شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۸

سفیر روسیه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 843509
در پی مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، سفیر روسیه در تهران صبح امروز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.
سفیر روسیه در تهران به وزارت خارجه احضار شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، صبح امروز (چهارشنبه) ۲۱ تیر ماه «الکسی ددوف» سفیر فدراسیون روسیه در تهران را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند.

نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در مسکو برگزار شد. در بیانیه مشترک این نشست باز هم درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطالبی عنوان شد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. در این نشست از تلاش‌های امارات عربی متحده برای راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور حل مسأله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا مجامع بین‌المللی حمایت شده است.

در همین ارتباط صبح امروز «الکسی ددوف» سفیر روسیه در تهران از سوی علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در تهران ابلاغ شد.

عنایتی در احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه با تأکید بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک جمهوری اسلامی ایران، خواستار تصحیح موضع فدراسیون روسیه نسبت به این موضوع شد.

 
سفیر روسیه در تهران هم ضمن تأکید بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گفت که مراتب  را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز (سه‌شنبه) ۲۰ تیر ماه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود خواند و بر تعلق ابدی این جزایر به ایران تأکید کرد و گفت: صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسؤولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری الخلیج آنلاین درباره نشست مسکو گزارش داد که هدف از این نشست، تقویت همکاری و افزایش تعامل بین کشورهای عضو شورای همکاری و روسیه است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت که تداوم همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و مسکو اهمیت بسیاری دارد. در این نشست همچنین از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال و ابراز امیدواری شد که این اقدام، گامی در مسیر حل اختلافات و پایان دادن به درگیری‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو باشد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و به کرات جزایر سه گانه را جزء لاینفک و جدایی ناپذیر و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خوانده و هرگونه ادعایی را در این زمینه محکوم کرده‌اند.  

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ نیز در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند و با تأکید بر راهبرد منطقه‌ای و سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقویت و تعمیق مناسبات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و توسعه اصل همسایگی، ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه با نگاه به آینده و به دور از ادبیات سنتی گذشته، چارچوب‌های نوینی را برای همکاری در منطقه بنا نهند. 

هفتم مهر ماه ۱۴۰۱ نیز هیأت جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هفتمین نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل و در فرصت حق پاسخ دهی، به ادعای بی اساس وزیر امور همکاری‌های بین‌المللی امارات عربی متحده در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، پاسخ داد و گفت: تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن بر جزایر ایرانی قابل مذاکره نیست و این جزایر ایرانی بوده، ایرانی است و ایرانی باقی می‌مانند.

در پی بیانیه چین و شورای همکاری خلیج فارس در آذر ۱۴۰۱ که در آن ادعاهای بی اساسی درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین جزایر سه گانه ایرانی مطرح شد، سفیر چین در تهران هم به وزارت خارجه فراخوانده و نسبت به این موضوع به وی اعتراض شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱ و در پی بیانیه چین و شورای همکاری خلیج فارس که به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی نیز پرداخته شده بود، در توئیتی بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران تأکید کرد و گفت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

محمد کشاورززاده سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در پکن هم ۲۸ آذر ماه گفت: در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضیه خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت‌های منطقه‌ای شدم. طرف چینی با تأکید مجدد به احترام به تمامیت ارضی ایران، روابط دو کشور را راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده را حاکی از آن دانست.
https://jahannews.com/vdcgzw97yak9tn4.rpra.html
jahannews.com/vdcgzw97yak9tn4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه کشورها اول به فکر منافع خودشون هستند.
Iran, Islamic Republic of
چرا هیچوقت سفرای ترکیه و باکو رو به وزارت خارجه فراخوانده نمیشدن ؟.
Iran, Islamic Republic of
ایران باید طبق مستند قانونی و تاریخی درخواست الحاق کشورهای بحرین ، آذربایجان، افغانستان بخشهایی از پاکستان و تاجیکستان و ترکمنستان و قرقیزستان و ترکیه و عراق را داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
بیانیه پایانی وزرای خارجه روسیه و‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشانه چیست
Iran, Islamic Republic of
روسها جواب خوبی رو با بدی دادند
Romania
به سفیر روسیه یادآوری کنید جزایر کوریل که در پایان جنگ جهانی دوم به اشغال اتحاد جماهیر شوروی درآمد، متعلق به ژاپن است. آن وقت ببینید چطور موضع دولت روسیه درباره جزایر همیشه ایرانی در خلیج فارس اصلاح خواهد شد.
اونایی که میگفتن ایران نوکر روسیه است تحویل بگیرند. ایران شکر خدا مستقل ترین کشور دنیاست.
Iran, Islamic Republic of
روسیه در اقدامی عجیب با امضای بیانیه‌ای از تلاش‌های امارات برای پس گرفتن جزایر سه‌گانه تنب‌ کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت کرده است.پیش از این چین نیز در بیانیه مشترک نشست سران چین و ۶ کشور جنوب خلیج فارس از این موضوع حمایت کرده بود.