سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۲۱

شاه سعودی: شیوه ما اجرای شرع خداست؛ در حمله به آرامکو از سلاح ایرانی استفاده شده است

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 708120
شاه سعودی شیوه کشورداری آل سعودی را «اجرای شرع خدا» دانست و ایران را به داشتن «اندیشه توسعه‌طلبانه و خرابکارانه» متهم کرد.
شاه سعودی: شیوه ما اجرای شرع خداست!
به گزارش جهان نيوز، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی امروز چهارشنبه، در سخنانی به مناسبت آغاز سال چهارم هفتمین دوره «مجلس شورا»، از آنچه «دستاوردهای توسعه طی دهه‌های گذشته» در کشورش خواند، تمجید کرد.

مجلس شورا در ریاض، مجلسی مشورتی در عربستان سعودی است که گفته می‌شود در سال ۱۹۲۷ تأسیس شده و هر ۱۵۰ عضو آن را شخص شاه تعیین می‌کند.

سلمان در ابتدای سخنانش در مجلس شورا، «شیوه پادشاهی سعودی از زمان تأسیس به دست شاه مؤسس» را بر اساس «اجرای شرع خدا و پایه‌هایی از اتحاد، همبشتگی و مشورت و اقامه عدل و استقلال در تصمیم‌گیری» توصیف کرد و گفت خدا را به دلیل تحقق «دستاوردهای توسعه‌ای بزرگ طی دهه‌های گذشته که عربستان سعودی را مایه افتخار و عزت قرار داده» شکر می‌کند. 

به گزارش وبگاه خبری «عاجل» عربستان، سلمان بر حرکت کشورش در مسیر طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ که به گفته او تکیه بر توسعه اقتصادی دارد، تأکید کرد و گفت، «بازیابی تولید [شرکت نفتی] آرامکو بعد از حملات تروریستی، دلالت بر توانایی [ریاض] برای اجابت تقاضای جهانی دارد».

تأسیسات نفتی آرامکو در دو منطقه بقیق و خریض شهریور گذشته هدف حملات پهپادی ارتش یمن قرار گرفت. ارتش یمن اعلام کرد که با ده پهپاد به تأسیسات وابسته به آرامکو در تلافی حملات سعودی به یمن، حمله کرده است. ریاض اعلام کرد که در پی این حمله، تولید روزانه حدود شش میلیون بشکه نفت، متوقف شده است. 

سلمان با اشاره به جنگ کشورش علیه یمن گفت، عربستان  تاکنون هدف ۲۸۶ موشک و ۲۸۹ پهپاد قرار گرفته و «روند توسعه پادشاهی سعودی و زندگی مردم و ساکنان» آن، تحت تأثیر قرار نگرفته است.

مقامات سعودی تا پیش از حمله آرامکو هر گونه درخواست یا پیشنهاد برای متوقف کردن جنگ علیه یمن را رد می‌کرد اما بعد از این حمله، خالد بن سلمان پسر شاه و معاون وزیر دفاع از پیشنهاد صنعاء برای توقف جنگ استقبال کرد و گفت کشورش آن را بررسی می‌کند. طبق گزارش‌های خبری، اخیرا عربستان سعودی مذاکراتی محرمانه با طرف یمنی برای توقف حملات موشکی و پهپادی یمن انجام داده است.

سلمان همچنین طرح بخشی از سهام آرامکو را سبب ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و جذب سرمایه و خلق هزاران فرصت شغلی و افزایش حجم بازار پول کشورش دانست. 

پس از حمله یمن به آرامکو، طرح عرضه سهام شرکت آرامکو به تعویق افتاد و کارشناسان این حمله را سبب کاهش ارزش کلی آن دانستند. 

شاه سعودی در بخشی دیگر از سخنانش از ایران انتقاد کرد و مدعی شد که «پادشاهی سعودی از سیاست‌ها و اقدامات رژیم ایران و وکلای آن که اخیرا اقدامات روشمند و عامدانه برای نابودی همه فرصت‌های صلح و امنیت در منطقه را به اوج رسانده‌اند، در رنج بوده است».

سلمان گفت: رژیم [ایران] باید درک کند که گزینه‌هایی جدی پیش رو دارد و هر گزینه‌ای تبعاتی دارد که خودش نتیجه آن را متحمل خواهد شد. پادشاهی سعودی به دنبال جنگ نیست چون دستش که همیشه برای صلح دراز بوده، والاتر از آن است که خسارتی به کسی بزند اما با قاطعیت آماده است که مقابل هر تجاوزی از ملتش دفاع کند. امیدواریم که رژیم ایران، دوراندیش باشد و درک کند که هیچ راهی برای عبور از موضع بین‌المللی که اقدامات آن را رد می‌کند نیست جز با کنار گذاشتن اندیشه توسعه‌طلبی و خرابکارانه که پیش از دیگران، به مردم خودش زیان زده است».

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، شاه سعودی با اشاره به حمله یمن به آرامکو گفت: «تجاوزهای خرابکارانه به تأسیسات نفتی ما در بقیق و خریض که در آن از سلاح‌های ایرانی استفاده شد، میزان سرخوردگی رژیم ایران را نشان داد؛ اتفاقی که دنیا را در مقابل این تجاوز جنایتکارانه متحد کرد».

او به توافق اخیر کشورش با امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن نیز اشاره کرد و گفت «توافق ریاض راه را مقابل تفاهم‌های بیشتر بین اقشار [مختلف] یمن و همچنین بر اساس مراجع سه‌گانه، باز می‌کند». 

توافق ریاض که در حقیقت توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در عدن، در جنوب یمن است، چهاردهم آذر ماه پس از دوبار تعویق به دلیل اختلافات شدید، در ریاض امضا شد. این توافق بین وکلای ریاض و ابوظبی یعنی میان دولت مستعفی یمن (عبد ربه منصور هادی) متحد ریاض و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات امضا شد. تقسیم کرسی‌های وزارتی و بازسازی شاکله نیروهای مسلح و امنیتی در عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن بخش مهم توافق ریاض محسوب می‌شود اما اعضایی از دولت منصور هادی این توافق را تضعیف استقلال دولت یمن توصیف کردند.

شاه سعودی در پایان گفت که کشورش موفق شده «اندیشه افراطی» را از بین ببرد. او گفت: «امروز حق داریم به موفقیت کشورمان در نابود کردن مظاهر افراطی‌گری افتخار کنیم، بعد از آنکه با همه ابزارها آن را محاصره و با آن مقابله کردیم تا میانه‌روی و اعتدال، ویژگی جامعه سعودی شود».

شاه سعودی در حالی از مقابله با تفکر افراطی سخن می‌گوید که طبق گزارش‌هایی مثل گزارش مرکز آمریکایی «سوفان گروپ» (soufangroup)، عربستان بعد از تونس دارای بیشترین عضو در گروه تروریستی داعش بوده است.  طبق گزارش دسامبر 2015 این مرکز آمریکایی، کشورهای تونس، عربستان، اردن، مغرب و لبنان به ترتیب دارای بیشترین عضو در داعش بوده‌اند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل
هر 11 دقیقه یک کودک در «یمن» جان می‌دهد مدعیان دروغین حقوق بشر جنایتکار شماره یک و سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک کجا هستند ازسال 2015 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟
Iran, Islamic Republic of
30 هزار سرباز سودانی در یمن چه می‌کنند، چرا آمریکا، سودان را تحریم نمی کند؟
30 هزار سرباز سودانی در یمن چه می‌کنند، چرا غرب، سودان را تحریم نمی کند؟
سودان ازسال 2015 تاکنون شریک جرم جنایات و حشیانه، وحشی گری وغیرانسانی ائتلاف متجاوز سعودی درجنگ یمن است.
نیروهای تروریست سودانی به همراه ائتلاف متجاوز سعودی به علت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت درجنگ یمن باید در دادگاه لاهه محاکمه شوند.
Iran, Islamic Republic of
۱۰ هزار نظامی سودانی با دریافت دلار نجس سعودی ها در یمن با سلاح های ساخت آمریکا آدم می کشد، دونالد ترامپ نجس و حشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت رئیس جمهور آمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده مدعیان حقوق بشر جنایتکار شماره یک ایران را تحریم می کند شرم آور است.
Iran, Islamic Republic of
عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستا، مایک پمپئو وزیرامور خارجه آمریکا و وزیردفاع آمریکا حمله موشکی به نفتکش ایرانی دردریای سرخ آگاه هستند..

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستا، مایک پمپئو وزیرامور خارجه آمریکا و وزیردفاع آمریکا حمله موشکی به نفتکش ایرانی دردریای سرخ نقش دارند..
Iran, Islamic Republic of
ازعربستان سعودی انتقام می گیریم
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی جواب مقامات آمریکا را بدهید ....
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی به تجاوز هوایی رژیم سعودی - آمریکایی به یمن واکنش نشان داد.
رزمنده ایرانی جنایات سعودی و آمریکا را دریمن محکوم کرد
عربستان سعودی و آمریکا مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن شده اند.
Iran, Islamic Republic of
اگر حمایت های آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی نبود، عربستان سعودی نمی توانست به حمله کند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همدستی آمریکا با آل سعود درکشتار کودکان یمنی
آل سعود با بمب های آمریکایی دانش آموزان یمنی را خاک و خون کشید.
آمریکا شریک متجاوزان سعودی درکشتار کودکان+ ویدئو
عربستان درجنگ یمن ازداعش و القاعده کمک گرفته
Iran, Islamic Republic of
باید جنایت عربستان را به دنیا معرفی کنیم
رژیم کودک کش سعودی باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
از ابتدای جنگ یمن تاکنون بیش از 270 هزارتن کشته شدند.
عربستان سعودی پشت همه مشکلات منطقه و جهان قرار دارد و باید نابود شود.
Iran, Islamic Republic of
جنایت های آشوبگران درکشور با حمایت آمریکا و متحدانش انجام می شود.
آشوبگران مورد حمایت آمریکا و متحدانش به جان و مال مردم ایران حمله مردم می کنند.
آمریکا جنایتکارشماره یک هنوز به طور مستقیم از گروهک تروریستی منافقین حمایت می کند.
Iran, Islamic Republic of
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
زحمی شدن 4 کودک و زن در حملات ائتلاف سعودی به یمن
در حمله توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن به منطقه الجاح الاعلی در ناحیه بیت الفقیه در استان الحدیده سه کودک و یک زن زخمی شدند......
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
...
ممد
United States
هی بگوئید چرا آمریکا از آنطرف کره ی زمین به خلیج فارس نیرو میفرستد؟؟؟ آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان است که نصف فن آوری و سرمایه اش آمریکایی است....می آید از سرمایه ی عظیمش و از منافعش دفاع کند!!!
Iran, Islamic Republic of
خسارات معنوی که اغتشاشگران زدند جبران نمی‌شود ولی تمامی خسارت مادی را باید از آل‌سعود، شیطان بزرگ و رژیم جعلی گرفت چون محرک اصلی این آشوب‌ها بودند.
Iran, Islamic Republic of
خباثت و کینه‌توزی آمریکا این تروریست بالذات و اذنابش اظهر من‌الشمس است ولی با این حماقت‌های خود که قرآن کریم، مساجد، حوزه‌های علمیه و اموال عمومی را آتش زدند و مردم عادی را به قتل رساندند نفرت و کینه ملت علیه آنها بیش از گذشته خواهد شد....
احمد
Iran, Islamic Republic of
شیوه شما اجرای شرع کدخداست وحمله به آرامکو هم چوب خداست