جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۱

چگونه ردیاب بسازم؟ آموزش ساخت جی پی اس در منزل

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 736445
ساخت جی پی اس در منزل کار خیلی سخت و پیچیده ای نیست که به دلیل سخت بودن آن بخواهید صرف نظر کنید. قطعا ساخت جی پی اس و استفاده از آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. بسیاری از افراد نه تنها برای لذت بخش بودن این فرآیند بلکه برای صرفه جویی در هزینه ها اقدام به ساخت جی پی اس می کنند. هر چند که توصیه ما این است که با هدف استفاده از ردیاب های خانگی، اقدام به ساخت آن ها نکنید اما برای علاقه مندان در این مقاله به بیانی کاملا ساده، روش ساخت جی پی اس یا همان ردیاب را توضیح خواهیم داد.

برای ساخت ردیاب در منزل به چه قطعاتی نیاز داریم؟
برای ساخت یک ردیاب خانگی به 3 محصول نیاز داریم که در این قسمت به بررسی هر 3 مورد خواهیم پرداخت. نکته ی مهمی که در مبحث انتخاب لوازم مورد نیاز وجود دارد این است که حتما باید حواستان به هماهنگی میان قطعات باشد. اگر قصد دارید قطعه دیگری انتخاب کنید باید دستورات سریالی آن و همچنین نحوه کار با آن را بلد باشید.

1-ماژول سیم کارت GSM Module

تمامی دستگاه های جی پی اس اعم از انواع ردیاب ماشین، ردیاب های شخصی و مدل های دیگر برای شناسایی موقعیت جغرافیایی به یک ماهواره متصل می شوند که این اتصال به واسطه جی پی اس انجام می شود. پس به سادگی می توان متوجه شد که برای ارتباط به ماهواره های جی پی اس به یک ماژول سیم کارت نیاز داریم.

2- باتری لیتیوم پلیمر Li-Po به عنوان منبع تغذیه مدار

باتری، به عنوان منبع تغذیه ردیاب های استفاده می شود. معمولا از باتری های لیتیوم برای ساخت جی پی اس استفاده می شود و با توجه به کاربرد آن باید به وزن باتری نیز توجه داشته باشیم. به طور مثال در ساخت انواع ردیاب حیوانات تا جای امکان از باتری های سبک استفاده می شود تا حیوان اذیت نشود. در این آموزش ما از باتری لیتیوم پلمیر استفاده خواهیم کرد.

3- برد آردوینو Arduino پردازشگر مدار جی پی اس

وقتی به برد آردوینو نگاه کنید، تعدادی پین های ورودی و خروجی را مشاهده خواهید کرد. در اصل ارتباط میان برد آردوینو با قطعات دیگر به واسطه پین ها انجام می شود. برای آنکه بتوانید بستری مناسب فراهم کنیم و دستورات را پردازش و ارسال کنیم، به این برد نیاز خواهیم داشت.

نحوه اتصال قطعات برای ساخت ردیاب خانگی
بعد از اینکه سه قطعه معرفی شده را تهیه کردید نوبت به اتصال آن ها می رسد. با استفاده از پین های مدار ردیاب و آردوینو باید اتصال آن ها را برقرار کنیم. برای این کار تنها کافیست پین های TX، RX، GND، VCC ماژول Sim808 را به ترتیب به پین های ۱۰، ۱۱، GND و VCC آردوینو متصل کنیم.

سپس در مرحله ی بعدی برای اتصال باتری لیتیوم پلمیر، به قطعات باید باتری را به پین های GND و VCC متصل کنید. در مرحله ی نهایی آنتن های GPS و GSM روی مکان های مشخص در بورد متصل می شوند.

دستورات سریال جی پی اس SIM808 چیست؟
هر وظیفه ای که توسط ردیاب ها انجام می شود، دستور خاصی دارد که باید برای انجام هر یک از کارها، این دستور ها را بدانید. به طور مثال ارسال پیامک برای شماره دلخواه به واسطه جی پی اس، بعد از دریافت دستور سریالی انجام خواهد شد که این دستورات در انواع ردیاب می تواند متفاوت باشد. در این قسمت به بررسی دستورات سیم 808 خواهیم پرداخت.
  • ارسال پیامک به شماره دلخواه:AT+CMGS=”<phone number>”
    حذف کردن پیامک های ذخیره شده روی سیم کارت: AT+CMGDA=”DEL ALL”
    تنظیم پیامک روی حالت text mode: AT+CMGF=1
    دریافت اطلاعات جی پی اس: AT+CGNSINF
    روشن کردن جی پی اس:  AT+CGNSPWR=1
    خاموش کردن جی پی اس: AT+CGNSPWR=0
    خواندن پیامک دریافتی با کد: AT+CMGR=<sms number>

آیا می توانیم از ردیاب خانگی که ساختیم استفاده کنیم؟

اگر نکته ای که در ابتدای مقاله درباره استفاده از ردیاب های خانگی، ذهنتان را درگیر کرده باید به شما بگوییم که ساخت ردیاب خانگی می تواند به عنوان یک تفریح باشد. در اصل شما با ساخت یک ردیاب خانگی از خرید ردیاب بی نیاز نشده اید زیرا این ردیاب ها قادر به ارائه قابلیت های مد نظر با کیفیت خوب نیستند.


به طور مثال انواع ردیاب آهنربایی به سادگی به قسمت های مختلف خودرو می چسبد و با توجه به پوششی که دارد، احتمال خراب شدن، خیس شدن و یا کنده شدن آن کم است. اما این سوال را از خود بپرسید که آیا می توانید از این ردیاب خانگی برای خودرو خود استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که خودرو به یک ردیاب مجهز است؟

 همچنین نمی توان نسبت به صحت عملکرد این ردیاب ها مطمئن بود زیرا احتمال خطا در آن ها وجود دارد. با این به جای ساخت ردیاب خانگی برای مصرف همیشگی ما پیشنهاد متفاوتی برای شما داریم.

خرید ردیاب ارزان قیمت از سایت جی پی اس خودرو
اگر به دلیل صرفه جویی در هزینه، قصد ساخت ردیاب خانگی را دارید ما پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید زیرا پس از پرداخت هزینه های متفاوت برای خرید قطعات، به خوبی متوجه می شوید که این ردیاب به درد شما نمی خورد.

پیشنهاد ما خرید ردیاب ارزان قیمت است. بسیاری از ردیاب ها قیمت ارزانی دارند اما کیفیت بسیار خوب و قابلیت های مناسبی ارائه می دهند. برای مطالعه بررسی تخصصی، مشاهده قیمت و خرید انواع ردیاب ارزان و باکیفیت می توانید به سایت جی پی اس خودرو مراجعه کنید. جی پی اس خودرو، عرضه کننده معتبر انواع ردیاب خودرو است که محصولات خود را با بهترین کیفیت و ضمانت اصالت کالا به فروش می رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وحید
Iran, Islamic Republic of
سلام .واقعا درسته ؟