سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

معرفی دوتا از پرفروش‌ترین مقاطع فولادی که این روزها بسیار پرکاربرد هستند

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 754605
در این مقاله قصد داریم دوتا از پرفروش ترین و پر کاربرد ترین مقاطع فولادی که در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد را از نظر جنس و آلیاژ بکاربرده شده و کاربردهای آنها بررسی کنیم.

معرفی لوله مانیسمان
لوله مانیسمان در سال 1886 میلادی توسط یک مخترع آلمانی بنام مانیسمان تولید شده است. مانیسمان یک نوع لوله فلزی است که از جنس های مختلفی از جمله استنلس استیل ، فولاد ضدزنگ و یا فولاد آلیاژی ساخته میشود .

تولید لوله مانیسمان عموما به دو روش ، اکستروژن لوله و نورد گرم پیلگر صورت میگیرد. اما به طور کلی  برای تولید لوله مانیسمان ابتدا به شمش جامد بریده شده گرما داده میشود و سپس اکسترود شده و تحت کشش و نورد قرار میگیرد و در نهایت به فرم میله ای تبدیل میشود . در مرحله بعدی در حالی که در شمش در حالت داغ و نزدیک به مذاب است با فشار یک سمباده درون آن سوراخ می شود تا یک لوله مانیسمان ساخته شود. این فرآیند ، لوله بدون درز صاف و یکنواختی بدون هیچ گونه اتصالات قابل مشاهده را تولید می کند که علت نامگذاری آن هم به همین دلیل است.
 

اتصالات مورد استفاده لوله در مانیسمان
اتصالات لوله های مانیسمان اغلب از جنس کربن استیل، آلیاژی و استنلس استیل است. این اتصالات اغلب به وسیله جوشکاری به لوله ها متصل می شوند. اتصالات لوله مانیسمان در برابر فشار بسیار مقاوم بوده و در شرایط فشار و دمای بالا قابل استفاده هستند. 

لوله‌های مانیسمان تولیدی در داخل ایران عموما به طول‌های 6 و 12 متر در بازار موجود می‌باشند و علت متفاوت بودن قیمت لوله مانیسمان نیز تفاوت در مقدار طول و برند تولیدی آن میباشد.

خوردگی همیشه تهدیدی برای لوله مانیسمان به حساب می آید. به کمک روغن‌هایی مخصوص سطح لوله‌ها پولیش زده می‌شود. اگر قصد صادرات لوله مانیسمان وجود نداشته باشد، شاید تولید کنندگان پولیش زدن را نادیده بگیرند. پس هنگام خرید لوله مانیسمان حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
 
کاربرد لوله مانیسمان :
  • انتقال نفت و گاز در درجه حرارت بالا
    تولید برق
    سیلندر هیدرولیک
    صنایع هیدروکربن
    صنایع داروسازی
 
در میان تمام صنایعی که از لوله مانیسان استفاده می‌کنند، صنعت نفت و گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جریان یافتن سیالات مختلف مثل نفت، گاز و هوای فشرده در سیستم لوله کشی یا پایپینگ مورد استفاده در این صنعت، حساسیت بسیار بالایی دارد. دمای بالا، نیروهای فشاری و عوامل خورنده همواره می‌تواند برای صنعت نفت و گاز خطر آفرین باشد. به همین خاطر بدون درز بودن لوله مانیسمان، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در شبکه لوله کشی تبدیل کرده است. تولید لوله مانیسمان برای این حوزه طبق استانداردهای مختلفی انجام می‌شود.
 
 

استیل فنری چیست ؟
یکی دیگر از مقاطع بسیار پرفروش در بازار آهن آلات و ساخت و ساز ، فولاد فنرها هستند. فولاد فنر یا مفتول های فولادی پرکربن دسته ای از فولادهای آلیاژی می باشد که به‌دلیل خاصیت ارتجاعی ناشی از اثر سرد کردن در روغن یا آب و بعد برگشت دادن، برای ساخت هرگونه قطعه فنری مناسب هستند. این خاصیت ارتجاعی ناشی از تغییر شکل‌پذیری الاستیک است که آن را قادر می‌سازد تا بدون تغییر شکل دائمی ، تحت فشار بار قرار بگیرد.  

در آلیاژ فولاد فنر از عناصر سیلیسیم، منگنز، کروم، وانادیوم و مولیبدن استفاده شده است. اغلب خواص ایجاد شده در فنرها از اضافه کردن این آلیاژها به فولاد و عملیات حرارتی یعنی سخت کردن توسط سرد کردن در آب یا روغن و سپس برگشت دادن بلافاصله پس از آن، به‌دست می‌آید.

انواع فولاد فنر
فولاد فنر در فرم ها و مقاطع مختلفی ساخته میشوند مانند فولاد فنر مربعی ، دایره ای و گریدهای گوناگون دیگر. فولاد فنر از نظر جنس انواع مختلفی دارد :
  • فولاد فنر استیل : فولاد فنر استیل یا استیل فنری تا دمای حداکثر 550 درجه فارنهایت مورد استفاده قرار میگیرد. این فولاد فنرها در برابر خوردگی های سطحی و حفره ای مقاوم هستند و تاب تحمل هرگونه ضربه و فشار را دارا میباشند. همچنین با وجود عنصر کروم در استیل فنری ، مقاومت مغزی این آلیاژ برای فولاد فنر یک امتیاز مثبت بشمار میرود. به همین دلیل است که قیمت استیل فنری کمی بالاتر از سایر آلیاژهای فولاد فنر میباشد. علاوه بر اینها ، فولاد فنر استیل در برابر هرگونه اکسیداسیون نیز عملکرد عالی دارد.

    فولاد فنر کربن دار : وزن کربن به کار رفته در این فولاد فنر ۰/۶ تا ۱/۴ درصد می باشد. این نوع از فولاد فنری در کاربردهایی که به تحمل بار و درجه حرارت بالا نیاز نمی باشد، مورد استفاده قرار می گیرند و  نسبت به سایر فولادهای فنر دارای قیمت ارزان تری می باشند. فولاد پرکربن از جمله سخت ترین و بادوام ترین نوع فولاد در بین فولادهای غیر آلیاژی محسوب می شود. این فولاد دارای مقاومت بالایی نسبت به سایش است ، به همین دلیل در تولید تیغه های برش مورد استفاده قرار می گیرند.  همین وجود کربن باعث شده است تا این فولاد فنر از قابلیت جوشکاری مناسبی برخوردار نباشد.

    فولاد فنر آلیاژی : این نوع از فولاد فنر در مواقعی که به مقاومت در برابر تنشها و بارگذاری های زیاد نیاز است، کاربرد دارند اما از لحاظ مقاومت به درجه حرارت، کاربرد چندانی ندارند. فولاد فنر آلیاژی در هر دو حالت آنیل شده یا از پیش آماده شده قابل دستیابی هستند.
 
امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. در نهایت ، اگر هرگونه سوالی در مورد انواع آهن آلات ، فولاد آلیاژی ، ورق پانچ ، میلگرد و سایر مقاطع دارید میتوانید با مشاوران تخصصی فروش ما در ارتباط باشید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *