يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۳

غوغای کمبود و گرانی در بازار تجهیزات پزشکی

يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 843145
سالهاست که مسئولان و تصمیم گیرندگان حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سخنان مختلفی را در خصوص حمایت از تولید داخلی بیان می‌کنند و می‌گویند تمام تلاش خود را برای کمک و حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام می‌دهند، اما گویا این طرح‌ها تنها در حد صحبت باقی مانده و اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.
غوغای کمبود و گرانی در بازار تجهیزات پزشکی
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سالهاست که مسئولان و تصمیم گیرندگان حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سخنان مختلفی را در خصوص حمایت از تولید داخلی بیان می‌کنند و می‌گویند تمام تلاش خود را برای کمک و حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام می‌دهند، اما گویا این طرح‌ها تنها در حد صحبت باقی مانده و اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است. باید به این نکته اشاره کرد که پس از حذف ارز ترجیحی در نظام صادرات و واردات و تولید پیش بینی‌ها درست از آب درآمد و قیمت تجهیزات پزشکی تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تجهیزات پزشکی اعلام می‌کنند یکی از دلایل افزایش قیمت کالای پزشکی و آزمایشگاهی افزایش ارز ترجیحی تخصیص داده شده به بخش واردات است.

از سوی دیگر واردات تجهیزات پزشکی، بسیاری از واردکنندگان با وارد کردن میزان زیادی از کالا‌های پزشکی و پیدا کردن بازار داخلی برای آن‌ها مجبور شدند این کالا‌های وارداتی را به کشور‌های دیگر صادر کنند که همین امر موجب قاچاق معکوس در کشور شد؛ به گفته مجید روحی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، بسیاری از تجهیزات پزشکی که ارز دولتی گرفتند در نهایت با قیمت آزاد فروخته شد و هنوز هم این روال وجود دارد و کسی هم نظارت نمی‌کند. این در حالی است که همچنان مسئولان اعلام می‌کنند به دنبال بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی هستند!

البته اولویت دادن به واردات بی توجهی به بازار تولیدات داخلی نیست بلکه یکی از موضوعات تاثیرگذاری که وضعیت کالا‌های تجهیزات پزشکی را آشفته نگه می‌دارد عدم کارایی سیستم اداری، فساد و سیستم زد و بند، حاکم بر سیستم‌های نظارتی و نهاد‌های تصمیم گیرنده و مجریان آن است، اینکه بسیاری از مسئولان و تصمیم گیرندگان اصلی بنابر منافع شخصی خود تصمیم می‌گیرند علی رغم اطلاع از وضعیت بازار تجهیزات پزشکی و کمبود‌های آن به جای حمایت از تولید داخل، کالا‌های مورد نیاز را از کشور‌های دیگر وارد کنند! اقدامی که در طول سال‌های گذشته موجب شده تا ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از خارج وارد شوند و سهم تولید داخل تنها به ۴۰ درصد برسد! نباید فراموش کرد که بسیاری از همین تصمیم گیرندگان بار‌ها در سخنان خود از فواید حمایت از تولید داخلی و تاثیر آن بر اشتغالزایی و بر سرکار بردن تعداد بسیار زیادی از جوانان تحصیل کرده در حوزه تجهیزات پزشکی نام می‌برند، اما تا پای عمل می‌رسد منافع جای خود را به ضوابط می‌دهند. باید در نظر داشت که بسیاری از فعالان تولید کننده در بخش خصوصی بار‌ها در خصوص احتمال مهاجرت نیرو‌های متخصص و تحصیل کرده به دلیل نبود شغل مورد نظر خود هشدار داده اند.

از سوی دیگر برخی از مسئولان فعال حوزه تجهیزات پزشکی اعلام کردند با افزایش اختصاص ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی می‌توان جلوی قاچاق این کالا‌ها را گرفت! اتفاقی که نه تنها رخ نداد بلکه به اعتراف بسیاری از مصرف کنندگان و خریداران، میزان قاچاق این کالا‌ها را داد. به طوری که بازار تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به جولانگاه قاچاقچیان تبدیل شده است که نشان از سیاست‌های اشتباه و تصمیم گیری‌های سرسری مسئولان دارد.

موضوع تخصیص میزان ارز ترجیحی بیشتر برای واردات تجهیزات پزشکی مسئله تازه‌ای نیست و با تغییر مسئولان این حوزه ادامه پیدا می‌کند، اما سوال اینجاست اگر قرار است میزان واردات کالا‌های پزشکی هر روز افزایش پیدا کند پس این همه قانون و مصوبه برای حمایت از تولیدات داخلی چیست؟ اگر قرار است با واردات و تخصیص ارز در این حوزه کمر تولیدکنندگان داخلی خم شود چه دلیلی دارد هر بار ذهن‌ها را با اظهار نظر‌های امیدوارکننده درگیر کرد؟

البته در این میان مسئولان نیز بیکار ننشستند و خرداد ماه امسال، بار دیگر قانون ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخلی بر سر زبان‌ها افتاد و در نهایت اعلام شد از واردات تجهیزات پزشکی که امکان و توان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود دارد ممانعت به عمل خواهد آمد. با نگاهی دقیق به وضعیت فعلی بازار تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به جرات می‌توان گفت امید چندانی به اجرای تمام و کمال این قانون نیست، زیرا چطور می‌توان در حالی از تولیدکننده داخلی حمایت کرد وقتی بازار در دست مافیای واردکنندگان است؟!

از سوی دیگر بازار به هم ریخته و آشفته تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و کمبود و گرانی این کالا‌ها نشان می‌دهد که علی رغم تمامی اظهارنظر‌ها و قول‌های به ظاهر مساعدی که از سوی مسئولان ذیربط داده شده است هیچ اقدام موثری برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آن‌ها انجام نشده است.‌

می‌گویند در ناامیدی بسی امید است ما هم به ناچار منتظر می‌مانیم تا ببینیم اقدامات مسئولان تازه نفس در حوزه‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی آیا گره حمایت از تولیدکنندگان داخلی را با می‌کند یا خیر؟
https://jahannews.com/vdcc01q4p2bq0s8.ala2.html
jahannews.com/vdcc01q4p2bq0s8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در کشور هیچ کمبودی وجود ندارد ، اشکال این است که درکشور دلال ها و سرمایداران مانور می دهند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
مي گن چر گربه گوشت مان را مي برد
مي گويند از شلي سگ مان است
حالا شده حكايت ما چون برخورد جدي و بازدارنده با مجرمين و متخلفين و گران فروشان و محتكران نمي شود اين ويروس همين طور سريع رشد كرده است.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چرا
كمبود عدالت انصاف و وجدان به شدت وجود دارد