سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

فرانسه: بازیابی اعتماد به آمریکا «زمان و اقدام عملی» نیاز دارد

پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب: 776973
وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت، بازسازی اعتماد میان دو کشور، به زمان و اقدام عملی نیاز دارد.
فرانسه: اعتماد به آمریکا «اقدام عملی» نیاز دارد
به گزارش جهان نيوز، با تداوم تنش میان پاریس و واشنگتن، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه شب با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در نیویورک دیدار کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لودریان در این دیدار گفت، در پی توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا برای ساخت زیردریایی اتمی و فسخ قرارداد مشابه با فرانسه از سوی کانبرا، بازیابی اعتماد میان پاریس و واشنگتن به «زمان و اقدام عملی» نیاز دارد.

 دیدار دو دیپلمات ارشد این دو کشور، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او در تماسی تلفنی درباره آغاز رایزنی‌هایی عمیق برای بازسازی اعتماد بین این دو متحد ناتو، گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، لودریان و بلینکن در این دیدار، «شرایط و مسائل اصلی» حول این اقدامات را به بحث گذاشتند.

بعد از آن که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. در ادامه این تنش‌ها، نشست وزیران دفاع انگلیس و فرانسه لغو شد.

روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیس اخیراً فاش کرد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در «کورنوال» انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از آن بی‌اطلاع بود. 

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه در روزهای آینده سفیر خود را به آمریکا باز می‌گرداند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی از ماکرون دلجویی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *