سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

مجیدی با استقلال چه رکوردهایی را شکست و اهداف بعدی‌اش کدامند؟

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 794218
پیروزی مقابل فجر، ششمین برد پیاپی استقلال بود تا فرهاد مجیدی به رکوردی برسد که پیش از این فقط زنده‌یاد منصور پورحیدری آن را کسب کرده بود.
مجیدی با استقلال چه رکوردهایی را شکست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، تیم فوتبال استقلال یکشنبه شب موفق شد در تهران با ۲ گل گل‌گهر را از هفته بیست‌ویکم رقابت‌ها از پیش رو برداشته و باتوجه به شکست پرسپولیس در آبادان با ۵۱ امتیاز خود را به‌عنوان بخت اول قهرمانی رقابت‌های این فصل معرفی کند. این درحالی است که شاگردان فرهاد مجیدی درحالی به این موفقیت مقطعی تا این جای فصل رسیده‌اند که بسیاری از رکورد‌ها را جابه‌جا کرده‌اند تا بعد‌ها این رکورد‌ها و رکوردشکنی‌ها در تاریخ استقلال این‌گونه ثبت شود که این تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی به این عناوین رسیده است، درست مثل بسیاری از رکورد‌های رقیب دیرینه که امروز به نام برانکو ایوانکوویچ به ثبت رسیده و امروز به همین واسطه از این مربی کروات به‌عنوان یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ باشگاه پرسپولیس نام برده می‌شود.

در باشگاه استقلال هم بسیاری از رکوردها، افتخارات و موفقیت‌های فردی و تیمی به چند نفر خاص مرتبط می‌شود؛ از رایکوف و منصور پورحیدری و حتی ناصر حجازی تا آرش برهانی و فرهاد مجیدی و محمود فکری که رکورد‌های شخصی و تیمی را در طول تاریخ باشگاه استقلال به نام خود به ثبت رسانده‌اند.

با همه این تفاسیر استقلال امسال اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان شاید فوتبال زیبا و تماشاگرپسندی را ارائه نمی‌دهد (اگرچه در بازی‌های اخیر این تیم، آبی‌ها سعی کرده‌اند تا این نقیصه را هم برطرف کرده و چشم‌نواز‌تر بازی کنند)، اما با نتایجی که به دست آورده است موفق شده تا پایان هفته بیست‌ویکم لیگ برتر، یکی از بهترین نتایج در تاریخ فوتبال ایران و حتی لیگ را به ثبت برساند.

استقلال درحال حاضر با ۵۱ امتیاز از ۲۱ بازی با ۷ گل خورده و ۳۱ گل زده و تفاضل گل ۲۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارد. بر همین اساس در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از این عناوین و رکوردشکنی‌ها که در زمان فعلی و با تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی به ثبت رسیده است.

بیشترین پیروزی پیاپی
پیروزی مقابل فجر، ششمین برد پیاپی استقلال بود تا فرهاد مجیدی به رکوردی برسد که پیش از این فقط زنده‌یاد منصور پورحیدری و آندره آ استراماچونی سرمربی اسبق استقلال و سرمربی فعلی الغرافه قطر، آن را کسب کرده بودند و حالا تیم فرهاد مجیدی سومین استقلالی است که در تاریخ لیگ برتر توانسته ۶ بازی پیاپی را ببرد. البته مجیدی این فرصت را داشت تا با برتری مقابل نساجی در مشهد، این رکورد را به تنهایی از آن خود کند که این اتفاق نیفتاد و یک تساوی بدموقع در مشهد باعث شد تا رکورد برد‌های پیاپی شاگردان مجیدی در هفته بیستم رقابت‌ها متوقف شود. البته پیش از این نیز اگر آبی‌ها در دقیقه ۹۱ مقابل آلومینیوم در اراک دروازه‌شان باز نمی‌شد، به‌طور حتم این رکورد زودتر هم شکسته می‌شد.

بیشترین برد متوالی برای تیم استقلال در بازی‌های لیگ فوتبال ایران مربوط به دومین دوره جام تخت‌جمشید می‌شود. تیم تاج سابق در این سال در هفت بازی پیاپی از سری مسابقات لیگ باشگاه‌های ایران موفق به کسب برد شد. همچنین در طول تاریخ نیز کسب ۶ برد متوالی در هفتمین دوره جام آزادگان برای استقلال به ثبت رسیده است. این درحالی است که استقلال اگر نساجی را شکست می‌داد این رکورد تاریخی امروز با ۸ برد پیاپی در رقابت‌های لیگ متعلق به تیم فرهاد میجیدی می‌شد.

عبور از رکورد‌های قلعه‌نویی
مهم‌تر از این آمار، اما عبور فرهاد مجیدی از رکورد امیر قلعه‌نویی است آن هم در دو مورد. تا پیش از بازی استقلال و فجرسپاسی، آمار بهترین شروع در تاریخ لیگ برتر مربوط به سپاهان در لیگ هجدهم می‌شد که تیم امیر قلعه‌نویی از ابتدای فصل تا هفته بیستم بدون شکست باقی ماند، هرچند باتوجه به اینکه دیدار هفته نوزدهم سپاهان مقابل ذوب‌آهن به تعویق افتاد و بعد از دیدار هفته بیستم این تیم مقابل تراکتور که با شکست شاگردان قلعه‌نویی به حریف تبریزی‌شان به پایان رسید همراه شد؛ سپاهان در ۱۹ بازی اولش در لیگ بدون شکست بود که استقلال موفق شد در بازی با فجرسپاسی از این رکورد بگذرد و به تنهایی صاحب بهترین شروع در تاریخ لیگ برتر شود.

مجیدی در جریان دیدار با گل‌گهر به دنبال عبور از یک رکورد دیگر بود؛ رکورد شکست ناپذیری در طول یک فصل که توسط سپاهان قلعه‌نویی به ثبت رسیده بود که این اتفاق نیز مورد توجه استقلال با مجیدی قرار گرفته تا فرهاد به یک رکورد دیگر رسیده و البته این شانس را داشته باشد تا در صورتی که استقلال هفته بعد جلوی نفت آبادان نیز شکست نخورد به تنهایی این رکورد را از آن خود کند. جالب اینکه قلعه‌نویی می‌توانست در دیدار رودرروی تیمش مقابل استقلال، این رکورد شخصی را با برتری در این دیدار در تهران، برای خودش حفظ کند که درنهایت این اتفاق نیفتاد.

استقلال درحال حاضر همچنان بدون شکست است و بدون دو مدافع اصلی‌اش، در ۳ بازی اخیر ۷ امتیاز کسب کرده و تنها یک گل را دریافت کرده است.

رکورد صددرصد پیروزی مقابل امیر
امیر قلعه‌نویی هرگز موفق به گرفتن امتیاز از فرهاد مجیدی نشده است. در هر ۵ رویارویی قبلی تا قبل از دیدار شنبه شب این دو نفر شامل ۴ بازی در لیگ برتر و یک دیدار در جام حذفی، مجیدی برنده شد و تنها امتیاز کسب شده توسط قلعه‌نویی را هم اریک باگناما به باد داد و طی حکم کمیته انضباطی این دیدار هم ۳ بر صفر به سود استقلال به پایان رسید. این درحالی است که بازی هفته بیست‌ویکم را هم مجیدی به خود اختصاص داد تا رکورد صددرصد پیروزی برای فرهاد مجیدی مقابل امیر قلعه‌نویی حفظ شود.

مجیدی از همه زودتر به ۱۰۰ رسید
استقلال در هفته‌ای که توانست در یک بازی سخت و دشوار به سه امتیاز شیرین بازی برابر ذوب‌آهن دست پیدا کند، جدا از اینکه با این پیروزی توانست فاصله ۳ امتیاز با پرسپولیس را در صدر جدول حفظ کند؛ فرهاد مجیدی را هم صاحب یک رکورد خاص و ویژه کرد. مجیدی که تا قبل از این دیدار توانسته بود ۹۸ امتیاز را در لیگ برتر با استقلال کسب کند، با غلبه بر ذوب‌آهن، به ۱۰۱ امتیاز لیگ برتری رسید و توانست بهترین عملکرد را بین تمام مربیان تاریخ لیگ برتر از خود به‌جا بگذارد؛ چراکه سرمربی جوان آبی‌ها در ۴۸ مسابقه به این رکورد رسید.

در تاریخ لیگ برتر، مربیان زیادی هستند که از کسب ۱۰۰ امتیاز لیگ برتری عبور کرده‌اند، اما هیچ‌کدام تاکنون موفق به این امر نشده‌اند که در کمتر از ۵۰ بازی، به این آمار دست پیدا کنند. در میان مربیان استقلالی، امیر قلعه‌نویی پس از ۵۳ بازی که روی نیمکت استقلال نشسته بود، توانست با پیروزی برابر ملوان به ۱۰۰ امتیاز در تاریخ لیگ برتر دست پیدا کند. پرویز مظلومی نیز در روزی که تیمش ۲ بر صفر از سد نفت تهران عبور کرده بود، با ۵۱ بازی روی نیمکت استقلال ۱۰۰ امتیازی شد و بعد از بازی ذوب‌آهن فرهاد مجیدی پس از ۴۸ بازی، موفق به کسب ۱۰۱ امتیاز با استقلال شد تا به‌عنوان تنها سرمربی استقلال شناخته شود که با کمتر از ۵۰ بازی، به این آمار رسیده است.

در میان مربیان پرسپولیسی نیز یحیی گل‌محمدی پس از ۵۰ بازی توانست به رکورد کسب ۱۰۰ امتیاز لیگ برتری دست پیدا کند. برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق کرواتی سرخپوشان نیز پس از ۵۱ بازی توانسته بود به این آمار خاص برسد و حالا فرهاد مجیدی بالاتر از تمام مربیان لیگ برتری، این آمار ویژه را به نام خودش به ثبت رسانده است.

هدف بعدی، شکست انحصار ژنرال
استقلال در طول تاریخ رقابت‌های لیگ برتر ۳ قهرمانی به دست آورده که هر ۳ قهرمانی با امیر قلعه‌نویی به دست آمده است. فصول پنجم، هشتم و دوازدهم سال‌هایی هستند که استقلالی‌ها با ژنرال به جام رسیده‌اند، اما حالا مجیدی این فرصت را دارد تا این انحصار یعنی کسب جام فقط با قلعه‌نویی را از چنگ او خارج کند تا دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال بعد از سال‌ها به‌عنوان دومین مربی تبدیل شود که عنوان قهرمانی را در رقابت‌های لیگ برتر برای استقلال به ارمغان می‌آورد.

آمار خیره‌کننده در بخش دفاعی
عملکرد استثنایی استقلال مجیدی در بخش دفاعی نه‌تن‌ها به تک‌رقمی بودن تعداد گل‌های خورده این تیم محدود نشده، بلکه منجر به خلق رکورد کلین‌شیت توسط استقلال شده است. آبی‌های پایتخت در ۱۵ مسابقه از ۲۱ بازی این فصل موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه خود شده‌اند تا با ۷۱.۴۲ درصد موفقیت در ثبت کلین‌شیت، از این نظر هم بهترین تیم ادوار لیگ برتر تا پایان هفته بیست‌ویکم باشند.

رکورد‌های بعدی در راهند...
تیم فوتبال استقلال هر دو رکورد بیشترین گل زده و کمترین گل خورده در یک فصل را در اختیار دارد. آبی‌پوشان در هشتمین دوره مسابقات لیگ برتر که به مقام قهرمانی رسیدند ۷۰ بار گلزنی کردند تا صاحب بیشترین تعداد گل زده در یک فصل باشند. همین تیم در لیگ هجدهم تنها ۱۳ بار گل خورد تا با این آمار صاحب بهترین خط دفاعی همه ادوار برگزار شده این مسابقات هم باشد. حالا استقلال در فصل جاری فقط ۷ گل خورده و اگر چه شاید نتواند رکورد گل زده را بهبود ببخشد، اما اگر روال هر گل خورده برای ۳ بازی برای این تیم ادامه پیدا کند، مطمئنا آبی‌ها در پایان فصل می‌توانند با یک آمار استثنایی و چه بسا با تعداد گل خورده یک رقمی به کار خود پایان بدهند. همچنین رکورد شکست ناپذیری پرسپولیس در بازی‌های خانگی به همراه سریع‌ترین قهرمانی در لیگ برتر نیز می‌تواند از اهداف بعدی مجیدی همراه با استقلال باشد. ضمن اینکه بهترین قهرمان تا به امروز با ۶۷ امتیاز به کار خود پایان داده و این درحالی است که شاگردان مجیدی تا امروز میانگین ۲.۴۲ برای هر بازی را برای خود در این فصل به ثبت رسانده‌اند که با تداوم این روند، قهرمانی با کسب ۷۲ امتیاز می‌تواند استقلال را به پرامتیازترین قهرمان در طول رقابت‌های لیگ برتر تبدیل کند. همه این رکورد‌ها درحالی است که در طول این سال‌ها سابقه نداشته که تیمی تا پایان هفته بیست‌ویکم رقابت‌ها ۵۱ امتیاز را به خود اختصاص بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *