شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

جبلی: العالم و پرس‌تی‌وی با سخت‌ترین شرایط اداره می‌شوند/ راه‌اندازی شبکه‌های روسی و فرانسوی

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 705213
معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: اولویت برنامه‌های پنج سال آینده شبکه‌های برون مرزی راه اندازی شبکه‌های فرانسوی و روسی است و به محض تامین منابع راه اندازی می‌شوند.
صداوسیما شبکه‌ روسی و فرانسوی راه‌اندازی می‌کند
به گزارش جهان نيوز، «پیمان جبلی» معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با فارس گفت: متناسب با ماموریت‌های شبکه برون مرزی که پوشش دادن مناطق مهم مخاطبین جمهوری اسلامی است، ما و همکاران‌مان در برون مرزی و سازمان صداوسیما طی سال‌های گذشته شبکه‌های متنوعی را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: این شبکه‌ها به زبان انگلیسی و عربی که زبان‌های اصلی هستند راه اندازی شده است اما برخی از حوزه‌ها هستند که ما همچنان در آنها دچار خلاء هستیم و هنوز نتوانستیم آنها را پوشش دهیم. در حوزه فرانسوی هنوز نتوانستیم شبکه فرانسوی زبان افتتاح کنیم که این هم یکی از برنامه‌های 5 سال آینده‌مان است. همچنین در حوزه روسی با توجه به اینکه علاقه بسیار زیادی توسط جامعه روسیه به شناخت ایران وجود دارد هنوز نتوانستیم چنین شبکه‌ای راه اندازی کنیم.

جبلی ادامه داد: حتی در حوزه شبه قاره، اردو و مناطقی که مخاطب چند صد میلیونی به صورت بالقوه داریم که علاقه‌مند به پیام جمهوری اسلامی ایران هستند نیز کار ویژه‌ای نتوانستیم انجام دهیم، غیر از کارهای پراکنده‌ای که تا به حال صورت گرفته است. امیدواریم مشکل‌های بودجه‌ای که ما با آنها دست به گریبان هستیم بزودی برطرف شود و بتوانیم این حوزه‌ها را با راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی پوشش دهیم.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما با بیان اینکه ذائقه رسانه‌ای در دنیا در حال تغییر کردن است، افزود: نقش شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تاثیرگذاری روی افکار عمومی بیشتر شده است،‌ ما به موازات حرکتی که برای پوشش دادن خلاءها انجام می‌دهیم، در حال فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم هستیم تا بتوانیم خلاء آنتن و برودکست را در حوزه فضای مجازی جبران کنیم و امیدواریم که موانعی که داریم را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به موانعی که در این راه سر راه قرار دارد، ادامه داد: موانعی در فضای مجازی برای ما وجود دارد سنگ‌اندازی‌هایی است که توسط شبکه‌های اجتماعی بزرگ مثل فیسبوک، ‌یوتیوب و توئیتر برای شبکه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. به هر حال با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم تا بتوانیم خلاء آنتن را در فضای مجازی پر کنیم.

جبلی درباره راه اندازی شبکه‌های روسی و فرانسوی نیز گفت: اولویت برنامه‌های پنج سال آینده شبکه‌های برون مرزی راه اندازی شبکه‌های فرانسوی و روسی است و به محض تامین منابع راه اندازی می‌شوند. همچنین ما مقدماتش را فراهم کردیم، مطالعات مورد نیاز انجام شده و حتی فعالیت شبکه فرانسوی زبان را در فضای مجازی نیز آغاز کردیم. وب سایت پرس فرانسوی ما حدود دو سال است که مشغول فعالیت است و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم این دو شبکه را نیز افتتاح کنیم.

وی درباره اینکه آیا برای گسترش شبکه‌های پرس تی وی و العالم برنامه‌ای دارید؟ گفت: به دلیل مشکلاتی که در حوزه ارزی برای ما در دو سال اخیر بوجود آمد مجبور شدیم بسیاری از فعالیت‌ها را با حداقل وضع موجود پیش ببریم. به عنوان مثال در حوزه تولید مستند شبکه پرس تی وی، العالم و ... به عنوان شبکه بین المللی برجسته باید بتواند حداقل سالی ۲۰ مستند تولید کند. اما با توجه به شرایط فعلی تعدادی که ما داریم تولید می‌کنیم بسیار کمتر از این است. ما بیشتر به تامین مستند و تهیه مستند از جایی دیگر محدود شدیم. در واقع سطح فعالیت‌هایمان را  خلاف میل خودمان به حداقل ممکن تنزل دادیم. اگر ان شاءالله با کمک مجلس و دولت و نهادهای مسئول که وظیفه‌شان حمایت از ماست شرایطی برای تولید و بودجه رساندن به این شبکه‌ها فراهم شود، قطعا جایگاه این شبکه‌ها خیلی بالاتر خواهد رفت. کما اینکه همین الان هم جایگاه بسیار خوب و تاثیرگذار و تعیین کننده‌ای دارند.

وی ادامه داد: اخیرا تصویری از یک مرکز عملیاتی روانی و فعالیت رسانه‌ای فضای مجازی وابسته به یکی از کشورهای مرتجع منطقه و مشخصا عربستان منتشر شده است که در حال رصد شبکه‌ها برای خنثی کردن کار آنها بودند و در بین تصاویری که داشتند می‌دیدند تصویری از شبکه پرس تی وی وجود داشت. بنابراین شبکه‌های برون مرزی در حال رصد برای خنثی شدن فعالیت‌هایشان هستند و این نشان دهنده تاثیرگذاری این شبکه‌ها است. اگر شرایط برای ما فراهم شود می‌توانیم این سطح تاثیرگذاری را بالاتر ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *