جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۴۴
نیویورک تایمز از قول وزیر خارجه ایران عنوان کرد

ظریف: اروپاییان فریبمان دادند

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 701881
رئیس‌جمهـور دیروز هم بعد از محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، جایی که یک بار دیگر بحث‌ها درباره ملاقات او با طرف امریکایی مطرح شده است.

 

گروه بین الملل جهان نيوز: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هرچند گفته شانس گفتگو بین ترامپ و روحانی از زمان وقوع حملات به آرامکو تشدید شده، ولی این را بعید ندانسته که در نیوریورک درباره ایران اتفاقی بیفتد. با این حال، همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که احتمال ملاقات خارج از عرف حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نزدیک به صفر است، به خصوص که محمدجواد ظریف در نیویورک روشن ساخته که روحانی حاضر است با ترامپ مذاکره کند، اما فقط در صورتی که «ترامپ حاضر باشد آن چیز‌هایی را که ضروری است انجام دهد؛ لغو تحریم‌ها در ازای نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران.»

به گزارش «جوان» محمدجواد ظریف به رغم محدودیت‌هایی که امریکا برای او و تیم همراهش ایجاد کرده، برای دومین مرتبه طی حدود دو ماه به نیویورک رفته، با این تفاوت که او این بار در معیت حسن روحانی راهی مقر سازمان ملل شده است. به‌رغم اینکه هیچ کدام از پازل‌های عکس یادگاری بین طرف‌های ایرانی و امریکایی سر جای خود نیست تا جایی که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم گفته که «شانس گفتگو بین ترامپ و روحانی» از زمان حمله به تأسیسات آرامکو کاهش یافته، ولی فرانسوی‌ها هنوز هم بدشان نمی‌آید که ترتیب یک ملاقات صوری بین طرفین را به قیمت نجات برجام بدهند: «درباره پرونده ایران، ممکن است اقدامی در نیویورک رخ دهد.» با همه اینها، تمام شرایط و قرائن از منتفی بودن ملاقات بین طرف‌های ایرانی و امریکایی حکایت می‌کند. علاوه بر اینکه دونالد ترامپ به عنوان شایق‌ترین مقام امریکایی روز یک‌شنبه گفت که تصمیمی برای ملاقات با مقام‌های ایرانی ندارد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که طی دو سه ماه اخیر کشورش در نقش میانجی بین ایران و امریکا ظاهر شده نیز دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «دیدار میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، موضوع رده اول نیست. آنچه در اولویت است، این است که بتوانیم مسیر تنش‌زدایی را دوباره با عاملانی متفاوت، پیش بگیریم.» لودریان گفته که مسیر گفتمان وجود داشت، اما چارچوب‌های مذاکره کوچک‌تر و از مرز‌ها کاسته شده است.

ظریف: دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شویم
حسن روحانی در روز‌های اخیر درباره احتمال ملاقات‌های خارج از برنامه در نیویورک چیزی نگفته، ولی طرف ایرانی همچنان در مورد مذاکره و ملاقات، گارد باز عمل می‌کند تا جایی که ظریف در گفتگو با کریستین امانپور در سی‌ان‌ان گفته است: «شاخه زیتون همواره روی میز است و ما یک بار دیگر آن را نشان دادیم.» موضع ظریف در گفتگو با سی‌ان‌ان نیز نشان می‌دهد از اینکه تمام پل‌های مذاکره میان طرفین خراب شود، نگران است: «اکنون موانع بسیار بلند هستند و فکر می‌کنم افرادی که این موضوع را به رئیس‌جمهور ترامپ ارائه و پیشنهاد کردند خواستار بسته شدن در‌های مذاکرات (دیپلماسی) هستند. در زمان ریاست جمهوری وی و حتی پس از اتمام ریاست جمهوری او.» ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که از او پرسیده شده گفته‌اید رئیس‌جمهور امریکا قصد بستن در‌های مذاکرات (دیپلماسی) را دارد، منظورتان چیست، می‌گوید: «تنها دلیلی که آن‌ها بار دیگر (موضوع تحریم) بانک مرکزی ایران را مطرح کردند، ناممکن ساختن مذاکره است به نحوی که کار را برای رئیس‌جمهور کنونی یا جانشین وی جهت حذف نام آن‌ها (بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس) ازفهرست تحریم‌ها بسیار دشوار می‌سازد.» با همه اینها، ظاهراً ظریف نیز به این جمع بندی رسیده که تنها راه نشستن مجدد بر سر میز مذاکره با طرف امریکایی، از مسیر بازگشت امریکایی‌ها به توافق هسته‌ای عبور می‌کند. کریستین امانپور بعد از گفتگو با ظریف در حساب توئیتری خود نوشته که «ظریف به من گفت که رئیس‌جمهور روحانی حاضر است با (دونالد) ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیز‌هایی را که ضروری است انجام دهد؛ لغو تحریم‌ها در ازای نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران.» وزیر خارجه ایران در گفتگو با نیویورک‌تایمز هم در پاسخ به سؤالی درباره دعوت سناتور «رند پال» برای دیدار و مذاکره، ضمن بیان اینکه فقط به شرط مباحثه‌ای عمیق و بنیادین و نه برای عکس با سران امریکایی دیدار خواهد کرد، گفته است: «برای اینکه امریکا با ایران مذاکره کند، باید یک شریک قابل‌اعتماد باشد. [ایران]دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود.»

فریبم دادند
گفت‌وگوی ظریف با نیویورک تایمز، حاوی تغییر دیدگاه جدی او به اروپاییان است. هرچند نیویورک‌تایمز تا غروب دیروز متن کامل گفت‌وگوی وزیر خارجه را منتشر نکرد، ولی از قول ظریف نوشته است: «آن‌ها (اروپاییان) معتقدند که نیازمند نوعی چراغ سبز امریکا هستند.» به نوشته نیویورک تایمز، ظریف اظهار کرده که بریتانیا، فرانسه و آلمان با دادن وعده‌هایی که اگر به معنای پیچیده‌تر کردن روابط پرافت و خیزشان با دولت ترامپ باشد، تمایل اندکی به انجام آن داشته‌اند، او را فریب داده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ظریف در نشست خبری شامگاه یک شنبه همچنین گفته که اروپاییان بعد از متعهد شدن به حفظ توافق هسته‌ای و جبران بیشتر درآمدی که ایران درپی تحریم‌های امریکا از دست داده بود، نتوانستند حتی به یک تعهد خود عمل کنند. او تأکید کرده است: «آن‌ها یک انتخاب دشوار پیش رو دارند و آن سرپیچی کردن از امریکا است. این تنها راه است.» ظریف همچنین در گفتگو با رادیو ملی امریکا درباره اتهام‌زنی امریکا به ایران در زمینه حمله رخ داده به مجموعه پالایشگاهی آرامکو در عربستان سعودی گفت: من می‌دانم که ایران هیچ نقشی در این نداشته است. چه کسی این [حمله]را انجام داده است؟ من فقط با تکیه بر ظاهر امر، آنچه یمنی‌ها گفته‌اند را می‌پذیرم. اگر می‌خواهید به نظریه‌های رازآلود بپردازید و این سؤال را مطرح کنید که چه کسی از انجام دادن چنین کاری سود می‌برد، افراد زیادی در فهرست اعضایی که علاقه‌مند باشند، به ویژه امریکا و اسرائیل پیدا می‌کنید.

وزیر امور خارجه تأکید کرد که امریکا نخواهد توانست ایران را از طریق اعمال فشار به زانو دربیاورد.

او گفت: ما در حال مقاومت در برابر خصومتی بی‌جهت از سوی امریکا هستیم. من به شما اطمینان می‌دهم که امریکا نخواهد توانست ما را از طریق [اعمال]فشار به زانو دربیاورد. ظریف در توضیح اینکه ایران حاضر است تا چه اندازه بهای زیر بار خواسته‌های امریکا نرفتن را بپردازد، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که امریکا نخواهد توانست ما را از طریق اعمال [فشار]به زانو دربیاورد. امریکا می‌تواند توافقی بهتر با ایران داشته باشد اگر از روی احترامی دوجانبه و حرکتی رو به جلو مذاکره کند. چهار شنبه بعد، نشستی میان چهار کشور از پنج عضو دائمی [شورای امنیت سازمان ملل]، آلمان، من و نماینده ارشد اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و یک صندلی خالی برای امریکا وجود دارد، اما بلیتی برای آن صندلی وجود دارد و آن پایبندی به قانون است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربستان در دوران جنگ تحمیلی بیش از ۵۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد/ کشورهای بدعهد در برجام پشتیبان صدام بودند....
دروغگوی بزرگ
Iran, Islamic Republic of
این اروپاییها نبودند که شما را فریب دادند، این خودتان بودید تلاش کردید اروپایی ها فریبتان دهند.!!
شما تلاش می کردید به جامعه القا کنید آمریکا قدرتمند است و بمب هایی دارد که تمام سیستم دفاعی کشور را از کار می اندازد.
Iran, Islamic Republic of
...
اگر بفهمید فریب نمی خورید
Iran, Islamic Republic of
علت گول خوردنتان اینست که متوجه اطرافتان نیستید، مثلا" آلمان و انگلیس و فرانسه به ایران اتهام حمله به آرامکو زدند، شما رفتید آمریکا این کشورها را به آغوش گرفتید.
Iran, Islamic Republic of
دیدار ظریف با موگرینی در پی بیانیه ۳ کشور اروپایی علیه ایران هیچ ارزشی برای مردم ایران و کشور ندارد.
Iran, Islamic Republic of
بعد از تحقیر در صدور ویزای سازمان ملل، شاهد محدودیت در تردد ۸۰۰متری دیپلمات‌های ایرانی از دفتر نمایندگی ایران تا سازمان ملل هستیم!...
Europe
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اگر از بدعهدی امریکا و اروپا در قراردادهای الجزایر و سعدآباد و ژنو درس عبرت میگرفتیم از سوراخ برجام گزیده نمی شدیم.
Iran, Islamic Republic of
...
صادق
Iran, Islamic Republic of
اگر این خبر کامل و صحیح باشد امیدوارم آقای ظریف پس از بازگشت از نیویورک از مردم بابت کوتاهی ها و ناکارآمدیش در وزارت خارجه از مردم عذرخواهی کرده و استعفا نمایند یا فردی شایسته تر جایگزین ایشان شود.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
دبیرکل حزب‌الله لبنان:نابودی اسرائیل قطعی است
دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش‌بینی رهبر انقلاب درباره عمر رژیم صهیونیستی را مسئله‌‌ای کاملاً جدی دانست و گفت: تمامی داده‌ها، بررسی‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد که چنین اتفاقی (نابودی اسرائیل) رخ خواهد داد.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
دلواپسان فریب و خدعه امریکا و اروپا را گوشزد کردند اما گوش شنوایی نبود.
Iran, Islamic Republic of
خووووب پس قبول کردید که اروپا شما را رو گووووول زد؟ شما که زبان دنیا را می فهمیدید!
Iran, Islamic Republic of
هول نشیم ! برجامیان بارها از این حرفها زدن وبعدش بازم گفته اند اگه چهارسال قبل بود ،بازم برجام رو امضا میکردیم!
United Kingdom
...
سهراب
Iran, Islamic Republic of
بعد از تلف کردن عمرخود وسرمایه های این کشور حالا بیان می کنند که فریبمان دادند!!!
...
Iran, Islamic Republic of
دوستانی بودند که عنوان امیر کبیر با ایشان دادند همون بزرگواران بیایند....
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
سه کشور اروپایی جنایتکار شماره یک مانند انگلیس جنایتکار شماره یک، فرانسه جنایتکار شماره یک و آلمان جنایتکار شماره یک ازسال 1357 تاکنون به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک، ایران را محکوم و متهم می کنند ولی متاسفانه دولت روحانی، ظریف و... ازسال 1392 تاکنون با سران کشورهای اروپایی جنایتکار شماره یک دیدار، گفت وگو، مذاکره و همکاری می کنند.
Iran, Islamic Republic of
خدایا ...
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف الان هم دارند شمارا فریب می دهند
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
...
صفا
Iran, Islamic Republic of
یکی از خصوصیات دشمن فریب‌کاری است ..
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
واقعا انتظار داشته دنبال فریبکاری نباشن؟!
اینا که زبان دنیا را بلدن! نمی دونن دنیای اروپا و آمریکا سالها بر مدار دروغ و فریب و استعمار و استحمار چرخیده؟!
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
جواد جان ! خیلی مواظب باش / فریب خورده نباید دوباره یا خدا نکرده جند باره فریب بخورد .
فاعتبروا يا اولي الابصار
Iran, Islamic Republic of
انتظار عبرت گرفتن حضرات تدبيري و اعتدالي و فلان و بهمان ! از حيله گريها و فريبكاريها و دوز و كلكهاي غربيها و رودستهاي فراواني كه در سه دهه گذشته و بخصوص اين 7-6 سال اخير از غربيهاي نامرد خورده اند , انتظاري عبث و بيهوده است....
Iran, Islamic Republic of
یادمان نرفته چطور در مجلس در دفاع از برجام یقه جر می دادید .
Iran, Islamic Republic of
ظریف جان اون موقع که دلواپسان به جنابعالی هشدار میدادند که اروپا و امریکا سر وته یک کرباسند مواظب باشید فریب نخورید دکتر روحانی دلواپسات را عقب افتاده / ترسو / متحجر / بی شناسنامه/ کاسبکار برجام و... خطاب کرد بعد هم همه انها را به جهنم فرستاد !!!
آقای ظریف برجام که لپ لپ نبودکه جلویتان گذاشتن یک توافق برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران؟منفع ملت ایران بدون توجه به ملت وتوان داخلی برآورده نمی شودحواستان باشدهرکسی که مسئولیتی دارندبایددرروزی پاسخگوباشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
مدعیان اصلاح و تدبیر فریب نخورده اند بلکه تاکنون این راه را آگاهانه آمده اند و اگر بتوانند موقعیت های دیگری را به دشمن واگذار می کنند.
مجید
Iran, Islamic Republic of
ظریف بهترین هدیه به مردم استعفا است .هر جا جلو ضرر بگیرید سود است.
United States
اگه حرف بزرگتر رو گوش کرده بودید و خودتون رو عقل کل نمی دونستید این طوری نمی شد....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
رفتن هیبت ایران به سازمان ملل اشتباه بود
و هیچ ثمره آیی نداشت
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
جدی می گی ؟! تا حالا کجا بودی مرد خندان؟!!!
Iran, Islamic Republic of
ظریف: اروپاییان فریبمان دادند
بهتر است بفرمائید از اروپائیان فریب خوردیم...!
سید یاسر حکیمی
Romania
لطفا نگویی اروپایی ها فریبمان دادند بگویید ما فریب خوردیم.....