يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۴
رئیس اندیشکده ثبات راهبردی جنوب آسیا

کشورهای منطقه ابتکار صلح هرمز را جدی بگیرند

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 702304
رئیس اندیشکده پاکستانی ثبات راهبردی جنوب آسیا (SASSI) ابتکار صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد را پیشرفت مثبت دانست و از کشورهای منطقه خواست برای اطمینان از همکاری های مشترک، این طرح را جدی بگیرند.
کشورهای منطقه ابتکار صلح هرمز را جدی بگیرند
به گزارش جهان نيوز، خانم «ماریه سلطان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورهای منطقه می بایست ابتکار صلح هرمز که هدف آن  صلح و ثبات منطقه است را در دستور کار خود قرار دهند.

این کارشناس نام آشنای پاکستانی در امور امنیت بین الملل اظهار داشت: برقراری صلح در خلیج فارس، اقیانوس هند و سایر خطوط کشتیرانی جهان اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: امنیت خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه با ماجراجویی تامین نمی شود بلکه با اجرای طرحی در منطقه باید تامین شود.

رئیس اندیشکده ثبات راهبردی جنوب آسیا خاطرنشان کرد رایزنی و گفت وگو کشورهای اقیانوس هند و خلیج فارس برای تامین صلح و ثبات منطقه برای جلوگیری از بروز جنگ ضروری است .

وی افزود: زمان آن است که درک کنیم دفاع و امنیت جمعی در منطقه اجتناب ناپذیر است و تنها راه برای پیشگیری از هرگونه درگیری و جنگ در خلیج فارس و یا منطقه اقیانوس هند مذاکره و دیپلماسی است.

وی تاکید کرد: آمریکا، یک نیروی فرامنطقه ای است و نمی تواند ادعای نمایندگی و حفاظت از کشورهای منطقه را داشته باشد.

 

ماریه سلطان درخصوص رویکرد ضدایرانی آمریکا و تقلای این کشور برای مذاکره با تهران به رغم فشارها و تحریم های یکجانبه، گفت: روحانی امکان مذاکره با واشنگتن را به لغو کامل تمامی تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران مشروط کرد که این تصمیم درست و بر مبنای حقوق ایران گرفته شده است.

وی گفت: زمانی که برجام به امضای اعضای آن رسید، توافق شده بود که تحریم های ضدایرانی لغو شود اما آمریکایی ها طی اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده و دوباره ایران را هدف تحریم ها قرار دادند که تمامی آن غیرقانونی و غیرمنصفانه است.

کارشناس امور امنیت بین الملل با غیرقابل قبول دانستن اقدامات آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: تحریم ها غیر قانونی است، آنان نمی تواند نهادها و یا نیروهای مسلح یک کشور را در فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی قرار دهند در حالی که اینگونه اقداماتی در عرف بین الملل و چارچوب قوانین جهانی تعریف نشده است.

ضرورت تحقیقات شفاف درباره حوادث آرامکو
این کارشناس روابط بین الملل در خصوص حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان و تنش های به وجود آمده پس از آن، تاکید کرد: این یک موضوعی بسیار جدی است و باید تحقیقات مستقل و شفاف در باره آن انجام شود.

وی افزود: تنها در صورت تحقیقات آزاد و مستقل می توان عاملان اصلی حوادث آرامکو را تشخیص داد و یا به اهداف پشت پرده آن پی برد.

در ۲۳ شهریورماه تاسیسات نفتی عربستان توسط چندین پهپاد نظامی گروه انصارالله یمن مورد هدف قرار گرفت و این حمله توانست خسارت سنگینی بر تولید نفت خام عربستان وارد کند.

مقامات آمریکایی هفته گذشته گفتند: گزارشی جامع از حملات به تاسیاست نفتی عربستان توسط آمریکا، سازمان ملل و عربستان سعودی منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی جنایتکار شماره یک، امارات جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا جنایتکار شماره یک، انگلیس جنایتکار شماره یک، فرانسه جنایتکار شماره یک، آلمان جنایتکار شماره یک، بحرین جنایتکار شماره یک، مصر جنایتکار شماره یک، باکستان جنایتکار شماره یک، سودان جنایتکار شماره یک و اسرائیل جنایتکار شماره یک درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک دریمن آدم می کشند، عادل الجبیر وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه دنبال محکوم کردن ایران است شرم آوراست.
ودولت، دولتمردان، مسئولین و نمایندگان مجلس هم سکوت اختیارکردند؟
Iran, Islamic Republic of
حضور آمریکا جنایتکار شماره یک درافغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و... و ایجاد نگرانی برای منطقه است.
آمریکایی ها جنایتکار شماره یک باید به مقررات بین المللی درخلیج فارس و منطقه خاورمیانه احترام بگذارند.
برخی کشورها درمنطقه مثل رژیم کودک کش صهیونیستی و رژیم کودک کش سعودی مرتکب جنایات جنگی شده اند.
حملات عربستان سعودی دریمن ازسال 2015 تاکنون نتیجه ای نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
بکارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه یک دروغ بزرگ است...
Romania
...