دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲

مرد اندیشه بود در روزگار اندیشه‌گریزی

يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 834580
واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به فوت اسفناک اندیشمند برجسته، دکتر عماد افروغ را مشاهده می کنید.
مرد اندیشه بود در روزگار اندیشه‌گریزی
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس برجسته، در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان پس از روز‌ها مبارزه با بیماری سرطان و طی دوره شیمی‌درمانی دارفانی را وداع گفت. دکتر افروغ نمایندگی مجلس و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد. کاربران در پاسداشت یاد او از خدمات ارزنده و ویژگی‌های شخصیتی بی‌نظیرش نوشتند. رویکرد انتقادی و واقع‌گرایی در عین دلبستگی به آرمان‌های انقلاب اسلامی و عشق به ایران و ملت ایران از جمله ویژگی‌های مورد اشاره در شبکه‌های اجتماعی در خصوص این متفکر دوست‌داشتنی است. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.
 
یاسر احمدوند:
دکتر افروغ درگذشت. دو ماه قبل که آمد جلسه هیئت نظارت کتاب گفت خدا رو شکر شیمی‌درمانی‌ام تمام شد احساس راحتی می‌کنم می‌خوام برم مسافرت. نمونه یک ایرانی انقلابی دردمند و اندیشمند بود. سفر به خیر. رحمت خدا بر او.

سید عباس صالحی:
دکتر عماد افروغ خودش بود و شبیه هیچکس نبود. او را که می‌دیدی یاد کلام پیامبر (ص) در مورد ابوذر می‌افتادی: تنها زندگی می‌کند، تنها می‌میرد و تنها محشور می‌شود! به مبانی خود ملتزم و در ابراز آن صریح، آزاده و شجاع بود. خداوند او را با مولایش علی (ع) محشور کند.

محمد فاضلی:
دکتر عماد افروغ هم رفت. جامعه‌شناسی صریح بود و شجاعت بیان ایده‌هایش را داشت. شاگردش بودم و دو سه بار مفصل با هم درباره ایران حرف زدیم؛ درباره جامعه‌شناسی شهری، نابرابری، رئالیسم انتقادی بسکار و اندرو سایر، و روح انتقادی از او بسیار آموختم. خدایش بیامرزد و به بازماندگان صبر دهد.

حسین سیستانی:
خدا رحمت کند استاد عماد افروغ رو، در این روزگار اندیشه‌گریزی مرد اندیش‌ورزی بود.

حسین انتظامی:
عماد افروغ با سواد بود؛ مطالعات معرفتی فراتر از رشته‌اش داشت؛ هر جا احتمال تأثیر می‌داد، دریغ نمی‌کرد؛ و چندین ویژگی دیگر. اما بارزترین خصلت‌اش صراحت بود؛ این صفت ممتاز در روزگاری که ریا و نفاق و حساب‌گری بر همه ما سایه افکنده است، بس ارجمند و برجسته می‌نماید.

محمد آقاسی:
عماد افروغ رفت، و تعجب می‌کردم اگر در غیر چنین زمان عزیزی می‌رفت. علاقه به رمضان و مهر او به مولا، مثال زدنی بود، به ویژه در این سال‌های آخر.

محمدرضا زمردیان:
رحمت خدا شامل حالشان، حیف و صد افسوس دانشمندی وارسته، انسانی اخلاق‌مدار و مؤمن بود از معدود دوره‌هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس به کمیسیون فرهنگی شباهت داشت مجلس هفتم و ریاست ایشان بود، از دایره انصاف و اخلاق خارج نمی‌شد و تحلیل‌هایش واقعی و بدون مصلحت اندیشی بود.

مهدی خراطیان:
مرگ عماد افروغ بدون شک ضایعه بزرگ و ناگواری در شرایط کنونی کشور است، چرا که او از معدود اندیشمندانی بود ضمن اشراف بر ابعاد تیره گون سیاست در ایران، برای ارتقای جایگاه گفتگو و تبیین نسبت اخلاق و سیاست و ترمیم چندپارگی‌های جامعه کنونی ایران تلاش بسیاری می‌کرد. خدایش بیامرزد.

سیدمحمود رضوی:
دکتر عماد افروغ انقلابی و اصولگرای واقعی، مدافع انقلاب اسلامی و اندیشه‌های معمار انقلاب امام خمینی (ره) بود. علاوه بر مدارج علمی، فردی آزاده، شجاع، صریح، صادق و عدالتخواه واقعی بود. سال‌های اخیر سوپر انقلابی‌ها تلاش کردند او را نیز از قطار انقلاب پیاده کنند.

رحمت‌الله‌علیه

سیدنظام‌الدین موسوی:
خداوند بر درجات دکتر عماد افروغ بیفزاید. چه نیکو تقدیری داشت که رفتنش هم در لیله‌القدر رقم خورد. در دوران دانشجویی از او بسیار آموختم. جامعه شناسی دیندار و دغدغه‌مند، اصولی و چارچوب‌دار در بینش و صریح و عصیانگر در روش. در عرصه سیاست نیز اینگونه بود. تسلیت به خانواده و شاگردانش.

امیررضا مافی:
بعضی از آدم‌ها می‌دانند باید کجا بایستند و چه زمانی باید آنجا را ترک کنند. دکتر عماد افروغ از این دست آدم‌ها بود. اندیشمندی که شهوت و تمنای قدرت نداشت و آخرتش را به دنیای خودش و دیگران نفروخت. خدایش بیامرزد.
https://jahannews.com/vdcfcjdcxw6dmta.igiw.html
jahannews.com/vdcfcjdcxw6dmta.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد، الگویی برای سیاسیون کشور