جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲۶
به روایت خود وزیر خارجه؛

هیچگاه حاج قاسم راجع به برجام با من صحبت نکرد/ ماجرای عصبانیت سردار سلیمانی از ظریف

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب: 750363
وزیر امور خارجه گفت: ما قصد برجام ۲ و ۳ نداشتیم اتفاقا برجام ۲ ما همان برنامه جامع اقتصاد مقاومتی بود. چرا که برای موفقیت در برجام نیاز داشتیم که طرف مقابل احساس کند ما از نظر اقتصادی وابسته به آنها نیستیم.
هیچگاه حاج قاسم راجع به برجام با من صحبت نکرد/ ماجرای عصبانیت سردار سلیمانی از ظریف
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ویژه برنامه سالگرد شهات حاج قاسم سلیمانی با عنوان «مرد میدان» که از شبکه سه سیما پخش شد،  با اشاره به جلسات همفکری خود با شهید سلیمانی گفت:‌ من با حاج قاسم قبل از وزارت خیلی رفیق بودم، لذا بعد اینکه وزیر شدم نیاز دیدیم که همه کارهایمان را در حوزه منطقه‌ای باهم هماهنگ کنیم.

وی افزود: حاج قاسم فرمانده‌ای بود که خود را سرباز رهبری می‌دانست. بعضی‌ها به من می‌گویند حاج قاسم نظرش راجع به به برجام چه بود؟ من می‌گویم نمی‌دانم. چون هیچگاه راجع به برجام با من صحبت نکرد. ما هروقت باهم می‌نشستیم راجع به منطقه صحبت می‌کردیم، نمی‌خواهم بگویم حاج قاسم طرفدار برجام و یا مخالف برجام بود نمی‌دانم واقعا.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که  شاید نگرانی حاج قاسم درخصوص  برجام 2 و 3 بوده است، اظهار داشت: ما قصد برجام 2 و 3 نداشتیم اتفاقا برجام 2 ما همان برنامه جامع اقتصاد مقاومتی  بود. چرا که برای موفقیت در برجام نیاز داشتیم که طرف مقابل احساس کند ما از نظر اقتصادی وابسته به آنها نیستیم.

وی درباره تفاوت دیدگاه‌ها با حاج قاسم سلیمانی گفت: من و حاج قاسم الزاماً دیدگاه‌های یکسان نداشتیم و امکانی برای ما پیش آمد تا گفت‌و‌گو کنیم نهایت به توافقی می‌رسیدیم که مثلا طرح 4 ماده‌ای صلح سوریه و یمن را پیش ببریم. ممکن بود خب،‌ ایشان ماده‌های دیگری در این زمینه در سر داشتند و یا من ماده‌های دیگری در ذهن داشتم.

ظریف اضافه کرد:‌ در اکثر این موراد به توافق می‌رسیدیم، اگر هم به توافق نمی‌رسیدیم بالاخره رهبری بودند، شورای عالی امنیت ملی بود و می‌توانستیم بحث کنیم و به نتیجه برسیم. اما این بحث‌ها جز یک مورد که حاج قاسم از من عصبانی شد بقیه‌اش دوستانه بود. اون یک مورد رفتم دبیرخانه رفتم دیدم حاج قاسم عصبانی است، رفتم بالای سرش ماچش کردم و گفتم  ما باهم رفیق هستیم. حالا بحثی داریم و تمام می‌شود.

وی درپاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آن یک مورد چه بوده، اظهار داشت:‌ دوره‌ای بود که وضع سوریه خیلی بد شده بود.  من و ایشان دو نظر متفاوت داشتیم، در مورد اینکه چگونه ادامه دهیم و من فقط آن موضوع احساسی‌اش یادم مانده و اصل موضوع یادم نمانده.

ظریف گفت:‌ همیشه همینطور بوده و هیچ جلسه‌ای را تمام نمی‌کردیم، مگر اینکه واقعا همدیگر را در آغوش می‌کشیدیم و خداحافظی می‌کردیم. من همیشه نگران حاج قاسم بودم مخصوصا وقتی که سفر می‌رفت اگر قابل بودم فَاللَّهُ‌ خَیْرٌ حَافِظاً.. در گوششان می‌خواندم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ ببینید هیچ دونفری یک دیدگاه ندارند، من حتی با همکاران خودم هم بحث می‌کنیم، برخی وقت‌ها داد و بیداد می‌کنیم، چون قاعده ما این است که همه چیز را بعد از همفکری اجرا می‌کنیم و اینطور نیست که من چون وزیر خارجه هستم دستور می‌دهم، خیر بحث می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما با حاج  قاسم در دو حوزه مختلف کار می‌کردیم، حاج قاسم وظیفه‌اش میدان بود و برای او موفقیت در میدان مهم بود. من وظیفه دیگری داشتیم و اینکه موفقیت در میدان را با موفقیت در صحنه بین‌المللی همسو کنیم گاهی اوقات نمی‌شد و باید کلنجار می‌رفتیم؛ ولی فکر نمی‌کنم هیچوقت این کلنجار رفتن در بحث تاثیری در علاقه گذاشته باشد، خانواده من می‌دانستند که چقدر حاج قاسم را دوست دارم و خانواده حاج قاسم هم می‌دانستند که چقدر ایشان به من لطف داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترامپ: بدون هیچ پیش‌شرطی حاضرم با ایران مذاکره کنم
ملت ایران با قاتلان حاج قاسم مذاکره نمی کند
Iran, Islamic Republic of
چرا در زمانی که انقلاب‌های مردمی توسط نظام استکبار جهانی به خاک و خون کشیده می‌شوند از حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی خبری نیست؟.
Iran, Islamic Republic of
عجب! پس بخاطر همین در روز ورود بشار اسد به ایران،استعفا دادید؟!
Iran, Islamic Republic of
وظیفه تو قدم زدن با کری بود ودنبال امضای تو خالی او و ظیفه سردار پنج تکه شدن بدن نازنین او!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.طرف مقابل حاج قاسم هست ها نه این سیاسیون منفعت طلب..
Iran, Islamic Republic of
باسلام . مگرمی شودموضوع به این مهمی ازیادبرود.....
ناظر
Iran, Islamic Republic of
حالا که این قدر به حاج قاسم علاقه داشتی ، برای پاسداشت خونش وانتقام از دشمنانش چه کاری کردی؟
ابوذر
United Arab Emirates
ایشان استاد توئیت زدن است.
«ترامپ خیلی بدی، بد بد بد»
مهدی.ق
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
این مسلم است که اقای ظریف در چارچوب اموزه ها و باورهای غربی به سبک امریکایی - انگلیسی سیاست خارجی را مدیریت میکنند و شهید سلیمانی بر اساس اموزه های امام ره و اسلام ناب محمدی ص میاندیشید و عمل میکرد .
Iran, Islamic Republic of
واقعیت این است که بین دو جریان غربگرا و اسلام گرا در ایران چهل سال گذشته تعارض و چالش جدی وجود دارد .
Denmark
شما به توصیه های رهبری عمل نکردید حاج قاسم که بماند .!
Iran, Islamic Republic of
....
United States
وقتی سردار سلیمانی در مورد سه ضلعی بودن ننگجام هشدار میدهد فکر میکنی مخاطبش کیه؟!
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف گفته سردار سلیمانی هیچگاه در باره برجام با من صحبت نکرد . اگر این حرف درست باشد معنی اش این است که سردار شهید میدانسته که اقای ظریف هیچگاه به نظر و توصیه او توجه نمیکرده چون اصولا در راه متفاوتی میرفته است .
Iran, Islamic Republic of
معلومه خیلی می فهمی
Iran, Islamic Republic of
مشاور امنیت ملی بایدن: برنامه موشکی ایران باید «روی میز باشد»
انواع سلاح های ممنوعه آمریکا هم باید «روی میز باشد»
انواع سلاح های ممنوعه اسرائیل هم باید «روی میز باشد»
Iran, Islamic Republic of
این حرف غلط است؛ انواع سلاحهای ممنوعه آمریکا باید روی میز باشد؛ چون غیر قانونی و غیر انسانی است؛اما برنامه موشکی ایران، اصلا نباید روی میز باشد؛ چون کاملا قانونی و متعارف و دفاعی است.
Iran, Islamic Republic of
آها پس برای همین علاقه شخصی بود که بعد از شهادت حاج قاسم گفتید مذاکره با قاتلش منتفی نیست!؟
چطور مسایل اختلافی رو یادتون نمیاد؟!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چطور نظرش را نمیدانی ؟! .
Iran, Islamic Republic of
استعفا در روز جشن مقاومت :سفر اسد به ایران معنی اش چیست؟
Iran, Islamic Republic of
شاید آقای ظریف که مدعی دارا بودن روابط حسنه‌ای با شهید سلیمانی است فراموش کرده ، اما مردم به یاد دارند که ایشان در جمع دانشجویان این کشور قرار گرفت و گفت که «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند» و برایشان سوال می‌شود که چگونه ممکن است شهید سلیمانی به‌عنوان فرمانده محور مقاومت با کسانی که گفتمان کوتاه آمدن در برابر غرب را تئوریزه می‌کنند، مرزبندی نداشته باشد؟
Iran, Islamic Republic of
ادعای ظریف: سردار سلیمانی مشکلی با برجام نداشت/ آیا ایشان نظر حاج قاسم درباره برجام ۲ و ۳ را نمی‌داند؟...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
انواع سلاح های ممنوعه فرانسه و سایر کشور اتحادیه اروپا هم باید «روی میز مذاکره برجام باشد»