دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انواع تومورهای مغز و نشانه‌های آن

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 749884
مغز مرکز فرمان بدن است و هر نوع بیماری که درباره آن رخ دهد بسیار مهم است، به خصوص اگر تومور مغزی باشد. تومور مغزی عارضه‌ای است که حاصل یک اختلال و خطا در عملکرد تقسیم سلولی شکل می‌گیرد. بر اساس گزارش‌ها بیش از 120 شکل از تومور مغزی وجود دارد که در ادامه برخی از مشهورترین آن‌ها را مرور می‌کنیم. توجه داشته باشید که تومورهای مغزی دو دسته بندی کلی دارند. تومورهای اولیه که در خود مغز شکل می‌گیرند و تومورهای ثانویه که حاصل متاستاز تومورها نقاط دیگر بدن به مغز هستند.
 
 
انواع تومورهای مغزی شامل موارد زیر می‌شوند:
گلیوما: گلیوما به طیفی از تومورهای مغزی اشاره دارد که منشأ آن‌ها سلول‌های گلیال است. این گروه از تومورها سرعت رشد بالایی دارند و 30 درصد از تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهند.

مننژیوما: آن چنان که از اسمش پیدا است این تومور در پرده مننژ ایجاد شده و دلیل شکل گیری 30 درصد انواع تومور مغزی اولیه است. این تومور مغزی در بزرگسالان بسیار شایع است و با افزایش سن، خطر ابتلا به آن نیز افزایش می‌یابد. این بیش از 80 درصد این تومورهای خوش‌خیم هستند و با جراحی درمان می‌شوند. اما 3 درصد آن‌ها به شدت بدخیم و خطرناک هستند. نوع بدخیم بسیار سریع رشد می‌کند و بعد از درمان باز هم باز می‌گردد. این تومور در زنان شایع‌تر است.

آستروسیتوما: منشأ این تومور از نوعی سلول گلیال به نام آستروسیت است و حدود 20 درصد از انواع تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهد. ویژگی آن گستردگی بالا در سطح مغز است که جراحی را به شدت دشوار می‌کند.

اپندیموما: منشأ این تومورسلول‌های اپندیمال است و فراوانی آن تنها 2 درصد است.

این تومورها تمایل بیشتری به سمت مایع نخاعی دارند، اما از مغز خارج نمی‌شوند.

الیگودندروگلیوما: طیفی از تومورهای که منشأ آن‌ها سلول‌های اولیگودندروسیت است و حدود 2 درصد از انواع تومور مغزی را تشکیل می‌دهند. این تومور هر چند کمیاب است و آهسته رشد می‌کند، اما می‌تواند به سمت مایع نخاعی پیش برود.

مدولوبلاستوما: منشأ آن سلول‌های عصبی است و به سرعت رشد می‌کند و بیشتر در کودکان دیده می‌شود. این تومورها بیشتر به مایع نخاعی نفوذ می‌کند، اما با روش‌های جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی قابل کنترل هستند.

شوانوما: منشأ آن سلول‌های شوان است و ۸% تومورهای مغزی را شامل می‌شود. این تومورها اغلب خوش‌خیم هستند. ایجاد این تومور در مجاورت نخاع سبب ضعف، کاهش حس لامسه و اختلالات روده و مثانه می‌شود.

کرانیوفارینژیوما: این تومورها در اثر فشار بر هیپوفیز و هیپوتالاموس منجر به اختلالات هورمونی می‌شوند و منشأ آن بافت‌های بالای هیپوفیز است.

نشانه‌های عمومی تومورهای مغزی
اما علائم تومور های مغزی چیست ؟ تمام انواع مختلف تومورهای مغزی نشان‌های عمومی و مشترکی دارند که در صورت مشاهده آن‌ها توصیه می‌شود به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

ضعف، بی حسی یا مشکلات تعادلی
فرد مبتلا به تومور مغزی ممکن است ناگهان در راه رفتن خود با مشکل مواجه شود یا تعادل خود را به سختی حفظ کند. احتمال دارد که بیمار بی حسی‌های متفاوتی را تجربه کند. بخشی از اختلالات حرکتی مربوط به این مسئله می‌تواند شامل تغییر در کارکرد یک طرف بدن یا ناتوانی در انجام برخی امور کوچک و جز مثل دوخت دوز باشد.

تغییرات بینایی
شامل تاری دید، دو بینی، حساسیت بیش از حد به نور یا ناراحتی از حرکت چشم را کاملاً جدی بگیرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید، این‌ها می‌تواند نشانه یک تومور مغزی مهم باشد.
 
 
 یک تومور مغزی ممکن است فیبرهایی که چشم‌ها را به پشت مغز متصل می‌کنند از کار بیندازد و باعث شود دید شما برای مقاطعی صفر یا نزدیک به صفر شود.

تشنج
بی‌تردید هر تشنجی نشانه تومور مغزی نیست، اما تشنج یکی از نشانه‌های تومور است و در مجموع نشانه خوبی نیست. با مراجعه به پزشک منشأ بیماری را کشف کنید.

تغییرات روحی و تمرکزی
تغییرات ناگهانی در روحیات که به چشم دیگران بیاید، فراموشی ناگهان، پرخاشگری یا حواس‌پرتی می‌توانند از نشانه‌های تومورهای مغزی باشند و باید به شکلی جدی پیگیری شوند. البته ضربه مغزی و مشکلات دیگر هم می‌تواند بر حافظه شما اثر بگذارد.

همان‌طور که دیدید نشانه‌های تومورهای مغزی بسیار عمومی است، پس در صورت مشاهده آن به سرعت به پزشک مراجعه کنید و درمان را هر چه سریع‌تر آغاز کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *