چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۲
۱۹

نظر میثم مطیعی در خصوص فرزندآوری

شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 780328
میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) در یک رشته توئیت به موضوع فرزندآوری که توصیه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مداحان بود، پرداخت و کارشناسان در این خصوص فراخواند.
نظر میثم مطیعی در خصوص فرزندآوری
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) در یک رشته توئیت به موضوع فرزندآوری که توصیه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مداحان بود، پرداخت. او در این خصوص ۲ رشته توئیت منتشر کرده است.

آیا مشکلات اقتصادی حل شود، مردم به سمت فرزندآوری می‌روند؟
در ابتدا نوشت: «آیا اگر مشکلات اقتصادی حل شود، مردم به سمت فرزندآوری بیشتر خواهند رفت؟ «نه»! از نظر جمعیت‌شناسان در کشورهایی که سطح اقتصادی پایینی دارند زاد و ولد بیشتر است و کشورهایی که از نظر سطح درآمدِ خانواده بالا هستند، تعداد فرزندان کمتری دارند!


در کشورهای منطقۀ خودمان افغانستان با نرخ باروریِ حدود شش فرزند به ازای هر زن در سنّ باروری، رتبه اوّل را دارد؛ اما همین آمار در کشور ترکیه، در حدود ۲ است. در استان‌های خودمان هم دقّت کنید. بیشترین ثبت ولادت در استان‌های ما متعلّق به سیستان و بلوچستان است یا تهران و اصفهان؟

در میان تمام قارّه‌ها، آفریقا که فقیرترین کشورها را دارد بیشترین آمار زاد و ولد و اروپا هم کمترین را داراست. آفریقا با میانۀ سنّی بیست سال، جوان‌ترین و اروپا با میانۀ سنّی چهل سال، پیرترین قارّه است.

نروژ با درآمد سرانۀ ۸۷ هزار و ۳۵۰ دلار نرخ رشد جمعیتی۰.۶۲ درصد را دارد؛ یعنی ۱۱۲ سال دیگر جمعیتش دو برابر می‌شود. دانمارک با درآمد سرانۀ ۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار از کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود؛ امّا نرخ رشد جمعیتی آن تنها ۰.۲۱ است یعنی ۳۳۳ سال طول می‌کشد تا جمعیت این کشور دو برابر شود.

توان اقتصادی خانواده‌ها امروز بیشتر است یا اوایل انقلاب؟ دهه‌ای را که در آن قرار داریم، با دهۀ شصت، مقایسه کنید! پس با بالا رفتن توان اقتصادی خانواده‌ها، الزاماً اشتیاق آنها برای فرزندآوری بیشتر، افزایش نمی‌یابد.

آخر اینکه این به معنای انکار مشکلات اقتصادی نیست. شکی نیست که حتما باید فکری به حال اقتصاد کشور کرد و مشکلات اقتصادی، هر چه زودتر حل شود. اما آنچه ابتدا باید اصلاح کرد، نوع نگرش ما به زندگی است. کتاب ایران جوان بمان، ص ۶۱ تا ۱۴۲»

مشکلات اقتصادی در فرزندآوری چقدر اثرگذار است؟
او در رشته توئیت دیگری نوشت: «تضارب افکار و اندیشه مفیده، حتی اگر مخالف نظر من باشه. لطفاً تا آخر این رشته توییت رو بخونید:

۱- هیچ‌کس نمی‌تونه بگه کشور رو فقیر نگهدارید تا جمعیت زیاد بشه، اما کسی هم نمی‌تونه ادعا کنه تنها با حل مشکل اقتصاد، تمایل به فرزندآوری زیاد می‌شه.
 

 
۲.حل مشکل فقر از وظایف درجه یک دولت هست و به هیچ‌وجه نباید در انجام این وظیفه تنبلی کنه؛ اما تا وقتی نوع نگاه مردم به فرزندآوری عوض نشه، ثروت خرج همه چیز می‌شه جز فرزندآوری. به اطرافتون نگاه کنید! خیلی از ثروتمندایی که خرج ۲۰ تا بچه هم براشون هیچه، نهایتا یک یا دو بچه دارن. چرا؟

۳. آدم‌ها در بحران‌‌ از نهایت توانشون استفاده می‌کنن. زلزله که میاد پدر خانواده منتظر نمی‌مونه نیروی‌ کمکی برسه، خودش برای نجات خانواده، مردونه میاد به میدون. ما بحران سالمندی جمعیت رو که ۱۰ سال دیگه درگیرش می‌شیم، درک نکردیم. برای همین منتظر اقدام دیگران هستیم و کاری نمی‌کنیم.

۴. وقتی اقتصاددان‌های داخل و خارج هشدار می‌دن از حدود ۲۰سال آینده کمر اقتصاد ایران زیر بار سالمندی می‌شکنه، یعنی بحران به ما نزدیک‌تر از اونیه که فکرش رو می‌کنیم. کسی منکر وضعیت نامناسب اقتصادی امروز نیست ولی آینده رو هم ببینیم که سالمندی جمعیت، اقتصاد رو لِه می‌کنه.
 

 
۵. هیچ کشوری نتونسته بعد از بحران سالمندی، ترکیب جمعیتیش رو جوون کنه. به جرأت میشه گفت کشور اگه سالمند شد، دیگه کار از کار گذشته، اون وقت ایران درگیر مشکلاتی می‌شه که راه حلی نداره؛ مشکلاتی مثل ناامنی و شکسته شدن دیوار دفاعی، ورشکستگی اقتصادی، مهاجرپذیری اجباری،‌ پسرفت علمی و...

۶. فراموش نکنیم نهایتاً ده تا پونزده سال وقت داریم. اگر گذشت، دیگه نمی‌شه کاری کرد. نقد کافی نیست. مخالفان راهکار بدن. البته امیدوارم به طور کلی منکر این بحران نباشن که با انکار، هیچ بحرانی حل نمی‌شه.
 

میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) تیرماه کارگاه مهارت افزایی «مادران آگاه، فرزندان هوشمند» ذیل هیأت آئین هنر حسینی در راستای بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن هیأت‌های مذهبی به موضوع خانواده با سخنرانی حجت‌الاسلام تراشیون هم برگزار کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته
Denmark
مگر میثم مطیعی متخصص امر آمار و خانوانده و... هست. چه تخصص و چه شغلی دارد؟
در حوزه خودش صحبت کند.
اینو ولش کن شما دردت چیه نکنه به جز مذاکره با آمریکا دغدغه دیگرت جلوگیری از فرزند آوری هست؟!!
Denmark
؟؟؟؟
چه ربطی به امریکا داره؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خيلي خوب تحليل كرده كه حتي كارشناسان آمار و جمعيت به اين خوبي هم نمي تونند تحليل كنند . حرف حسابي را هركس زد بايد پذيرفت حتي يك روستايي يا كارگر درس نخوانده يا يك كودك
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
تفکر فرزندآوری همونطور که با یک شیب ملایم طی تقریبا دو دهه ی اخیر نزولی بوده، برای فرهنگ سازی درست در این زمینه حداقل نیاز به دو دهه ی دیگر می باشد تا به نقطه ی اول برگردیم..
ایمانی
Iran, Islamic Republic of
......
United States
فرزند آوری بالای مناطق فقیر در جهان به دلیل بی سوادی آنهاست و نه به خاطر فقرشان!!!! .
Iran, Islamic Republic of
خوبه که اتفاقا . با این منابع آب و مواد طبیعی و خشک شدن جنگل ها و تبدیل کشتزارها به ویلاهایی که میبینیم حتی ممکنه تا ۲۰ سال آب هم واسه خوردن نداشته باشیم چه برسه به تولید مثل
Iran, Islamic Republic of
کلا هر کی دانشگاه امام صادقیه تو همه زمینه ها تخصص وافر داره ?!!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran, Islamic Republic of
خوب شما یکم فکر کن اگه
بجای افزایش جمعیت کاهش جمعیت داشته باشیم نسل هممون ازبین میره این خواسته دشمنه تا بتونه به هدف خودش برسه و ایران رو غارت بکنه
Iran, Islamic Republic of
.....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا يكي از اهداف دشمن از ايجاد تنگنا هاي اقتصادي همين جلوگيري از رشد جمعيت هست .
Iran, Islamic Republic of
باارادت بیشمارخدمت جناب آقای مطیعی عزیز
امنیت یکی از الزامات مهم هرکشوری است
ویکی ازتقسیمات امنیت.امنیت اقتصادی.شغلی.مالی...آقای مطیعی به قول خودتان درگذشته ازمردم داشتن ولی امنیت مالی شغلی داشتن.رودی کوچک ولی همیشه جاری بهترسیلی ویرانگراست که سالی یک بار باشد.امنیت تحصیلی.امنیت شغلی.دورکن مهم پیشرفت هر کشوری است...اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
....
Iran, Islamic Republic of
من بنظر شخصه حالا بگذریم از اعداد و ارقام در کشور ما بیشتر عمده ومشکلات پدر و مادرها برای فرزند اوری بحث اقتصادیش هست ببینید نمی‌دونم چرا داریم به خودمون خیلی چیز هارو تلقین میکنیم که( نه نه بابا مشکل از جای دیگس)الان یه شرایطی شده که طرف حتی نمیتونه خرج ازدواجشو بده چه برسه فرزند اوری
ص م
Iran, Islamic Republic of
سلام وعرض ارادت خدمت جناب مطیعی به نظر من جامعه ی ما چه مرد وزن راحت طلب شدن و داشتن فرزند زیاد را مانع اسایش و راحتی میدونند وگرنه روزی فرزند را خداوند میدهد ای کاش این نگاه مردم عوض شود .