سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲

روز خونین فرانسه؛ دو حادثه تیراندازی و چهار کشته

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب: 743682
در پی تشدید سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دولت «امانوئل ماکرون»، جو متشنج در فرانسه همچنان پابرجاست و امروز در دو حادثه جداگانه دست‌کم چهار نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.
روز خونین فرانسه؛ دو حادثه تیراندازی و چهار کشته
به گزارش جهان نيوز، اظهارات اسلام‌ستیزانه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پس از اقدام معلم تاریخ فرانسوی در انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اکرم (ص) و اصرار ماکرون در ارائه لایحه‌ای ضداسلامی سبب شده تا فرانسه روی خط تنش و ناامنی قرار بگیرد.

تا کنون در بسیاری از کشورهای اسلامی پرچم فرانسه و عکس رئیس‌جمهور آن آتش زده شده یا در برابر سفارت این کشور، تجمعاتی برگزار شده است و مسلمانان خواستار عذرخواهی رسمی مقامات فرانسوی شده‌اند.

چند حادثه و دست‌کم چهار کشته
امروز پنجشنبه نیز به یک روز خونین در فرانسه تبدیل شد و در دو حادثه جداگانه دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز که هنوز عدد دقیق آن نامشخص است، زخمی شدند. رسانه‌های فرانسه مدعی شدند یک حادثه مشابه در یک شهر دیگر فرانسه خنثی شده است.

تیراندازی اول در نیس 
در حادثه اول که ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز به وقت محلی (۱۱:۳۰ به وقت تهران) در شهر نیس به وقوع پیوست، یک مرد مسلح به چاقو در نزدیکی کلیسای «نوتردادم» شهر «نیس» واقع در جنوب فرانسه به سمت افرادی حمله برد.

به دنبال این حادثه، نیروهای پلیس محلی مرگ دست‌کم سه نفر را تأیید کردند و گفتند که تعدادی نیز در این حادثه زخمی شده‌اند.

برخی منابع آگاه نیز مدعی شدند که یکی از قربانیان حادثه کلیسای نوتردام یک زن بوده که سر وی بریده شده است که البته تاکنون هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

رسانه‌های فرانسوی به نقل از منابع پلیس گزارش کردند که فرد مسلح این حادثه ظاهراً جوانی ۲۵ ساله به نام ابراهیم بوده است و به زبان فرانسوی صحبت می‌کرده است و در جریان عملیات تعقیب و گریز پلیس نیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و هم‌اکنون به بیمارستان منتقل شده است.

افزایش نگرانی مقامات فرانسه
تیراندازی در نیس، موجی از نگرانی‌ها را در میان مقام‌های فرانسه به وجود آورد تا جایی که تیم مبارزه با تروریسم این کشور اروپایی وارد عمل شد و تحقیقات در خصوص این حادثه را آغاز کرد.

از طرف دیگر، «ژرارد دارمنین» وزیر کشور فرانسه نیز به دنبال وقوع این حادثه در صفحه توییتر خود اعلام کرد که یک نشست فوق‌العاده را برای رسیدگی به این بحران در وزارت کشور برگزار کرده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز که در روزهای اخیر حملات لفظی علیه مسلمانان را تشدید بخشیده است، بسرعت به شهر نیس رفت.

همچنین، شورای دفاعی فرانسه نیز از تصمیم خود برای برگزاری نشستی در دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه برای رسیدگی به این بحران در پاریس خبر داد و اعلام کرد که این نشست فردا (جمعه) برگزار خواهد شد.

«کریستین استروسی» شهردار نیس هم ضمن صدور فرمان تعطیلی تمامی کلیساهای شهر تا اطلاع‌ ثانوی، حادثه امروز را تروریستی خواند.

شهردار نیس همچون دیگر مقام‌های این کشور با موضعی افراطی، این حادثه را به اسلام‌گرایی افراطی نسبت داد و گفت: «فرانسه و نیس به عنوان قربانیان فاشیست اسلامی، بهای سنگینی پرداخته‌اند».

شورای اسلامی فرانسه نیز اعلام کرده که برای همبستگی با قربانیان حادثه نیس، جشن‌های میلاد پیامبر اکرم (ص) را لغو کرده است. 

تیراندازی دوم در شهر آوینیون
درست بیش از دو ساعت از حمله با چاقو در نزدیکی کلیسای «نوتردام» در شهر «نیس» جنوب فرانسه، نگذشته بود که رسانه‌های محلی از شلیک نیروهای پلیس به یک فرد دیگر مسلح به چاقو در شهر «آوینیون» واقع در جنوب شرقی فرانسه و کشته شدن وی خبر دادند.

برخی رسانه‌های فرانسوی مدعی شده‌اند که این عامل مسلح در حالیکه فریاد «الله اکبر» سرمی‌داده با چاقو به سمت نیروهای پلیس حمله‌ور شده بود که در نهایت با شلیک گلوله پلیس کشته شد.

این حادثه نیز موجی از خشم و نگرانی را در میان مقام های فرانسه ایجاد کرد به طوریکه «ژان کاستکس» نخست‌وزیر فرانسه هشدار داد که پاسخ سریع و قاطعانه‌ای به اینگونه حملات بدهند.

طبق گفته مقام های رسمی فرانسه، در پی وقوع دو حادثه نیس و آوینیون، نخست‌وزیر فرانسه از افزایش سطح هشدار امنیتی در این کشور خبر داد.

خنثی‌سازی حادثه سوم؟
رسانه‌های فرانسه عصر پنجشنبه نیز خبر دادند که یک حادثه مشابه را در شهر لیون خنثی کرده‌اند.

رسانه‌های فرانسوی گفتند در شهر لیون نیز یک فرد مسلح به سلاح سرد را بازداشت کرده‌اند که قصد اجرای یک عملیات چاقوزنی داشته است. 

واکنش‌ها
دو حادثه امروز در فرانسه به خصوص حادثه حمله با سلاح سرد در شهر نیس واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشت.

شورای اسلامی فرانسه در بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد و از طرف دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز ضمن آنکه توهین به احساسات دینی و مذهبی را غیرقابل قبول دانست، حمله نیس را بعنوان یک تراژدی هولناک توصیف کرد.

نخست‌وزیر بلژیک و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا نیز که در مواضع اسلام‌ستیزانه از دولت ماکرون جانبداری کرده بودند، ضمن ظالمانه خواندن حمله امروز نیس، با فرانسه ابراز همبستگی کردند.

جانسون در پی حادثه نیس، در صفحه توییتر خود با محکوم کردن این حمله گفت: «من امروز صبح از شنیدن خبر حمله وحشیانه در کلیسای نوتردام نیس متأسف شدم. یاد ما با قربانیان و خانواده‌های آنهاست و پادشاهی متحده (انگلیس) در مقابله با تروریسم و تعصب قاطعانه در کنار فرانسه است».

علیرغم آنکه در روزهای اخیر در پی اهانت فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص)، درگیری‌های لفظی میان آنکارا و پاریس تشدید شده است و حتی نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» یک کاریکاتور توهین آمیز از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فرانسه منتشر کرد، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای حمله نیس را محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ دلیلی در توجیه گرفتن جان افراد وجود ندارد».

واکنش‌ها به مواضع اسلام‌ستیزانه دولت فرانسه فقط محدود به این کشور نشده است و امروز نیز «محمد الغامدی» سخنگوی رسانه‌ای پلیس مکه از بازداشت یک شهروند این کشور در پی حمله با سلاح سرد به نگهبان کنسولگری فرانسه در جده خبر داد.

این حادثه نیز ترس و واهمه‌ای را در میان مسئولان فرانسوی به وجود آورده است تاجایی که سفارت فرانسه در ریاض در بیانیه‌ای به دو زبان عربی و فرانسوی از اتباع خود خواست تا به شدت احتیاط کرده و مراقب باشند.

در این بیانیه ضمن آنکه شهروندان فرانسه را دعوت به آرامش کرده است، آمده: «شخص مهاجم بازداشت شده است و فرد مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده و جایی برای نگرانی وجود ندارد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و اطمینان داریم که مقام‌های سعودی، امنیت تأسیسات و اتباع فرانسه را تأمین خواهند کرد».

در حالیکه هنوز واکنش های منفی به اهانت پاریس به پیامبر اکرم (ص) به بهانه آزادی بیان  همچنان در کشورهای اسلامی ادامه دارد اما نشانه‌ای از عقب‌نشینی و عذرخواهی مقام‌های فرانسوی از جامعه مسلمین مشاهده نمی‌شود.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
و این در حالی است که متاسفانه فرانسه جنایتکار شماره یک به همراه اروپا جنایتکار شماره یک به رهبری آمریکا جنایتکار شماره یک از سال 1394 تاکنون از تجاوز عربستان سعودی جنایتکار شماره یک در جنگ یمن حمایت می کند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
کاش یه تفکیک می کردی ببینیم کدومشون شماره یک تر هستند!!!