چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۲
با حضور ویدئو کنفرانسی روسای جمهور ایران و روسیه؛

امضای توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا/ رئیسی: این مسیر برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود/ پوتین: این مسیر هزینه و زمان حمل کالا را کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 837685
توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور دکتر رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضاء رسید.
امضای توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا/ رئیسی: این مسیر برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود/ پوتین: این مسیر هزینه و زمان حمل کالا را کاهش می‌دهد
به گزارش جهان نيوز، جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه امروز چهارشنبه و پس از سخنرانی آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضاء رسید.

گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

 
خط ریلی رشت_آستارا مسیر دوستی میان ایران با همه کشورهاست

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت- آستارا که به‌صورت ارتباط تصویری با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور  روسیه و مقامات دو کشور برگزار شد، طی سخنانی ضمن قدردانی از دولت و ملت روسیه، اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم و راهبردی در جهت همکاری‌های بین دو کشور است.

وی افزود: همکاری‌های بین دو کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد و این یکی از جلوه‌های این همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می‌خورد؛ و نه فقط بین دو کشور بلکه بین کشورهای دیگری که در این مسیر قرار دارند. مسیر شمال-جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود و این مسیر برای کشورهای آسیای شرقی تا منطقه قفقاز و شمال اروپا جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری بیش از گذشته را برقرار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: مذاکرات و توافق این گام مهم، مربوط به 20 سال گذشته بوده ولی به‌دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت؛ امروز با اراده بین مسئولان عالی دو کشور شکل می‌گیرد و حتما کمک بسزایی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خواهد کرد.


رئیسی هم‌چنین تصریح کرد: در دولت سیزدهم وظیفه خود می‌دانیم در جهت سیاست همسایگی و احیای ظرفیت‌های ایران حرکت کنیم. جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های متعددی است؛ ولو اینکه برخی از جمله نظام سلطه بخواهد ایران را دور بزند ولی ما و همه می‌دانیم و آقای پوتین و کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کار تجاری و اقتصادی است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به‌نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیارِ در شرق آسیا را به اروپا متصل کند.

وی بیان کرد: در این مسیر شمال-جنوب سه بخش مورد توجه است؛ اول بخش شرقی که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران هستند و با تلاش‌های انجام‌شده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی، دریای خزر است و ما در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی انجام دهیم. بخش غربی که نقصان ریلی بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافق‌نامه برطرف می‌شود.


رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد، همه کشورهایی که در این مسیر هستند از این توافق بهره‌مند شوند. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین‌الملل با اقداماتی که انجام گرفته، باید احیا شود. ما اقداماتِ از این‌دست برای مسیرهای پاکستان و ایران و ترکیه، تقویت مسیر ریلی شلمچه به بصره، چابهار به زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج فارس با اروپا را در دست اقدام داریم. این اقدامات بسته‌هایی است که در کشور ما با قوت دنبال می‌شود و امیدوارم سهم و جایگاه ایران در منطقه و اقتصاد دو و چندجانبه و نظام بین‌الملل احیا شود.

رئیسی با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت اقتصادی زیادی دارند و امروز اراده‌مان بر استفاده از این ظرفیت‌هاست، ابراز امیدواری کرد با همکاری امروز و پیگیری‌های آقای پوتین و مسئولین مربوطه در دو کشور، زمان برای بهره‌برداری از کار بزرگ کوتاه شود.

پوتین: خط‌ آهن رشت-آستارا هزینه و زمان حمل کالا را کاهش می‌دهد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز در مراسم امضای توافقنامه احداث خط‌آهن رشت ـ آستارا که در تهران و با حضور رئیس‌جمهور کشورمان توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه امضا شد، به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار داشت:  تصمیم اصولی برای این اقدام در سال 2022 اتخاذ شد و امروز این ایده که سابقه 20 ساله دارد، به مرحله عمل خواهد رسید.

پوتین گفت: این خط ریلی 162 کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

وی گفت: در چارچوب این پروژه عظیم ما شاهد سطح عالی در روابط ایران و روسیه هستیم.

رئیس جمهور روسیه در این رابطه با تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان برای سیاست‌گذاری در جهت توسعه روابط بین دو کشور، تأکید کرد: احداث این‌ راه آهن موجب تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی می‌شود و از طرف دیگر امتیازات رقابتی گوناگونی را برای کشورهای حاضر در مسیر حمل و نقل شمال-جنوب ایجاد می‌کند.

پوتین افزود: با احداث این خط ریلی، این امکان فراهم می‌شود که کالاها مسیر انتقال از سن‌پترزبورگ در روسیه به بمبئی هند را 10 روزه طی کنند و این در حالی است که از مسیرهای سنتی زمان انتقال کالاها 30 تا 40 روز طول می‌کشید. این مسیر همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل کالا منجر خواهد شد و در قالب آن شاهد افزایش حجم مبادله کالاها نیز خواهیم بود.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: با احداث خط ریلی رشت ـ آستارا  ظرفیت حمل و نقل در کریدور شمال به جنوب افزایش خواهد یافت و امکان انتقال کالاهای ایرانی و روسی به دیگر کشورهای جهان امکان‌پذیر می‌شود، ما می‌توانیم از این مسیر جدید برای ارسال مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آفریقایی استفاده کنیم و از این طریق احداث این خط ریلی به بهبود امنیت غذایی در جهان منجر می‌شود و منافع اقتصادی قابل توجهی هم به همراه خواهد داشت.
 
پوتین ادامه داد: احداث این خط ریلی همچنین موجب فراهم شدن امکان استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر دو کشور و بهتر شدن شرایط اشتغال و باز شدن فضا برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: این آغاز کار است و در کنار تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت کریدور شمال ـ جنوب، مسیرهای دیگری هم قرار است بین دو کشور توسعه پیدا کنند. در این مسیر به دنبال آن هستیم که با تعامل بیشتر با کشور آذربایجان ، متن موافقت‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بین ایران، آذربایجان و روسیه نهایی شود.
https://jahannews.com/vdcevf8vnjh8xpi.b9bj.html
jahannews.com/vdcevf8vnjh8xpi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


داریوش
Iran, Islamic Republic of
راه اندازی کریدور شمال - جنوب ایران را به چهارراه تجاری منطقه تبدیل می کند و سود اقتصادی سرشاری برای ایران و کشورهای منطقه به همراه دارد و قرارداد برد برد است.
Iran, Islamic Republic of
ان الله مع الصابرین. خدائیش ملت سرفراز و مقاوم ایران شایسته این پیشرفت و اقتدار هست. خداقوت و پشت و پناه شما دولت انقلابی