يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۳
۱۲۴
روند ادامه دار حاشیه سازی در ماه‌های آخر؛

روحانی: مجلس نمی‌تواند بر کار دولت نظارت کند/ «رفراندوم» می‌تواند بعد از ۴۰ سال اجرا شود/ اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود/ با «هو» و جنجال هدایت مردم برای انتخاب سخت می‌شود

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 748820
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت و مجلس فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند، گفت: مثلا برخی نمایندگان مجلس می‌گویند ما باید به کار وزرا نظارت کنیم درحالی که طبق قانون این چنین نیست.
روحانی: مجلس نمی‌تواند بر کار دولت نظارت کند/ «رفراندوم» می‌تواند بعد از ۴۰ سال اجرا شود/ اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود/ با «هو» و جنجال هدایت مردم برای انتخاب سخت می‌شود
به گزارش جهان نيوز، حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز (دوشنبه ۱ دی) در نشست حقوق اساسی و شهروندی گفت: یکی از مسائل مهمی که قبل از پیروزی انقلاب به آن فکر می‌شد این بود که اگر انقلاب پیروز شد شکل حکومت چطور خواهد بود. سال ۵۶ در جلسه‌ای در محضر شهید بهشتی و بعد هم در جلسه‌ای در محضر شهید مطهری این موضوع مطرح می‌شد. این دغدغه بعد از آن بود که مباحث امام در نجف راجع به ولایت فقیه در درس بیع مطرح شده بود و به شکل جزوه‌ای هم چاپ شده بود.

وی ادامه داد: آن زمان سوال این بود که نقش مردم و رأی آن‌ها در نظام آینده چیست؟ و آیا نظام پارلمانی خواهد بود یا به شکلی دیگر؟ امام هم در نوفل لوشاتو بود و برخی از این عزیزان مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگران به دیدار امام آمدند که نظام حکومتی ما چه خواهد بود. اگر یادتان باشد مردم می‌گفتند آزادی استقلال یا استقلال آزادی، حکومت اسلامی. این شعار، از زمانی تغییر کرد و به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تبدیل شد که امام در پاریس مطرح کرد که نظام آینده ما جمهوری است.

رئیس جمهور گفت: این هم مبتنی بود بر مباحثی که در تهران بود و مباحثی که در پاریس در محضر امام مطرح شد. برخی از آن جلسات که مهم بود را به یاد دارم و برخی را هم من نبودم و متأسفانه عزیزانی که آن موقع بحث می‌کردند اکثرشان شهید شده‌اند یا فوت کرده‌اند. حالا ممکن است نوشته باشند و در آثارشان موجود باشد.

** اگر انتخابات، مبنا نبود بعید می‌دانم تا امروز این نظام مانده بود
روحانی با بیان اینکه این فکر مهمی بود که نظام ما به‌عنوان جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: نظر من که تا حدی در زمینه امنیت ملی کار کرده‌ام این است که اگر نظام ما جمهوری نبود و انتخابات مبنا نبود، بعید می‌دانم تا امروز این نظام مانده بود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوریت و انتخابات و آراء مردم به‌عنوان بنیان و اساسی است که این نظام را به‌خوبی حفظ کرده است. یعنی مردم اگر اشکالی هم در جمعی و یا در حکومت می‌بینند می‌گویند خب دوسال دیگر انتخابات است و فردی را انتخاب می‌کنیم که صالح‌تر و بهتر است و یا اگر در مجلس شورای اسلامی یا خبرگان اشکالی می‌بینند، می‌گویند می‌رویم نمایندگان بهتری انتخاب می‌کنیم. این‌ها نسبت به نهاد‌ها و افرادی است که با آراء مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

روحانی ادامه داد: این مسئله بسیار مهم است که مبنای حکومت ما آراء مردم است. حالا مشروعیت و حکومت سر جای خودش هست. اسلامیت نظام به عنوان یک رکن همواره مدنظر بوده و هست، امّا در رکن جمهوریت آن می‌خواهم تأکید کنم که آراء مردم نقش اساسی دارد. منتها ما در کشورمان متأسفانه نظام حزبی نداریم.

** در فقدان سیستم حزبی، با «هو» و جنجال و شعار‌های مختلف، هدایت مردم برای انتخاب سخت می‌شود
وی ادامه داد: وقتی در حکومتی تکیه می‌کنید به آراء مردم، اگر سیستم حزبی نداشته باشید کار مقداری سخت می‌شود؛ با هو و جنجال و نزدیک انتخابات و شعار‌های مختلف، ممکن است کار هدایت مردم نسبت به اینکه چه کسانی را انتخاب کنند مقداری سخت بشود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر نظام حزبی بشود یک مقدار کار انتخابات راحت‌تر است، گفت: قانون اساسی ما هم حزبی نیست و بر مبنای حزب بنا نشده است. در انتخابات، ما به فرد، فرد رأی می‌دهیم نه حزب؛ می‌خواهد مجلس باشد یا ریاست‌جمهوری یا خبرگان. اینطور نیست که ما بگوییم این سه حزب و دو حزب افرادشان چه کسانی هستند. فیلتر حزبی هم نداریم. در هر کشوری فیلتر هست، ولی ما نداریم. این فیلتر از طریق شورای نگهبان یا هرجای دیگری هست، ولی حزبی نیست. باید به این‌ها فکر کنیم.

روحانی با اشاره به موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: البته معمولاً قانون اساسی دیر به دیر اصلاح می‌شود ضمن اینکه الان سی سال است که قانون اساسی تغییر نکرده است. قبلاً ده ساله بود این اصلاح و در پایان عمر امام اصلاحاتی انجام شد، ممکن است یک زمانی این تغییر نیاز باشد. یکی از جا‌هایی که خوب است این اصلاحات انجام شود این است که آیا نظام حزبی باید به قانون اساسی ما وارد شود یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظام حزبی بحث شد و چارچوبی هم مشخص شد، اما به دلایلی متوقف شد. چند بند آن هم در صحن مجمع تصویب شد، امّا متوقف ماند. ما در آن زمان، نظام حزبی را پیش‌بینی کرده بودیم. یعنی مردم می‌توانستند به حزب رأی بدهند به جای فرد.

** می‌توانیم به قانون اساسی خود ببالیم
رئیس‌جمهور ادامه داد: در عین همه این حرف‌ها، قانون اساسی ما یکی از قانون‌های اساسی قابل توجه و ذکر در سطح جهان است و می‌توانیم به آن ببالیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه فهم ما از قانون اساسی یکسان نیست، درست است که قانون مشخص کرده که چه نهادی قانون را تفسیر کند، امّا تا قبل از آن، برداشت و فهم از قانون مهم است. حتی ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه، فهم‌شان مشترک نیست؛ مثل هم نمی‌اندیشند. گاهی حتی در مسائل مهم ممکن است اختلاف نظر باشد.

** جایی نداریم که مجلس نظارت کند
روحانی توضیح داد: گاهی مثلاً برخی نمایندگان می‌گویند باید بر کار وزرا نظارت کنیم. این برداشت ناقص از قانون اساسی است؛ ما اصلاً نظارت بر کار دولت نداریم در قانون اساسی. نظارت به مفهوم سوال و مواردی نظیر آن داریم، ولی کلمه‌ای به نام نظارت نداریم در قانون اساسی. چیزی که در قانون اساسی آمده، این است که نظارت بر وزیر وظیفه رئیس‌جمهور است. حل اختلاف بین دو وزیر و هماهنگی بین آن‌ها را رئیس جمهور انجام می‌دهد. جایی نداریم که مجلس نظارت کند. بله؛ سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص اگر نیاز باشد می‌توانند استفاده کنند، اگر این موارد را نظارت تلقی کنیم می‌شود گفت نظارت است، امّا کلمه‌ای به نام نظارت نداریم.

روحانی با بیان اینکه فهم و استنباط ما از قانون اساسی، عین هم نیست، گفت: اینکه برنامه را چه کسی برای دولت بنویسد، حالا در زمان رژیم گذشته در قانون اساسی آن رژیم، برنامه پنج ساله می‌نوشتند. بعد که این قانون اساسی آمده، طبق این قانون، برنامه به‌عهده رئیس‌جمهور است. در اصل ۱۳۴ قانون اساسی به صراحت آمده که برنامه و خط و مشی به عهده رئیس‌جمهور است. ما چند مرتبه برنامه تعیین می‌کنیم. یک دفعه رئیس‌جمهور برنامه تعیین می‌کند موقع انتخابات؛ در مصاحبه می‌گوید، منتشر می‌کند و مردم هم می‌خوانند و بر مبنای آن برنامه رأی می‌دهند.

وی ادامه داد: یک بار هم وقتی رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود و برای وزرا رأی می‌گیرد، برنامه‌ها را به مجلس می‌دهد و آنجا مجلس به برنامه رئیس جمهور و دولت و وزرا رأی می‌دهند. بار سوم هم که اصل ۱۳۴ می‌گوید برنامه و خط و مشی به عهده رئیس جمهور است، این سه بار. یک بار هم که مجلس برنامه پنج ساله تصویب و ابلاغ می‌کند. اصلاً درک و فهم اینکه این مسائل را چطور باید تلفیق بکنیم به نظر من بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اساتید حقوقی و حقوقدانان ما فعلاً بر مبنای این قانون اساسی، روی این موارد که موارد اختلاف نظر هست فکر کنند، در روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون بنویسند و بگویند تا کم‌کم پخته شود تا به اجماع نظر برسیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم قانون اساسی که به شکل یکسان تلقی نمی‌کنیم این است که مجری قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی کیست؟ اصل ۱۱۳ قانون اساسی چند مسئله دارد؛ یک اینکه جایگاه رئیس‌جمهور را تعیین می‌کند. می‌گوید رئیس‌جمهور دومین مقام کشور است؛ عالی‌ترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری است. بلافاصله بعد از این است که می‌گوید «و مسئول اجرای قانون اساسی است». یعنی کسی که بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است او مسئولیت اجرای قانون اساسی و مسئولیت قوه اجرایی جز مواردی که به عهده رهبری است را به‌عهده دارد، چون یک جزئی از اجرا به عهده مقام معظم رهبری است.

روحانی تصریح کرد: این موضوع واضح است و آدم وقتی اول و آخر این را می‌خواند، می‌فهمد که یعنی رئیس‌جمهور در قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است. گفتنِ این موضوع که لغو و بیهوده است. معلوم است که هر کسی در بخش خودش مسئول اجرای قانون اساسی است. این که حرف لغو و بی اساس و بیهوده‌ای است.

اینجا نصّ صریح و واضح است و جایی که نیاز به تفسیر ندارد اینجاست. ولی الان نسبت به این هم اختلاف برداشت است. شورای نگهبان در سال‌های اولیه اینطور نمی‌گفت، ولی سال‌های آخر و در سال ۹۱ و در این سال‌های آخر یک تفسیری کرده است.

** شورای نگهبان در هر دوره یکجور تفسیر می‌کند
وی افزود: این موضوع را هم که مسئله بسیار مهمی است حقوقدانان باید بررسی کنند. شورای نگهبان هم همیشه تفسیرش یکی نیست؛ «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ». در هر دوره یکجور تفسیر می‌کند. باز حقوقدان‌ها بحث و بررسی کنند ممکن است شورای نگهبان در مقطع دیگری تفسیر دیگری بکند. این تفسیر که همیشه نمی‌ماند، کما اینکه راجع به اصل ۱۱۳ تفسیر‌های مختلفی در مقاطع مختلف شده است. این هم بخش بسیار مهمی است.

روحانی در ادامه، با بیان اینکه معتقدم اصل ۵۹ قانون اساسی می‌تواند خیلی مهم باشد، گفت: در مقاطعی که واقعاً یک اختلاف نظر اساسی وجود دارد و یک فکر واحد در کشور نیست، مهم است. البته باید در جوّ آرامی رخ دهد و موضوع مهمی در میان باشد. بحث و بررسی بشود و بعد هم در اختیار آراء عمومی مردم گذاشته و رفراندومی بشود و مردم نظر بدهند. البته سازوکار این در قانون اساسی خیلی پیچیده در نظر گرفته شده و به سادگی اجرا نمی‌شود، ولی چون به‌هر صورت یکی از اصل‌های قانون اساسی است می‌شود بعد از چهل و چندسال یک بار در موضوع مهمی اجرا و پیاده کرد و این می‌تواند خیلی هم مهم باشد در مواردی که حائز اهمیت است.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر حقوق شهروندی، گفت: گفتم منشور حقوق شهروندی را اعلام و به مردم اعلام کنیم. چند بار دوستان پیش‌نویس‌هایی را تهیه کردند تا آنکه من با تعدادی از حقوقدانان دیدار کردم. آن‌ها سوال کردند مبنای شما برای نوشتن منشور حقوق شهروندی چیست و در چه جایگاهی می‌خواهی بنویسی؟ این لایحه است یا آئین‌نامه؟

روحانی افزود: گفتم مبنای من اصل ۱۳۴ قانون اساسی است و بعد هم می‌تواند به شکل لایحه تبدیل شود. بعد از آن جلسات زیادی برگزار شد تا منشور منقحی تدوین شود و افرادی مسئولیت آن را برعهده داشتند.

** ندیدم کسی به این منشور اشکال اساسی وارد کند
وی با بیان اینکه ندیدم کسی به این منشور اشکال اساسی وارد کند، خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند چند ماده دیگر به آن اضافه شود، ولی منشور منقحی است. به خاطر این بود که مردم بدانند حقوق‌شان چیست و مسوولان اجرایی کشور و سایر مسوولان هم بدانند که این حقوق و تکالیف وجود دارد.

روحانی ادامه داد: این جزو افتخارات دولت یازدهم است که در دولت دوازدهم ادامه یافت. معاونت حقوقی اکنون این مسوولیت را برعهده دارد. البته دستیار ویژه‌ای در این رابطه داشتیم. آنچه مهم است این است که حقوق شهروندی مورد توجه همه باشد و دولت با تاکید بر آن‌ها این‌ها را اجرا کند.

روحانی با بیان اینکه گزارش مفصلی توسط معاونت اداری و استخدامی به ما داده شده که خیلی خوب بود که این منشور در ادارات مختلف در حال اجرایی شدن است، ابراز کرد: به اینکه حقوق شهروندی تدوین و منتشر شود اتکا نکردیم. تلاش کردیم حقوق شهروندی را اجرا کنیم. مردم بتوانند نظرات خود را اظهار کرده و آرای خود را نسبت به افراد در صندوق بیندازند.

** شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است
وی با تاکید بر اینکه تلاش ما در دولت این بود که مردم رأی خود را بدهند و همه جناح‌ها و احزاب نمایندگان خود را معرفی کرده و در انتخابات شرکت کنند، گفت: هیچ مشکل امنیتی قبل، حین و بعد از انتخابات نداشتیم؛ آزادی‌های مردم در دانشگاه‌ها، اجتماعات، اعتراضات، روزنامه‌ها، رسانه‌ها تأمین شد و شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است. البته تکنولوژی هم به ما کمک کرد.

** اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود
روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی کار بزرگی کرد، یادآور شد: اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. در کنار آن هم سعی کردیم دولت الکترونیک را ترویج کنیم و کار زیادی در این باره انجام شده است.

رییس شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه شفافیت زیادی هم بر اساس فضای مجازی ایجاد شده است، عنوان کرد: بودجه را الان همه مردم می‌دانند چگونه است. حضور مردم در صحنه نقد و اعلام نظر آن‌ها شرایطش با گذشته متفاوت است. الان همه مردم یک رسانه دارند و می‌توانند نظر خود را اعلام کنند.

رئیس دولت دوازدهم گفت: یکی از کار‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم فضای مجازی بود که به مردم هدیه کرد و مردم با موبایل هوشمند با همدیگر در تماس هستند و بسیاری از اطلاعات را به شکل آنلاین در اختیار دارند.
برچسب ها: حسن روحانی مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چیزی که در قانون اساسی است اصل تفکیک قواست پس خواهش میکنم در کار مجلس دخالت نکنید !
مطلع
Iran, Islamic Republic of
وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت است و وظیفه دولت اجرای مصوبات قانونی است.
اقتصاددان
Iran, Islamic Republic of
بودجه 1400 تورم زاست و واقع بینانه نیست مجلس باید ساختار بودجه را اصلاح نماید.
Canada
....
Iran, Islamic Republic of
روحانی گفته اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود

سؤال اگر این دولت نبود چه اولیاتی که از سفره مردم پر نزده بود

روحانی نان مردم را گرفته و فضای مجازی داده
Iran, Islamic Republic of
همه پرسی با درخواست دو سوم نمایندگان مجلس و تایید مقام معظم رهبری انجام می پذیرد. بهتر است در اموری که به شما مربوط نیست دخالت نکنید و وظایف قانونی خود را بدرستی انجام دهید.
Iran, Islamic Republic of
...
ب
Iran, Islamic Republic of
مجلس در راس امور است امام خمینی ره
Iran, Islamic Republic of
مجلس می تواند تمامی بر کار دولت نظارت کند.
به آقای روحانی
Iran, Islamic Republic of
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
حالا هی فلسفه بباف
Iran, Islamic Republic of
داری میری اون کلیدت رو هم بندازدور دست کس دیگه نیوفته...!!!!
Iran, Islamic Republic of
جواب ندهید...
بگید هر چی تو می گی درسته...!!!!
احمد
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی مجلس حق سوال،استیضاح وبرکناری وزرا را دارد..
Iran, Islamic Republic of
در حاشیه باز هم کلید خورد
Iran, Islamic Republic of
هیچ کجای دنیا امنیت ملی را به رفراندم نمی گذارند..!!
Iran, Islamic Republic of
منطق شما همینه؟
Iran, Islamic Republic of
با کسی که علنا میاد میگه دولت به تمام وعده های این هفت سال عمل کرده میشه صحبت کرد؟؟؟؟!!!!.
Iran, Islamic Republic of
...
رضایی ع ر
United Arab Emirates
....
Iran, Islamic Republic of
آمریکا با حمایت از تروریست‌ها در ریختن خون مردم ایران شریک است..
Iran, Islamic Republic of
90 درصد مردم ایران از روحانی راضی نیستند!
Iran, Islamic Republic of
راضی نبودن بماند ....
Iran, Islamic Republic of
نه داداش 99 درصد راضی نیستند
Iran, Islamic Republic of
بلکه صد در صد
Iran, Islamic Republic of
فرزند شهید فخری‌زاده: برجام اشک پدرمان را درآورد
قانونمند
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس جمهور
مجلس ناظر براجرای صحیح قوانین است.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی در این چند ماه اخر ریاستت ترا خدا دست بردار از این همه هجمه به ارکان قوای دیگر
Iran, Islamic Republic of
کواکبیان: هرچه می‌کشیم از دولت روحانی است.
Iran, Islamic Republic of
آقای کواکبیان بهتره ترک کنه هرچیزی نکشه!
Iran, Islamic Republic of
الان باید نگران عملکرد و رفتار دولت روحانی درکشور باشید
Iran, Islamic Republic of
. مجلس در راس امور است.
Iran, Islamic Republic of
این فقط موقعی بود که سنگ جلو پای احمدی نژاد باشه!
Iran, Islamic Republic of
نه مجلس 42 درصدی
Iran, Islamic Republic of
همین که مجلس حق سؤال و استیضاح وزرا و رئیس جمهور را بواسطه سوء تدبیر و سوءعملکرد آنها داره ,خودش واضحترين و محكمترين دليل بر حق نظارت مجلس بر قوه مجریه است.
Iran, Islamic Republic of
........
ح ر
Iran, Islamic Republic of
به رئیس جمهور بگویید فرد امنیتی پست تریبون عمومی که دشمنان چهار چشمی متوجه آن هستند .
نمی گوید آب به برجام مربوط است بقیه اش تا آخر حدس بزنید.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of

