پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۲

پیش بینی قیمت آهن آلات در دولت جدید

دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 775198
پیش بینی قیمت آهن آلات در دولت جدید
در کشور ما اصولا با رخ دادن اتفاقات سیاسی شاهد بروز تغییرات اقتصادی نیز هستیم. از جمله مواردی دیگری که اقتصاد ما را دستخوش نوسان می‌کند، افزایش یا کاهش قیمت دلار است. پیش بینی کردن قیمت آهن و محصولات آن، برای افرادی که به نوعی با این جریان در ارتباط هستند امری حیاتی است. با شروع انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ اندکی شاهد کاهش قیمت دلار بودیم که این کاهش در قیمت آهن، میلگرد و ورق نیز بی تاثیر نبود. اما در کل دولت در این چند سال اخیر سعی کرده است با تصویب مصوبه‌های دولتی، نرخ آهن را کنترل کند. تا چه حد موفق بوده یا خیر نیاز به بررسی‌های کارشناسانه‌تری دارد اما ما در این مبحث سعی بر آن داریم تا این کنترل قیمت را در دولت جدید بررسی کنیم.

پیش بینی تاثیرات دولت جدید بر قیمت آهن
معمولا قبل از انتخابات، به دلیل مشخص نبودن شرایط کاهشی یا افزایشی قیمت ها، بازار در خرید آهن و فولاد، دست نگه میدارد به امید این که فردی که به عنوان ریاست جمهوری انتخاب می گردد از فشار اقتصادی حاکم بکاهد و قیمتها را با روند نزولی رو به رو کند.
 
از آنجایی که آقای رئیسی از جمله کاندیدایی بودند که اعلام کردند پس از دریافت مسئولیت ریاست جمهوری در امر مسکن دارای اهداف سازنده‌ای هستند. پس آینده‌ی روشنی را میتوان در امر افزایش تقاضا در حوزه ی آهن، ورق و میلگرد تصور کرد.
 
احتمالا یکی از اقدامات آقای رئیسی پس از روی کار آمدن مبارزه با محتکران و رانت خواران در حوزه ی آهن باشد که این عملکرد تاثیر بسیار زیادی در این صنعت بر جای خواهد گذارد. اما همان گونه که در جریان هستید، در ابتدای دولت آقای رئیسی با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد، شاهد این تاثیر بر بازار داخلی نیز بوده‌ایم.

اما با این وجود آماری که در زمان تحویل مسئولیت جناب رئیسی از صنف ها اعلام شد، قیمت میلگرد با توجه به نوع برند و منطقه، در برخی ثابت و در برخی مناطق با کاهش رو به رو شد، قیمت آهن نیز در بخش فروش به کیلوگرم، ثبات و در قسمت تیر آهن نیز کاهش قیمت گزارش شد.

فاکتورهای تاثیر گذار بر پیش بینی قیمت آهن
* از جمله عواملی که میتواند بر قیمت آهن در دولت جدید تاثیر بگذارد بودجه ای است که قرار است به بخش عمرانی تخصیص یابد.

* نوساناتی که در بازار ارز از جمله دلار آزاد و نیمایی اتفاق خواهد افتاد.

‌* نوسانات بازار جهانی آهن و فولاد که در بازار داخلی نیز تاثیرات خاص خود را دارد.

* میزان تورم حاکم بر کشور

* عوارضی که بر محصولات آهن و فولاد وضع می‌گردد

* ادامه یافتن یا ایجاد تغییر در روند تحریم‌ها

** تغییرات قیمت سنگ آهن و زغال سنگ
 
پیش بینی قیمت میلگرد در دولت جدید
 میلگرد از جمله موارد پر مصرف مخصوصا در ساختمان سازی محسوب میگردد، و قیمت میلگرد نیز به این صنعت بیشتر بستگی دارد. به همین جهت هنگامی که در امر ساختمان سازی رونق بیشتری ایجاد گردد قطعا تقاضا برای میلگرد نیز بیشتر شده و قطعا بر قیمت نیز تاثیر گذار است. این جای داستان دیگر به سیاست دولت بستگی دارد که چه تصمیمی برای مسکن مردم و در نتیجه ایجاد ساختمانهای جدید در نظر داشته باشند.

 
پیش بینی قیمت فولاد در دولت سیزدهم
این موضوع تقریبا اثبات شده است که انتخابات ریاست جمهوری به دو صورت موقت و دراز مدت تاثیرات مثبت یا منفی در قیمت فولاد داشته است. از آنجایی که جناب رئیسی در دورانی که کاندیدای ریاست جمهوری بودند از اوضاع اقتصادی اعلام نارضایتی کردند و اعلام داشتند که در دوران خدمتشان در این پست در صدد رفع بر خواهند  آمد، قطعا تصمیماتشان بازار فولاد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. از عواملی که در اول دوره ی ایشان، قیمتهای فولاد را دچار نوسانات زیادی کرد، قطعی های مکرر برق و تعطیلات کرونایی که دلیل مهمی در کاهش تولید محصولات فولادی بود که خوشبختانه حل شد اما با توجه به شناخت از سخت گیری های دولت جدید در خصوص کنترل قیمتها، آینده ی روشنی در خصوص ثبات یافتن قیمت فولاد، پیش رو خواهد بود.
 
تحلیل قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۰
تیر آهن از جمله ابزاری است که در صنعت سازه بسیار پرکاربرد است به همین دلیل اندک نوسانی، تاثیر زیادی بر جای خواهد گذارد. پیش بینی میشود که نرخ رو به افزایش تیر آهن با توجه به این که قیمت جهانی و قیمت دلار ممکن است کاهش یابد، کنترل و ثابت گردد.

نتیجه گیری:
امروزه به دلیل تاثیرات شدید قیمت فولاد و آهن بر روی ساختمان سازی و مسکن، بسیاری از مشاغل مربوطه تمایل دارند تا متناسب با پیش بینی و تحلیل اقدام به خریداری یا سرمایه گذاری کنند. به همین جهت یک تحلیل درست و حساب شده قطعا قادر است خیلی از اهداف را محقق کند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *