جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۵۲
برگ‌های درخشان از مدیریت دولت علی برکت الله

محکومیت سنگین مسئولین اسبق بانک مرکزی/ سیف به ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقاخانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 778996
رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.
محکومیت سنگین مسئولین اسبق بانک مرکزی/ سیف به ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقاخانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند
به گزارش جهان نيوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد.
 
سوءمدیریت سیف و عراقچی چگونه منجر به اخلال در بازار ارز شد
از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری  ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

در این مقطع میثم خدایی مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

بعد‌ها معلوم می‌شود خدایی برای انجام این کار رشوه‌ای کلان از آقاخانی گرفته بوده است.

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

آقاخانی در ابتدا برای ورود به این کار، ۲۰ میلیون درهم در حساب بانک مرکزی به عنوان سپرده و تضمین قرار می‌دهد که بعد از ۲ هفته این سپرده هم با دستور عراقچی به او بازگردانده می‌شود!

بدین ترتیب در فرآیندی غیر شفاف و غیرقانونی که البته با اطلاع سیف رئیس کل بانک مرکزی بوده، در هر مرحله بین ۵ تا ۸ میلیون دلار از منابع ارزشمند ارزی کشور، به آقاخانی داده می‌شده و این روند مجموعا تا ۲۸ مرحله ادامه پیدا می‌کند.
 
پیامدهای تصمیم غلط بانک مرکزی
تصمیم غلط بانک مرکزی نه تنها به کنترل قیمت ارز هیچ کمکی نمی‌کند بلکه باعث قاچاق بی رویه ارز به خارج از ایران و هدر رفتن حدود ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون یورو از منابع ارزی کشور می‌شود.
 

آقاخانی نه تنها در یک اقدام کاملا انحصار طلبانه و غیرقانونی ارز دریافتی از بانک مرکزی را به جای توزیع در میان حدود ۶۰۰ صرافی رسمی در کشور تنها به ۱۵ صرافی میداده است، بلکه بخش قابل توجهی از آن را نیز به جیب دلالان و قاچاقچیان میریخته و در این بین مصرف کننده واقعی بازار ارز هیچ بهره‌ای از این سرمایه کشور نمی‌برده است
 
بانک مرکزی علیرغم اطلاع از نحوه توزیع ارز توسط آقاخانی، هیچ اقدامی صورت نداده است

بانک مرکزی نیز علیرغم اطلاع از نحوه توزیع ارز توسط آقاخانی، هیچ اقدامی صورت نداده و در واقع در برابر این تخلفات چشم پوشی میکرده است.

آقاخانی در  ۲۸ مرحله ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند
 
آقا خانی در  ۲۸ مرحله ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند که فقط در ۶ مرحله عوامل نظارتی حضور داشتند و در سایر مراحل تقریبا هیچ نظارتی بر اقدامات او انجام نمی‌شده و تمام فرآیند از قیمت گذاری، تحویل، فروش و تسویه ارز دولتی با بانک مرکزی بر عهده خودش بوده است که این جزو خطا‌های مهم سیف و سایر مدیران وقت بانک مرکزی در این پرونده است.

نکته عجیب دیگر این که، بعد از دستگیری آقاخانی، بانک مرکزی به مراجع قضایی نامه رسمی می‌زند و خواهان آزادی او می‌شود. در آن نامه به مراجع قضایی اطلاعات غلط داده می‌شود و بانک مرکزی تلاش میکند مسیر پرونده را تغییر دهد که تنظیم کننده آن نامه جزو محکومین همین پرونده است.

رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند

در نهایت ۱۳ مردادماه سال ۹۸ بود که نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد. پس از انجام رسیدگی‌ها و فرایند‌های قضایی، دادگاه در خصوص متهمان پرونده فوق‌الذکر اقدام به صدور رای کرد.
 
ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز (بیست و چهارم مهرماه) احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:
 
متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده است.

سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و  سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم گردید.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر  این پرونده است که به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است

این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است

شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.
 
خداییان گفت: پرونده دیگری در همین راستا مربوط به قاچاق عمده ارز و توزیع غیرقانونی سکه و مقادیر زیادی طلا مربوط به مقطع زمانی دیگری غیر از مقطع زمانی پرونده مورد اشاره، با کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: دستگاه قضایی با هر فردی که به بیت المال خیانت کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

محکومیت مهدی جهانگیری به قاچاق حرفه ای ارز
گفتنی است در بهمن ماه سال گذشته هم سخنگوی قوه قضائیه رای پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور وقت را بدین شرح اعلام کرد:  آقای مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ  ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین  ۱۰۸ هزار دلار و  با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر  ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند.

اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نا مشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به  تحمل دو سال حبس دیگر  و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از ارایه اطلاعات واقعی به سازمان  بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در ارتباط با ارز هم تحمل ۷۴ ضربه شلاق داشتند که دادگاه تجدیدنظر یک مورد از ۷۴ ضربه شلاق را تعلیق کرده و مورد دیگر از ۷۴ ضربه شلاق را به ۵۰ میلیون ریال  جزای نقدی تبدیل کرده یعنی مجازات شلاق  عملاً منتفی است ولی بابت هر کدام از این عناوین مجرمانه به تحمل دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


.
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
تولید و اقتصاد و زندگی مردم رو به خاک سیاه بنشونی و اونوقت 10 سال حبس؟!؟!؟!؟!؟!؟!
اونم اگه اجرا بشه!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
من بجای این نقطه ها میخوام حرف بزنم که سیاست های بانک مرکزی رو یک نفر تعیین نمی کنه سیف اگر گناهکار هم باشه مستحق ادین بی آبرو شدن در جامعه نیست مخصوصا اون عراقچی که اول جونیش رو باید با این سابقه در جامعه زندگی کنه
Iran, Islamic Republic of
اونی که میگی آبروی اینا نباید بره عراقچی اول جوونیشه و..!
من جوان که هیچ امیدی ندارم به خاطر وجود چنین افرادی هست من چه گناهی کردم.
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
باید این رو بپرسید.
آقای عراقچی با اون جوونی با چه سابقه ای شده بود معاون بانک مرکزی؟؟؟
التماس تفکر
ب
Iran, Islamic Republic of
حتما تو خودت هم درد هستی که با افشا ومجازات دزد ها ناراحت شدی.اره باید اجازه میدادن حالاحالا ها بیت المال را نابود میکرد..؟!!
سید دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
سلام
به شرطی که حبس حبس باشد.
این محکومیت سنگین نیست .
Iran, Islamic Republic of
طرف که ادم نکشته حبس حبسه حتی اگه از طلا هک که باشه اما بدرد نمی خوره
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا شما اینقدر دوست داری که همه رو بفرستی تو حبس قوه قضائیه تلاش می کنه زندانی رو کم کنه شما میگی حبس
مجازات متناسب با زمان جنگ
India
این مجازات متناسب با زمان جنگ اقتصادی نیست ، این مجازات برای زمان صلح هم کمه . باید اعدام میشدند نه کمتر.
Iran, Islamic Republic of
زیاد گیر ندید اگه زیاد جستجو کنن به وزیرو شاید رئیس جمهور سابق برسن ....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
كه قطعا" مي رسند ...!!!!
ب
Iran, Islamic Republic of
اين محكوميتها هیچ فایده برای مردم ندارد.
Iran, Islamic Republic of
iهمش 10 سال زندانی!!!!؟ برای سیف اعدام هم کم است
Iran, Islamic Republic of
چرا خوی دلیلش رو هم بگو البته کارهاش رو دقیق بگو رو هوا حرف نزن
Czech Republic
ساكِت!
Iran, Islamic Republic of
اینهمه خسارت به مردم و کشور و فقط 8 و 10 سال ؟
Denmark
چندان حکم سنگینی برای محکومین اول تا سوم که مملکت را فلج کردند و مردم را به خاک سیاه نشاندند نیست .!
کامل
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
محکومیت سنگین؟! زندگی یک ملت را برباد دادند....!!!!
Iran, Islamic Republic of
ایشان هم به سلامتی به هتل 5ستاره در کنار : مهدی هاشمی- حسین فریدون - تشریف خواهد برد . علی برکت الله .
Iran, Islamic Republic of
اصلا جای اونها با سیف یکی نیست
Iran, Islamic Republic of
چه فایده ای برای ما داره معیشت ما که تو این 8 سال به فنا رفت. باید همه این خسارت رو ازشون بگیرن
سید اسداله آوائی
United Kingdom
این آقایان که سرخود نبوده اند .
شهروند
Turkey
شلاق رو نبايد حذف ميكردند.
Iran, Islamic Republic of
انوقت عوامل اصلی ومسببین گرام؟؟
Iran, Islamic Republic of
رییس بانک یک کارگزار ومجری است مصوب کننده ودستور دهنده باید جوابگو شوند
Iran, Islamic Republic of
خیلییییی سنگین هست
اینهمه ضربه زدن به مملکت فقط ۱۰ سال زندان؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این محکومیت سنگین بود؟؟؟ با کارهای اینها چند نفر و چند هزار نفر به فقر و فلاکت افتادند چقدر زندگی ها پاشید و چقدر از فقر مردند؟؟؟؟؟
United Arab Emirates
....
عمار
Czech Republic
.....
Iran, Islamic Republic of
کمترین حکم اعدام در ملا عام است.
Iran, Islamic Republic of
این مفسدین فی الارض هشتاد میلیون جمعیت را بخاک سیاه نشانده اند،بعد شما به هشت سال وده سال حبس شان میگی حکم سنگین؟علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
کجاش سنگین است مملکت را به گند کشیدن اینها باید اعدام می شدند .
ابو قائم
Iran, Islamic Republic of
مگر قرار نبود دادگاه اخلالگران اقتصادی علنی باشد پس چرا دادگاه مدیران روحانی علنی نبود؟.
Iran, Islamic Republic of
سنگین؟یک نگاهی به دیگر کشورها بیندازید در برخورد با این نوع جرایم بعد بگویید و بنویسید سنگین اینها باید اعدام میشدند نه حبس تنها
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اونها خودشون هاراگيري مي كنند . قبل از دستگيري ....
Iran, Islamic Republic of
اگه بنا به مرگ بود که تا الان باید خیلی ها خودشون رو می کشتن این حرفها چیه یه نظریه درست بده
Iran, Islamic Republic of
منم حاظرم ۱۲۵ میلیون دلار بهم بدن بعد بگن ۵ تا ۱۰ سال برو حبس .، جالبه حتی جناب سیف مجبور به پرداخت و رد مال هم نشده
Iran, Islamic Republic of
باید در ملا عام همه شون رو شلاق زد تا عبرت مدیران فعلی و آینده شوند
Iran, Islamic Republic of
دلم برای سیف و عراقچی سوخت بابا چرا اینقدر به اینها حمله می کنید و فلان و فلان مجازات را براشون می خواهید بس کنید .
Iran, Islamic Republic of

پس خسارت مادی را مردم از کی بگیرند ....
United States
۶۰ تن طلا!!! /
محمد
Iran, Islamic Republic of
با این همه فشار و مصیبتی که به مردم وارد شد، چه سفره های که خالی از نون و غذا که نشد، چه افرادی که به خاطر نداشتن پول دارو مردند، چه پدرها و مادرانی که شرمنده فرزندان خود شدند، چقدر وضعیت کشور به هم خورد، اقتصاد مملکت دچار مشکل شد و...
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام
از زحمات دستگاه عدلیه و همه دستگاهها خصوصا" سربازان گمنام امام زمان سپاسگزارم ..
Iran, Islamic Republic of
کجای این حبس سنگین است ؛ سیف و عراقچی و سالاری ووو مردم را به گرسنگی و طلا ق وو و بدبخت کردن اینها باید اعدام میشدند!؟
Iran, Islamic Republic of
از جون سیف چی میخواهید بابا بنده خدا تلاشش رو کرد دیگه چکار باید می کرد کاری کرد که درست کنه اما شکست خورد
Iran, Islamic Republic of
مجازات‌ سیف و عراقچی، فقط چند سال زندان؟؟؟؟