يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲

عدالت یا مصلحت در بازنمایی از راهپیمایی ۲۲ بهمن

محمدرضا ابن الدین حمیدی
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 829277
بر کسی پوشیده نیست که سناریوی بی حجاب سازی زن ایرانی در اندیشکده­ های امریکایی تهیه و تدوین شده است تا قلب حرکت انقلاب اسلامی یعنی مادران را نشانه رود و هویت دینی تربیت کنندگان نسل­های آینده و زنان کنونی را از آنها سلب کند
جهان نيوز - محمدرضا ابن الدین حمیدی*: نوعا در کلاس­های درس دانشگاهی رشته ارتباطات و خبرنگاری ویژگی­های یک خبر خوب را در مواردی همچون؛ شفافیت، مختصر بودن، صحت، متقاعد کننده بودن وکامل بودن برمی شمارند.. و اغلب دانشجویان خوب و موفق این رشته با دانستن این پاسخ، نمره خوبی از این سوال گرفته­اند و پس از فارغ التحصیل شدن در یک رسانه خوب و موفق مشغول به کار شده ­اند. اما سوالی باقیست که چرا خبرنگاران شاغل در این بخش خبری رسانه ملی، در بازنمایی از راهپیمایان 22 بهمن به این ویژگی­های خبری که بخوبی آموخته­اند، به درستی عمل نمی­کنند؟ اگر برآیند این ویژگی­ها را در یک واژه بتوان "عدالت خبری" نامید، پس عدالت رسانه ملی در انتشار اخبار راهپیمایی عظیم و سرنوشت ساز این روز چه شده است؟

حجاب برتر یعنی چادر در کشور ایران اسلامی و انقلابی سال­هاست که به عنوان یک ارزش دینی، اعتقادی و اجتماعی در نقش پرچم انقلاب، ملاک معرفی زن ایرانی بوده و هست. از آنجاکه بازنمایی حقیقی و تجربه عملی مردم از زنان ایرانی و نیز مشاهده شرکت کنندگان زن راهپیمایی نشان می­دهد، قاطبه زنان ایران  با حجاب چادر در بیرون از خانه ظاهر می شوند و در رعایت عفاف و حجاب به این ارزش دینی پایبند هستند، و لذا حضور زنان مسلمان در این راهپیمایی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

از سویی بر کسی پوشیده نیست که سناریوی بی حجاب سازی زن ایرانی در اندیشکده ­های امریکایی تهیه و تدوین شده است تا قلب حرکت انقلاب اسلامی یعنی مادران را نشانه رود و هویت دینی تربیت کنندگان نسل­های آینده و زنان کنونی را از آنها سلب کند. اما این حضور خد اکثری زنان چادری در روز 22 بهمن در تمامی شهرهای کشور نشان داد که این سناریو موفق نبوده است و جز اقلیت های دینی و سیاسی، تنها در خصوص قلیلی از زنان ایران موفق بوده تا آنها را در چنین دامی گرفتار نماید.

اما متاسفانه به نظر می­رسد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 برای بازنمایی افراد شرکت کننده در راهپیمایی میلیونی 22 بهمن شیوه­ای جدید را در دستورکار خود قرار داده است. این رسانه تلاش می­کند تا تمامی شرکت کنندگان زن را اقلیت دینی باحجاب نامتعارف یا بی حجاب نشان دهد. این حرکت ناپسند رسانه ملی با هر نیتی که انجام می­شود در حال کمک به اثبات سناریوی بی حجاب نمایی زنان ایران و بزرگنمایی سهم زنان غیر همسو با ارزش­های عفاف و حجاب، توسط نظریه پردازان اندیشکده­ های امریکایی و اسرائیلی است. البته این به معنی نادیده گرفتن حقوق اجتماعی زنان عفیفی که انقلاب اسلامی را دوست دارند ولی به حجاب اعتقادی ندارند، نیست. بلکه عدالت خبری حکم می­کند که برای بازنمایی حضور اینگونه زنان، در قبال انجام 99 مصاحبه با زنان چادری با یک نفر زن کم حجاب هم مصاحبه صورت گیرد. در حالیکه اغلب خبرهای تنظیم شده بوسیله مصاحبه،  حکایت از حذف حجاب برتر یعنی چادر دارد.

لذا به عنوان یک معلم دانشگاه از مسئولین محترم رسانه ملی و شورای عالی فقه این رسانه انتظار دارم، مصلحت­های سیاسی را فدای اصل واقع نمایی در رسانه­ای که حضرت امام فقید (ره) آنرا دانشگاه نامید نکنند و واقعیت این خبر را که امانت ملت مسلمان در نزد شماست قلب نکنند.

*قائم مقام سازمان بسیج اساتید
https://jahannews.com/vdccmoq4m2bqii8.ala2.html
jahannews.com/vdccmoq4m2bqii8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *