سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

آیا شهرداری می تواند میدان آزادی را بفروشد؟

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب: 755762
شهرداری تهران برای بخشی از میدان آزادی و بزرگراه همت سند گرفت. عده ای می گویند حال که شهرداری برای این بخش ها سند گرفته می تواند آنها را بفروشد اما مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری می گویدکه شهرداری نمی تواند اموال عمومی را بفروشد.
آیا شهرداری می تواند میدان آزادی را بفروشد؟
به گزارش جهان نيوز، چند روز پیش خبر رسید بخشی از سند میدان آزادی به نام شهرداری تهران صادر شده است و برای اولین بار در کشور است که برای یک میدان، سند تک‌برگی صدر شده است. میدان آزادی در محدوده منطقه 9 شهرداری تهران واقع شده و در پلاک ثبتی 2395 اصلی واقع شده که معروف به اراضی طرشت است. با هماهنگی‌های انجام شده جهت حفظ و صیانت از اموال شهرداری تهران و حفظ حقوق بیت‌المال، کارگروهی با حضور سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، اداره کل ثبت استان تهران، اداره‌کل راه و شهرسازی،‌سازمان محیط زیست، رؤسای ادارات به ریاست بازپرس ویژه شورای حفظ حقوق بیت‌المال تشکیل شده است که از دستاوردهای این کارگروه، صدور سند برای برخی از معابر و بزرگراه‌های تهران خواهد بود. 

اراضی طرشت از جمله املاکی است که مورد توجه سودجویان قرار گرفته بود

اراضی طرشت از جمله املاکی است که مورد توجه سودجویان قرار گرفته بود و هر ساله مبالغی را با عناوین مختلف از شهرداری برداشت می‌کردند که با صدور این سند جلوی سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو در برداشت‌های غیرقانونی از شهرداری تهران گرفته می‌شود. 

 برج آزادی که 46 سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد

در حال حاضر برج آزادی که 46 سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد. البته در این برج مجموعه فرهنگی‌های مختلفی وجود دارد. البته برج آزادی در سال 49 ساخته و در دی‌ماه سال 50 به بهره‌برداری رسید.

شهرداری تهران می خواهد برای اراضی دراختیار سند دریافت کند

موضوعات مختلفی در خصوص اموال عمومی شهرداری تهران مطرح شده است. مشکلاتی درا ین زمینه بوده که در سالهای گذشته باعث استفاده سودجویان شده است. شهرداری تهران به دنبال این است که برای اراضی، ازادراه‌ها،‌ معابر و... که دراختیار دارد، سند دریافت کند. در حال حاضر هم اقداماتی انجام داده است. در خصوص انجام سایر کارها در این زمینه با محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران به گفت وگو نشستیم.

در خصوص بزرگترین پلاک تهران که معروف به پلاک طرشت است توضیح می دهید که برای ثبت آن چه اقداماتی صورت گرفته است؟این در حالی است که در سالیان گذشته مشکلات زیادی در این محدوده وجود داشته است.

ماجرای بزرگترین پلاک شهر/اقدامات زیاد و متنوع و بعضا مغایر طی چند  سال گذشته در این پلاک رخ داده است

بزرگترین پلاک در شهر تهران معروف به پلاک طرشت با مساحت حدود 4 هزار هکتار است و سابقه ثبتی آن پیچیده و سنگین است. اقدامات زیاد و متنوع و بعضا مغایر طی70  سال گذشته در این پلاک رخ داده است و در هر صورت بخش قابل توجهی از پلاک طرشت از گذشته های خیلی دور دارای نوعیت موات و متعلق به دولت است.

سند باید برای دولت یا بخش عمومی صادر شود/دولت در ادوار مختلف، فعالیت لازم برای اینکه به این پلاک سر و سامانی بدهد انجام نداده است
لیکن اقدامات الزم برای مستند سازی آن به انجام نرسیده جهت استحضار اراضی موات اراضی هستند که هیچگونه سابقه عمران و احیا در آن وجود ندارد و جزء انفال حساب شده و حقوق عامه محسوب میشوند و سند آن میبایست برای دولت یا بخش عمومی صادر شود در هر حال دولت در ادوار مختلف، فعالیت لازم برای اینکه به این پلاک سر و سامانی بدهد انجام نداده است.

مهمترین بخش این اراضی تا 2 سال پیش سند نداشت/اقداماتی صورت گرفته است/کلاف ها باز شد
مهمترین بخش این اراضی تا دو سال پیش سند نداشت، اما در حال حاضر با همکاری شورای حفظ حقوق بیت المال اقدامات مناسبی صورت گرفته است. برای این سندهایی که در حال حاضر صادر میشود چندین سال فعالیت شده است و در حال حاضر کلاف های این مشکل باز شد.

 برای املاک متعلق به دولت و شهرداری در پلاک طرشت سند صادر می شود/ 60درصد از پلاک طرشت  به صورت موات تعیین می شود 

کارگروهی در دادسرای ناحیه 70 تشکیل و گره های پیچیده این پلاک را باز و برای املاک متعلق به دولت و شهرداری در پلاک طرشت سند صادر می شود.

البته با صدور رای دادنامه در سال ۴۹ حدود ۶۰ درصد از پلاک طرشت  به صورت موات تعیین می شود.

پلاک طرشت از حدود فرودگاه مهرآباد تا پارک پردیسان
پلاک طرشت بر اساس حروف الفبا به ۳۲ قسمت تقسیم ثبتی شده و از حدود فرودگاه مهرآباد تا پارک پردیسان را در بر میگیرد .

در خصوص اراضی موات توضیح دهید؟ 
در خصوص اراضی موات هم باید بگویم همانگونه که از اسم آن مشخص است به اصطلاح زمین مرده گفته میشود و بر اساس قوانین قبل و بعد از انقلاب زمینی قابلیت تملک اشخاص را دارد که در آن زمین قبلا اقدام عمرانی یا کشاورزی انجام شده باشد و زمین موات  فاقد سابقه هر گونه اقدام  است در نتیجه مالکیت  اشخاص بر این زمین قانونی نیست.

ایا اسنادی که اخیرا برای بزرگراه همت و همچنین میدان آزادی شهرداری اخذ کرده  از همین پلاک طرشت است ؟

سند تک برگی بخشی از میدان ازادی  و 70 کیلومتر از بزرگراه همت به نام شهرداری تهران صادر شد

بله حدود70 هزارمتر مربع از بزرگراه همت و همچنین بخش هایی از میدان آزادی جزء همین پلاک است  که سند تک برگی آن اخیرا به نام شهرداری تهران صادر شده و سایر معابر و میادین و ... در این پلاک و کل شهر تهران نیز در حال مستند سازی است.

فرودگاه مهر آباد روی اراضی موات ایجاد شده/فرودگاه مهرآباد با مساحت حدود450 هکتار بنام دولت اخذ سند شده است

فرودگاه مهرآباد هم در همین محدوده قرار دارد. مشکل سند در زمین فرودگاه هم وجود داشت اما برطرف شده است، در این باره هم توضیح میدهید که موضوع چه بوده است؟

احداث فرودگاه مهرآباد در اواخر دوره پهلوی اول آغاز شده است و فرودگاه سالیان سال است که پابرجاست، این فرودگاه روی اراضی موات ایجاد شده لیکن اسناد این اراضی طی این مدت به نام دولت صادر نشده بود با پیگیریهای صورت گرفته توسط راه وشهرسازی ، در حال حاضر فرودگاه مهرآباد با مساحت حدود 450هکتار بنام دولت اخذ سند شده است.

با توجه به اینکه این املاک در اختیار دولت یا شهرداری قرار دارد اخذ سند آن چه اهمیتی دارد ؟
 با اقدامات نا ثواب سودجویان چه هزینه های هنگفتی در سالهای گذشته پرداخت شده است/دولت و شهرداری برای املاکی که متعلق به خودشان بوده پرداخت خسارت های زیادی داشته است

ببینید شاید موضوع سند دار شدن املاک ساده و بی اهمیت به نظر برسد ، اما وقتی سوابق بررسی میشوند میبینیم که با اقدامات نا ثواب سودجویان چه هزینه های هنگفت و بیخودی در سالهای گذشته برای این اموال پرداخت شده است. به عبارتی دولت و شهرداری برای املاکی که متعلق به خودشان بوده پرداخت خسارت های زیادی داشته است  و این اقدامات در حفظ بیت المال و جلو گیری از دست اندازی سود جویان بسیار بااهمیت خواهد بود.

با توجه به اهمیت ذکر شده ، مدیران شهرداری تهران در حال حاضر چه اقداماتی برای صیانت از دارایی های شهرداری داشته است؟

شهرداری تهران حدود 60  هزار مورد پرونده مالکیتی دارد/ در سازمان املاک شهرداری ستاد ساماندهی تشکیل شد

در کل شهرداری تهران حدود 60  هزار مورد پرونده مالکیتی دارد که برخی از پرونده ها خودشان چندین  پلاک هستند.

تقریبا در هر ماه به صورت متوسط 2500 پرونده در حال بررسی و ساماندهی است/ نیمی از پرونده ها رسیدگی شده/پرونده های که سند ندارند شناسایی و در دستور کار
وبرای این کار در سازمان املاک شهرداری ستاد ساماندهی تشکیل شده و تقریبا در هر ماه به صورت متوسط 2500 پرونده در حال بررسی و ساماندهی هستند و نیمی از پرونده ها رسیدگی شده در این بازخوانی پرونده ها تمام مواردی که اخذ سند نشده شناسایی و در دستور کار قرار میگیرند .

 کل املاک متعلق به شهرداری فریز شده اند/بدون استعلام شهرداری برای هیچ یک از این املاک سند صادر نخواهد شد

به موازات این اقدام در سامانه شهرسازی شهرداری تهران کل املاک متعلق به شهرداری فریز شده اند که در پاسخ استعلامات کنترل شوند بعلاوه در تفاهم نامه با ثبت اسناد کشور حدود ده لایه در سامانه ثبت کشور به شهرداری تهران با عناوین مختلف اختصاص یافته شامل لایه های معابر ، فضای سبز، انهار متروکه و... و املاک شهرداری چه با سند و چه بدون سند در آن مشخص شده و بدون استعلام شهرداری برای هیچ یک از این املاک سند صادر نخواهد شد.

برای تمام خیابانها ، میادین ، پارک ها و ... که تاکنون سند به نام شهرداری گرفته نشده است

این اقدامات صیانتی به صورت جدی مانع از اقدامات غیر قانونی اشخاص خواهد بود . در هر حال ما برای تمام خیابانها ، میادین ، پارک ها و ... که تاکنون سند به نام شهرداری گرفته نشده اقدام به اخذ سند کرده و انشالله با همکاری ثبت اسناد و براساس قانون حد نگار مستند سازی خواهیم کرد .

نمیتوانیم به یکباره برای تمام قسمتها که متعلق به شهرداری هستند سند دریافت کنیم ببینید! ما نمیتوانیم به یکباره برای تمام قسمتها که متعلق به شهرداری هستند سند دریافت کنیم، بلکه آرام آرام این سندها گرفته میشود و این اقدام برای صیانت از اراضی است و ما همه را در سامانه ثبت خواهیم کرد.

برای سرعت کار ما کارگزاری گرفته ایم/اقدامات بین بخشی خوب بود برای سرعت کار ما کارگزاری گرفته ایم که کارها را انجام می دهد. ذکر این نکته ضروریست که اقدامات در حال اجرا کاملا یک اقدام هماهنگ و بین بخشی است و اقدامات اداره ثبت اسناد استان تهران و حمایت قوه قضائیه به ویژه دادسرای ناحیه 70 و همکاری راه وشهرسازی تهران نقش بسیار تعیین کننده ای در مستندسازیهای فوق داشته ودارند .

در هر صورت باید بپذیریم که هر چقدر موضوعات سیستمی و همکاری بین بخشی تقویت شود، امکان اجرای این کارها بهتر است و این امکان وجود دارد که ما بتوانیم سیستمی تمام اموال را ثبت و برای تمام آنها سند تکبرگی دریافت کنیم .

آیا تمام این اسناد به نام شهرداری تهران ثبت می شود؟
ما مشکلی هم نداریم که برخی اسناد عمومی به نام دولت باشد/املاک با حفظ مالکیت دولت و به صورت رایگان دراختیار شهرداری تهران قرار میگیرد
برخی به نام شهرداری و برخی هم به نام دولت به نمایندگی راه وشهرسازی ثبت میشود. ببینید ما مشکلی هم نداریم که برخی اسناد عمومی به نام دولت باشد . مثالً در حوزه پارکها در برخی موارد این اتفاق رخ داده است. حتی اگر سند هم به نام دولت باشد، با حفظ مالکیت دولت و به صورت رایگان دراختیار شهرداری تهران قرار میگیرد.

در حال حاضر برای پارک پردیسان سند دریافت شده است؟ این سند به نام چه کسی خورده است؟
سند پارک پردیسان به نام دولت است
بله سند پارک پردیسان نیز که جزو پالک4000 هکتاری طرشت است متعلق به دولت است و سند ان گرفته شده است.

برخی اعلام کرده اند که به دلیل اینکه سند میدان آزادی به نام شهرداری تهران خورده شده و شهرداری بیشتر املاک سنددارش را در فهرست فروش قرار میدهد و شاید میدان آزادی هم در لیست املاک  قابل فروش باشد، آیا شما میتوانید بزرگراهها و میدانها را بفروشید  بعد از اینکه سند دریافت کردید؟

ما نمی توانیم میدان آزادی را بفروشیم/فروش اموال عمومی ممنوع است
اصلا چنین چیزی امکان ندارد،در قانون اموال شهرداری به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم میشوند فروش اموال عمومی ممنوع است.تمامی خیابانها، میادین، پلها ، گورستان ها ،انهارعمومی و .... اموال عمومی محسوب میشوند و ضمن اینکه متعلق به شهرداری هستند شهرداری مکلف به صیانت ساماندهی و اماده سازی برای استفاده عموم این موارد است لیکن اجازه فروش اموال عمومی را ندارد.

شهرداری تعداد زیادی پلاک در مالکیت خود دارد که بخش عمدهای از آنها حدود 85 %اموال عمومی است

همانگونه که گفته شد شهرداری تعداد زیادی پلاک در مالکیت خود دارد که بخش عمدهای از آنها حدود 85 %اموال عمومی است و شهرداری فقط میتواند داراییهای اختصاصی خود را به فروش برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *