سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳

شرط افزایش یارانه نقدی چیست؟

دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 699089
دژپسند درباره وضعیت بازار مسکن و افزایش بی رویه قیمت آن گفت:در خصوص قیمت مسکن اقداماتی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته که بازار را سامان خواهد داد و این برنامه ها آخر این هفته اعلام میشود.
شرط افزایش یارانه نقدی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، فرهاد دژپسند به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب حاضر شد و به سوالات ضبط شده برخی شهروندان در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پاسخ داد.

دژپسند درباره برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت‌های جامعه گفت: ظرفیت های جامعه اعم از  توانمندی انسانی، ظرفیت مالی، فیزیکی و طبیعی است. در بهره گیری از ظرفیت های جامعه تجربه‌های خوبی پس از انقلاب داریم و توانستیم از ظرفیت مردمی برای جنگ طولانی و  نامتقارن استفاده کنیم  و به پیروزی برسیم. الان هم می توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی درخصوص چگونگی استفاده از این ظرفیت ها تصریح کرد: به طور مثال اکنون حجم نقدینگی حدود 2 هزار هزار میلیارد تومان است. اگر اقتصاد عمیق داشتیم زیاد نبود، اما اکنون این میزان بالا است اما می توان  به این تهدید از زاویه مثبت هم نگاه کرد به طوری که از ظرفیت‌های مالی درون جامعه برای رونق تولید بهره بگیریم.

دژپسند ادامه داد: برای استفاده از نقدینگی موجود در جامعه باید بنگاه‌های بزرگ مقیاس همچون صنایع معدنی، پالایشگاه و پتروشیمی از سوی بخش خصوصی ایجاد شود و روشی طراحی شود تا بخش خصوصی20 درصد آورده داشته باشد و  مابقی را از سرمایه‌های مردمی بازار بورس تهیه کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم از روش‌های سرمایه گذاری در بورس اطلاع دارند گفت: بورس طی یک سال گذشته رشد 140 درصدی داشته است و مردم  بورس را به عنوان تکیه گاهی برای  حفظ ارزش دارایی‌های خود می‌دانند.  شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد داشتند. سرمایه گذاری در بورس علاوه بر اینکه تهدید نقدینگی را تبدیل به فرصت می‌کند، تهدیدهای دیگر را هم برطرف می‌کند.

وزیر اقتصاد درباره واگذاری‌ها گفت: الان دولت شرکت‌های زیادی دارد که باید واگذار کند، یک روش این است که آن‌ها را به قیمت نازل بفروشیم، اما در روش دیگر می‌توانیم از ظرفیت انسانی استفاده کنیم و واگذاری مدیریت شرکت را انجام دهیم یعنی مدیریت شرکت‌ها را به بهترین طرح و برنامه مدیریتی واگذار کنیم.

وی در پاسخ به سوال شهروندی مبنی بر کمبود اعتبار بانک‌ها برای ارائه وام گفت: بعید می‌دانم بانک‌ها اعتبار وام نداشته باشند، اما منابع قرض الحسنه محدود است و بنابر اولویت به زوج‌های جوان و خسارت دیدگان از حوادث طبیعی پرداخت می‌شود. ممکن است گلایه مردم از دوندگی برای دریافت وام باشد که دستورالعمل‌های فعلی، همراهی با مردم و تسهیل شرایط است.

سوال یک شهروند دیگر از وزیر اقتصاد این بود که آیا می‌توانید جای یک بازنشسته یک روز زندگی کنید که دژپسند پاسخ داد: بازنشستگان از افراد مظلوم جامعه هستند. ما در دولت همیشه سعی کردیم تامین مطالبات بازنشستگان در اولویت باشد چنانچه چند روز پیش اعلام شد پرداخت پاداش بازنشستگان در اولویت  قرار گرفته است. من واقعا شرایط بازنشستگان را درک می‌کنم. در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از مواردی که خوب به آن توجه شده، رفع مشکلات بازنشستگان بوده و دولت بیش از وسع خود در این زمینه تلاش کرده است البته محدودیت منابع وجود دارد.

دژپسند درباره حفظ ارزش پول ملی گفت: این امر بستگی به چند متغیر دارد، ارزش پول ملی به قدرت و توان تولید، وضعیت اقتصاد کشور و بخشی هم به تورم بر می‌گردد.

وی ادامه داد: به واسطه نوع نگرش حاکمیتی در کشور، دشمنان در کمین آسیب رساندن به اقتصاد ما هستند و این کارشکنی‌ها در سال گذشته باعث شوک به اقتصاد شد. وظیفه دولت در این شرایط کنترل و مدیریت شوک‌های بیرونی است که این اقدامات انجام گرفته و امروز هر کارشناس منصفی قبول دارد که  یک ثبات در بازار ارز حاکم شده و ارزش پول ملی در حال تقویت است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی ابزار مختلفی برای کنترل بازار ارز تعیین کرده است. دولت برای سیاست ارز کمیته 5 نفره تشکیل داد و مقرر شد به گونه‌ای سیاستگذاری کند تا تقاضای غیرمعمول کنترل و عرضه ارز از کانال‌های مختلف بیشتر شود.

دژپسند تصریح کرد: هرچه بتوانیم نرخ ارز را به سمت واقعی شدن ببریم، زمینه ساز کاهش هزینه تولید و قیمت کالاها  می‌شود و مردم آن را در زندگی خود حس می‌کند. تلاش می‌کنیم تقویت ارزش پول ملی برای مردم محسوس شود.

عضو کابینه دولت درپاسخ به سوال شهروندی مبنی بر وضعیت بازار مسکن و افزایش بی رویه قیمت آن گفت: در خصوص قیمت مسکن اقداماتی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته که بازار را سامان خواهد داد و این برنامه ها از سوی وزیر راه و شهرسازی آخر این هفته اعلام می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی ما در دولت تلاش داریم از طریق عرضه مسکن و ایجاد تسهیلات برای رونق در ساخت مسکن، بازار را متعادل کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات ترخیص کالا از گمرک گفت: باید بین گمرک و پایانه‌ها و بنادر تفکیک صورت گیرد. برخی مشکلات ترخیص کالاها مربوط به بنادر است نه گمرک به گونه‌ای که در برخی بنادر مواردی بوده که ثبت سفارش نشده یا مبدا ارز مشخص نبوده در واقع کالا به مرحله اظهار نامه گمرکی نرسیده است که ترخیص شود.

وی ادامه داد: گمرک توانسته کاهش قابل توجه‌ای در زمان ترخیص کالاها ایجاد کند به گونه‌ای که دوره زمانی 26 روزه برای ترخیص کالا به 4 روز کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخذ مالیات از پردرآمدها توضیح داد: جامعه حقوق بگیران به طور ثابت مالیات می‌پردازند، آیا در چنین شرایطی اجازه داریم از افرادی که درآمد زیاد دارند مالیات نگیریم.  مالیات دین یک صاحب درآمد به 80 میلیون جمعیت کشور است.

وزیر اقتصاد گفت: امسال رویکرد سازمان امور مالیاتی با راه اندازی سیستم‌های هوشمند، افزایش درآمد مالیاتی از طریق به تور انداختن فرارهای مالیاتی است، اما این امر نباید به اقتصاد و تولید و تجارت درست آسیب بزند. در واقع امسال وصولی مالیات را با حفظ اصول افزایش می‌دهیم.

دژپسند در ادامه تصریح کرد: ما هنوز وابسته به نفت هستیم و باید از بودجه نفتی رهایی یابیم. چون متکی به نفت هستیم اگر درآمد نفتی آسیب ببیند روی اقتصاد اثرگذار است.

وی ادامه داد: تراز تجاری در چند سال اخیر مثبت شده و این امر سبب می‌شود به نیازمندی‌های تولید کمک کنیم. رشد اقتصادی در سال 91 و 92 خیلی منفی بود. در دولت یازدهم بسته‌ای برای تولید در نظر گرفته شد در سال 93 رشد مثبت شد و تا 96 ادامه داشت در سال 97 رشد اقتصادی منفی شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ما باید به سمت درست کردن محیط کسب و کار برویم و سرمایه گذار وارد میدان شود. باید تامین منابع را از نظام بانکی جدا کنیم و به سراغ بازار سرمایه برویم. باید اقتصاد را مردمی کنیم.

دژپسند در پاسخ به درخواست یکی از شهروندان مبنی بر افزایش یارانه نقدی گفت: افزایش یارانه از بودجه دولتی، نقدینگی را افزایش می‌دهد و اثر تورمی دارد . برای این کار باید قیمت حامل‌ها را افزایش دهیم و این یک پکیجی است که باید آنالیز شود.
عضو کابینه دولت درباره امکان ثبت نام مجدد سهام عدالت توضیح داد: طبق قانون در حال حاضر مجاز به بازگشایی سایت ثبت نام سهام عدالت نیستیم این موضوع در لایحه دولت آمده و اگر به تصویب مجلس برسد اجرایی می‌شود.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
.....