دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

نگاهی به آژیر خطر تهران و چند نکته رسانه‌ای

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 753299
شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب تهران و گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متفاوت درباره آن، موج‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایجاد کرد.
نگاهی به آژیر خطر تهران و چند نکته رسانه‌ای
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، معصومه نصیری، کارشناس رسانه در کانال عصر هوشمندی نوشت: شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب تهران و گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متفاوت درباره آن، موج‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران ایجاد کرد. در نگاه نخست بازهم پاشنه آشیل جدی رسانه‌ای ما یعنی تأخیر در ارائه خبر اولیه، صحیح و روایت از رویداد باعث شد رسانه‌های معاند با تولید فیک نیوز، شایعه و اخبار ساختگی به القای ترس و دلهره در افکار عمومی بپردازند.

رصد دیتاک از بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کاربران توئیتر با ۲۶٫۲ هزار توئیت، ۱۴٫۲ هزار ریتوئیت، ۱۶۱٫۴ هزار لایک و ۱۰۹۰ پست در ساعت، در همان ساعات اولیه به اتخاذ رویکردهای مختلف در این زمینه پرداختند.

نکته مهم به دست آمده از این رصد نشانگر آن است که تأخیر ولو اندک در ارائه اطلاعات به مخاطب سبب شده منابع پرنفوذ براساس فالور رسانه‌های ضدانقلاب و معاندی همچون VOA، من و تو، ایران اینترنشنال، العربیه فارسی و وحیدآنلاین باشند و این در حالی است که خبرگزاری ایسنا و فارس با اختلاف قابل توجهی قرارگرفته‌اند.
توئیت‌های «من خودم گاهی سیستم صوتیم اشکال پیدا می‌کنه صدای آژیر می‌دم» با ۷٫۹ هزار لایک و ۳۵۰ ریتوئیت و «آژیر حمله هوایی در تهران ۱۵ دقیقه طول کشیده، ۱۵ دقیقه یک اشتباه نیست.» با ۶٫۸ هزار لایک و ۲۰۸ ریتوئیت پربازنشرترین محتواهای فضای توئیتر هستند.
 

«آژیر خطر تهران» در بستر خبر با ۸۶۳ خبر و محتوا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری‌ها با ۴۰۵ محتوا، پایگاه‌های خبری با ۴۳۸ محتوا، روزنامه‌ها با ۲۰ محتوا و ۳۵ پست در ساعت به این موضوع پرداخته‌اند.

بر اساس رصد سامانه دیتاک، تلگرامی‌ها با ۵٫۱ هزار پست و مجموع ۲۷٫۱ میلیون بازدید و ۲۱۲ پست در ساعت به کنشگری درباره شنیده شدن آژیر خطر پرداختند. کاربران این بستر البته با ۲۲۵۱۴۹ بازدید از کانال گیزمیز خبر شنیدن شدن آژیر خطر در تهران را مورد توجه قرار داده‌اند.

کاربران اینستاگرام هم با ۳۰۸ پست، ۹٫۱ هزار لایک و ۱۲ پست در ساعت به شنیده شدن صدای آژیر خطر واکنش نشان داده‌اند. پست صفحه‌ای که خبر شنیده شدن صدای آژیر در غرب تهران را همراه با گمانه‌زنی‌ها و البته محتوای مبتنی بر دیس اینفورمیشن و شایعات منتشر کرده بود با ۱۴۵۵ لایک و ۱۰۷ کامنت بیشتر توجه را در این بستر به خود جلب کرده است.

این داده‌کاوی نشان می‌دهد در مواقع وقوع رویدادها، تعلل و سردرگمی در بین رسانه‌ها و مسئولان و عدم ارائه روایت واحد و غیرمتناقض، سبب جولان رسانه‌های معاند جهت القای روایت‌های دروغین و مبتنی بر شایعات و انحراف افکار عمومی می‌شود. در غیابت این روایت و اطلاعات صحیح، موجی از بازنشر اطلاعات دلهره‌آور که برای مخاطب فاقد سواد رسانه‌ای نیز قابل راستی آزمایی نیست، نشان از ضرورت توجه به سیاستگذاری رسانه‌ای و خبررسانی صحیح، جامع و شفاف با هدف قطع زنجیره فیک‌ها و شایعات منجر به مدیریت بهتر افکار عمومی و بازگرداندن آن به داخل خواهد شد.

امروز دوران سکوت‌های طولانی در عرصه اطلاع‌رسانی گذشته است و روایت اول، تبدیل به روایت غالب شده و این یعنی باختن افکار عمومی و حقیقت در برابر جریان اطلاع‌رسانی مسموم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آژیر ستاد بحران که توش آب نفوذ می کنه ...?!