دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

روش‌های مختلف بسته‌بندی با نایلون و فیلم شیرینگ

شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 825032
یکی از انواع نایلون‌های پرکاربرد در بسته‌بندی صنایع تولیدی مختلف، فیلم یا همان نایلون شیرینگ است.
روش‌های مختلف بسته‌بندی با نایلون و فیلم شیرینگ
یکی از انواع نایلون‌های پرکاربرد در بسته‌بندی صنایع تولیدی مختلف، فیلم یا همان نایلون شیرینگ است. این فیلم‌ها از مواد اولیه پلیمری تولید می‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند. نحوه بسته‌بندی نایلون شیرینگ به این صورت است که توسط دستگاه شیرینگ پک از طریق حرارت دهی به دور محصول مورد نظر پیچیده می‌شود و به نوعی می‌توان گفت به محصول می‌چسبد.
هر کدام از انواع فیلم‌های شیرینگ از محصولات پلیمری متفاوتی ساخته می‌شوند و خواص مربوط به خود را دارند. به همین‌ منظور ما در این مقاله به بررسی پلاستیک شیرینگ، انواع آن و کاربرد هر یک پرداخته‌ایم. اگر مایل هستید در مورد شیرینگ حرارتی بیشتر بدانید خواندن این‌ مقاله را از دست ندهید.

نایلون شیرینگ (فیلم شیرینگ) چیست؟

منظور از فیلم‌های شیرینگ، نایلون‌های پلاستیکی است که برای بسته‌بندی کردن محصولات مختلف غذایی، صنعتی، لوازم خانگی، دارویی، بهداشتی و آرایشی به کار می‌رود. تولیدکنندگان این فیلم‌ها، بر اساس کاربردهای مختلف نایلون‌های شیرینگ در شرایط گوناگون آب و هوایی، آن‌ها را در اندازه، ضخامت و قالب‌های مختلف تولید می‌کنند. پلاستیک شیرینگ با توجه به این که توسط دستگاه‌های حرارتی شیرینگ پک دستی یا اتوماتیک به دور محصول پیچانده می‌شود به عنوان شیرینگ حرارتی نیز شناخته شده‌اند.

انواع فیلم شیرینگ

همان طور که در بالا گفته شد نایلون شیرینگ در انواع مختلفی قابل تولید است. در زیر به مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها اشاره شده است.

فیلم‌های شیرینگ پلی اتیلنی

این فیلم‌ها از پلی اتیلن سبک ساخته می‌شوند که در عرض‌ها و ضخامت‌های مختلف قابلیت تولید دارند. قیمت نایلون‌های شیرینگ پلی اتیلنی با توجه به مواد خام اولیه به کار رفته در آن‌ها محاسبه می‌شود. پلاستیک شیرینگ پلی اتیلنی در بسته‌بندی صنایع غذایی، دارویی و همچنین بهداشتی‌آرایشی کاربرد فراوان دارد. فیلم‌های پلی اتیلنی به صورت رول‌های ساده و روده‌ای قابل تولید هستند. همه‌ی ما در مصارف خانگی از رول‌های ساده برای سلفون کشی غذاهای سرو شده مانند سالاد، انواع پیش غذاها و دسرها، استفاده می‌کنیم.

فیلم شیرینگ پلی آلفین

 
فیلم‌های پلی آلفین دارای ساختار بی نظیر و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. نایلون‌های پلی آلفین مقاومت مکانیکی بالایی در برابر وارد آمدن ضربات احتمالی دارند بنابراین از لغزش و تکان خوردن محصول بعد از بسته‌بندی جلوگیری می‌کند. نایلون شیرینگ پلی الفین همچنین در دماهای زیر 40 درجه سانتیگراد نیز از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. به همین دلیل از آن‌ها در بسته‌بندی صنایع غذایی، فست فودها و رستورانی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین خواص شیرینگ حرارتی پلی آلفین می‌توان به خواص آپتیک عالی و استقامت بالا در برابر پارگی اشاره کرد.‌
فیلم‌های پلی الفین همچنین انعطاف پذیری خوبی دارند و در برابر روغن و بیشتر حلال‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. امکان چاپ و لمینیت بر روی این فیلم‌ها، آن‌ها را از سایر نایلون‌های شیرینگ متمایز کرده است. پلاستیک شیرینگ پلی آلفین از نظر خواص زیست محیطی کاملا سازگار است و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های شیرینگ پلی الفین که باعث شده است مورد استفاده فراوان قرار بگیرد، قیمت مناسب و سبک بودن آن است.

فیلم شیرینگ پی وی سی

نایلون شیرینگ pvc نیز یکی از فیلم‌های پرکاربرد و رایج در بسته‌بندی محصولات است. از این فیلم‌ها اکثرا در بسته‌بندی محصولات صنعتی با حجم زیاد استفاده می‌شود. از مزایای مهم پلاستیک‌های شیرینگ pvc، حمل و نقل راحت‌تر محصولات تولیدی است. مهم‌ترین خواص شیرینگ pvc، غیر قابل نفوذ بودن آن در برابر انواع گرد و غبار، روغن‌ها، حلال‌ها و رطوبت است. به طوری که اگر یک محصول بسته‌بندی شده با شیرینگ پی وی سی را درون یک ظرف پر از روغن بیندازیم هیچ گونه آسیبی به آن وارد نخواهد شد. این فیلم‌ها در دماهای بالای 20 درجه به دلیل حرارت بالا، شیرینگ پذیر هستند به همین‌ دلیل باید در دماهای زیر 20 درجه نگهداری شوند.

اشکال مختلف فیلم‌ شیرینگ

در تولید پلاستیک شیرینگ از نظر فرم و شکل، تنوع بسیاری وجود دارد. در ادامه با انواع نایلون شیرینگ آذین پلاست آشنا می‌شویم:

رول‌های ساده یا روده‌ای

این رول‌ها به این صورت است که نایلون به دور یک کارتن استوانه‌ای قرار گرفته است و بیشتر برای مصارف خانگی مناسب است. به این صورت که هر بار نیاز باشد مقدار مورد نیاز را به دور محصول می‌پیچند و سر و ته آن را با دستگاه شرینگ پک حرارتی می‌چسبانند. به طوری که کاربر با استفاده از این رول‌ها، بدون هیچ گونه پارگی و چروکی، محصول را بسته‌بندی می‌کند. این مدل نایلون از پرفروش‌ترین‌های شرکت آذین پلاست است.

رول‌های بغل باز

رول‌های بغل باز نوع دیگری از فیلم شیرینگ است که تقریبا شبیه نایلون شیرینگ رولی است با این تفاوت که از یک طرف باز هستند. فیلم‌های رولی بغل باز، در دستگاه‌های شیرینگ کابینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که محصول مورد نظر را در قسمت باز رول قرار داده سپس کالا جهت بسته‌بندی وارد دستگاه شیرینگ پک می‌شود.

رول‌های تک لا

رول‌های تک لا در دستگاه‌های شیرینگ پک دو روله مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار دستگاه دو روله به این صورت است که یک رول در بالای دستگاه و رول دیگر در پایین دستگاه نصب می‌شود. در بسته‌بندی محصول با استفاده از این دستگاه، کالا در بین رول باز شده قرار خواهد گرفت سپس کالا جهت بسته‌بندی شدن وارد دستگاه می‌شود. رول‌های تک لا نیز در بسته‌بندی یک سری از محصولات خاص کاربرد دارند.

روش‌های مختلف بسته‌بندی با نایلون شیرینگ

یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با نایلون شیرینگ مطرح است شناخت دستگاه‌های مختلف بسته‌بندی است. در زیر به هر کدام از انواع دستگاه‌ شیرینگ اشاره شده است:

 
  • دستگاه شیرینگ پک دستی: این دستگاه در بسته‌بندی‌های خانگی، صنایع کوچک و همچنین محصولات خیلی بزرگ که قابل داخل شدن به دستگاه نیستند، کاربرد دارد.
    دستگاه شیرینگ پک نیمه اتومات: این دستگاه به صورت کابینی است و در بسته‌بندی محصولات نیمه صنعتی و نیز قطعات صنعتی کوچک با تیراژ کم کاربرد دارد.
    دستگاه شیرینگ پک تمام اتومات: این دستگاه به صورت تونلی است و برای مصارف صنعتی در بسته‌بندی قطعات بزرگ و حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

نایلون شیرینگ یکی از انواع محصولات ترموپلاست است که در صنعت بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون‌های شیرینگ با توجه به کاربرد در بسته‌بندی صنایع مختلف دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از انواع پلاستیک شیرینگ دارای خواص و مزایای ویژه‌ای است. از رایج ترین و پرکاربردترین انواع نایلون شیرینگ می‌توان به فیلم‌های پلی اتیلنی، پلی آلفین و pvc اشاره کرد. شیرینگ حرارتی توسط دستگاه شیرینگ‌ پک دستی، اتومات یا نیمه اتومات به دور محصول پیچیده می‌شود و محصول در هنگام جابه‌جایی دچار هیچ گونه لغزش و آسیبی نخواهد شد. شیرینگ بسته بندی آذین پلاست مرغوب‌ترین کیفیت تولیدی را به همراه دارد و با رضایت مشتریان همراه بوده است. جهت سفارش محصول به سایت آذین پلاست مراجعه فرمایید.
https://jahannews.com/vdchxmn6i23nivd.tft2.html
jahannews.com/vdchxmn6i23nivd.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *