پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱

خیز سودان برای ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 717536
به دنبال خیز کشورهای عربی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، خبرهای منتشر شده حکایت از خیز کودتاگران سودانی برای ارتباط با این رژیم و همچنین آمریکا دارد، ارتباطی که پشت سر آن رژیم سعودی قرار دارد.
خیز سودان برای ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی
به گزارش جهان نيوز، سال پیش بود (سال ۱۳۹۷) که روابط واشنگتن با خارطوم قطع شد و از همان زمان کشور سودان و برخی مقامات این کشور با تحریم های واشنگتن مواجه شدند و خارطوم در لیست کشورهای حامی تروریسم  آمریکا قرار گرفت، ولی حدود یکماه پیش بود که با تبادل سفرا میان آمریکا و سودان روابط دیپلماتیک میان خارطوم و واشنگتن برقرار شد و شرایط تا حدود زیادی تغییر کرد.

در دوره عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین و مخلوع سودان، آمریکا خارطوم را با ادعاهای حمایت از گروه‌های تروریستی و جنگ داخلی در دارفور تحریم کرده بود. تحریم اقتصادی سودان در سال ۲۰۱۷ لغو شد، اما سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار دارد و همین مساله مانع از دریافت وام از دیگر کشورها توسط سودان شده است. واشنگتن می‌گوید، تا زمانی که ارتش سودان قدرت را رها نکند، خارطوم در این لیست باقی می‌ماند.

اعتراضات مردمی سودان که از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شده بود، به تدریج شکل سیاسی به خود گرفت و دولت عمر البشیر در ۲۲ فروردین ماه ۹۸ با دخالت ارتش این کشور سرنگون شد و به دنبال این کودتا، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در این کشور در دست گرفت.

خبرهای منتشره همچنین حکایت از آن دارد که «عبدالفتاح برهان» رییس شورای حاکمیتی سودان دیروز (دوشنبه) در اوگاندا با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره عادی سازی روابط گفت وگو کرده است.

منابع صهیونیستی گزارش دادند که نتانیاهو در این دیدار از برهان خواسته است تا سودان در اولین اقدام خود اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور را بدهد.

بر اساس این گزارش، رییس شورای حاکمیتی سودان نیز از نتانیاهو خواسته است تا با میانجیگری برای کاهش تحریم های آمریکا علیه این کشور و خروج سودان از فهرست تروریسم اقدام کند.

نکته دیگر این که ایالات متحده در اولین اقدام پس از ۲۳ سال قطع رابطه با خارطوم و تحریم این کشور، ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان را برای دیدار رسمی به واشنگتن دعوت کرده است.  

عبدالله حمدوک در ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) به عنوان نخست وزیر جدید سودان انتخاب شد و از آن زمان رهبری دولت انتقالی سودان را بر عهده دارد.  

تبادل سفرا میان آمریکا و سودان همزمان با سفر «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان به واشنگتن صورت گرفته است.  

براساس بیانیه شورای حاکمیتی سودان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه (۲ روز پیش) در تماسی تلفنی ژنرال البرهان را برای سفری رسمی به واشنگتن دعوت کرد و وی نیز گفت که به زودی این دیدار را انجام می‌دهد.  

دولت آمریکا در اولین اقدام پس از سال ها قطع ارتباط با خارطوم، در آذر ماه سال جاری نام سودان را از فهرست کشورهای ناقض‌ آزادی عقیده حذف کرد؛ با این وجود هنوز دولت آمریکا نام سودان را از لیست سیاه کشورهای حامی تروریست حذف نکرده است.  

خارطوم برای احیای سرمایه‌گذاری و اقتصاد سودان تاکنون بارها از مقام‌های آمریکایی درخواست کرده تا نام این کشور را از لیست سیاه حذف کنند و دولت آمریکا نیز در این باره وعده‌هایی داده است.

در حالی که کشورهای مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس هنوز نسبت به اقدام برهان واکنشی نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که با این اقدام موافق هستند چراکه خود به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ البته اقدام ژنرال برهان با واکنش های زیادی از سوی مقامات و جنبش های فلسطینی روبه رو شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی شب گذشته (دوشنبه شب) دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «عبدالفتاح برهان» رییس شورای حاکمیتی سودان در اوگاندا را محکوم کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز این اقدام را «خنجری به ملت فلسطین از پشت» دانست و اعلام کرد: چنین موضعی را از سودان مقاوم بعید می دانیم.

علاوه بر اینکه اقدام عبدالفتاح البرهان با مخالفت شدید گروه های فلسطینی روبرو شد، در داخل کشور متبوعش نیز این اقدام با واکنش تند گروه های مختلف داخلی نیز مواجه شده است. حزب قومی الامه، حزب کمونیستی سودان، حزب کنفرانس ملی به عنوان بزرگترین حزب اسلامی سودان و تجمع سندیکاهای سودان شدیداً اقدام البرهان را محکوم کردند.

در حالی که هر روز رژیم صهیونیستی با تایید آمریکا اقدام به بمباران و شهادت فلسطینیان می کند و با غصب خانه ها و زمین های مردم مظلوم فلسطین بر جنایاتش می افزاید، سه شنبه گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با رونمایی از "معامله قرن" در کاخ سفید که با حضور "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام شد، برگی دیگر از اقدامات ضد انسانی خود را به نمایش گذاشت، اقدامی که با همراهی کشورهای مرتجع عرب منطقه انجام می شود و شواهد حکایت دارد که با فشار آل سعود مقامات سودان نیز در این مسیر افتاده اند.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حاکمیت اسرائیل جنایتکار شماره یک بر مناطق اشغالی ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسیم
آمریکا ازسال۱۹۶۷ شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی اسرائیل جنایتکار شماره یک است.