يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

راهکار دین برای حل مشکلات جامعه

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 749256
در کشور خودمان هرازگاهی می‌بینیم به آشفته بازاری گرفتار شدیم، آن‌هایی که کالا‌ها را احتکار می‌کنند و آن‌هایی که چندین برابر گران می‌کنند کالا‌های خود را ظلم می‌کنند به هم وطن و هم مکتبی خودش، غافل هستند از آثار وضعی و پیامد‌های بعدی آن، که چه بر سر خود و خانواه اش خواهد آمد.
راهکار دین برای حل مشکلات جامعه
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلین سهراب مظفری میانجی محقق دینی در پاسخ به این سوال که عدیده مشکلات جامعه اسلامی ما در چیست؟ و آیا راهکار دینی برای آن وجود دارد؟ گفت: ببینید این سئوال شما و جواب آن ابعاد وسیعی دارد و بنده شاید نتوانم با یک مصاحبه مخاطبینتان را به کُنه مطلب برسانم، ولی این را عرض کنم که نیافتن دلیل بر نبودن نیست، شاید بعضی از مغرضین چنین القا کنند که دین راهکار ندارد، بلکه دارد و کاملتر هم دارد بنده با استقبال از آیه‌ی شریفه‌ی ۱۲۴ سوره طه که خداوند می‌فرماید: و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگی تنگ خواهد داشت. برداشت می‌کنم که قرآن کریم زندگی تنگ و سخت را معلول روی گردانی از خدا می‌داند؛ و اگر انسانی هستی خود را از خدا و بازگشت خود را هم به او بداند آنوقت زندگی دنیا را محل آزمایش و ابتلا خواهد شمرد چرا که می‌داند پس از آن به سرای جاویدان خواهد رفت، آنموقع زندگی را بی معنا ندانسته و هیچ موقع برای آنچه از دست داده غمگین نمی‌شود و به آنچه دارد هم دلبستگی شدید پیدا نمی‌کند.

این عالم فاضل اضافه کرد:، اما چنانچه معضلات و مشکلات عرصه‌های کسب کار و تولید و تجارت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم پر است از اشکالات و آشفتگی‌ها و عدم مدیریت صحیح و امثال این‌ها، ببینید عبادت دارای ۱۰ جزء است و ۹ جزء آن به دنبال کار رفتن و تامین معیشت از راه حلال است. و، اما اینجا تکالیف طرفینی نیز وجود دارد قوه مجریّه وظیه دارد نهایت تلاشش را بکند و بستر‌های کاری را فراهم کند، کارفرما نهایت تلاشش را در جهت کیفیت و کمیّت تولیدشان باشد نه فقط کمیّت مدّ نظرش باشد و امنیت شغلی ایجاد کند برای پرسنل خود، پرسنل و کارگر نیز همانند روزه‌ی ماه مبارک، چه پیشش کسی باشد و چه نباشد از خوردن و آشامیدن و کار‌های که روزه را باطل می‌کند، از آن‌ها امساک می‌کند، آن پرسنل و کارگر نیز می‌بایست به وظیفه‌ی خود به نحو احسن عمل کند چه کسی بداند و بفهمد و چه ندانند.
 
نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران افزود: نکته‌ای هم برای بازاریان و تجّار و کسبه، پیامبر (ص) به این گروه می‌فرماید: اول آموزش احکام کار را یاد گرفته سپس اقدام به کسب و کار نمایند، می‌فرماید: هر که می‌خواهد اقدام به خرید و فروش کند، باید از این پنج خصلت بپرهیزد، و گرنه، نه بفروشد و نه بخرد؛ و آن پنج خصلت عبارتند از: ۱ ربا ۲ قسم خوردن ۳ عیب متاع را کتمان کردن و مشتری را از معیوب بودن جنس آگاه نساختن ۴ به هنگام فروش، متاع خود را مدح کردن ۵ به هنگام خرید، متاع دیگران را نکوهش کردن و آن را کم ارزش نشان دادن.
 
میانجی گفت: یادم آمد مطلبی را از عزّالی آن عالم سنی از کسی نقل می‌کند و گوید: زمانی بود که وقتی مرد غریبی وارد بازار می‌شد و می‌پرسید با چه کسی صلاح است معامله کنم، می‌گفتند، با هر که می‌خواهی معامله کن، همه مسلمان عادل و صالحند، زمان دیگری آمد و گفتند: آن دو نفر (فلانی و فلانی) را کنار بگذار و با هر که خواستی معامله کن، پس از مدتی زمان سوم آمد، گفتند، تنها با دو نفر (فلانی و فلانی) معامله کن و بقیه را رها کن که می‌خورندت، حال می‌ترسیم آینده طوری شود که بگویند: با احدی معامله نکن و به سلامت از بازار بیرون برو!
 
