کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اندیشکده ثبات راهبردی جنوب آسیا

کشورهای منطقه ابتکار صلح هرمز را جدی بگیرند

6 مهر 1398 ساعت 12:13

رئیس اندیشکده پاکستانی ثبات راهبردی جنوب آسیا (SASSI) ابتکار صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد را پیشرفت مثبت دانست و از کشورهای منطقه خواست برای اطمینان از همکاری های مشترک، این طرح را جدی بگیرند.


به گزارش جهان نیوز، خانم «ماریه سلطان» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورهای منطقه می بایست ابتکار صلح هرمز که هدف آن  صلح و ثبات منطقه است را در دستور کار خود قرار دهند.

این کارشناس نام آشنای پاکستانی در امور امنیت بین الملل اظهار داشت: برقراری صلح در خلیج فارس، اقیانوس هند و سایر خطوط کشتیرانی جهان اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: امنیت خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه با ماجراجویی تامین نمی شود بلکه با اجرای طرحی در منطقه باید تامین شود.

رئیس اندیشکده ثبات راهبردی جنوب آسیا خاطرنشان کرد رایزنی و گفت وگو کشورهای اقیانوس هند و خلیج فارس برای تامین صلح و ثبات منطقه برای جلوگیری از بروز جنگ ضروری است .

وی افزود: زمان آن است که درک کنیم دفاع و امنیت جمعی در منطقه اجتناب ناپذیر است و تنها راه برای پیشگیری از هرگونه درگیری و جنگ در خلیج فارس و یا منطقه اقیانوس هند مذاکره و دیپلماسی است.

وی تاکید کرد: آمریکا، یک نیروی فرامنطقه ای است و نمی تواند ادعای نمایندگی و حفاظت از کشورهای منطقه را داشته باشد.


 

ماریه سلطان درخصوص رویکرد ضدایرانی آمریکا و تقلای این کشور برای مذاکره با تهران به رغم فشارها و تحریم های یکجانبه، گفت: روحانی امکان مذاکره با واشنگتن را به لغو کامل تمامی تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران مشروط کرد که این تصمیم درست و بر مبنای حقوق ایران گرفته شده است.

وی گفت: زمانی که برجام به امضای اعضای آن رسید، توافق شده بود که تحریم های ضدایرانی لغو شود اما آمریکایی ها طی اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده و دوباره ایران را هدف تحریم ها قرار دادند که تمامی آن غیرقانونی و غیرمنصفانه است.

کارشناس امور امنیت بین الملل با غیرقابل قبول دانستن اقدامات آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: تحریم ها غیر قانونی است، آنان نمی تواند نهادها و یا نیروهای مسلح یک کشور را در فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی قرار دهند در حالی که اینگونه اقداماتی در عرف بین الملل و چارچوب قوانین جهانی تعریف نشده است.

ضرورت تحقیقات شفاف درباره حوادث آرامکو
این کارشناس روابط بین الملل در خصوص حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان و تنش های به وجود آمده پس از آن، تاکید کرد: این یک موضوعی بسیار جدی است و باید تحقیقات مستقل و شفاف در باره آن انجام شود.

وی افزود: تنها در صورت تحقیقات آزاد و مستقل می توان عاملان اصلی حوادث آرامکو را تشخیص داد و یا به اهداف پشت پرده آن پی برد.

در ۲۳ شهریورماه تاسیسات نفتی عربستان توسط چندین پهپاد نظامی گروه انصارالله یمن مورد هدف قرار گرفت و این حمله توانست خسارت سنگینی بر تولید نفت خام عربستان وارد کند.

مقامات آمریکایی هفته گذشته گفتند: گزارشی جامع از حملات به تاسیاست نفتی عربستان توسط آمریکا، سازمان ملل و عربستان سعودی منتشر خواهد شد.


کد مطلب: 702304

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/702304/کشورهای-منطقه-ابتکار-صلح-هرمز-جدی-بگیرند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com