پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

ترامپ برزیل در مقابل لولا داسیلوا شکست خورد

سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 817458
آنگونه که رسانه‌های جهان گزارش می‌دهند، احتمال تنش‌های پس از انتخابات در برزیل وجود دارد. چرا که نگرانی‌ها درباره عدم تمکین «ترامپ برزیل» به نتایج انتخابات می‌رود.
ترامپ برزیل در مقابل لولا داسیلوا شکست خورد
به گزارش جهان نيوز ،به رغم تایید پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور فعلی این کشور هنوز واکنشی به شکست خود نشان نداده است. آنگونه که رسانه های جهان گزارش می‌دهند، احتمال تنش های پس از انتخابات در این کشور آمریکای لاتین می رود. چرا که نگرانی‌ها درباره عدم تمکین «ترامپ برزیل» به نتایج انتخابات می رود، موضوعی که روزنامه صبح نو در گفت وگو با دکتر«الهه نوری» کارشناس ارشد آمریکای لاتین به بررسی آن پرداخت. این استاد دانشگاه تهران معتقد است؛ با پیروزی مویرگی و نزدیک «لولا داسیلوا» مردم برزیل نشان دادند که مخالف سیاست های  بولسونارو هستند. البته با پیروزی «لولا داسیلوا» می توان گفت آمریکای لاتین بار دیگر شاهد بازگشت «موج صورتی» دوران هوگو چاوز  و لولا در این بخش از جهان است.  
 
انتخابات جنجالی دور دوم ریاست جمهوری برزیل همچنان خبرساز است و نگرانی‌ها درباره احتمال عدم تمکین «ترامپ برزیل» به شکست خود در انتخابات تشدید شده است. شبکه «سی‌ان‌ان» در تازه‌ترین گزارش خود درباره دور دوم انتخابات حساس و جنجالی ریاست جمهوری برزیل از تشدید نگرانی‌ها در خصوص احتمال عدم پذیرش نتیجه انتخابات خبر داده است.

شبکه سی‌ان‌ان در تازه‌ترین گزارش خود درباره دور دوم انتخابات حساس و جنجالی ریاست جمهوری برزیل از تشدید نگرانی‌ها در خصوص احتمال عدم پذیرش نتیجه انتخابات خبر داده است.
 
بنا براعلام مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برزیل، داسیلوا توانست با کسب ۵۰.۹ درصد آرا به پیروزی برسد و بولسونارو ۴۹.۱ درصد را کسب کرد و نتوانست برای بار دوم به منصب ریاست جمهوری تکیه بزند.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، به رغم شرکت بالای حامیان لولا داسیلوا در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری برزیل، پیروزی او بر «ترامپ برزیل» با اختلافی کم صورت گرفته است.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود به وضعیت کنونی در برزیل و رفتار حامیان داسیلوا و بولسونارو پرداخت و نوشت: «حامیان لولا بعد از بسته شدن صندوق‌ها و پایان انتخابات در میدان آونیدا پائولیسا در سائوپائولو جمع شدند و حتی قبل از اعلام نتایج انتخابات حال و هوای برگزاری جشن را داشتند».
 
به روایت این شبکه، «بسیاری (از حامیان لولا داسیلوا) در حالی که چشمانشان اشک بود، به سی‌‌ان‌‍‌ان گفتند که آنها به کشورشان امید داشتند؛ کشوری که در حال دست و پنجه نرم کردن با تورم، رشد اقتصادی پایین و فقر فزاینده است.
 
سی‌ان‌ان ادامه داد: «البته برخی در (میدان) آونیدا پائولیسا ابراز نگرانی کردند. فاصله بسیار اندک (آرای) لولا داسیلوا (نسبت به رقیبش) این نگرانی را ایجاد کرده است که بولسونارو شکست را نخواهد پذیرفت چرا که او بارها مدعی شده است که سیستم الکترونیکی رأی گیری برزیل، مستعد تقلب است. این ادعای کاملا بی اساس با ادعاهای نادرست انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور‌ سابق ایالات متحده قیاس شده است.
 
سی‌ان‌ان افزود: «ویدئویی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد هواداران او (بولسونارو) در اعتراض به پیروزی لولا داسیلوا بزرگراه‌ها دو ایالت برزیل را مسدود کردند.
 
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی دیروز برگزار شد که در دور نخست آن که ۱۱ مهرماه برگزار شده بود، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور سابق و چپگرای این کشور با کسب ۴۶.۵ درصد آرا از «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور تندروی فعلی با ۴۴.۸ درصد به دور دوم رفتند.
 
انتخابات برزیل در حالی انجام شد که برزیل طی دهه گذشته، از یک بحران به بحران دیگر گذر کرده است. تخریب محیط ‌زیست، رکود اقتصادی، استیضاح یک رئیس‌جمهور، زندانی شدن دو رئیس‌جمهور و یک بیماری همه‌گیر (کرونا) که بیش از هر جای دیگری در خارج از ایالات متحده باعث مرگ مردم شد از جمله بحران های اخیر این کشور آمریکای لاتین بوده است. پیروزی اولا به معنای شکست غرب گرایان در سیاست بزریل است که بدون تبعات نخواهد بود.
 
به نوشته رسانه های غربی، «مورخان در برزیل می‌گویند این انتخابات به طور گسترده به عنوان مهمترین رای مردم این کشور در دهه‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود چرا که تا حدی ممکن است سلامت یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان در خطر باشد.  آنگونه که این رسانه ها گزارش می دهند، ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی، یک پوپولیست راست افراطی است که دوره اول ریاست جمهوری او به دلیل آشفتگی و حملات مداومش به نظام انتخاباتی برجسته بوده است. او به خاطر سیاست‌هایی که جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون را تسریع می‌کرد، به خاطر استقبال از داروهای اثبات‌نشده علیه واکسن‌های کووید-۱۹ و حملات شدیدش به رقبای سیاسی، قضات، روزنامه‌نگاران و متخصصان بهداشتی، خشم در داخل و نگرانی در خارج از کشور را برانگیخت.
 
نیویورک تایمز در این باره گزارش داد: «رقیب او، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق، یک چپگرای پر آتشه است که در دهه اول این قرن بر شکوفایی اقتصادی برزیل نظارت داشت اما پس (از پایان ریاست جمهوری) به اتهام فساد به زندان رفت. اتهامات بعدا کنار گذاشته شد و اکنون، پس از ماه‌ها پیشتازی در نظرسنجی‌ها، مردی که «لولا» شناخته می‌شود، آماده است تا یک رستاخیز سیاسی خیره‌کننده را کامل کند.
 
 نتایج انتخابات برزیل نشان از بازگشت موج صورتی در آمریکای لاتین و هراس از بازگشت نظامیان بود
دکتر«الهه نوری» کارشناس ارشد آمریکای لاتین در گفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو با اشاره به  چرایی پیروزی «لولا داسیلوا» رئیس جمهور اسبق برزیل در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، عنوان کرد: لولا از سال  2003 فعالیت های سیاسی خودش را پررنگ تر ساخت هر چند نماینده حزب مشخصی نبود اما با رویکرد سوسیالیستی و چپ گرایانه ای که داشت در بهبود اقتصادی در آمریکای لاتین تاثیرگذار شد و از فقر در برزیل کاست. در دوره ریاست جمهوری خودش با یک سری اتهامات مالی به زندان انداخته شد، بعد از خلاصی و تبریه از اتهامات دوباره فعالیت سیاسی خود را از سرگرفت و اکنون توانست «ژایر بولسونارو» رقیب و رئیس جمهور کنونی برزیل را با شکست در انتخابات مواجه سازد.

هراس از ترامپ برزیل
عضوهیات علمی مطالعات جهان دانشگاه تهران، افزود: «ژایر بولسونارو» در حالی در این دور از انتخابات برزیل با شکست روبرو شد که اتهاماتی هم به او وارد شد. او هم خودش را وابسته به حزبی نمی دانست و خود را آرتیست معرفی کرد. گفت به هیچ حزبی وابسته یا تعلقی ندارد. اما پس از مدتی به عنوان راستگرای افراطی دیده شد. برزیل حواشی متعددی را به خود دیده است ودر دوره او نظامی شدن صحنه سیاسی برزیل مطرح بود. نظامیان را بیشتر مسئولیت می‌داد.  او حتی در زمان کرونا گفت این موضوع ویروسی زیاد مطرح نیست و کرونا را سرماخوردگی دانست و با سیاست های بهداشت و درمان و وارد کردن کرونا مقاومت می کرد تا اینکه جانباختن  کرونایی ها در برزیل زیاد شد و برزیل جایگاه اول مرگ و میر کرونا را در جهان داشت . همه اینها باعث شد به سیاست های درمانی کشورش تن بدهد و  واکسن کرونا را وارد کند. از دیگر سو بازگشت فقر در دوره او هم شدت یافت و این موضوعات موجب شد تا به تدریج محبوبیتش کاهش یابد و چهره و وجه خودش را از دست داد . به این خاطر است که «ترامپ برزیل» نام گرفت و سال های اخیر را پرحاشیه سپری کرد.

دو قطبی شدن جامعه برزیل
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «لولا داسیلوا» خیلی مویرگی و با اختلاف یک درصد پیروز این دوره از انتخابات برزیل شد، افزود: این اختلاف مویرگی در نتایج انتخابات چند تا بحث دارد. برخی رای ممتنع داشتند. اما نتایج از دو قطبی شدن مشارکت کنندگان حکایت دارد. موضوعی که پس از جنگ سرد در این کشور شاهد نبودیم. نباید فراموش کرد، دو قطبی شدن جامعه برزیل مسائل اجتماعی و سیاسی در بر خواهد داشت و برای برزیل که به عنوان کشوری قدرتمند در آمریکای لاتین به شمار می آید، تاثیر دارد. با این روندی که اشاره شد باید گفت آیا جامعه برزیل دو قطبی شده است. البته فرایندهای مدیریتی است که آن را مدیریت می کنند.

بازگشت موج صورتی در آمریکای لاتین
دکتر نوری در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای اروپایی و حتی آسیایی از پیروزی لولا خرسند و بلافاصله به او تبریک گفتند، یادآور شد: اینکه چرا کشورهای دیگر از پیروزی لولا خوشحال هستند باید گفت موج صورتی و چیگرا را دوباره شاهد شدیم . این موج صورتی در سال های نه چندان دور با هوگو چاوز در ونزوئلا و با لولا در برزیل همراه بود. او رئیس جمهور آن دوران صورتی بود. در سراسر آمریکای لاتین، چپ‌گرا ها در حال گسترده‌تر کردن حوزه نفوذ خود هستند و در پرو، هندوراس و اخیرا شیلی، در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، نامزدهای چپ‌گرا به پیروزی رسیده‌اند. از پیش در تعداد دیگری از کشورهای این منطقه، از مکزیک تا آرژانتین، دولت‌های چپ‌گرا حاکم بوده‌اند. در سطح به نظر می‌رسد، آنچه رخ داده، یک فلش‌بک به موج صورتی دهه ۲۰۰۰، یعنی دوره ریاست‌جمهوری هوگو چاوز در ونزوئلاست.

عصر چپ گراها در آمریکای لاتین
وی ادامه داد: پیروزی او امید به سازندگی و بهبود اقتصاد را در برزیل به دنبال دارد. مبارزه با تخریب جنگل از دیگر رویکردهای مثبت او بود چرا که وجود جنگل های آمازون که 50 درصد اکسیژن جهان را به دنبال دارد، در این کشور است و با جنگل زدایی مقابله می کرد.با این وجود باید دید آیا عصر چپ گراهای آمریکای لاتین به کجا منتهی می شود.

حمایت های برزیل از سیاست های هسته ای ایران
این کارشناس ارشد آمریکای لاتین، با اشاره به نزدیکی نگاه لولا به سیاستهای هسته ای ایران، تصریح کرد: برزیل در 2005 انرژی هسته ای ایران و فرایندهای صلح آمیز کشورمان رای مثبت داد و به این موضوع اهمیت داد. او همچنین مجمع آسپا روابط لاتین و عربی در 2005 فعالیت زیادی داشت و روابط  «جنوب؛ جنوب» را تقویت بخشید. او با قدرت منطقه ای که داشت جو سیاسی منطقه را مدیریت کرد. مسلما کشورهای مختلف دنیا با این رویکردی که از لولا سراغ دارند به او تبریک می گویند چرا که سیاست های سازنده اتخاذ می کرد و فایده های زیادی در برزیل داشت. کاهش فقر و سازندگی را در پیش گرفت و افراطی نبود. او حتی دیگر رقیبش ( آکلمن) که از میانه روهاست را به عنوان معاون ریاست جمهوری خود انتخاب کرد چرا که مواضع سازنده و در راستای سوسیالیست را دارد. از این رو هم کشورهای خارجی وهم جامعه برزیل از وی حمایت می کنند.
 
واکنش رهبران جهان به نتیجه انتخابات برزیل
 اما پیروزی «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل و کنار زدن رئیس جمهور راست افراطی این کشور با واکنش رهبران جهان نیز همراه شد و سران کشورهای مختلف جهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل واکنش نشان داده و درخصوص تغییرات مثبت در سیاست‌های این کشور ابراز امیدواری کردند چرا که نتیجه انتخابات برزیل از این رو اهمیت بالایی دارد که «ژایر بولسونارو» رئیس جمهور سابق این کشور و معروف به «ترامپ برزیل»، با اتخاذ مواضعی افراطی، مسائل زیادی را داخل این کشور و در عرصه جهانی ایجاد کرده بود. برای مثال، بولسونارو از مخالفان واکسن کرونا بود و در دوره ریاست جمهوری او بخش عظیمی از جنگل‌های آمازون که به «ریه‌های زمین» معروف هستند، از بین رفته و زمین آن‌ها برای کشاورزی و ساخت‌وساز تصاحب شدند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه؛ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه؛ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا؛ «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین؛ «گوستاوو پدرو» اولین رئیس جمهور چپ‌گرا در کلمبیا؛«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا ؛«آندرس مانوئل لوپر اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک؛ «جاستین ترودو» رئیس جمهور کانادا  «اولاف شولتز» رئیس جمهور آلمان؛ «پدرو سانچز» رئیس جمهور اسپانیا ؛ «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین؛ «ورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در پیام های پیروزی او را تبریک گفتند.
https://jahannews.com/vdcam0naa49n6y1.k5k4.html
jahannews.com/vdcam0naa49n6y1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *