دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

موافقان و مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی چه می‌گویند؟

پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 835678
موافقان می‌گویند تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل تنظیم‌گری بازار و ویژگی نظارت‌پذیری می‌تواند اثری مثبت بر اقتصاد کشور داشته باشد و در مقابل برخی دیگر اعتقاد دارند مشکل از ساختار وزارتخانه و سازمان نیست، بلکه باید فرآیند‌ها و اجرای امور اصلاح و تقویت شود.
موافقان و مخالفان وزارت بازرگانی چه می‌گویند؟
به گزارش جهان نيوز، ازدیاد مسئولیت‌های وزارت صمت و جهاد کشاورزی در انجام امور بازرگانی، مسئولین را بر آن داشته است تا در جهت جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صمت اقداماتی انجام دهند.

در همین راستا دولت لایحه ایجاد سازمان بازرگانی را در بهمن سال گذشته با قید ۲ فوریت به مجلس ارسال کرد، اما نمایندگان به دلیل عدم کارآمدی سازمان بازرگانی و با تاکید بر نیاز به ایجاد یک وزارتخانه مستقل برای بخش بازرگانی و ویژگی نظارت‌پذیری وزارتخانه، آن را رد کردند.

پس از گذشت چند ماه حالا رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دولت، خواستار ارسال لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و تنظیم بازار به مجلس شده و هیئت دولت نیز در راستای تحقق این درخواست از آمادگی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی خبر داده است. 

هدف از تشکیل وزارتخانه نظارت مجلس بر عملکرد آن است 
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان در موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار کرد: پس از تشکیل وزارت صمت بخش بازرگانی کشور به حاشیه رفت و آن طور که باید نتوانست به اهداف خود دست یابد. 

وی با تاکید بر اینکه بخش بازرگانی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی اثرگذار بر اقتصاد است، گفت: نباید با این تفکر که بخش صنعت و بخش تولید باید با بازرگانی هماهنگ باشد، این ۲ را با هم ادغام کنیم. این ۲ وزارتخانه باید کاملا مجزا باشد تا بخش صنعت بتواند ذائقه مصرف‌کننده و بازار را هماهنگ و تولید کند و در مقابل وزارت بازرگانی نیز تنظیم‌گر بازار باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرده بود، اما این لایحه به دلیل جدا کردن بخش بازرگانی داخلی و خارجی رد شد. 

مرحبا، تاکید کرد: بازرگانی کشور باید در قالب وزارتخانه باشد تا مجلس بتواند بر عملکرد آن نظارت و همچنین این وزارتخانه اختیارات کافی در جهت پیشبرد اهداف خود داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی به اندازه وزارت صمت مهم است، گفت: متاسفانه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در خصوص موضوع بازرگانی رضایت‌بخش نبوده است.

وزارت بازرگانی باید تنظیم‌گر بازار باشد
همچنین حسین علی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با این طرح در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: اگر هدف دولت تنها ایجاد وزارت بازرگانی صرف باشد با این لایحه موافق نیستیم.

به گفته وی، اگر بخش صادرات و واردات محصولات غذایی و امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و صادرات و واردات صنعت و معدن به عهده وزارت صمت فعلی و در مقابل تنظیم‌گری بازار از حیث دادوستد داخلی بر عهده وزارت بازرگانی جدید باشد، تشکیل وزارت بازرگانی منطقی است و می‌تواند مشکل اقتصاد کشور را حل کند. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس با تشکیل سازمان وزارت بازرگانی مخالف است و باید برای این بخش یک وزارتخانه مستقل در نظر گرفت و تنها بخش تنظیم‌گری بازار را برعهده آن گذاشت. 

حاجی دلیگانی همچنین به عملکرد وزارت صمت و جهاد کشاورزی در رابطه با بخش بازرگانی اشاره و بیان کرد: وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اینکه درگیر تنظیم‌گری بازار داخلی شده‌اند نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی از عملکرد آن‌ها داشته باشیم و اگر در مقابل نیز صادرات و واردات را از آن‌ها بگیریم موجب آسیب‌زایی به اقتصاد کشور خواهیم شد.

نیاز به تشکیل وزارتخانه نیست، فرآیند‌ها باید اصلاح شود
همچنین مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفته است: به زعم نمایندگان، در شرایط فعلی فرآیند‌ها باید اصلاح و تقویت شود و مشکلات کنونی ناشی از ساختار نیست بلکه مشکل از فرآیند و اجرای نادرست است و اگر با همین چارچوب سازمان بازرگانی یا وزارت بازرگانی تفکیک شود، وضعیت بدتر نیز می‌شود.

در همین رابطه جبار کوچکی نژاد ساداتی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: مجلس مخالف تشکیل وزارت بازرگانی نیست، اما معتقد است سازمان بازرگانی پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود.

وزارتخانه‌ای مشخص باید متولی حوزه بازرگانی داخلی و خارجی شود حال آنکه اکنون این مسئولیت سنگین بین ۲ وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تقسیم شده است.
https://jahannews.com/vdcefn8vvjh8xpi.b9bj.html
jahannews.com/vdcefn8vvjh8xpi.b9bj.html
مرجع : میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازرگانی چه قبل وچه الان نیرو ی کافی وموثربا ابزار قدرت برای نظارت بازار ندارد تا این معضل حل نشود نام و پوشش وزارتخانه ای دردی دوا نمیکند