يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

احادیثی از پیامبر اکرم درباره اهمیت طلب علم

شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 843804
اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن رو است که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.
احادیثی از پیامبر اکرم درباره اهمیت طلب علم
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن رو است که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند:

مَن طَلَبَ العِلمَ لِغَیرِ اللّهِ لَم یَخرُج مِنَ الدُّنیا حَتّى یَأتِىَ عَلَیهِ العِلمُ فَیَکونَ للّهِِ؛ و مَن طَلَبَ العِلمَ للّهِِ فَهُوَ کَالصّائِمِ نَهارَهُ وَ القائِمِ لَیلَهُ؛ و إنَّ باباً مِنَ العِلمِ یَتَعَلَّمُهُ الرَّجُلُ خَیرٌ مِن أن یَکونَ لَهُ أبو قُبَیسٍ ذَهَباً فَأَنفَقَهُ فى سَبیلِ اللّهِ تَعالى.

آن که دانش را براى جز خدا بجوید، از دنیا بیرون نمى رود تا آن که دانش برایش حاصل شود و خدایى گردد و هر کس دانش را براى خدا بجوید، مانند روزه دارِ شب زنده دار است. بى گمان، بابى از دانش را که انسان فرا مى گیرد، برایش بهتر از آن است که همسنگ کوه ابو قُبَیس طلا داشته باشد و آن را در راه خدا انفاق کند.

تنبیه الغافلین: ص۴۲۸ ح۶۷۰ عن أنس؛ منیة المرید: ص۱۰۰ وفیه ذیله، بحارالأنوار: ج ۱ ص ۱۸۴ ح ۹۶.

در جای دیگر نبی اکرم صلوات الله علیه و آله میفرمایند:

إنَّ الرَّجُلَ لَیَطلُبُ العِلمَ و ما یُریدُ اللّهَ، فَما یَزالُ بِهِ العِلمُ حَتّى یَجعَلَهُ للّهِِ عز و جل.

[گاه]انسان، دانش را مى جوید، بى آن که مقصودش خدا باشد. پس همواره دانش با او خواهد بود تا آن را در راه خداى عز و جل قرار دهد.

الفردوس: ج ۱ ص ۱۹۴ ح ۷۳۳ عن أنس.

https://jahannews.com/vdce7x8vejh8evi.b9bj.html
jahannews.com/vdce7x8vejh8evi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *