جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۸
۷۰

چرا زائران ایرانی اربعین به ۳ میلیون محدود شدند؟!

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 706098
در اربعین امسال، حضور حداقل ۵ میلیون زائر ایرانی پیش‌بینی‌ می‌شد اما چرا این پیش‌بینی محقق نشد؟! آیا انجام تبلیغات پرحجم رسانه‌ای برای القای اینکه "موکب‌های مستقر در طریق‌های عراق دیگر حتی توان تامین آب شرب زائران را هم ندارند!" عامل این مسئله نشد؟!
چرا زائران ایرانی اربعین به ۳ میلیون محدود شدند؟!
به گزارش جهان نيوز، پیاده‌روی اربعین طی سالیان اخیر به "بزرگترین اجتماع انسانی در جهان" تبدیل شده و هر ساله حدود 25 تا 30 میلیون نفر از شیعیان، اهل تسنن، مسحیان و از ادیان مختلف جهان در ایام منتهی به اربعین حسینی از کشورهای عراق، ایران، لبنان، افغانستان، پاکستان و .... در این اجتماع عظیم شرکت می‌کنند.

در مقطعی این پیاده‌روی به ویژه در ایام حکومت بعث عراق به سرکردگی صدام، کم‌رنگ و به صورت مخفیانه انجام می‌شد و در این مسیر، مردانی بزرگ زندانی و حتی اعدام شدند چراکه رژیم بعثی عراق، پیاده‌روی اربعین حسینی را جرم می‌دانست اما اکنون پیاده‌روی اربعین به یک گردهمایی جهانی و میلیونی و فرصتی بزرگ برای عرض اندام جهان اسلام تبدیل شده و هر ساله نیز بر این جمع میلیونی افزوده می‌شود به گونه‌ای که امسال بیش از 25 میلیون نفر در این مراسم باشکوه شرکت کردند که 3 میلیون و 100 هزار نفر از زائران اربعین امسال، ایرانی‌ بودند.

جمعیت 3 میلیون و 100 هزار نفری زائران اربعین کشورمان در حالی است که برای مناسک اربعین امسال با توجه به لغو روادید عراق، حداقل جمعیت 5 میلیون نفری پیش‌بینی‌ می‌شد اما چرا این پیش‌بینی محقق نشد؟!

به گزارش تسنیم، با لغو ویزا از سوی کشور عراق، از ماه‌ها پیش افزایش چشمگیر زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین از سوی مسئولان مربوطه و نهادهای مرتبط مطرح می‌شد اما عملاً در روزهای منتهی به اربعین حسینی و با مشاهد حجم روزافزون تعداد زائران ایرانی عازم کربلای معلی‌، متاسفانه تلاش‌های پیدا و پنهایی در قالب تبلیغات رسانه‌ای و اقدامات مختلف برای جلوگیری از ادامه روند سعودی تعداد زائران ایران اربعین صورت گرفت!

در روزهای منتهی به اربعین حسینی امسال و در حالی که حتی 2 تا 3 هفته به روز اربعین باقی بود، مرزهای خروجی کشورمان به عراق به ویژه مرز مهران، مملو از زائران ایرانی بود و گزارش‌های روزانه از مرزها حکایت از رشد تصاعدی زائران اربعین داشت اما ناگهان تبلیغات خاصی از سوی برخی دستگاه‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از روند افزایشی تعداد زائران اربعین آغاز شد و به صورت دائم در قالب‌های مختلف اعلام می‌شد که امکانات و تسهیلات فراهم شده در عراق و از سوی موکب‌های مستقر در مسیرهای پیاده‌روی به سمت کربلای معلی دیگر کفاف حجم بیشتری از زائران را نمی‌دهد!

آغاز این حرکت عجیب و قابل تامل در اطلاعیه رسمی وزارت خارجه کشورمان کاملا مشهود بود! وزارت امور خارجه در 11 مهر ماه امسال (16 روز مانده به اربعین حسینی) با صدور بیانه‌ای رسمی به بهانه برخی ناآرمی‌های محدود در برخی نقاط عراق "از زائران اربعین حسینی خواست تا آرام شدن شرایط در عراق، از سفر به این کشور پرهیز کنند!!"

 سامانه سماح (سامانه رسمی ثبت‌نام اربعین) نیز در روزهای منتهی به اربعین با ارسال پیامکی خطاب به زائران اربعین اعلام کرد: «با توجه به عدم استقرار موکب‌ها و ایستگاه‌های خدماتی در مسیرهای راهپیمایی زائران اربعین حسینی و نیز اغتشاشات اخیر در بعضی شهرهای عراق، توصیه می‌شود نسبت به حرکت به سمت مرزها تعجیل نکنید.»

در ادامه همین تبلیغات پرحجم قابل‌تامل حتی رئیس سازمان حج و زیارت در روز 21 مهر ماه گفت: "مردم عراق خالصانه همه داشته‌های خود را برای پذیرایی از زائران اباعبدالله به کار گرفته‌اند اما زیرساخت‌های حمل و نقلی و جاده‌ای این کشور پاسخگوی نیازهای این حجم گسترده جمعیت نیست و هم اینک شاهد بروز کمبود آب در نجف هستیم!"

اما جریان تبلیغات پرحجم برای منصرف کردن افرادی که خود را از ایران آماده عزیمت به سفر اربعین می‌کردند به این موارد محدود نشد؛ در ادامه و در حالیکه حدود 6 تا 7 روز به روز اربعین حسینی امسال مانده بود، تبلیغات پرحجمی نیز از سوی برخی رسانه‌ها آغاز شد مبنی بر اینکه "موکب‌های مستقر در طریق‌ها دیگر حتی توان تامین آب شرب و غذای زائران را ندارند و گویی عن‌قریب است که زائران اربعین از شدت گرسنگی و تشنگی،‌ جان بسپارند!!"

در نهایت، تبلیغاتی از این دست باعث ایجاد این ذهنیت برای زائران مهیای حرکت به مرزها شد که در صورت ورود به عراق، حتی امکان تهیه یک تکه نان خشک و یک جرعه آب هم برای زائران فراهم نیست!!

بنابر مشاهدات خبرنگار اعزامی تسنیم به عراق در ایام اربعین، تاثیر این حجم از تبلیغات ناصحیح و ارائه اطلاعات غلط به مردم از وضعیت خدمات‌رسانی به مردم به حدی بود که یک هفته مانده به اربعین امسال که قاعدتاً طبق روال سال‌های پیش باید شاهد بیشترین حجم زائران ورودی به عراق از مرزهای زمینی می‌بودیم، در این چند روز منتهی به اربعین، تعداد زائران ورودی به عراق به شدت نسبت به سال‌های گذشته، کاهش بسیار محسوسی یافت!

بهترین و روشن‌ترین شاهد و دلیل برای چنین مدعایی "مقایسه تعداد زائران خروجی از مرز مهران در دو تاریخ متفاوت قبل از اربعین است؛" تاریخ اول مربوط به مثلاً 16 یا 17 مهر ماه (11 روز مانده به اربعین حسینی و قبل از شروع تبلیغات منفی همراه با ارائه آمار ناصحیح درباره وضعیت خدمات‌دهی به زائران) و تاریخ دوم مربوط به مثلاً 21 یا 22 مهر ماه ( حدود 6 روز مانده به اربعین و بعد از آغاز تبلیغات گسترده با مضمون نبود خدمات حداقلی برای زائران اربعین).

مقایسه آمار رسمی خروجی زائران کشورمان از مرز زمینی مهران در این دو تاریخ به روشنی نشان می‌هد که در تاریخ دوم یعنی حدود 22 مهر ماه، تعداد زائران خروجی به عراق با وجود نزدیک‌تر شدن به روز اربعین با افت بسیار محسوسی نسبت به تاریخ اول یعنی حدود 16 مهر ماه مواجه شده و حجم زائران در حوالی 16 یا 17 مهر ماه، چندیدن برابر خروجی زائران کشورمان در مقایسه با تاریخ 22 مهر ماه بوده است!

بنابراین به نظر می‌رسد عامل اصلی محقق نشدن پیش‌بینی حضور حداقل 5 میلیون زائر ایرانی‌ در مراسم اربعین امسال و تقلیل آن به عدد 3 میلیون زائر، فضاسازی‌های رسانه‌ای بر اساس ارائه آمار و اطلاعات غلط به مردم کشورمان از وضعیت خدمات‌رسانی در اربعین امسال در عراق بوده است.

اگر در مراسم اربعین امسال شاهد این حجم از تبلیغات قابل‌تامل و ارائه اطلاعات ناصحیح نمی‌بودیم، با توجه به لغو ویزای عراق برای زائران ایرانی، رسیدن به عدد 5 میلیون زائر ایرانی اربعین اصلاً دور از ذهن و دست‌نیافتنی نمی‌بود.

وجود برخی ناامنی‌های اخیر و کمبود برخی زیرساخت‌های ضروری در عراق را نمی‌توان انکار کرد اما به گواه اکثر قریب به اتفاق زائرانی که امسال در ایام اربعین به عراق سفر کردند، هیچ خلل و کمبودی در میزان پذیرایی از زائران توسط موکب‌های عراقی و ایرانی مستقر در مسیرهای پیاده‌روی عراق به سمت کربلا وجود نداشت بلکه میزان، شکل، نظم، کمیت‌و‌کیفیت خدمات‌دهی به زائران اربعین امسال به مراتب بهتر و بیشتر از سال‌های قبل بود و امسال با این میزان از خدمات فراهم شده برای زائران از سوی موکب‌داران، امکان پذیرایی از سقف بسیار بالاتری از زائران اربعین فراهم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.ن..
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
یعنی سایت جهان از هر چیزی برای کوبیدن دولت پیراهن عثمان درست میکنه
Iran, Islamic Republic of
ما که در موکبها خادم بودیم هم از این مسئله تعجب کردیم و روال سالهای قبل کاملا عکس شده بود..
مهدی
Iran, Islamic Republic of
ما هم قسمت مون شد امسال رفتیم زیارت اربعین.فقط یک صبحانه بین راه توسط یک خانواده شیعه به زائرین ارائه میشد از اون به بعد نه توی نجف غذای درستی دادند نه کربلا مجبورشدیم دو روزه برگردیم.جای خواب و غذا گیرمون نیومد در مسیربرگشت به مهران صبحانه درستی مهمان شیعیان عراق بودیم.
Iran, Islamic Republic of
تو نجف جمعیت بیش از امکانات بود اما جاهای دیگه همه چیز به مقدار کافی بود...
با این حال همه چیز بود به کوری چشمان از حدقه درآمده لیبرالهای وطن فروش سال بعد بیشتر خواهیم رفت!!
Iran, Islamic Republic of
حداقل برادر وزن برادر من که سال قبل هم اربعین رفته بودند +چهار همسایه ما ، که اربعین امسال زیارت رفتند ،از وفور نعمت ونیز بهتر شدن همه امکانات خبر دادند.شما دقیقا کجا رفتـــــــــــــــــــی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کجا رفته بودی؟ والا ما که همه ی در و همسایه و دوست و فامیلمون اونجا بودن اینو ندیدیم. جان من کجا رفته بودی کلک؟! به اسم اربعین رفتی کجا؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ما که سومین سال بود رفتیم، الحمدالله امسال بهتر از پارسال بود. هم نجف عالی بود، هم راهپیمایی و هم کربلا.
تنها کمبود در خروجی مرز مهران مشاهده شد
Iran, Islamic Republic of
تو اصلا پایت رو از تو تشکت اون ورتر نمیذاری،اونوقت اومدی ادعای مضحک میکنی، ببین! ما ۵ روز تو کربلا بودیم،چندقدم به چند قدم موکب بود با انواع و اقسام پذیرایی،در نجف هم همینطور،تو راه هم موکبها به هم چسبیده بودن،از بس زیاد بودن.
Iran, Islamic Republic of
نوشته مهدی واقعیت ندارد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
چرا واقعیت نداره دوست عزیز...
عمرا اگر در عراق بوده باشی محتمل به بیابان عربستان رفته بودی!!!
برخلاف پارسال ما خانوادگی رفته بودیم و غیر از آب همه جا پر بود از آب انار و لیمو و پرتقال.
Iran, Islamic Republic of
مهدی اقا یادت باشد شما فردا باید به امام حسین جواب پس بدهی!!! تو زائر و مهمان اقا بودی!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی ما از اربعین حسینی ع برگشتیم به ما خیلی ها می گفتند: tv گفته آب نیست غذا نیست امکانات نیست!! خدا را شاهدم اینقد امکانات بود که مونده بودیم چکار کنیم. خب معلوخ کیا این تبلیغات منفی را شکل می دهند و خود ائمه اطهار جوابشان را خواهد داد!!!
...
سعید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نظر دوستان هم درسته هم اشتباه!!!
!)بعضی افراد خیلی زود رفته بودند و هنوز موکب ها کامل راه نیفتاده بودند به قول یکی ار رفقا هنوز جابر حرکتش رو شروع نکرده اینها رفتند
2) بیشترین حجم تردد زوار از روز چهارشنبه 17 مهر از تهران شروع شد دلیلش هم مشخصه کسی که از تهران راه می افته و برا هفته بعد مرخصی گرفته با توجه به اینکه 5 شنبه وجمعه هم تعطیل باشه دیگه تا شنبه و... وای نمیسه و راه می افته و یکباره توی این سه روز مرز ترکید...
3) به قول یکی از نظریه پردازان مدیریت دولتی اگه شما یه بیابان رو به مدیران دولتی بدید سال بعد با کمبود شن مواجه میشید!!!!
مدیریت اربعین هم از عهده مدیران و کارکنان دولتی بر نمیاد!!! 4ماه برنامه ریزی میکنند بعدش غافلگیر میشن!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خوب جهان جان 5 میلیون می رفتند یک فاجعه ای مثل منی اتفاق می افتاد امروز مقاله نمی نوشتی که با این همه تذکرات مسئولان چرا جلوی ازدحام و هجوم برای سفر را نگرفته اند؟؟؟؟ خوب امکانات باری این همه جماعت در مدت زمان کوتاه فراهم نیست برای یک حج سه الی چهار میلیونی 7 الی 8 ماه آماده سازی صورت می گیره
فاوو
Iran, Islamic Republic of
با سلام
همه می دانند که فاجعه منا توسط آل سقوط طراحی و اجرائی شد....
محمود
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
اون حج سه چهار میلیونی توسط حاکمان سعودی=گاو شیرده کدخدا ، مدیریت میشوند که ته همتشان زدن کاباره در نزدیکی اماکن مقدس است.ولی قلب میلیونها شیعه عراقی میزبان زوار ابا عبدالله است که خاک پای زوار را ،توتیای چشم خود میکنند .واقعا........................
Iran, Islamic Republic of
احسنت خوب گفتی
Iran, Islamic Republic of
باور کن امسال عالی بود من لذت بردم هرکس نیومد ضرر کرد موکبهای عراقی وایرانی عالی بودن
تو اصلا مسیر کربلا را دیده ای؟ سی چهل میلیون توی مسیر میروند اگر بیست میلیون هم اضافه شود مشکل جا و مکان ندارد.
جواد
سیر نزولی عزیمت زایران اربعین نتیجه نگاه مادی و دنیایی صرف مسئولین و مردم به زیارت اربعین است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی هرزیارتی باشه باید اول فکر غذا و استراحت بود تا انسان با آرامش و خیال راحت بتونه به زیارتش برسه.امسال خداشاهده بیشتر زائرین نه غذای درستی گیرشون اومد ونه جای استراحتی پیدا کردند.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا قراره همدلی با اهل بیت بشه که تحت اسارت به این زیارت رفتند...
حميد
Iran, Islamic Republic of
حرف بايد پشتباني عقلي داشته باشه، اين حرفها درست ولي در عمل تا سرويس بهداشتي نباشه كجا ميخواهي دست شويي بري و وضو بگيري؟
نياز به غذاي آنچناني نيست ولي يك محل استراحت با حداقل سرويس نياز نيست؟!
حميد
Iran, Islamic Republic of
...
ایرانی اصیل
Iran, Islamic Republic of
تعدادی از رفقا در کربلا آن قدر کباب خورده بودن از کباب زده شده بودن ، دنبال تخم مرغ می گشتن.
Iran, Islamic Republic of
خالی نبند آنقدر صف کباب طولانی بود کسی نمی ایستاد
Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ میگی .بخدا همه چیز بود شما واقعا مغرض هستی .نمک خوردی و نمکدان بشکستی ای بی وفا .چقدر محبت کردن عراقی ها این هم جوابشون برادر .امام حسین از شما راضی نیست اینجور میگی
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم شما کجای عراق رفته بودی!!! ولی در مسیر نجف به کربلا و در خود کربلا شاید بشه گفت 1/5 برابر جمعیت ظرفیت پذیرایی و حتی اسکان بود.
Iran, Islamic Republic of
با سلام . بنده امسال سعادت شد در راهپیمایی اربعین شرف حضور یافتم . ضمن تایید بخشی از مطالب فوق چند نکته به نظر این حقیر قابل ذکر است :
1- به دلیل انتخاب مرز مهران توسط حجم کثیری از زائران، متاسفانه خیلی از زوار ( از اشنایان) تا مرز رفته ولی برگشته اند.
2- عدم وجود هیچ گونه زیر ساختی در کشور عراق بعد از مرز مهران، اسباب نارضایتی خیلی از زائران را فراهم کرده است.
3-اتلاف وقت زوار توسط عوامل کشور عراق در برخی از گیت های خروجی قابل انکار نیست.
Iran, Islamic Republic of
بنده هم امسال مشرف شدم ولی اینهایی که گفتی هیچکدام دلیل برگشتن یا نرفتن کسی نیست ....
Iran, Islamic Republic of
من تا 4 روز بعد از اربعین در عراق بودم. اگرچه شاهد برچیده شدن موکبها بودم ولی همچنان موکبهای پذیرایی ایرانی و عراقی و اسکان به مقدار کافی موجود بود. و ما هیچ و هیچ کمبودی حس نکردیم.
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
والا انقدر ما رو ترسوندند کلی نون خشک و آب معدنی با خودمون بردیم ولی فقط بار اضافه بود ...
Iran, Islamic Republic of
گفته شما کاملا درست هست.امسال به نسبت سال قبل همه جیز فراوان بود .هم غذا هم آب ولی متاسفانه اینجوری انتشار دادند که قحطی هست و هیچ چیز پیدا نمیشه
Iran, Islamic Republic of
قطعا اگر زوار در مواکب مردمی عراق در همه شهرها مستقر می شدند هیچ خللی احساس نمی شد
عمده گزارشات و تذکرات به زائرین ناشی از گزارش مسئولینی بود که برای بازدید به صحن حضرت زهرا می آمدند آنجا هم به علت تمرکز بیجا امکانات در یک نقطه و فراخواندن همه زوار ایرانی به آنجا مشکلاتی احساس میشد مانند اینکه شما برای چایی هم باید در یک صف طویل می ایستادی در حالیکه در تمامی مواکب مردمی عراق همه چیز به وفور پیدا می شد
Iran, Islamic Republic of
امسال برای اولین بار در اربعین شرکت کردم
دو تا کوله با خودم بردم و کوله دوم پر از مواد غذایی و آب و ...
دقیقا بخاطر پیامک های سامانه سماح که گفته بودند آب پیدا نمیشه
ولی واقعا اینطور نبود و اصلا نیازی به بردن مواد غذایی نبود
مردم عراق در ایام اربعین خالصانه و مشتاقانه از زائرین پذیرایی می کنند
برخلاف رفتار برخی مسئولان داخلی
سید حسینی
Iran, Islamic Republic of
سلام
تا زمانی که مرز مهران رو منتقل به بیابان های نزدیک به نجف و کربلا نکنیم آش همینه کاسه هم همینه...
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام اعتراف می کنم که تبلیغات دولتی گوشه ای از ذهنم را مشغول کرده بود وقبل از سفر کمی نگران شده بودم ولی رفتم. لذا احتمال داردتحلیل درستی کرده باشید.
یوسف
Iran, Islamic Republic of
با سلام. نمیدونم اگه پنج میلیون نفر می رفت. چه اتفاق خوشایندی برای ایرانیان رخ میداد تا سه میلیون تفر. واقعا" بعضی از مسایل طرخ شده در خبرگزاری ها خنده دار است.
Iran, Islamic Republic of
خوشایندش این بود که روی تو کم میشد
Ali
Iran, Islamic Republic of
...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خیلی از ایرانی ها بیمه سماح ثبت‌نام نکرده بودن مگرنه خیلی زیاد می شدن دورو برمون هرکی صحبت می کرد ایرانی بود ما از کوفه داشتیم می رفتیم کربلا از اون مسیر عرب ها بیشتر می رفتند تو اون مسیر هم ایرانی زیاد بود از مسیره طريق العلماء می رفتیم کربلا
میثم سروی
Denmark
سلام
منم امسال برا اولین بار مشرف شدم خیلی راحت از مرز رد شدیم البته مرز خسروی تو عراقم از بدو ورود تو همون پایانه مرزی موکب های عراقی بودن تا خود کربلا
Iran, Islamic Republic of
سوء مدیریت و تبلغات گسترده و جهت جلوگیری از حضور مردم در پیاده روی اربعین برنامه خیلی ها رو بهم ریخت وقتی بیش از 20 میلیوننفر در پیاده روی شرکت میکنن ایا صرفا با نرفتن ایرانیها مشکل حل میشه....؟!!!
علیرضا مشهد
Iran, Islamic Republic of
سلام‌امسال الحمدالله همه چیز خوب بود ...
سید
Iran, Islamic Republic of
سلام
بنده برای بار نهم مشرف میشدم و امسال قبل از رفتن و با توجه به تبلیغات تلویزیون و اخبار در شبکه های اجتماعی که ای وای جا نیست و اب نیست و... نگران بودم ولی بعد از رفتن دیدم که برعکس تبلیغات هم از نظر امکانات ووسایل نقلیه و هم از نظر تغذیه بسیار بسیار بهتر از سالهای گذشته بود...
سید حسن سیدی
Iran, Islamic Republic of
چرا در نوشتن مطلب دقت نمیشود در پاراگراف چهارم صعودی با سین نوشته شده
شاهد
Iran, Islamic Republic of
...!!
Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ می نویسید ؟؟؟ خجالت بکشید از امام حسین (ع) ، واقعا این چه رفتاریه که دارید ؟؟؟؟ امکانات عراق برای جمعیت خودش هم کافی نبود ، چرا از همه چیز برای خودتون استفاده سیاسی می کنید حتی اربعین
خجالت از امام حسین نصیب کسانی است که دروغ میگوین و برکات بی پایان الهی را در مسیر کربلا زیر سوال میبرند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اون ۲ میلیون نفری که یا یک تشر پیامکی بخواهند قید رفتن به زیارت امام حسین رو بزنن همون بهتر که نیایند

هم وقت ما رو میگیرند و هم وقت مردم عراق رو...
abed
Iran, Islamic Republic of
امسال شکرخداسال سوم بودکه قسمت شدورفتم .برعکس حرفای بعضی هابیشترازهرسال خدمات وامکانات وجودداشت.خییییییییلی بیشتر.هم موکبای عراقی وهم موکبای ایرانی کمترین کمبودی احساس نمیشد
Iran, Islamic Republic of
بینی و بین الله بنده امسال علاوه بر خودم شش نفر همراه هم همراه شدم امکانات و پذیرایی برادران عزیز عراقی از سالهای گذشته هم بهتر بود هیچ مشکلی نبود و همه چیز مهیا البته زیارت اربعین به برخی سختی‌های آن اجر دارد
حميد
Iran, Islamic Republic of
با اين نظريه كاملا مخالف هستم ،چرا كه با آزاد شدن ويزا همه كسانيً كه مسافر هر ساله بودند ، از اوضاع مطلع بودند و احتمال افزايش تصاعدي زائران را مي دادند و از اينرو تعدا زيادي از آنها سفرشان را زودتر شروع كردند ...
محسن
Iran, Islamic Republic of
اضافه بفرمائید گزارش لحظه به لحظه همراه با تاکید رادیو اربعین که سفر خودتان را به تاخیر بیندازید!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام ما آرزوی کربلا رفتن داشتیم اما بدلیل اینکه اداری بودیم اجازه مرخصی نداشتیم و از 80 نفر کارمند تقریبا 10 تایی عزم رفتن داشتیم نشد که واقعا متاسفم
لارام
Iran, Islamic Republic of
صدالبته اطلاعیه های بازدارنده امورخارجه ووزارت بهداشت ازنظر تذکر جهت بیماریهای مسری درمحدود کردن زائران اربعین موثر بود ولی درست درهمان ایام ریزش سقف یا ریزش کف درباب یکی ازحرمین وناارامی های عراق باتاکید وزرات خارجه نیز باعث کم شدن زوار ازحد پیشبینی شد
محمد
United States
سوال اصلی اینه که آیا عراق ظرفیت افزایش دو میلیون زائر ایرانی دیگه رو داشت؟
ان شالله بیست میلیون ایرانی خواهند رفت مشاهده خواهی کرد و باز هم البته انکار خواهی کرد!!!!
یک زائر
Iran, Islamic Republic of
سلام
جناب جهان نیوز
بنده خودم امسال زائر اربعین حضرت امام حسین بودم . چرا آخه این حرف رو میزنید؟
کجا بودید وقتی ما یک خانواده به همراه یک کودک 4 ساله در مرز شلمچه گیر کرده بودیم و نه
آب و غذایی بود و نه نه حتی امکانات بهداشتی
در مسیر هم که بودیم باید بگم علارغم تلاش موکب های ایرانی و عراقی و مهمان نوازی عراقی ها بازم هم امکانات برای این حجم از زوار مخصوصا در شهر کربلا فراهم نبود
حالا تصور کنید که به جای سه میلیون پنج میلیون زائر بود آن وقت چه می شد ......
زائر 5ساله اربعین
Iran, Islamic Republic of
سلام ما بعداز پنج شنبه و جمعه ای که خیلی شلوغ بود با یک پراید هاچ بک 5 نفری تا مهران رفتیم و اونطرف مرز هم با اتوبوس های ایرانی و تریلی خودمان را به نجف رساندیم
دنگی هزینه مان را از تهران تا نجف که حساب کردیم شد نفری
"" بیست و پنج هزار و پانصد تومان ""
الحمدالله همه جا فراوانی بود و زیارت راحتی داشتیم
ضریح ها مطهر حضرت علی ع و امام حسین ع و حضرت اباالفضل ع را هم بوسیدیم
برگشتمان هم در شب اربعین و روز اربعین بود و با کمترین اذیت به تهران رسیدیم
کل هزینه دنگی ما هم شد نفری 220 هزارتومان
قربون آقا برم دیگه چی میخواهیم!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
برای آنکه از عظمت اربعین بکاهند ، مردم را از کمبود ها در این مراسم می ترسانند !!
...