يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

علت ترس از اربعین از نگاه حجت‌الاسلام میرباقری

شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 812484
اربعین می‌تواند در جهان فرهنگ جدید ایجاد کند، به همین دلیل از آن می‌ترسند.
علت ترس از اربعین از نگاه حجت‌الاسلام میرباقری
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نشست «اربعین و تمدن نوین اسلامی» از سلسله نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی اربعین به همت کمیته فرهنگی ستاد اربعین در کربلا برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه از سخنرانان این همایش بود که با تأکید بر اینکه برای داشتن یک تمدن معنوی به یک رویا و نگاه آرمانی نیاز داریم، گفت: این نگاه آرمانی باید با مطالبات فکری بشر هماهنگ باشد. برای حرکت دادن بشر به سوی این تمدن هم به ایمان و داده‌های انگیزشی در مقیاس همان رویا نیاز است، به علاوه عقلانیت بنیادین و فلسفی و نیز عقلانیت راهبردی و کاربردی.

وی با اشاره به وضعیت تمدن‌های مادی افزود: تمدن‌های مادی هم که می‌توانند کاری را پیش ببرند، معمولاً از این‌گونه لایه‌های ایدئولوژیک و ساخت فلسفی به سمت یک آرمان‌شهر و رویا برخوردار بوده‌اند، البته بخشی از آنها با ناکامی، رویای خود را تغییر داده‌اند؛ مانند آنچه در آمریکا اتفاق افتاده است.

میرباقری با تأکید بر اینکه آنچه در دنیای اسلام می‌بینیم، رویای عصر ظهور است، افزود: ظهور، حقیقتی فرا تمدنی است. در واقع جهان دیگری است که مختصات خاص خودش را دارد و از جنس حیات‌الاخره است.

او تمدن‌های مادی را بازار مکاره‌ای دانست که می‌خواهد انسان را از راه انبیا دور کند و در ادامه گفت: فرهنگی که می‌خواهد یک امت بسازد، باید سازوکار مقابله با رقیب را داشته باشد. بنابراین در مقابل آنچه که در برابر امت اسلام شکل گرفته، امامی لازم است که فضا را از فرهنگ بت‌پرستی تطهیر کند و قواعد امت را بالا ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به طراحی گردشگری جهانی گفت: متأسفانه گردشگری جهانی در خدمت فرهنگ مادی است. در برخی از دولت‌های ما هم شرایط به گونه‌ای شد که سفر به برخی از اماکن غربی برای شهروندان ما مجانی تمام می‌شد، بلکه درآمدی هم برای مسافران داشت. اینها برای فریفتگی، تحقیر و استحاله فرهنگی است. آنچه در ساحت امت اسلامی به آن نیاز داریم، هجرت برای زیارت است، برای رحل از دنیای مادی است.

میرباقری در ادامه افزود: در کشورهای اسلامی چون ترکیه، لبنان، عراق و ایران تلاش می‌شود غربگرایانی که تمدن مادی را قبول دارند و می‌خواهند پوششی اسلامی به آن دهند، تقویت شوند. در برابر این جریان ما باید تمدن اسلامی خود را بسازیم که ایده رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه رنسانس در غرب توانست مظهری چون فرهنگ نقاشی‌ آنها را منقلب کند، افزود: رویدادی چون آیین اربعین ما هم می‌تواند یک فرهنگ جدید در جهان ایجاد کند. به همین دلیل سعی می‌شود آن را بایکوت خبری و بعد هم علیه‌اش توطئه کنند؛ تا وحدت ایجاد شده توسط آن را بی‌اثر کنند.
https://jahannews.com/vdcevw8vejh8zei.b9bj.html
jahannews.com/vdcevw8vejh8zei.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *