جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۲۰
تحلیلگر لبنانی:

در مقابل ایران، کسی کنار آمریکا نخواهد ماند

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 714130
یک تحلیلگر لبنانی گفت: کشور‌هایی که اکنون از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی استقبال کرده‌اند نیز حاضر به ماندن کنار آمریکا در هر رویارویی احتمالی نیستند.
در مقابل ایران، کسی کنار آمریکا نخواهد ماند
به گزارش جهان نيوز، «محمود علوش» تحلیلگر لبنانی در گفت‌و‌گویی با بعید دانشتن وقوع جنگ مستقیم میان آمریکا و ایران گفت که چنین جنگ‌هایی برای منطقه و جهان بسیار ویران کننده و هزینه‌ساز خواهد بود و مدعی شد که این سناریو آخرین چیزی است که تهران و واشنگتن بدان فکر می‌کنند.

او در گفتگو با وبگاه الخلیج اونلاین، گفت: «در صورت اجرای چنین سناریویی، اسرائیل به طور مستقیم در هر جنگی ورود خواهد کرد، اما دیگر همپیمانان آمریکا هیچ تمایلی به چنین درگیری ندارند. کشور‌های خلیج [فارس]از چنین سناریوی فاجعه‌باری نگران هستند و اغلب اروپایی‌ها نیز خواهان جنگ نیستند و به طور کلی روابط خوبی نیز با دولت ترامپ ندارند.»

محمد علوش افزود: «واشنگتن بدون همپیمانان خود و بدون یک ائتلاف بزرگ همانند جنگ دوم خلیج فارس و حمله به عراق، وارد هیچ جنگی با ایران نمی‌شود. اما چنین ائتلافی اکنون دیده نمی‌شود. علاوه بر این خود آمریکا نیز تمایلی به جنگ ندارد و ترامپ نیز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمادگی چنین گزینه‌ای را ندارد. همان طور که ایرانی‌ها نیز قادر به تحمل جنگ در چنین شرایط سخت اقتصادی و سیاسی نیستند.»

این تحلیلگر لبنانی مواضع تأییدآمیز برخی کشور‌ها در جریان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را نشانه تبعیت کامل آن‌ها از آمریکا دانست، اما تأکید کرد که این حمایت به این معنا نیست که آن‌ها آماده ورود نظامی به یک جنگ با ایران هستند.

علوش همچنین گفت که در‌ای میان باید به مواضع کشور‌های عربی حاشیه خلیج بیشتر توجه کرد، «آن‌ها خواستار کاهش تنش و از تأثیرات احتمالی جنگ بر امنیت خود نگران هستند و پیش از این نیز هزینه جنگ‌های نیابتی را پرداخته‌اند.»

«لیز اسلای» خبرنگار انگلیسی روزنامه واشنگتن پست (مستقر در بیروت) نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که دولت سعودی قصد دارد هیأتی به آمریکا اعزام کند تا به نیابت از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس پیامی مهم را به سران واشنگتن ببرد.

او نوشت که پیام مذکور این است: «لطفا ما را از درد یک جنگ دیگر دور کنید».

«عدنان هاشم» رئیس اندیشکده «ساس» (مستقر در لندن) و پژوهشگر مسائل ایران نیز به الخلیج اونلاین گفت که ایران گزینه‌های بسیاری پیش روی خود دارد، اما تهران و واشنگتن خواهان ورود به یک جنگ فراگیر نیستند.

او گفت که با شروع جنگ میان آمریکا و ایران، چند دستگی‌ها در میان کشور‌های جهان افزایش خواهد یافت و اگر چنین جنگی رخ دهد منطقه شاهد درگیری‌های چند جانبه خواهد بود.

عدنان هشام تأکید کرد: «آمریکا بدون هم‌پیمانان خود وارد جنگ نمی‌شود، اما ایران هم‌پیمانان خود را در منطقه دارد.»

این پژوهشگر یمنی شهادت سردار قاسم سلیمانی را نقطه تحول جدیدی در منطقه و چه بسا جهان دانست و گفت که تأثیرات این ترور برای ماه‌ها و سال‌ها بر سیاست بین‌المللی در منطقه برجای خواهد ماند.

او افزود: «ایران بر انجام عملیات انتقالی و تأثیر گذار بر ایالات متحده آمریکا اصرار دارد؛ اما این عملیات بر کل جهان تأثیر خواهد گذاشت و از این رو است که جامعه جهانی برای کنترل آن وارد عمل شده است.»

طی حمله بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) آمریکا به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و همراهانشان به شهادت رسیدند.


منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
سکوت در برابر آمریکا و نادیده گرفتن همسایگان معقول نیست
Iran, Islamic Republic of
آمریکا درک خواهد کرد که دوران بزن دررو تمام شده است
Iran, Islamic Republic of
قطعاً اقدام متقابل ایران نظامی خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of


به گزارش خبرداغ به نقل از فاکس‌نیوز، تولسی گابارد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا گفت: بزرگی جنگ با ایران در حدی است که جنگ‌های قبلی ما مانند افغانستان و عراق مانند پیک نیک به نظر برسند...
Iran, Islamic Republic of
جهانیان برای نابودی آمریکا باید متحد شوند
Iran, Islamic Republic of
دفاع هوایی یمن یک هواپیمای جاسوسی را سرنگون کرد
Iran, Islamic Republic of
فرانسه باید حمایت از تروریست های داعش درعراق، سوریه و منطقه خودداری کند.
Iran, Islamic Republic of
ظریف در گفت‌وگو با «CNN»: به خاطر ترور سردار سلیمانی، به آمریکا پاسخ می‌دهیم؛ اما به شکل متناسب نه نامتناسب / ما مثل ترامپ قانون‌شکن نیستیم / آمریکا به خاطر نقض حاکمیت عراق، پاسخ خود را از پارلمان این کشورگرفت / روزهای آمریکا در خاورمیانه، به شماره افتاده
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
تکرار اظهارات بی‌اساس ترامپ در مورد ترور سردار سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
تظاهرات ضد آمریکایی در هند
Iran, Islamic Republic of
دانشجویان افغانستانی: ترامپ منتظر پاسخ سخت باشد
Iran, Islamic Republic of
نابودی داعش را مدیون سردار سلیمانی هستیم/ ولایت‌مداری مهمترین ویژگی حاج قاسم بود
Iran, Islamic Republic of
فیلم| داعش آمریکایی یا آمریکای داعشی
Iran, Islamic Republic of
همه می‌دانند که سردار سلیمانی مقابل داعش ایستاد و آن را نابود کرد
Iran, Islamic Republic of
نیروهای اتحاد حمایت از داعش به رهبری آمریکا عراق را ترک می‌کنند
Iran, Islamic Republic of
تصویب قانون اقدام متقابل با آمریکا هشداری به دشمن است / آمریکا بداند اقداماتش بی پاسخ نمی ماند
Iran, Islamic Republic of
پاداش ۸۰ میلیون دلاری مردم ایران برای انتقام از ترامپ
Iran, Islamic Republic of
.....