این محقق دینی اظهار کرد: حال در کشور خودمان هم هرازگاهی می‌بینیم به آشفته بازاری گرفتار شدیم عمیقا ناراحت می‌شویم که خدایا آن‌هایی که کالا‌ها را احتکار می‌کنند و آن‌هایی که چندین برابر گران می‌کنند کالا‌های خود را ظلم می‌کنند به هم وطن و هم مکتبی خودش، غافل هستند از آثار وضعی و پیامد‌های بعدی آن، که چه بر سر خود و خانواه اش خواهد آمد و چه بر سر ضعفا و مستمندان کشورش خواهد آمد. اینطور افراد بجای اینکه باری از دوش هم وطن خود بردارد، با آن عملش بار دیگری هم روی دوشش، می‌گذارد که سقوط کند، بدانند خداوند در آیه ۱۲۴ سوره فجر، خطاب به اهل دوزخ و بر شمردن گناهانشان فرماید: و شما بر سیر کردن مسکین هرگز اصراری نداشتید و بدانند که مهربانی و برادری، زمینه ساز امنیت و آسایش اجتماعی می‌شود، آنوقت همگان حتی خانواده‌های خودشان نیز در صفا و صمیمیت می‌توانند زندگی کنند.

میانجی خاطرنشان کرد: همچنین خیّرین و نیکوکاران جامعه‌ی ما بدانند، اگر در دنیا دارای سخاوت و جود و کرم باشند می‌توانند در قیامت هم شفاعت کنند والا با عبادت خالی شفاعت حاصل نمی‌شود. هیچ گره گشایی از خلق خدا ضایع نمی‌شود. پیامبر (ص) فرماید، چون روز قیامت شود حق تعالی بفرمایند که اهل بهشت و جهنم را صف صف بدارند، فردی از صف دوزخیان نظر کند به فردی از صف‌های بهشتیان و گوید‌ای فلان یاد داری که من در دنیا با تو فلان روز نیکویی کردم، فرد گوید یاد دارم و عرض می‌کند خداوندا تو نیز می‌دانی، خداوند فرماید: بنده‌ی من برو دست دوستت را بگیر و با خودت ببر بهشت.
 
وی با بیان اینکه خلاصه علاقمندی به دنیا و گرفتاری به اصلاح و التذاذ از آن، اگر وسیله تحصیل آخرت باشد امر پسندیده‌ای محسوب می‌شود و اگر صرفا از روی هوا و هوس و خواهش نفس و مشغول شدن به لذت دنیا باشد چنین دنیایی مذموم است و سرچشمه همه خطا‌ها و منشاء بسیاری از صفات رذیله در انسان دنیاگرا می‌گردد گفت: حاکمان و زمام داران دولتمردان به دلیل فراهم بودن اسباب قدرت و منابع ثروت برای ایشان و سهولت دست یابی به آن، بیش از سایر مردم در معرض دنیاگرایی و آفات مربوط به آن قرار دارند، فلذا در مقام سنجش و آمار مشاهده می‌شود که آلودگان ایشان بیشتر، و رستگاران آن‌ها از دنیا بسیار کمترند. نقش و تاثیر دنیاگرایی در روحیات و رفتار انسان باعث گردیده تا پیشوایان دین زمام داران را بار‌ها هشدار داده، آن‌ها را از دنیاگرایی و ثروت اندوزی پرهیز دهند.
 
این پژوهشگر دینی با اشاره به این حدیث پیامبر (ص) که فرمود: اولین چیز از شش موردی که خداوند به وسیله آن نافرمانی شد، دوستی دنیا و ریاست است گفت: در تفسیر مجمع البیان آمده است: وقتی پای گوسفندی برای پیامبر (ص) هدیه آوردند، حضرت هم هدیه دادند برای یکی از همسایگان، او هم داد به فردی از خود محتاج تر، وی نیز داد به از خود محتاج تر، تا هفت خانه رفت، و هفتمی هم هدیه داد به پیامبر (ص) مفهوم آن این است که رسولخدا (ص) را محتاج‌تر از خود یافتند. ببینید این روش فردیست که گل سرسبد خلقت است اُف بر مسئولی که در جمهوری اسلامی دنبال ثروت اندوزی باشد و اشرافی گری، امیر المومنین علیه السلام می‌فرماید من در طول خلافتم آجر روی آجر و خشت روی خشت ننهادم و درهم و دینار به میراث نگذاشتم، ولی باز متذکر می‌شوند البته شما بر چنین رفتاری قادر نیستید، ولی مرا با پرهیزکاری و کوشش و پاک دامنی و درست کاری یاری کنید.
 
میانجی اذعان داشت: جمله‌ای هم در خصوص دروغ گویی، دروغ گفتن از گناهان کبیره است و شدت و ضعف قبح آن بسته به گوینده و موضوع دروغ تفاوت می‌کند فلذا زشتی دروغ گویی دولتمردان و مسئولان بیشتر است و به دلیل گستردگی دامنه آن، اثر وضعی اش شدیدتر می‌باشد، به گونه‌ای که کذب مسئولان و والیان در عالم کائنات نیز تاثیر گذار بوده و در روایات عامل خشک سالی و کمبود و گرانی قلمداد شده است. خداوند صالحان و صادقان و خدمتگذاران این نظام را مورد تایید و حمایتش قرار دهد و سایه‌ی ناصادقان و نااهلان و خیانتکاران را از روی زمین بردارد ان شاءالله.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *