جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۶
بی‌نظمی کرونایی در حمل و نقل عمومی؛

آقای حناچی! همه شهروندان تهرانی خودرو ندارند/ حمل و نقل درون شهری به سوی پیشرفت است یا پسرفت؟

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 750302
حمل و نقل در کلانشهری مانند تهران با توجه به اینکه هر ثانیه در آن حیاتی است و دیرکرد اتوبوس و قطار مترو باعث ازدحام جمعیت می شود، بایستی با نظم و حساسیت خاصی در این حوزه انجام بگیرد.
آقای حناچی! همه شهروندان تهرانی خودرو ندارند/ حمل و نقل درون شهری به سوی پیشرفت است یا پسرفت؟
گروه جامعه جهان نيوز: آلودگی هوای تهران که خود بحث های جنجالی را در خصوص علت و سرمنشاء آن بوجود آورده است بازهم نگاه ها را به سمت وسایل حمل و نقل عمومی معطوف داشت.

آلودگی هوا از چهارشنبه هفته گذشته به شدت تشدید شد تا جایی که برای همه گروه‌ها هوای پایتخت خطرناک اعلام شد. روز شنبه عنوان شد تصمیم گیری برای یکشنبه انجام می پذیرد و روز یکشنبه نیز این تصمیم گیری انجام شد منتها مطرح گردید که تصمیم برای تعطیلی تهران باید از سوی «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی ابلاغ شود اما در گیر و دار تصمیم گیری بود که هواشناسی اعلام کرد از روز سه شنبه آلودگی هوا کم کم رو به بهبودی می گذارد. 

القصه تصمیم گیری‌های لاکپشتی در این حوزه در کنار کمبود امکانات و بی نظمی که حالا در رفت و آمد شهری در حال افزایش است باعث شده تا مشکلات شهروندان تهرانی بیشتر و بیشتر شود. خصوصا با وجود بیماری کرونا که مردم سعی می کنند از وسایل شخصی برای دورماندن از تجمعات استفاده کنند به نظر می رسد به نوعی بی مهری به حمل و نقل عمومی افزایش یافته است. از ماجرای بدهی دولت به شهرداری تهران در همین زمینه که بگذریم شاهد نوعی بی نظمی در حمل و نقل شهری هستیم که چندان کسی پاسخگوی آن نیست. 

حمل و نقل در کلانشهری مانند تهران با توجه به اینکه هر ثانیه در آن حیاتی است و دیرکرد اتوبوس و قطار مترو باعث ازدحام بعضا بحران زا جمعیت می شود، بایستی با نظم و حساسیت خاصی در این حوزه انجام بگیرد. از اتوبوس های بی آر تی و قطار شهری که بگذریم به اتوبوس های عادی درون شهری می رسیم. جالب اینجاست که پیش از همه گیری ویروس کرونا اتوبوس های درون شهری با فاصله زمانی مشخص 15 دقیقه به ایستگاه ها می آمدند و مسافران را جا به جا می کردند. اما حالا مسافران بایستی بیشتر از گذشته منتظر اتوبوس ها بمانند. اینکه منشا این مشکل چه چیزی است، مشخص نیست اما آشکار است که مردم در این حوزه در عذاب هستند و در زمانه ای که بایستی به حمل و نقل عمومی اهمیت بیشتری داده شود بیشتر به حمل و نقل شخصی نگاه و توجه خاصی وجود دارد.

این درحالی است که در شهرهای بزرگ دنیا برای اینکه مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شوند نه تنها سرعت انتقال مسافر هر روز کاسته و امکانات مجهز تر می شود بلکه حتی دیده می شود هزینه ها هم تا حدود بسیار ناچیزی کاسته می شود. جالب است که مسافران در این وضعیت حتی بیشتر از نیم ساعت و 45 دقیقه برای سوار شدن به اتوبوس های درون شهری در ایستگاه ها باید معطل شوند!

بیشتر بخوانید:
دست خالی اصلاح طلبان و حناچی را از کجا باید فهمید؟

تحریم‌های آمریکا جنگ ایران با کرونا را فلج کرده!
سلبریتی بازی شهردار اصلاح طلب تهران

پیشتر حتی یک سامانه پیامکی درخصوص نظم و ساعات ورود اتوبوس به ایستگاه ها وجود داشت که به طور مشخص و دقیق این موارد را به اطلاع مسافران می رساند اما این سامانه نیز به مانند قبل کار نمی کند و بعضا اطلاعات درستی به مسافران نمی دهد. جالب اینجاست که این سامانه یکی از دستاوردهای حمل و نقل شهری نوین بود که بعد از مدتی دیده می شود که این دستاورد با اهمال کاری در حال مخدوش شدن است!

موضوع دیگر اینجاست که مردم بازهم در میان اختلافات میان شهرداری و دولت قربانی شده اند. در این حوزه اجحاف به قشر ضعیف و مسئولی که سعی می کند با وسایل حمل و نقل عمومی به فعالیت خود در سطح شهر بپردازد صورت می گیرد و به نظر می رسد از سوی مسئولان شهری اینطور قلمداد می شود که به سبب بیماری کرونا مردم با وسایل شخصی در شهر حرکت می کنند و از این رو خدمات حمل و نقل عمومی  به همین خاطر هم ضعیف و هم بی نظم شده است.

این درحالی است که با نگاهی به تجمعات مردم در مترو و اتوبوس های بی آرتی و درون شهری به خوبی می توان این فرضیه را نادرست اعلام کرد. همه مردم که در این خصوص از خودروی شخصی استفاده نمی کنند و حتی اتومبیل ندارند که خدمات در عرصه حمل و نقل شهری کاسته و ضعیف شده است. این درحالی است که بایستی در زمانه کرونا و جلوگیری از تجمع افراد که هر لحظه  آن مهم است حمل و نقل عمومی با سرعت بیشتری کار کند؛ موضوعی که دستکم در خدمات حمل و نقل شهری پایتخت دیده نمی شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای خدا خیرتون بده بالاخره یکی پیدا شد یه حرفی در این باره بزنه
نظم اتوبوس ها کلا بهم ریخته
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
نظم اتوبوس ها را ولش کن و نگاهی به شورای رقابت داشته باش که ظاهرا مسئول قیمت گذاری خودرو شده!!!!!!!!!!!!! .
Iran, Islamic Republic of
شورای رفاقت!!!!!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
قالیباف در دو دولت غیر همسو کلی کار کرد. اینها با دولت همسو هم حتی یک واگن اضافه نکردند. چرا؟! چون فقط در بی عملی همسو بودند.
Iran, Islamic Republic of
مازوت میخوام
تا از الودگی هوا نمیریم.
Iran, Islamic Republic of
از برادرت چه خبر؟!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
اقای حناچی ا....جلو ساخت و تجیمع بافت ناپایدار را چرا گرفتی ؟
Iran, Islamic Republic of
از مردم تهران بپرسین حناچی شهردار موفقی بود یا نه؟!
حسین
Iran, Islamic Republic of
راننده های خطوط اتوبوسرانی در مسیر پیروزی برای اینکه بتوانند در ایستگاههای مترو مسافر بزنند در مسیر بسیار آرام حرکت می کنند و در ایستگاهها نیز توقف طولانی دارند. ظاهرا از جایی هم برایشان ایراد وارد نمی کنند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
زنده باد حناچی شهردار با صداقت ....
Iran, Islamic Republic of
آخه یک چیزی بگید خنده دارنباشه مگه صداقتی دربین اصلاح طلبان مونده مگه داریم ؟؟؟؟؟
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
مردم رو برای کوچکترین مسائل تو استخدامی ها رد می کنن اونوقت برادر این آقا که یکی از بزرگترین سران منافقینه شده شهردار تهران
Iran, Islamic Republic of
اینکه بارها عرض می کنیم جریان روبه زوال اصلاحات ولیبرال هیچ نسبتی باجمهوری اسلامی ندارد همین است .
احمد
Iran, Islamic Republic of
همینکه صداوسیما از حناچی تبلیغ نمی کند نشانه مردمی بودن حناچی است..
Iran, Islamic Republic of
.....