیه نیجر

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 846554
وزارت‌ خارجه روسیه ضمن مخالفت با طرح اقدام نظامی اکواس علیه نیجر تاکید کرد که راه حل نظامی کمکی به حل مساله در نیجر نخواهد کرد.
مخالفت روسیه با اقدام نظامی «اکواس» علیه نیجر
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «الکسی زایتسف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به طرح مداخله نظامی «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس در نیجر گفت: بعید است مداخله نظامی اکواس علیه نیجر به عادی کردن شرایط در این کشور و در کل منطقه کمک کند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، زایتسف درباره موضع مسکو در این زمینه گفت: ما معتقدیم که مداخله نظامی توسط اکواس در یک کشور مستقل به سختی به دستیابی به صلح پایدار در نیجر و شرایط باثبات در آن منطقه منجر خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در این راستا ما تاکید می‌کنیم که کشورهای همسایه نیجر از جمله مالی، بورکینافاسو، چاد و الجزایر به طور منفی به این سناریو واکنش نشان خواهند داد. روسیه انتظار دارد که تصمیمات درباره نیجر از طریق تلاشهای سیاسی و مجاری دیپلماتیک حاصل شود.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و  دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا یا اکواس یک هفته قبل به کودتاچیان نیجر تا روز یکشنبه این هفته برای آزاد کردن محمد بازوم و بازگشت دوباره او به ریاست جمهوری ضرب الاجل داده بود که مورد حمایت فرانسه قرار گرفت.

با این حال به‌رغم پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی اکواس هنوز هیچ اقدامی از سوی این سازمان صورت نگرفته است. 
شبکه الجزیره اخیرا در گزارشی با اشاره به نگرانی کشورهای همسایه نیجر، از شکاف در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در زمینه اقدام نظامی علیه کودتاچیان خبر داده بود.

دولتهای نظامی در مالی و بورکینافاسو نیز تهدید اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر را بلوف خوانده و تاکید کرده‌اند هرگونه اقدام نظامی با واکنش آنها مواجه خواهد شد. گینه نیز در طرف رهبران شورای نظامی نیجر قرار گرفته است. هر سه این کشورها به اضافه نیجر پیش از این از عضویت در اکواس تعلیق شده‌اند و یک کمربند نظامی را در ساحل آفریقا از گینه در غرب تا سودان در شرق تشکیل داده‌اند.
https://jahannews.com/vdcjimeoxuqexiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjimeoxuqexiz.fsfu.html
برچسب ها: نیجر روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *