جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۵۵
تفاوت رویکرد ۲ کشور آمریکا و چین در موضوع مواجهه ایران با کرونا

دیپلماسی عمومی یک سفیر در تهران/ سفیر چین در ایران چه می کند؟

آمریکا با خباثت بیشتر تحریم های دارویی را ادامه می دهد
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 721975
کمک‌های چین و سایر کشورها به ایران که امری متعارف و طبیعی در زمان بحران‌هاست در حالی صورت گرفته و ادامه دارد که آمریکا در همین مدت از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نکرده است.
دیپلماسی عمومی یک سفیر در تهران/ سفیر چین در ایران چه می کند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: دیپلماسی عمومی سفیر چین در تهران که از طریق پیام‌هایی به زبان فارسی در توئیتر انجام می‌شود، تحسین کاربران ایرانی توئیتر را برانگیخته است. او از آغازین روز‌های کرونایی ایران تصمیم گرفت با توئیت‌های فارسی‌اش به مردم ایران روحیه بدهد. او یک روز توئیت زد «قوی باش ایران»، روزی دیگر از ارسال کمک‌های دارویی و پزشکی دولت چین برای ایران توئیت زد و نوشت: «چین و ایران دوست و پشتیبان یکدیگر هستند و ما همیشه در شرایط سخت به یکدیگر کمک می‌کنیم.»

بر پایه گزارش جهان نيوز، توئیت‌های فارسی او برای کاربران ایرانی جالب توجه بود. اما او فقط به روحیه دادن به ایرانی‌ها یا نوشتن از کمک‌های متعدد دولت چین به ایرانیان بسنده نکرد، بلکه کوشید تا کمک‌های دیگری را هم انجام دهد. توصیه‌های پزشکی، انتشار ترجمه تجربه‌های چین در مبارزه با کرونا، انعکاس دادن محبت مردم چین برای کمک به مردم ایران بخشی دیگر از فعالیت‌های چانگ هوا در توئیتر است. فعالیت مستمر، نوشتن به زبان فارسی، نشان دادن حسن نیت و خیرخواهی باعث شد تا بسیاری دیپلماسی عمومی در تعامل با مردم ایران را تحسین کنند.

به گزارش جوان، در واقع چانگ هوا رویداد بحرانی و پر استرس کرونا را تبدیل به فرصتی برای نشان دادن چهره‌ای دوست و مثبت از کشورش به مردم ایران کرد. نکته جالب دیگر هماهنگی در چنین رویکردی بین دولتمردان چینی است. یعنی از آن سو دولت چین حتی کمک‌های نقدی هم برای ایران ارسال می‌کند تا بخشی از دیپلماسی تعاملی‌اش با ایران به عنوان کشوری دوست باشد، از این سو، سفیرشان از قدرت رسانه و تعامل غافل نیست و بسیار فعال ظاهر می‌شود تا حداکثر بهره دیپلماتیک و رسانه‌ای برده شود. شما یک شهروند ایرانی هستید، سفیر چین برای‌تان فیلم دختری چینی را می‌گذارد که ذخیره پول در قلکش را از سر علاقه و قدردانی نسبت به کمک دولت ایران به مردم ووهان چین، هزینه کمک به مردم ایران می‌کند؛ چه تصوری خواهید جز مهرورزی و قدرشناسی؟ یا انتشار خبر کمک‌های بازرگانان بخش خصوصی چین به ایران.

کرونا دیر یا زود تمام می‌شود؛ اما می‌تواند دو درس برای دستگاه دیپلماسی ایران داشته باشد. دستگاهی که از غربی‌ها دیپلماسی عمومی را نخواست یاد بگیرد، کاش حداقل از شرقی‌ها این مهم را بیاموزد تا ببینند سفیران هر کشوری چگونه برای دولت و ملت خود کسب اعتبار می‌کنند. دوم هم اینکه در شرایط سختی است که دوست و دشمن شناخته می‌شوند. در غرب تحریم دارویی هستیم و حتی در ازای پول، به ما اقلام بهداشتی نمی‌دهد، از شرق، اما کمک‌های بلاعوض می‌رسد.(1)
 
تفاوت رویکرد 2 کشور آمریکا و چین در موضوع مواجهه ایران با کرونا
 مقایسه نوع عملکرد 2 کشور چین و آمریکا در موضوع مواجهه با بحران کرونا در ایران نمونه عینی و ملموسی از ضرورت اجرای سیاست «نگاه به شرق» را پیش روی ما قرار می‌دهد.
 
به گزارش «وطن امروز»، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با ارسال پیامی به «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار همدردی با دولت و ملت ایران که در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند، اظهار کرد چین از تلاش‌های ایران در مبارزه با کرونا حمایت می‌کند.
 
رئیس‌جمهور چین در این پیام ضمن اظهار همدلی و همراهی با مردم ایران، آمادگی کشورش برای انتقال هرگونه تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به ایران را اعلام کرد.  شی در این نامه به روحانی گفته، پکن تا جایی که بتواند به ایران کمک خواهد کرد و همچنین آماده افزایش همکاری‌ها در زمینه مبارزه با کووید-19 است. به گزارش روزنامه چاینا دیلی، رئیس‌جمهور چین همچنین با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به روسای‌جمهور ایتالیا و کره‌جنوبی با مردم و دولت‌های این 2 کشور نیز اظهار همدردی کرد.
 
پیش از این نیز دولت چین چندین محموله پزشکی شامل کیت‌های تشخیص کرونا، ماسک و دیگر لوازم پزشکی را در اختیار ایران قرار داده است. 14 اسفندماه محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در صفحه توئیترش از ارسال چهارمین محموله کمک‌های چین در پی شیوع کرونا در ایران خبر داد و نوشت: «در ادامه ارسال کمک‌های مردمی و دولتی چین امشب چهارمین محموله شامل کیت‌های تشخیص کرونا، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دستگاه تحلیل کیت و داروهای مبارزه با کرونا با هواپیمای باری ماهان از پکن عازم ایران خواهد شد». 
 
طبق این گزارش، اولین محموله ارسالی شامل ۲۰ هزار کیت تشخیص کرونا بود که با پرواز باری ماهان وارد ایران شد. دومین محموله کمک‌های چین شامل بیش از ۵۰ هزار کیت پیشرفته تشخیص سریع کرونا و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بود که با پرواز باری ماهان از گوانگجو وارد تهران شد. همراه با محموله دوم نیز 5 نفر از کارشناسان صلیب سرخ چین به منظور همکاری و انتقال تجربیات موفق در مبارزه با کرونا به تهران آمدند. سومین محموله شامل کیت‌های تشخیص، لباس‌های محافظتی یکسره برای استفاده در بیمارستان‌ها، دستگاه اکسیژن‌سنج و سایر تجهیزات پزشکی بود که با پرواز باری ماهان از طریق شانگهای به ایران ارسال شد.
 
علاوه بر اینها هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام کرد پکن به ارسال کمک‌های بهداشتی به تهران در زمینه مبارزه با کرونا ادامه می‌دهد.
 
«ژائو لیجیان» پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود در پکن افزود: در پی شیوع کرونا در ایران کیت‌های آزمایش و مقداری تجهیزات پزشکی دیگر در اختیار ایران قرار گرفته و کارشناسان چینی نیز به ایران اعزام شده‌اند و از این پس نیز تا جایی که ممکن باشد به ایران کمک می‌کنیم. وی از جامعه بین‌المللی نیز خواست که همکاری‌هایش را با ایران برای حراست از امنیت بهداشت عمومی جهانی افزایش دهد. وی از چین و ایران به عنوان 2 شریک همکاری راهبردی یاد کرد که هرگز اعتماد و حمایت متقابل و همبستگی خود را در هیچ شرایطی از دست نداده‌اند و افزود: با نگاه به آینده، بهترین کمک‌ها را مطابق با نیازهای ایران در اختیار تهران قرار داده و با این کشور همکاری و تبادل تجربه خواهیم کرد. این مقام چینی تصریح کرد: ضمن تقویت همکاری و تبادل تجربه با ایران، با دیگر کشورها نیز در موضوع بهداشت جهانی همکاری می‌کنیم.
 
* کمک‌های همه‌جانبه در برابر قهقهه شیطانی
کمک‌های چین و سایر کشورها به ایران که امری متعارف و طبیعی در زمان بحران‌هاست در حالی صورت گرفته و ادامه دارد که آمریکا در همین مدت از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نکرده است. هر چند مقابله با بحران کرونا با توجه به فراگیری و انتشار آن در ده‌ها کشور ضرورت همگرایی دولت‌ها با یکدیگر برای عبور از این بحران را دوچندان کرده است، ایالات متحده نه‌تنها گامی برای برداشتن تحریم‌های دارویی و اقتصادی ایران در این شرایط برنداشته که حتی رئیس‌جمهور این کشور کمک‌های دارویی به ایران را نیز مشروط به درخواست ایران کرده است! رویکرد ضدانسانی آمریکا این روزها در حالی بی‌پرده به نمایش درآمده که این کشور نه‌تنها کمترین کمکی به ایران در مقابله با کرونا نداشته، بلکه با تداوم تحریم‌های اقتصادی و بانکی کشورمان، فرصت نقل و انتقالات قانونی برای خرید دارو و سایر اقلام بهداشتی را هم عملا از ایران گرفته است.
 
روز سه‌شنبه 6 اسفند بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با دستاویز قرار دادن مسأله شیوع ویروس کرونا در ایران و بیان اینکه ایالات متحده «بشدت نگران است» که ایران ممکن است درباره شیوع ویروس کرونا جزئیاتی را پنهان کرده باشد، تلاش کرد از حربه قدیمی خود برای بالا بردن حساسیت‌های عمومی ایجاد‌شده در عرصه امور روزمره برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کند و علاوه بر رقیب اقتصادی آمریکا، چین، حملات جدیدی را متوجه ایران کند. پمپئو در این زمینه مدعی شد: «ایالات متحده از اطلاعاتی که نشان می‌دهد حکومت ایران ممکن است مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری در آن کشور شده باشد بشدت نگران است». وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «همه کشورها از جمله ایران باید درباره ویروس کرونا حقیقت را بگویند و با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی همکاری کنند».
 
اما این پایان ماجرا نبود و یک روز بعد مارک دوبوویتز، رئیس لابی صهیونیستی FDD با صراحت بیشتری به اظهار خرسندی و تلاش حداکثری برای بهره‌برداری از تلفات و خساراتی که در پی شیوع ویروس کرونا به مردم کشورمان وارد آمده است، پرداخت و با انتشار یک عکس که نشان‌دهنده بسته شدن مرزهای ایران با ترکیه است در توئیتر خود نوشت: «ویروس کرونا کاری کرده که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند؛ [کرونا] صادرات غیرنفتی ایران را قطع کرده است».
 
تحریم‌های مالی آمریکا و تلاش همه‌جانبه برای ممانعت از انجام هرگونه مبادله تجاری که باعث هموار شدن مسیر واردات دارویی به کشورمان می‌شود را می‌توان مصداقی روشن از پیگیری منافع سیاسی و اقتصادی با زیر پا گذاشتن حق حیات مردم سایر ملل از جمله مردم ایران دانست که قربانی‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است.
 
در سال‌های اخیر بارها ضرورت در دستورکار قرار گرفتن راهبرد نگاه به شرق توسط کارشناسان و برخی مقامات عالی نظام مطرح شده بود که البته به دلایلی آنگونه که باید و شاید توسط مسؤولان اجرایی کشور مورد توجه قرار نگرفت. تجربه کرونا از این جهت می‌تواند یک دلیل عینی و ملموس برای توجه دوباره به این مهم در اختیار قرار دهد.(2)
***
[روایت سخنگوی دولت از کمک‌های دارویی کشور‌ها به ایران]
سخنگوی وزارت امور خارجه با قدردانی از کشورهای ارسال‌کننده کمک برای مقابله با شیوع کرونا، گفت: دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران سختی‌ را فراموش نمی‌کنند.
 
به گزارش فارس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه)‌ در توئیترش به کمک‌های ارسالی از سوی برخی کشورها برای مقابله ایران با شیوع کرونا اشاره کرد و نوشت: «در پی توئیت و تماس تلفنی ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است». وی افزود: «دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران‌ سختی‌ را فراموش نمی‌کنند».
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه همچنین به تشریح کمک‌های ارسالی دولت و مردم چین برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: حدود ۳۲ هزار کیلو انواع کمک‌ها بسته‌بندی شده و منتظر انتقال به ایران است. موسوی همچنین خاطرنشان کرد: پس از توئیت‌های دکتر ظریف برخی کشورها و سازمان‌ها از آمادگی خود برای ارسال کمک‌های پزشکی یا تهیه و فروش آنها به ایران خبر دادند که برخی اطلاع‌رسانی شده و موارد آینده نیز به اطلاع مردم شریف و مقاوم ایران خواهد رسید. 

پی نوشت:
1)https://www.javanonline.ir/fa/news/995593/
2)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2889&pid=2&type=0
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوب آقای عزیز چین خودش این ویروس را بدنبال داده و باید محکوم بشه ، چین باید در دادگاه لاهه محاکمه بشه بجرم جنایت جنگی
United States
آقای خیلی عزیز مگر چین از مردم ایران دعوت کرده بود بروند ووهان؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه چینی ها خودشون با ویروسشان به ایران آمده باشند آنوقت موضوع دعوتنامه چین از ایران باطل میشه ......
Iran, Islamic Republic of
....
حسین
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
اندربلای سخت پدید آید
صبر و بزرگمردی و سالاری(رودکی)
باید از کمکهای انساندوستانه همواره سپاسگزار بود حتی اگر بصورت کلام باشد
Iran, Islamic Republic of
اولا هنوز معلوم نیست که حمله بیولوژیکی امریکا به چین نبوده باشه ،ثانیا اول کدخداتو که بعد از جنگ جهانی دوم ،یک روز بدون جنگ نداشته رو وباعث مرگ میلیونها نفر در غرب اسیا وامریکای لاتین شده ،رو محاکمه کن تا بعد برسیم به بقیه.
Iran, Islamic Republic of
سوال اولا چرا خود دولت چین رسما گزارش چنین حمله بیولوژیکی را نداده ولی روزنامه ... از کجا گزارش داده!؟ دوم ووهان استانی در مرکز چینه پس چطوری سریعا آنجا را قرنطینه کرد که به سایر نقاط چین زیاد سرایت نکرد ولی این ویروس از چند کشور هند و پاکستان رد کرد و به ایران و اروپا و آمریکا و قاره های آنطرف آب رسید!؟ به عنوان مثال یک بمب شیمیایی اولین
و بیشترین تلفاتش نزدیکترین افراد به محل وقوع انفجارش است تا دورتر.
United States
اين چيني ها هر حيووني را ميخورند .بيشتر توالتها در چين به اب شستشو مجهز نيستند.
امیر
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه برادرانی که کدخدای انها چین است وروسیه!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.
مرگ بر امریکا
Iran, Islamic Republic of
ما کدخدا نداریم ما فقط به خداوند متعال توکل می کنیم.
راد
Iran, Islamic Republic of
...
راد
Iran, Islamic Republic of
مگر آمریکاییها تو توالت خودشونو میشورن
فقط با دستمال پاک میکنن
آمریکا کثیف ترین ها هستن
Iran, Islamic Republic of
🔹 کمک دو میلیون دلاری کارگردان چینی به ایران برای مقابله با کرونا

🔸 «زو ژنگ» کارگردان و بازیگر مشهور چین، دو میلیون دلار برای کمک به مردم ایران در مقابله با ‎کرونا اهدا کرد.

به گزارش فارس، «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران از کمک دو میلیون دلاری کارگردان چینی به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داد.
‏«زو ژنگ» کارگردان و بازیگر مشهور چین، ۱۵میلیون یوان (معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) برای کمک به مردم ایران در مقابله با ‎کرونا اهدا کرد که ۵۰۰ دستگاه اکسیژن‌سنج خون (Pulse Oximeter)، ۲۵ دستگاه‌ اکسیژن ساز و یک دستگاه CPR را هم شامل می‌شود.
دشمن اصلی ما امریکاست.
Iran, Islamic Republic of
ویروس کرونا ساخته و پرداخته شیطان بزرگ است بدون شک ما درگیر یک جنگ بیولوژیک هستیم.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بطور قطع یکی از عوامل تلفات بالا در کشور ما تحریم های مالی و دارویی امریکا علیه ملت ایران است بی شک امریکا یکی از عاملان ، متهمان و مقصران اصلی فوت شدگان ایران است که باید قوه قضایی پی گیری نماید
Iran, Islamic Republic of
.....
💘💘💘💘💘
Iran, Islamic Republic of
مشکل از عقل نیست ،مشکل از قلبیه که درگرو غربیهاست...
شاهین
Iran, Islamic Republic of
غارت فروشگاههای مواد غذایی در امریکا و اروپا فقر فرهنگی غربی ها را به نمایش گذاشت.
Iran, Islamic Republic of
.....
مرگ بر امریکا
Iran, Islamic Republic of
دوست و دشمن در شدائد و سختی ها شناخته می شوند کمک های دولت چین به مردم ایران در بحران کرونا و دشمنی دولت امریکا با مردم ایران و تحریمهای غذا و دارو حقایق را آشکار کرد.
Iran, Islamic Republic of
دنبال خفاشه
Iran, Islamic Republic of
لیاقت امثال تو همون تحقیرهای آمریکایی و اروپایی است که حقیقتا لایق آن هستی
Iran, Islamic Republic of
به روز باش عزیزم ،مصرف هر نوع حیوان وحشی وسگ وگربه در چین ممنوع شد.
تذکر
Iran, Islamic Republic of
....
هشیار
Iran, Islamic Republic of
تنها که کشوری که اکنون از ایران نفت می خرد چین است و این نشانه دوستی آنها با ما در شرایط تحریم است.
Iran, Islamic Republic of
با سي درصد زير قيمت انهم نسيه و پايا پاي چند جنس بنجل ميده خصوصا قطعات خودرو
مطلع
Iran, Islamic Republic of
خوشبختانه ایران در قطعات خودرو به خودکفایی رسیده و 98 درصد نیاز تولیدکنندگان خودرو در ایران ساخته می شود.
Iran, Islamic Republic of
جوک خنده داری گفتی
ممنون که باعث شادی ما شدی!!!!!!
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
99.9 درصد خودكفاست ان يك درصد هم كش روكش صندلي عقب پشت راننده است ..
Iran, Islamic Republic of
دنبال منافع خودشون هستند!همین کشور دوست بیش از 30 میلیاد دلار پول نفت ما رو بلوکه کرده و پس نمیدهد!!فقط منافعشون!!چین روسیه و آمریکا همشون مثل همند!!
Iran, Islamic Republic of
پولهای ایران بدلیل تحریمهای ظالمانه امریکا بلوکه شده چین مقصر نیست.
کمال
Iran, Islamic Republic of
این حرف شماست...
Iran, Islamic Republic of
چین مسبب این مشکل در دنیاست!!هر حیوونی رو می خورن بعدش میان ادای آدمای خوبو در میارن !!کشوری که درش مسلمونهایش شهروند های درجه دو حساب می شوند هیچ جای دفاعیی نداره!!چند میلیون مسلمون اویغور در چین تحت بدترین شرایط زندگی میکنند!!مذهب رسمی این کشور کمونیست است!!هیچ جای دفاعی ندارد!!
Iran, Islamic Republic of
اولا به چه قیمتی؟
ثانیا در ازاش چی میده؟ دلار یا کالاهای بنجل؟
نازنین
Iran, Islamic Republic of
خداییش شماها از کجا اومدین؟ چرا اینقدر با ایران دشمنی دارین؟....!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
........
نفت مفت به چین
Iran, Islamic Republic of
نشانه مفت خریدن و به جای نصف پول بنجل فروشی است چشمهایت را باز کن چین با نفت مفت ایران و بازار کار ارزان برنده اقتصاد دنیا شد.
سوال
Iran, Islamic Republic of
چرا ژاپن و کره جنوبی حاضر به خرید نفت ایران نیستن و از تحریمهای امریکا تبعیت می کنند ؟!
Iran, Islamic Republic of
چون شرکت های ژاپن و کره جنوبی صادرات بالایی به آمریکا دارند و ریسک نمیکنند ولی اکثر شرکت های چینی به دلیل بی کیفیت بودن محصولاتشان صادرات زیادی به امریکا ندارند مثلا خودرو سازان چینی.
پاسخ 17:09
Iran, Islamic Republic of
کالاهای چینی کل دنیا و بازارهای امریکا و اروپا را فرا گرفته است .
Iran, Islamic Republic of
ژاپن و کره جنوبی مستعمره امریکا هستن و به همین دلیل از ما نفت نمی خرند.
عبدالمجید
Iran, Islamic Republic of
قیمت برخی از کالا ها خیلی افزایش پیدا کرده و مردم بابت این موضوع عصبانی هستند ...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
..
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
تحقیرطلبی از غرب این دولت و همفکرانش، حیرت‌برانگیز است و موجب شرمندگی.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
من فکر می کنم که این ویروس ،تولید آمریکاست.چین برای کنترل این بیماری خیلی زحمت کشیده.کادر بهداشت و درمان ما هم خیلی زحمت کشیده و می کشه.....
یعنی چین ویروس تولید کرد که هزاران نفر از مردمش کشته بشن!! بعد ترامپ می یاد بی خیال همه با بیماران آلوده و پزشکان بدون دستکش دست می ده و جواب تستش منفی در می یاد.تاریخ در آینده می گه این جنایت کار آمریکاست چون خیلی سابقه داره.
ازاد
Iran, Islamic Republic of
یک بدی ما اینست که زود جوگیر می شویم
امریکا این ویروس را تولید کرده و احتمال ان خیلی بالاست و ادم عاقل احتمالات را ندید نمیگیرد که بگوید این حرف یک توهم است .
چین رابطه دوستانه دارد؟بله دارد ولی خیلی ان را بزرگ نکنیم که وابستگی برای خودمان ایجاد کنیم(صرف بنشینیم که دارویش را به ما بدهند) اینجا هم احتمال بدهیم شاید که چین هم انچنان که ما قربون صدقه اش می رویم نباشد.هان ؟!بد میگم؟گاهی بد نیست ادم دست به عصا راه برود.رابطه و تعامل با چین تا وقتی برای ما سود مندتر از بی تعاملی با ان است ارجح دارد در غیر اینصورت خیر.
اینهم وصیت وپند من!
United States
............
Iran, Islamic Republic of
آمریکای رو به افول و پیری و خستگی و درماندگی دست به جنایت علیه بشریت زده...