هر جه تزدیک انتخابات میشویم این حس بیشتر خواهد بود .
Iran, Islamic Republic of
فصل مشترک دولت و مجلس دهم حل مشکلات مردم نبوده است!
Iran, Islamic Republic of
به تمام وعده هایی که در ۷ سال گذشته به مردم دادیم عمل کردیم، الین سخن روحانی است خدا کنه ما که بخیل نیستیم اما نمی دونم چرا در زندگی خودمون اثرات اون رو نمی بینیم!
Iran, Islamic Republic of
تحریک مجلس از سوی رئیس جمهور مبنی بر جواب پس ندادن وزرا به مجلس نشدن میده راهبرد مجلس در عدم استیضاح رئیس جمهور و وزرا راهکار درستیست که و مجلس نباید به این حاشیه سازیها تسلیم بشه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تهدیدهای آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه برای خارج و خارجی‌ها باشد متأسفانه برای داخل و خودی‌ها است. .
Iran, Islamic Republic of
دولت بودجه 1400 را با حدس و گمان و احتمالات مربوط به فروش نفت بسته است! .
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور حقوق‌دان می‌دانند اطاعت از قانون برای همه زیبنده است و برای ایشان زیبنده‌تر. لذا مصوبات مجلس لازم‌الاجرا است و در آن اما و اگر و تفسیر و نظرشخصی وارد نیست!
Iran, Islamic Republic of
عامل مشکل اصلی مردم و کشورنوع مدیریت و دولت روحانی است نه آمریکا
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
آقا،، تو رو جون هر کی دوست داری برو دنبال کار ملت.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس‌جمهور زمانی مردم می‌توانند شاد شوند که شما برای جلسات سران قوا و نظرات نمایندگان مجلس که منتخب مردم هستند احترام قائل شوید و برای تحویل لایحه بودجه سالانه به مجلس بروید.
Iran, Islamic Republic of
ا هرگز راضی نیستیم که به رئیس‌جمهورمان اهانت شود، علی‌رغم اینکه ایشان بارها به منتقدین اهانت کرد! ملاحظه می‌کنید با مذاکره بیش از 7 ساله شما، جریان سلطه چگونه هتاکی می‌کند و به رئیس‌جمهور دستور می‌دهد! چگونه این اهانت‌ها را تحمل می‌کنید؟! آیا اینها عبرت نیست؟!
ولایت
Iran, Islamic Republic of
با سلام وخداقوت ، واقعا در این ماهای آخر خاطره خوبی برای مردم بجا بگذارید .
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران هیچ شرطی را برای بازگشت آمریکا به برجام نمی‌پذیرد
امیر
Iran, Islamic Republic of
اگر مجلس ششم بود هم همین را میگفتید ؟؟ ....
کلام حق
Iran, Islamic Republic of
یکی از وظائف مجلس نظارت بر اجرای صحیح قوانین توسط دولت هست ...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدا یا رحم کن ..
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
فقط بپرسید برجام چی شد؟ اشتغال زایی کجا رسید؟ داره مجلس را به حاشیه می بره
فاسم
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
شرم آور است که نمایندگان مجلس از سال 1392 تاکنون در باره عملکرد و رفتار دولت روحانی سکوت کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
قانع نشدن مجلس از پاسخ روحانی به چه معناست و چه پیامدی دارد؟
Iran, Islamic Republic of
آمریکا از تروریست‌ها برای تضمین بقای خود استفاده می‌کند
Iran, Islamic Republic of
آمریکا همچنان برای تضمین حضورش از تروریست‌ها حمایت می‌کند
Iran, Islamic Republic of
تحریم های آمریکا جنایتکار شماره یک جنایت جنگی است/ پارلمان اروپا جنایتکار شماره یک هم شریک جرم جنایات آمریکا بوده است.
Iran, Islamic Republic of
تحریم های آمریکا جنایتکار شماره یک جنایت جنگی است/ پارلمان اروپا جنایتکار شماره یک هم شریک جرم جنایات آمریکا بوده است.
Iran, Islamic Republic of
برنامه روحانی: ۴ سال تقصیر دولت قبل ۴ سال بعدی جنگ اقتصادی ... تمام
Iran, Islamic Republic of
ب و کشکتو بساب
Iran, Islamic Republic of
روحانی ول کک نیس
Iran, Islamic Republic of
عجب رویی داره رو نگو سنک پا قزوین
Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جننایتکار شماره یک در جایگاهی نیست که خواستار برجامِ جدیدی باشد
Iran, Islamic Republic of
ایران باید طرح توسعه برنامه هسته ای خود را اجرایی کند/ انگلیس جنایتکار شماره یک هم شریک جرم آمریکا است.
Iran, Islamic Republic of
انگلیس: ایران نباید طرحهای خود برای توسعه برنامه هستهای را اجرا کند
Iran, Islamic Republic of
اتهامات حسن روحانی یک نمایش خنده دار است
Iran, Islamic Republic of
آمریکا بزرگترین تروریست جهان است.
اروپا بزرگترین تروریست جهان است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا پس از شکست مدام در میادین بین المللی توسط جمهوری اسلامی ایران، با تحریم می خواهد جلوی رشد انقلاب اسلامی را بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با تحریم جامعه المصطفی العالمیه بار دیگر جهالت و انگیزه دشمنی خود را نشان داده است
ما این تحریم ها را بی اثر می دانیم و با این مرکز علمی جهانی اعلان حمایت می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
سران آمریکا باید اندوخته های علمی خود را به روز کنند و نسبت به مراکز علمی جهان و فعالیت هایش اطلاعات درستی جمع آوری کنند تا شاهد چنین خفتی در مجامع علمی جهانی نباشند.
Iran, Islamic Republic of
دوستداران علم و دانش این تحریم را با کفش هایشان له خواهند کرد و این سرنوشت اربابان ظلم و ستم است.
Iran, Islamic Republic of
دانش آموختگان حوزه های علمیه پیامبران صلح و امنیت، حامیان مظلومان و ستم دیدگان و خدمتگزاران بی توقع در سراسر جهان اند، آمریکایی ها به جای تحریم باید آنان را تکریم می کردند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک همراه اروپا جنایتکار شماره یک از سال 1980 تاکنون بزرگترین تروریست جهان است، سازمان ملل هم شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و اروپا است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک به همراه اروپا جنایتکار شماره یک از سال 1980 تاکنون بزرگترین تروریست جهان است، سازمان ملل هم شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و اروپا است.
Iran, Islamic Republic of
.
خدایا خودت ..... به ما رحم کن
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
حضور نظامی آمریکا در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه غیر قانونی است و ناقض قوانین بین المللی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
ایشون راست می‌گویند، اگر این دولت نبود دلار میشد 5 هزار تومان و قیمت پراید هم میشد 30 هزار تومان.
Iran, Islamic Republic of
قیمت موز از کیلویی ۴۰ هزار تومان گذشت
قیمت موز به عنوان میوه وارداتی در بازار تهران از کیلویی 40 هزار تومان عبور کرد که دلیل عمده آن را انحصاری بودن واردات این محصول گرمسیری باید جستجو کرد.
Iran, Islamic Republic of
قیمت میوه و... از سال 1397 تاکنون در سراسر کشورغیر قانونی بوده است، همچنان نیز ادامه دارد و دولت روحانی فقط عامل اصلی گران میوه و... در سراسر کشور بوده است.
Iran, Islamic Republic of
چند بار این مردک بی‌شعور بد بخت کننده مردم ایران بگوییم خخخخخخخخخخخفه شو
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوب میشد آقای حقوقدان! یکبار با دقت قانون اساسی را میخواند، زیرا حد اقل در سه اصل تصریح میکند "رئیس جمهور" و "وزرا" و "هیات دولت" در برابر مجلس "مسئول" هستند. لازمه مسئول بودن دولت آن است که مجلس ناظر باشد تا بتواند از دولت سوال کند. ضمنا اگر مجلس ناظر بر دولت نیست، چرا باید وزرا از مجلس رای اعتماد بگیرند؟!
عباس
Iran, Islamic Republic of
روحانی و دولت او از هرچند مدت برای اینکه به مشکلات پیش آمده جواب
نگویند شروع به حاشیه سازی می کنند.
از خداوند متعال خواستاریم یکی پیدا بشود تا ایشان را به استخر استاد
راهنمایی بکند. یقینا باعث آرامش جسم و روان می شود.
Iran, Islamic Republic of
پارلمان اروپا جنایتکار شماره یک و آمریکا جنایتکار شماره یک بجای اتهام زنی به ایران پاسخگوی جنایت هایشان در یمن باشند.
اروپایی ها بجای اتهام زنی به ایران پاسخگوی جنایت هایشان در یمن باشند
Iran, Islamic Republic of
رنج مردم سوریه از سال 2011 تاکنون در نتیجه اقدامات تروریستی تحت حمایت آمریکا است/ حضور نظامی آمریکا منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست.
Iran, Islamic Republic of
بایدن و ترامپ فرقی با هم ندارند/رابطه ما با آمریکا جنایتکار شماره یک بهتر نخواهد شد/ اروپا از سال 1332 تاکنون هم شریک جرم جنایات آمریکا بوده است.
Germany
. من جسارت نمیکنم به اصل نظام جمهوری اسلامی و مسئولین مخلص و دلسوز آن و آزادی و استقلالی که خون هزاران شهید برای بدست آوردن آن فدا شده است تا در این کشور بیرق اسلام و تشیع نگه داشته شود. ولی خب فشارهای زندگی روی من جوان اثر مستقیم داره. یا علی مدد.
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی
۱-مگر وظیفه مجلس قانوگذاری نیست، که هست واگر هست مجری قوانین مصوب چه کسانی هستند؟
حتما خواهید گفت دولت و قوه قضائیه وخود مجلس
۲- حالا اگر مجریان ،قانون را اجرا نکنند ویا بد اجرا کنند، نباید برکار آنان نظارتی وجود داشته باشد؟ قطعا این نظارت خارج از قوه مجریه است
قانون این نظارت را به مجلس سپرده
وبه همین دلیل حق استیضاح وبرکناری وزرا و رئیس جمهور به مجلس داده شده
چرا سفسطه می کنید
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم پیش کش به آشنا بگو یه نظرسنجی کنه ببینه اصلا مردم قبولت دارن پس حرف رفراندم بزن دوباره. بایدن اومدو همه پرسی شروع شد تا حالا کجا بودی ازتخم مرغ چه خبر
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی قانوناساسی ۳۱سال است که تغییر کرده است
Iran, Islamic Republic of
نظامیان رژیم صهیونیستی پیا‌م‌های تهدید‌آمیز دریافت کردند
Iran, Islamic Republic of
مقام سازمان ملل، اسرائیل را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانست
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم بزاریم برای استیضاح روحانی همه موافقیم
مجید
Luxembourg
فکر می کنم مجلس می تواند به عدم کفایت رییس جمهور رای دهد وبر کنارش کند..
Iran, Islamic Republic of
.........
شهروند
Iran, Islamic Republic of
واقعا چطور ميتواند بگوييد وضعيت حال بهتر از قبل از دولت يازدهم است واقعا چطور ميتوانيد.
Iran, Islamic Republic of
هر چی گناه. فساد. جیب بری. طلاق. در فضای مجازی میشه عقوبتش متوجه مسئولان است
شهریار
Iran, Islamic Republic of
.....
نوبر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هر رئیس جمهوری بیاید باید در برابر قانون تابع باشد. جناب روحانی مجلس قبلی تمام شده و رفته!!!
Iran, Islamic Republic of
زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی
مدد زغیر تو ننگ است یا علی مددی
عل
Iran, Islamic Republic of
فقط یکی از پیشرفت های دولت روحانی رو میخوام بگم اونم اینه که شاخص ازدواج در هفت سال 30 درصد کم شده و 10 درصد شاخص طلاق بیشتر
Iran, Islamic Republic of
دیگر دولت تپه سالمی گذاشته که مجلس نظارت کنه!
ب
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی شما موظف به اجرای قانون هستی!
امیر
Netherlands
.خدا رحم کند به این انقلاب .
Iran, Islamic Republic of
سلام
آره همین تو فضای مجازی بود .
Iran, Islamic Republic of
رئیس‌جمهور روحانی که اکنون به دلیل مدیریت جهادی مجلس و عملکردهای خوب آن منتقد نظارت‌های مجلس شده است!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت چي ؟؟ مي تواند در كار مجلس دخالت و نظارت كند ؟؟...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
با بودجه 1400 دولت مي خواد باقيمانده پوست مردم را بخصوص اقشار ضعيف را قلفتي بكند ..!!!
!!
Iran, Islamic Republic of
دیگه فایده نداره دوره دولت شما هم تمام می شود و شما هم به کتاب تاریخ خواهی پیوست!
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب ریئس جمهور هروقت وبی وقت که عرصه را تنگ می بینه....کلمه رفراندوم را پیش می کشه!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
الان این صحبتها چه مشکلی از ما مردم رفع میکنه.
بوسجين
Denmark
من تعجب مي كنم از اين حرف اقا.
Iran, Islamic Republic of
اگر توانستی تورم را مهار کنید رفراندم نوش جانت
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم چه ربطی به رئیس جمهور داره
ثانیا رئیس دولت مستعجل که چندماه به پایان دوره اش بیشتر نمانده
خدارا شکر کن که مجلس با اشاره رهبری شمارا استیضاح
نکرد
به جای پاسخگویی فرار به جلو دردی را دوا نمیکند
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی مردمی که یک رئیس جمهورراانتخاب کردند، همین مردم بیش از۲۷۰ نماینده بمجلس فرستادندتاباهم کارکنندویک نفریعنی رئیس جمهورکه فقط مجری برنامه های مجلس است رازیرنظرداشته ونظارت کنند.