سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

کرزی: تمام افغانستانی‌ها باید چهره خود را در حکومت ببینند/ افغانستان خاک من است؛ پناهنده کشور دیگر نمی‌شوم

سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 776763
رئیس‌جمهور اسبق افغانستان با بیان اینکه دولت باید ماحصل اراده ملی مردم افغانستان و خدمتکار مردم باشد، گفت: طالبان باید کاری کند تمام مردم افغانستان، چهره خود را در حکومت ببینند و آن را از خود بدانند.
اینجا خاک من است؛ پناهنده کشور دیگر نمی‌شوم
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با حامد کرزی رئیس‌جمهور اسبق افغانستان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دلیل عدم امضای توافق‌نامه امنیتی کابل - واشنگتن
- عدم امضای توافق‌نامه امنیتی کابل - واشنگتن علیرغم فشارهایی که وجود داشت دلایل واضحی داشت. هیچ خبری از صلح نبود؛ خبری از  بهبود روابط افغانستان با پاکستان نبود.
- ترس من از این بود که با امضای قرارداد امنیتی نه تنها صلح ایجاد نشود، بلکه جنگ نیز در کشور تشدید شود.

طالبان جزو مردم افغانستان و از همین خاک هستند
- دلیل اینکه لفظ «برادر» را برای طالبان به کار بردم این بود که طالبان جزو مردم افغانستان و از همین خاک بودند. باید با هم یکجا (خاک و وطن) می‌بودیم و زندگی می‌کردیم.

- دلیل دیگری که بنده از واژه «برادر» برای طالبان استفاده کردم این بود که آن زمان نیروهای خارجی به نام مبارزه با طالبان در افغانستان در حال بمباران خانه‌های مردم بودند و شبانه به خانه‌های آنان می‌رفتند؛ این ظلم بود. من این جنگ را جنگ مردم افغانستان نمی‌دانستم و جنگ را به منفعت بیگانگان می‌دانستم. به همین دلیل طالبان را صدا کردم که برادر هستیم.

تصور نمی‌کردیم همه چیز یکباره سقوط کند
- تصور و کوشش ما به طرف صلح بود؛ به طرف ایجاد یک نظام از طریق مذاکره بود. از طریق کوششهای صلحی که آمریکا آغاز کرده بود و پشتیبانی اکثر کشورها را نیز داشت.

- تصور ما هرگز این نبود که روزی متاسفانه بیاید که همه چیز سقوط کند و وضعیتی پیش آید که دلخواه مردم افغانستان نباشد.

- این وضعیت نه دلخواه طالبان و نه دلخواه مردم افغانستان است. ولی آن روز متاسفانه رسید. باز هم خوشبختانه حوادث و ناامنی‌های بزرگ صورت نگرفت و خوشبختانه با آرامش سپری شد.

سقوط نظام به خیر افغانستان نشد
- اگر همین حالت آمیخته و همراه و از طریق مذاکرات صلح می‌شد برای خاک ما بهتر بود. یعنی سقوط نظام به خیر افغانستان نشد. سقوط نیروهای امنیتی و نیروهای ملی به خیر مملکت نشد.

- اگر تحریک (جنبش) طالبان و نیروهای ما و پلیس با هم یکجا می‌شدند و از طریق مذاکرات دولت تشکیل می‌شد و نیروهای ما ثابت بر جای می‌ماندند، آن به خیر مملکت بود.

طالبان باید کاری کند تا تمام مردم افغانستان، چهره خود را در حکومت ببینند
- مشورت من به تحریک (جنبش) طالبان این است که باید کاری کند تا تمام مردم افغانستان، چهره خود را در حکومت ببینند و آن را از خود بدانند. در آن صورت کامیاب می‌شویم و به طرف تعالی و سعادت خواهیم رفت.

- تنها راهش این است که تمام مردم خود را جزو بدنه حکومت و دولت ببینند و همه اعم از زن و مرد، تعلیم یافته باشند.

افغانستان خاک من است؛ پناهنده کشور دیگر نمی‌شوم
- اینجا کشور من است؛ خاک من است. من نمی‌خواهم که پناهنده جایی باشم. من می‌خواهم در کشور خودم بمانم.

- {میخواهم افغانستان} کشوری صاحب صلح، زندگی، آرامش و ترقی{باشد}. کوششم نیز همین است. مشورتم به جنبش طالبان هم در همین جهت است. افغانستان کشورم است.

مردان و زنان افغانستان باید دوشادوش هم برای زندگی بهتر کوشش کنند
- فکر نمی‌کنم تغییرات در طالبان تاکتیکی باشد. همانطور که عرض کردم، طالبان جزو مردم افغانستان است. از همین خاک هستند و حبّ وطن دارند. البته طرز دید خاص خود را هم دارند و در این شکی نیست ولی حب وطن دارند و خود را از این خاک می‌دانند و خواهان آرامش و زندگی آرام هستند.

- {اما} نظر ما این است که افغانستان زمانی می‌تواند صاحب صلح و آرامش باشد و به ترقی دلخواه خود برسد که مملکتی تعلیم یافته و تحصیل‌کرده باشد و مردان و زنان افغانستان دوشادوش هم برای زندگی بهتر کوشش کنند. تنها راه آن، تعلیم جوانان اعم از پسر و دختر و مشارکت آنها در ادارات دولتی و ملی است. این مشورت ما به طالبان است.

راه‌های کسب مشروعیت و محبوبیت طالبان در بین مردم
- ابهام درباره حکومت طالبان و کسب مشروعیت و محبوبیت که بدون شک وجود دارد و باید برطرف شود.

- راه‌های دور کردن این ابهامات و آوردن آرامش ذهنی و زندگی آرام برای مردم در این است که اول: حکومت همه شمول باشد و تمام مردم خود را در آن شریک بدانند و دوم: ارزش‌هایی که برای مردم محترم است مثل اتحاد و اتفاق ملی و استقلال زندگی و کشور افغانستان محقق شود و سوم هم آبادانی کشور.

عملیات‌ نظامی آمریکا به‌عنوان مبارزه علیه تروریسم کاملاً به ضرر افغانستان بود
- چیزی که در تحرکات و عملیات‌ نظامی آمریکا و متحدینش به عنوان مبارزه علیه تروریسم و یا مبارزه علیه جنبش طالبان بود، کاملاً به ضرر افغانستان بود.

- آن تحرکات آمریکایی‌ها به مردم افغانستان صدمات شدیدی زد و باعث آزردگی شدید و تلفات بسیار مردم شد.

کوشش ما بر این بود که موضوع پنجشیر از طریق مذاکره حل شود
- از آغاز کار کوشش ما بر این بود که موضوع پنجشیر از طریق مذاکره حل شود و هر دو طرف یعنی طالبان و برادران ما در پنجشیر و آقای احمد مسعود هم همین آرزو {حل مشکل از طریق مذاکره} را داشتند ولی متاسفانه نشد.

- آرزوی ما از احمد مسعود و دیگر برادران‌مان هم این است که آنها نیز از طریق صلح پیش ‌بیایند تا مملکت صاحب زندگی آرام  و خوشبختی و سعادت باشد و فرد فرد این کشور در هر خانه‌ای با برادری و برابری با هم زندگی کنند.

دولت باید ماحصل اراده ملی مردم افغانستان باشد/ طالبان کابینه را هرچه زودتر اصلاح کند
- اگر چه طالبان این کابینه رابه عنوان سرپرستی(موقت) اعلام کردند ولی در این باره قبلاً هم نظرات واضح و صریح داشتم که حتی اگر سرپرست هم باشد باید همه شمول باشد و تمام مردم افغانستان چهره خود را در آن ببینند. دولت باید ماحصل اراده ملی مردم افغانستان و خدمتکار مردم باشد.

- آرزوی من این است که این کابینه هرچه زودتر اصلاح شود و تمام مردم افغانستان از هر گوشه و کنار و هر قشر و مذهب، خود را در او ببینند.

ایران همیشه دوست بسیار عزیز و نزدیک مردم افغانستان بوده است
- ایران همیشه دوست بسیار عزیز و نزدیک مردم افغانستان بوده است. ما دو کشور همسایه و مسلمان و همزبان و هم فرهنگ هستیم ونزدیکی‌های بی‌شماری با هم داریم؛ خصوصاً در ۲۰ سال گذشته حکومت و مردم ایران کمک‌های زیادی به افغانستان کردند و ما از عمق دل از آنها متشکر هستیم.

- حکومت ایران با طالبان هم در تماس و صحبت بوده و آرزو داریم همچنان ایران به افغانستان کمک کند تا صاحب صلح و ثبات و ترقی و زندگی بهتر شوند. ما مطمئنیم ایران به کوشش خود ادامه خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *