سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

راه‌های افزایش شتاب خودرو +عکس

دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 776603
یکی از عواملی که باعث لذت بردن از رانندگی می‌شود شتاب اتومبیل است. هر اتومبیلی دارای شتاب مشخصی است که با توجه به قرار داشتن موتور خودور در شرایط مناسب به آن خواهد رسید.
راه‌های افزایش شتاب خودرو +عکس
به گزارش جهان نيوز، یکی از عواملی که باعث لذت بردن از رانندگی می‌شود شتاب اتومبیل است. به طور عموم زمانی که طول می‌کشد تا سرعت اتومبیل از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برید را به عنوان معیاری برای سنجش میزان شتاب خودرو در نظر می‌گیرند. هر اتومبیلی دارای شتاب مشخصی است که با توجه به قرار داشتن موتور خودور در شرایط مناسب به آن خواهد رسید. اما گاهی ممکن است که میزان شتاب اتومبیل از میزان نامی خود فاصله بگیرد که در این شرایط می‌توان با انجام دادن یک سری کارها شتاب خودرو را افزایش داد. به همین دلیل در ادامه ما راه های افزایش شتاب خودرو را با شما در میان گذاشته‌ایم.

۱. کاتالیزور را تعویض کنید یا عمل کرد آن را بهبود دهید
عمل‌کرد نامناسب کاتالیزور به‌طور مستقیم بر روی موتور اتومبیل تأثیر خواهد گذاشت. کار این قطعه تصفیه گازهای خروجی است و به مرور زمان کارایی مفید خود را از دست می‌دهد. از همین رو رانندگان باید این قطعه را سرویس کنند تا عمل‌کرد آن بهتر شود. همچنین درصورتی که مشکلی برای ان رخ داده باشد باید این قطعه را تعمیر کرد. در نهایت اگر نتوان مشکل رخ داده که باعث می‌شود شتاب اتومبیل کاهش پیدا کند را برطرف کرد بهتر است که آن را تعویض کنید.

۲. فیلتر روغن و روغن موتور را باید به موقع تعویض کنید
روغن موتور به طور مستقیم بر روی عمل‌کرد پیستون‌ها تأثیر می‌گذار و در صورتی که پیستون‌ها به‌خوبی عمل نکنند در سیستم احتراق موتور مشکل ایجاد می‌شود. همین امر می‌تواند موجب شود تا شتاب اتومبیل کاهش یابد. روغن موتور علاوه بر روانکاری پیستون‌ها وظیفه خنک نگه داشتن موتور را هم دارد.

فیلتر روغن

حال اگر از یک روغن موتور بی‌کیفیت استفاده شود عمل‌کرد موتور در شتاب‌گیری دچار مشکل می‌شود، از همین رو واجب است تا یک روغن موتور عالی و مرغوب را انتخاب کنید. همچنین باید دقت داشته باشید که روغن موتور را سر وقت تعویض کنید تا موتور در بهترین شرایط خود قرار بگیرد. باید بدانید که تعویض به موقع فیلتر روغن به اندازه تعویض روغن موتور اهمیت دارد. از همین رو برای بهبود شتاب خودرو باید فیلتر روغن را سر وقت تعویض کنید.  

۳. فیلتر هوا را قبل از خراب شدن تعویض کنید
فیلتر هوا باعث می‌شود که کثیفی و آلودگی‌های موجود در هوا وارد موتور اتومبیل نشود. به این ترتیب هوای ورودی به موتور تمیز شده و عمل‌کرد آن در بهترین شرایط خود قرار می‌گیرد. اما بعد از یک مدت کار کرد فیلتر هوا کثیف می‌شود و شرایط اولیه خود را ندارد از همین رو بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن فیلتر هوا را تعویض کنید. می‌توانید هنگام بررسی یا تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا را هم بررسی و تعویض کنید.

۴. انژکتور را تعویض کنید
سوخت خودروها دارای ناخالصی‌هایی است که می تواند باعث کثیفی انژکتورهای اتومبیل شود. همین موضوع باعث می‌شود تا خللی در امر سوخت رسانی به سیلندرهای موتور اتومبیل رخ دهد. نتیجه این اتفاق احتراق بد و در نتیجه عمل‌کرد ضعیف موتور در شتاب‌گیری است. از همین رو بهتر است تا به‌صورت دوره‌ای اقدام به تمیز کردن انژکتورها کنید تا موتور اتومبیل در شرایط ایده‌آل خود قرار گیرد.


انژکتور

۵.سیم گاز را عوض کنید
شل بودن سیم گاز باعث می‌شود که با فشار دادن پدال گاز هوای کافی به موتور وارد نشود و همین امر باعث می‌شود که شتاب‌گیری اتومبیل کمتر شود. شل بودن سیم گاز دریچه هوا را به اندازه مناسب باز نمی‌کند. از همین رو باید مشکل شل بودن آن را برطرف کنید. این کار را می توانید با سفت کردن یا تعویض آن انجام دهید.

۶. پمپ بنزین یکی از عوامل مؤثر در شتاب گیری خودرو
برای این‌که سوخت از باک اتومبیل به سمت موتور برود باید پمپ بنزین موتور در بهترین شرایط خود باشد. حال اگر پمپ بنزین نتواند به‌خوبی بنزین را انتقال دهد سوخت کافی به سیلندرها نمی‌رسد و شتاب موتور به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. از همین رو باید به‌صورت دوره‌ای اقدام به بررسی دوره‌ای پمپ بنزین موتور اتومبیل کنید و در صورت لزوم هم اقدام به تعویض آن کنید. در کنار این کیفیت بنزین هم از اهمیت بالایی برخوردار است به شکلی که اگر اکتان بنزین پایین باشد در عمل‌کرد موتور اتومبیل برای شتاب‌گیری تأثیر منفی می‌گذارد.

مسیری که بنزین از باک خودرو طی می‌کند تا به پمپ بنزین برسد یک صافی دارد. این صافی هرگونه ناخالصی را که در بنزین باشد به‌خود می‌گیرد و نمی‌گذارد که وارد موتور اتومبیل شود. با گذشت زمان این صافی دچار گرفتگی می‌شود و عمل‌کرد مفید خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب بنزین به شکل درستی از آن عبور نمی‌کند و این اختلال به وجود آمده در انتقال بنزین شتاب اتومبیل را کاهش می‌دهد.

۷. رینگ پیستون و سوپاپ ها باید در شرایط ایده آل باشند
سوپاپ‌ها ممکن است که دچار خوردگی یا آسیب شوند که این یعنی عمل‌کرد آن‌ها دچار نقص خواهد شد. نقص در این بخش احتراق را با مشکل روبرو خواهد کرد و این یعنی شتاب اتومبیل کاهش خواهد یافت. به همین دلیل اگر سوپاپ‌ها یا رینگ پیستون دچار آسیب شده است باید به سرعت آن‌ها را تعویض کنید.

۸. استپ موتور را چک کنید
اگر هوای ورودی به سیلندرها تنظیم نباشد عمل‌کرد موتور در شتاب‌گیری دچار اختلال می‌شود. استپ موتور وظیفه این تنظیم کردن را دارد و در صوت بروز مشکل برای این قطعه باید آن را برطرف کنید. می‌توانید این قطعه را باز کرده و تمیز کنید به این شکل می‌توانید عمل‌کرد آن را بهبود ببخشید.

۹. استفاده از لاستیک مناسب
در صورتی که عرض لاستیک‌ها بیشتر از حد معمول باشد موجب افزایش اصطکاک آن شده و از شتاب اتومبیل کاسته می‌شود. از همین رو دقت داشته باشید که از لاستیک‌هایی با اندازه مناسب و استاندارد استفاده کنید. همچنین فرسودگی لاستیک‌ها و کم شدن عاج آن هم باعث می‌شود که اصطکاک بالا رفته و موجب شود که شتاب اتومبیل کاهش یابد به همین دلیل بهتر است که لاستیک‌های کهنه را با جدید جایگزین کنید. تنظیم باد لاستیک‌ها هم از سایر مواردی است که موجب افزایش شتاب اتومبیل خواهد شد.


۱۰. کنترل کننده دریچه گاز را تنظیم کنید
در اتومبیل‌های قدمی دریچه گاز مکانیکی بود به همین دلیل هم با فشار دادن پدال گاز این دریچه به‌صورت خطی باز یا بسته می‌شد اما با تغییر این بخش از مکانیکی به برقی باز و بسته شدن این بخش با محاسباتی صورت می‌گیرد که موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود. البته دلیل این اتفاق کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است. با تغییر این بخش از برقی به مکانیکی می‌توانید شتاب خودرو را افزایش دهید. با تغییر در برنامه‌های ایسیو می‌توان تنظیم کنترل کننده دریچه گاز را در دست گرفت.

سخن آخر
با انجام تغییرات و رعایت یک سری از نکات می‌توانید باعث افزایش شتاب اتومبیل شوید. این شتاب‌گیری باعث می‌شود که اتومبیل چالاک‌تر شود و مدت زمان رسیدن سرعت آن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن کاهش پیدا کند.
مرجع : خودرو بانک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *