چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

۳ راهی که در مقابله با وسوسه شیطان باید انجام داد

چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 774064
اول توضیح شفاف انواع و مدل‌های وسوسه کردن و وسوسه شدن، دوم نمایش قبح و زشتی وسوسه‌شدن و سوم معرفی هنرمندانه آدم‌هایی که وسوسه نمی‌شوند.
۳ راهی که در مقابله با وسوسه شیطان باید انجام داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مراسم عزاداری دهه دوم محرم هیأت هنر در قالب هفدهمین دوره سوگواره هنر و رسانه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مرثیه‌خوانی مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هرشب در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این مراسم هرشب از ساعت ۲۰:۴۵ در حوزه هنری واقع در خیابان حافظ، خیابان سمیه برگزار می‌شود که ابتدا مراسم با دمام‌زنی خادمان هیأت آغاز می‌شود. سپس بعد از آن قرائت قرآن و زیارت وارث و مرثیه‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع) انجام شده و در نهایت سخنرانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم به سخنرانی با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟» می‌پردازد که در جلسه پنجم آن شب گذشته سه‌شنبه دوم شهریورماه اظهارداشت: یکی از عملیات روانی که شیطان و شیطان‌صفت‌ها انجام می‌دهند و ما نمی‌توانیم آن را در جبهه حق انجام دهیم، وسوسه است. این یکی از دلایل طبیعی ضعیف‌تر بودن تبلیغات جبهه حق نسبت به جبهه باطل است. وسوسه، عملیاتی که ابلیس مجوز و امکانات آن را از خدا گرفته است و این درحالی است که ما نمی‌توانیم آن را انجام دهیم.

وی افزود: شیطان وعده می‌دهد، ما هم وعده می‌دهیم. شیطان زیبا جلوه می‌دهد، ما هم همین کار را می‌کنیم. اما شیطان وسوسه می‌کند اما ما این کار را نمی‌کنیم. در آیات قرآن کریم در خصوص وسوسه داریم: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ» که درخصوص وسوسه کردن آدم و حوا توسط شیطان است و بارها مطرح شده است. در آیه دیگری داریم: «مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الخْنَّاس؛ از شر وسوسه‌گر پنهان‌کار» که راز موفقیت وسوسه، در پنهان بودن است.

پناهیان با اشاره به اینکه راز موفقیت شیطان در وسوسه، پنهان بودن وسوسه است، گفت: وسوسه در جایی است که ممنوعیت و در انجام آن لذتی وجود دارد. اینکه دین ممنوعیت‌هایی برای هوای نفس دارد، به دلیل بهره‌های حداقلی از حیات است تا انسان به بهره‌های حداکثری برسد و برخی از محدودیت‌ها هم ضربه به دیگران می‌زند. زمانی که در چنین فضایی، دین ممنوع می‌کند، وسوسه ایجاد می‌کند که داریم انسان نسبت به هرچه منع شود، حریص‌تر می‌شود.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه عقلانیت و ارزش‌های جامعه، مانع عمل به وسوسه است و افراد به صورت علنی سراغ آن نمی‌روند، گفت: لذت عمیق به رشد انسان کمک می‌کند یعنی لذت حلال موجب رشد است اما لذت حرام موجب ضعف انسان می‌شود.

وی با طرح این سوال که عملکرد جوامع غربی در مقابل وسوسه چگونه بوده است؟، گفت: اگر کشوری اسلامی باشد، مردمش دستورات دین را معقول بدانند و حتی انتخاب کنند که سبک زندگی اسلامی بهتر است و این ارزش‌های نهادینه شود، تازه نوبت وسوسه رسیده است.

پناهیان با اشاره به اینکه در مقابل وسوسه ابلیس در حوزه تبلیغاتی چه باید کرد؟، گفت: وسوسه عملیات روانی شیطان است. ما باید چند صحنه پدید آوریم، اول انواع و مدل‌های وسوسه کردن و وسوسه شدن را شفاف توضیح دهیم. این کار را خداوند در قرآن کرده است مثلاً ما هم در فیلم‌ها نشان دهیم. دوم باید قبح و زشتی وسوسه‌شدن و نقاط ضعف انسان‌ها را در این مورد توضیح دهیم. سوم آدم‌هایی که وسوسه نمی‌شوند را هنرمندانه معرفی کنیم.

مهمترین محورهای ادامه بحث به شرح زیر است:

دین در مورد وسوسه چه می‌کند؟

خداوند زمینه وسوسه را جهت امتحان انسان، ایجاد می‌کند

نمونه‌هایی در مورد ابعاد اجتماعی وسوسه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *