پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
۱۰

تورم دوره احمدی‌نژاد ۳۴ درصد/ روحانی ۴۲ درصد

چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 699277
یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: دولت روحانی چند درصد بیشتر تا شکستن رکورد دولت سازندگی درباره تورم فاصله ندارد.
تورم دوره احمدی‌نژاد ۳۴ درصد/ روحانی ۴۲ درصد
به گزارش جهان نيوز، شرق با اشاره به تورم 42/2 درصدی، تیتر زده «5 پله تا شکستن رکورد دولت سازندگی» نوشت: نرخ تورم سالانه 42/2 درصدی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر در دوران سازندگی و پس از جنگ، تورم 49/4 درصدی را تجربه کرده بودیم. این نرخ دیگر بالای ۴۰ درصد را ندیده بود و حتی در بالاترین ارقامی که در سال ۹۲ در دولت محمود احمدی‌نژاد تجربه شده بود، نرخ تورم سالانه به 34/7 درصد رسیده بود. حالا دوباره نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد بازگشته. سیاست‌های نادرست ارزی و حذف ارز ترجیحی دو عاملی هستند که از سوی برخی کارشناسان برای افزایش نرخ تورم برشمرده می‌شوند.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ١٣٩٨ به عدد 41/6 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 41/6 درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل 4/6 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» به ترتیب 6/56 و 35/2 درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

بایزید مردوخی، اقتصاددان، در گفت‌و‌گو با «شرق» می‌گوید: درک مفهوم تورم یا اثر تورم از سوی افراد جامعه، تناسبی با آمارهای اعلامی ندارد. آمار و ارقام به درد تحلیلگران می‌خورد که بتوانند سیاست‌های خود را بر پایه آن تنظیم کنند.

مردوخی در ادامه می‌افزاید: افراد جامعه آنچه را در ماه‌های قبل مبنی بر بالا‌بودن نرخ تورم در حدود ۵۰ درصد می‌شنیدند، کماکان احساس می‌کنند و کاهش آن برای‌شان ملموس نیست، در ‌واقع درک مردم از قیمت‌ها همان ارقام پیشین است.

این کارشناس با بیان اینکه اغلب از سوی جامعه، ارقام اعلامی با واقعیت همخوانی ندارد، ادامه می‌دهد: لزوما شاهد این هماهنگی بین احساس مردم با آمارها نیستیم. جای خوشحالی است که رقم تورم ماهانه کاهش یافته است؛ اما هنوز آن‌قدر بالاست که در زندگی مردم در چند سال اخیر، کم‌سابقه بوده است.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نه قند داريم نه چاي احمدي كجايي
Iran, Islamic Republic of
کاش می نوشتید که علت تورم هم عوامل داخلی (همدستی همه گروه ها و حزب ها بر علیه احمدی نژاد ) و هم عوامل خارجی بودن
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به مذاق خوش نیامد زیرا شما هاهم از جمله همان کارشکنان دوره احمدی نژاد بودید
ب
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر احمدی نژارابیامورزد!!
Iran, Islamic Republic of
نه قند داريم نه چاي
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
42 درصد؟؟؟؟چطور حساب كردين؟؟
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
البته این نرخ تورم رسمی است ، که خودشان اعلام می کنن !
واقعیت ؛ خیلی بیشتر است !!
سعید
Iran, Islamic Republic of
تورم دوران احمدی نژاد در دوساله آخر دولتش رخ داد که عمدش بخاطر تحریمهای بی سابقه ای بود که تو اون برهه رخ داد اما با این تفاسیر باز از تورم دولت هاشمی و روحانی و حتی همین برهه کنونی کمتر بود!!