جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
گزارش جهت از پشت پرده کمپین «مخالفت با طرح‌ صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»

کارزار مخالفت با طرح صیانت یا نقاب دروغین اکثریت؟/ چند می‌گیری امضا کنی؟

يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 773722
کمپین «مخالفت با طرح‌ صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در پلتفرم کارزار جدا از ایرادات فنی که دارد، ابزاری برای فشار بر مجلس با نقاب دروغین اکثریت است. گزارش جهت از پشت پرده این ماجرا و برنده این کارزار را در ادامه بخوانید.
کارزار مخالفت با طرح صیانت یا نقاب دروغین اکثریت؟
به گزارش جهان نيوز، پس از مطرح‌شدن طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی، فشار بر نمایندگان مجلس برای خارج کردن این طرح از دستور کار مجلس شدت گرفت. در این میان، برخی از مخالفان این طرح با ایجاد کارزاری با عنوان «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» به جمع‌آوری امضاء پرداختند تا به مجلس نشان دهند بخش عمده مردم با این طرح مخالف هستند.
 
در متن این کارزار آمده است: «مدتی پیش طرحی موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» برای بررسی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد.» و از رئیس مجلس خواسته‌ است تا «برای رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان» ایجاد نکنند. در نهایت نیز این کارزار مخالفت خود را طرح صیانت از فضای مجازی اعلام کرده است.

این کارزار مدعی است که تاکنون به بیش از یک میلیون امضاء رسیده و روند رشد امضاهایش در روزهای اخیر نیز شدت گرفته است.

و اما کارزار چگونه میلیونی شد؟
کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی در پلتفرم کارزار قرار دارد، پلتفرمی که تاکنون کارزارهای مختلفی در آن منتشر و امضاء شده است. به گفته بانیان این پلتفرم، این کارزارها به صورت خودجوش و مستقل و توسط کاربران به نگارش درمی‌آید؛ اما تجربه کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی نشان می‌دهد خود صاحبان پلتفرم نیز در دیده شدن و ایجاد این کارزارها نقش و گاه منفعت دارند. دراین‌باره موج خبری تولیدشده حول ایجاد این کارزار و حتی مصاحبه حامد بیدی مدیرعامل استارت‌آپ اجتماعی کارزار درباره این کارزار و برجسته‌سازی مخالفت مردمی با این طرح نمودی از این امر است.

چنانچه بیدی دراین‌باره می‌گوید: این کارزار به پرامضاءترین کارزار تاریخ پلتفرم ما تبدیل شده و همکاری افراد، کسب‌وکارها و رسانه‌ها در به اشتراک‌گذاری آن و دعوت از مخاطبان برای پیوستن به این کارزار مثال‌زدنی است. وی تصریح می‌کند که به‌جز حمایت‌های انجام‌شده توسط شهروندان مستقل و رسانه‌ها تا امروز بیش از ۲۵۰ شرکت و استارت‌آپ با قرار دادن لینک این کارزار در وب‌سایتشان از عموم مردم برای مشارکت دعوت کرده‌اند.

ماجرای مخالفت با شماره‌های قلابی چیست؟
از سوی دیگر با مراجعه به صفحه این کارزار نشان می‌دهد هر فرد می‌تواند با شماره تلفن‌های قلابی چندین بار به امضای این کارزار بپردازد. این خلأ در احراز هویت امضاکنندگان موجب می‌شود تا یک عده معدود بتوانند چندین بار در این کارزار شرکت کنند و محدودیت و مانعی برای حضور چندباره‌شان در این سایت وجود نداشته باشد. همین امر موجب می‌شود تا امضاکنندگان هویت محض و معینی نداشته باشند و ماهیت وجودی کارزار به معنای مطالبه‌گری بخشی از مردم به چالش کشیده شود چون دیگر نمی‌تواند نمود واقعی مخالفان این طرح باشد.

اما با این حال، بانیان این کارزار علاوه بر نمایش قلابی و دروغین از مخالفت مردمی، سعی کردند تا با ثبت این درخواست در دبیرخانه و رساندن آن به دست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس فشار خود را برای جلوگیری از پیگیری این طرح افزایش دهند تا به ادعای بیدی، این کارزار تا به حال برنده باشد.

برنده واقعی پلتفرم کارزار
ایجاد کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی در پلتفرم کارزار به بیشتر دیده شدن این پلتفرم کمک کرده است. پیش‌ازاین کمتر کسی تابه‌حال اسم این پلتفرم را شنیده بود اما با ایجاد این کارزار و راه افتادن موج خبری دراین‌باره، این پلتفرم به مخاطبان بیشتری شناسانده شد و یک موج تبلیغی رایگان برای آن به راه افتاد؛ بنابراین در میانه هیاهوهای راه افتاده برای این طرح، پلتفرم کارزار کلاهی برای خود بافته است. شاید بیدی درست گفته که برنده این بازی تا حالا کارزار است البته پلتفرم کارزار، نه کارزار به راه افتاده برای مخالفت با طرح صیانت! چون اولی در این میانه سود برده و دومی ملعبه دست گروهی شده که با نقاب اکثریت در حال اعمال فشار به مجلس هستند تا برای ساماندهی فضای مجازی و فعال کردن فرصت‌های بی‌نظیر آن عقب بنشیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *