سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۵۲
ظریف در جمع ایرانیان مقیم نروژ:

نمی‌گذارم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند/ پهپاد را با سلاح ایرانی زدیم، می توانستیم با S-300 هم بزنیم

پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 698803
وزیر امور خارجه که در نروژ است، گفت: غربی‌ها به برخی کشورها می‌گویند اگر ما یک هفته از شما حمایت نکنیم، شما به زبان فارسی صحبت خواهید کرد اما ایران همواره روی پای خود ایستاده است، بدون هیچ وابستگی.
نمی‌گذارم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند/ پهپاد را با سلاح ایرانی زدیم، می توانستیم با S-300 هم بزنیم
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به اسلو در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه گفت: ایران، امروز روی پای ایرانی ها ایستاده و هیچ چیز جز ایرانی، ایران را نگه نداشته است؛ این خیلی سخت است، ولی سختی شیرینی است.

وی توضیح داد: اینکه هیچ قدرتی نیست که از شما حفاظت کند، هیچ قدرت خارجی نیست که به شما کمک کند. وقتی در صحنه بین المللی حضور می یابید، تقریبا هر کاری که دارید باید خودتان انجام دهید. فرد، قدرت و کشور دیگری این کار را برای شما انجام نمی دهد و این سخت است. 

ظریف افزود: ایرانی هایی که در خارج از کشور هستند بعضی وقت ها این احساس را می کنند، ولی اگر نگاه دقیق تری کنیم می بینیم که در مقایسه با سایر ملیت ها، ممکن است غربی ها رابطه سیاسی شان با عربستان بهتر باشد و با کشورهای عربی منطقه ما رابطه تجاری بیشتری داشته باشند، ممکن است حتی یک شهروند سعودی راحت تر رفت و آمد کند و پاسپورتش کمتر ویزا بخواهد، ولی شاهدید وقتی می گویید ایرانی هستم با احترام بیشتری با شما نگاه می کنند.

ظریف با بیان اینکه تبلیغات علیه کشور خیلی زیاد است، یادآور شد: ولی در همه تبلیغات و فشارها نشانه ای از عظمت مردم ماست. اینکه کشوری با 82 میلیون نفر جمعیت 40 سال است تحریم و فشار را تحمل کرده، هشت سال جنگ تحمیلی بود، هیچ زمانی، هیچ قدرت خارجی از این کشور حمایت نکرد، ولی امروز وقتی راجع به ایران صحبت می کنند، راجع به کشوری قوی صحبت می کنند که پهپاد آمریکایی نمی تواند نزدیک خاک آن کشور شود.
وزیر خارجه بیان کرد: ما همسایه ای داریم که سلاح هسته ای دارد، ولی پهپادهای آمریکایی به راحتی در داخل قلمرو آن کشور رفت و آمد می کنند  و حتی آدم می کشند. کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسلیحات هزینه می کنند و برای خرید سلاح های پیشرفته سرمایه گذاری می کنند، ولی همه می دانند این سلاح ها در روز مبادا به کارشان نمی آید. خود غربی ها هم می دانند.

وی گفت: این یک سختی شیرینی است، اینکه وقتی با شما صحبت می کنند نمی گویند اگر یک هفته از شما حمایت نکنیم، شما به زبان عربی صحبت می کنید ولی به کسان دیگری می گویند اگر یک هفته از شما حمایت نکنیم، شما زبان فارسی صحبت می کنید. اینها به خاطر این است که ما 40 سال است روی پای خود ایستادیم و مردم ما همه کاره بودند.

رعایت حقوق مردمی که همه چیز ما از آنهاست، یک ضرورت امنیت ملی است
وزیر خارجه با اشاره به حضورش در موسسه سیپری در سوئد گفت: امروز صبح در سیپری بودم یکی از نمایندگان مجلس گفت شما مردم را سرکوب می کنید، من گفتم ما خودمان بیشتر از شما نسبت به وضع حقوق بشر خودمان انتقاد داریم و معتقدیم وضع حقوق بشر ما باید بسیار بسیار بهتر باشد، چون معتقدیم اگر مردم ما نباشند ما نیستیم.

وی گفت: رعایت حقوق مردمی که همه چیز ما از آنهاست، یک ضرورت امنیت ملی است. وقتی می گویید ما مردممان را سرکوب می کنیم، پس چگونه زندگی می کنیم. چطور است هشت سال در جنگ به صدام کمک کردید ولی از سوراخ درش آوردند و اعدامش کردند، ولی ما هنوز سرپا هستیم. چطور است شما 40 سال ما را تحریم کردید، ولی مردم ما هنوز حضور دارند. انواع سختی ها را مردم ما تحمل می کنند، ولی 73 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:درست است ما کاستی، کمبود و اشتباه داریم، ممکن است در جاهایی زیاده روی، کندروی داشته باشیم. حتما داریم، ولی مردم می دانند که اگر اشتباه، کمبود و کندروی هست، همه از خودشان و از داخل خودشان است، بچه های خودشان هستند، از بیرون نیست.

ظریف گفت: همسایه های ما را نگاه کنید، هم از ما بیشتر هزینه می کنند، عربستان پارسال 68 میلیارد دلار سلاح خرید و امارات 22 میلیارد دلار.

وی افزود: وظیفه ما در وزارت خارجه این است که خدمت کنیم و باری از دوش مردم بردایم، چون ما سر سفره مردم نشستیم. ما حقوقمان را از مردم می گیریم، ولی مهمتر این است که قدرتمان را از مردم می گیریم. اگر می توانم با همکارانم در برابر شش قدرت بزرگ بنشینم و توافقی را مذاکره کنیم که ترامپ می گوید بدترین توافق دنیاست به خاطر این است که احساسمان این است که وقتی پشت میز می نشینیم 82 میلیون ایرانی پشت سر ما هستند و برای آنها کار می کنیم. قدرتی که 82 میلیون ایرانی علیرغم همه سختی ها و اختلاف نظرها به ما دادند، با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

ظریف ادامه داد:تعدادی هم خارج از کشور هستند که درصد کوچکی از آنها وابسته هستند، ولی بقیه دلشان برای ایران می تپد، زمانی که ایران بودند رفتند برای ارتش صدام جنگیدند و با صدام معامله کردند و کردهای عراقی را به خاطر صدام کشتند، ولی الان جرات نمی کنند پایشان را در عراق بگذارند چون مردم عراق از آنها متنفرند. به استثنای یک گروه خیلی کوچک، بقیه ایرانی ها همه فرهیخته ترین، موفق ترین و باسوادترین گروه های مهاجر خارجی هستند که در کشورهای غربی و شرقی سکونت دارند. اینها نمایندگان خوب یک فرهنگ غنی هفت هزار ساله هستند و هر زمان نامشان برده می شود با احترام از آنها سخن می گویند.

تفاوت دولت ها در ایران واقعی است، صوری نیست
وی گفت: ما نمایندگان خوبی هستیم، برای مردمی که خیلی خوب هستند و خیلی سختی تحمل کردند و حقشان نبوده این قدر سختی تحمل کنند. ما که کارمند همین مردم هستیم، وظیفه داریم بیشتر از اینها به آنها خدمت کنیم. واقعیت را فراموش نکنیم، در نهایت امر با همه کاستی ها و ضعف ها، کشور متعلق به همه مردم است. امام (ره) فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، مقام معظم رهبری بارها فرمودند که رای مردم حق الناس است، یعنی آنها هستند که برای ما تعیین تکلیف می کنند، امروز اگر سیاست های ما را بپسندند ما را انتخاب و اگر نپسندند دولت دیگری را انتخاب می کنند.

ظریف بیان کرد: تفاوت دولت ها در ایران واقعی است، صوری نیست. کسی نمی تواند دولت قبل را با دولت کنونی مقایسه کند، ولی هر دو محترم هستند، چون برآمده از مردم هستند. ممکن است بنده با دولت قبلی اختلاف دیدگاه اساسی داشته باشم، ولی انتخاب مردم است و باید این را بپذیریم.

به گفته وزیر خارجه این نقطه قدرت ماست که مردم ما انتخاب می کنند یعنی مردم ما صاحب اختیار ما هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم ما قیم نمی خواهند، خودشان مردم فرهیخته و سربلند و بزرگواری هستند. بچه نیستند، خودشان تصمیم می گیرند، تا به حال خودشان تصمیم گرفتند و بسیار خوب کارشان را پیش بردند و در آینده نیز چنین می کنند.

تنها دوره ای که 40 سال است یک وجب از خاک ایران کم نشده، دوره جمهوری اسلامی است
وزیر خارجه ادامه داد: ما ایرانی ها همه از اصلاح طلب، اصولگرا، سکولار، داخل نشین، خارج نشین همه در یک کشتی نشسته ایم. اگر روزی یک وجب از خاک ایران کم شود هیچ کدام ما خودمان را نخواهیم بخشید. نگاهی به تاریخ ایران کنید، در هیچ دوره ای از تاریخ معاصر نداریم که یک تکه ای از سرزمین ایران از ایران جدا نشده باشد.

وی تصریح کرد: تنها دوره ای که 40 سال است یک وجب از خاک ایران کم نشده، دوره جمهوری اسلامی است، چون دوره جمهوری اسلامی دوره مردم بود ،دوره نگاه به بیرون نبوده دوره نگاه به درون بوده و هر چه گرفتیم از مردم گرفتیم.

اطمینان می دهم تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب دریای خزر را که حق ماست از ما بگیرند
وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتقاداتی که در بحث دریای خزر مطرح می شود، گفت: با اینکه از من انتقاد می کنند، خوشحالم که مردم اینقدر روی دریای خزر حساس هستند. البته آنهایی که تبلیغ می کنند، دروغ می گویند، اطمینان می دهم تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب دریای خزر را که حق ماست از ما بگیرند. یقین بدانید، اگر من هم بخواهم این کار را بکنم بالاتر از من نمی گذارند، اگر همه ما بخواهیم این کار را بکنیم، مردم ایران نمی گذارند، چون الان اختیار در دست مردم است.
وی گفت: آنهایی که دعوای 50 درصد خزر را می کنند، در دوران حکومت خودشان کشتی ایرانی جرات نمی کرد از حسینقلی آستارا آن طرفتر برود. خط حسینقلی - آستارا را روس ها به عنوان مرز ایران می  شناختند، اشتباه می کردند همان زمان همکاران من در وزارت خارجه یادداشت می دادند اعتراض می کردند. خوشحالم وزارت خارجه ای ها حتی در آن زمان هم از منافع ملی عبور نکردند.

پهپاد را با سلاح ایرانی زدیم، می توانستیم با S-300 هم بزنیم
ظریف بیان کرد: امروز بحمدالله شرایط ما بسیار بهتر است و اجازه نخواهیم داد یک وجب از خاک و آب های ایران در اختیار دیگران قرار بگیرد. کشوری که در برابر تجاوز پهپاد پیشرفته آمریکایی به فضای آب های سرزمینی ایران بدون نگرانی از قلدری آمریکایی ها پهپاد را با سلاح ایرانی زدیم می توانستیم با S-300 هم بزنیم، ولی با سلاح ایرانی زدیم که بدانند ما برای اینکه از خودمان دفاع کنیم به کسی وابسته نمی شویم. حتما بدانید که این کشور نمی آید به هیچ بهانه و دلیلی آب و خاکش را به کسی بدهد و هیچکدام از اینها از حکومت و حاکمیت نیست، همه به این خاطر است که حاکمیت به مردم وابسته است، برعکس نیست. این اتفاق، مبارکی است.

وی تصریح کرد: اجازه ندهیم با تبلیغات، سر و صدا و هیاهو این اتفاق را برای ما قلب کنند و این واقعیت را برای ما تغییر دهند و یک چهره دیگری از ایران بسازند.

ظریف اضافه کرد: به دور و برمان نگاه کنیم، کدام کشوری در منطقه ما هست که امن تر از ایران باشد؟ همینطور یک دوری بزنید، هر کدام از کشورهای دور و بر ما، وابسته به یک جایی هستند. کلی خرج می کنند برای کشوری که به آن وابسته هستند و توسط کشورهایی که به آنها وابسته هستند، تحقیر و توهین می شوند.

اگر کسی بخواهد ذره ای در گفتگو با نمایندگان ایران از حد ادب خارج شود، من بدون تردید آن جلسه را ترک خواهم کرد
وی گفت: دانمارک کشور بزرگ و مهمی است، آقای ترامپ می گوید به دلیل اینکه حاضر نیستید بخشی از سرزمین خود را به من بفروشید سفرم را کنسل می کنم، آیا دیده اید کسی درباره ایران چنین بگوید؟ این مسئله مهم است. ما بیشترین احساس را در این زمینه داریم به خاطر اینکه بیشترین ارتباط را با خارجی ها داریم. اگر کسی بخواهد ذره ای در گفتگو با نمایندگان ایران از حد ادب خارج شود، من بدون تردید آن جلسه را ترک خواهم کرد، همکاران من شاهد بوده اند، یک نفر یک ذره از حد ادب خارج شد، نه اینکه ما اجازه بدهیم کسی بگوید اگر سرزمینت را به من نفروشی من به کشورت نمی آم. اصلا کسی جرأت می کند این را به شما بگوید. 

برخی می گویند ایران خلیج فارس را به چین واگذار کرده است، مگر اصلا چنین چیزی در ایران می گنجد؟ 
ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: آن وقت من متاثر می شوم که برخی می گویند ایران خلیج فارس را به چین واگذار کرده است، مگر اصلا چنین چیزی در ایران می گنجد؟ مگر چنین چیزی برای یک ایرانی ممکن است؟ نباید اجازه دهیم قبح این حرف های خلاف ریخته شود. می دانید این حرف یعنی چه؟ افرادی این تبلیغات را به راه می اندازند که یک کشتی ماهیگیری که شرکت های ایرانی اجاره کرده اند نه اینکه ما داده باشیم، یعنی خود این شرکت ها از چینی ها دعوت کردند که شراکت کرده و ماهیگیری کنند، آن وقت می گویند ایران خلیج فارس را واگذار کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یک ایرانی در ایران می گوید دریای خزر را واگذار کردند، بدون اینکه کنوانسیون خزر را بخواند. ما به عنوان مردم ایران در یک کشتی نشسته ایم.

آنهایی که پول می دهند تا مردم در ورشو علیه ایران صحبت کنند
وی افزود: حواسمان باشد آنهایی که دارند پول خرج می کنند که علیه ایران تبلیغات شود، آنهایی که حمایت می کنند که علیه ایران قطعنامه صادر شود، آنهایی که پول می دهند تا مردم در ورشو علیه ایران صحبت کنند، آنهایی که جلسه می گذارند عده ای در بحرین علیه ایران صحبت کنند، نگرانیشان این نیست که جمهوری اسلامی در تهران حاکم است، نگرانی آنها این است که بعد از این 40 سال که مردم روی پای خودشان ایستاده اند، دیگر این ایران برایشان قابل تحمل نیست.ایرانی با این جمعیت، ایرانی با این قابلیت، ایرانی با این توانمندی های علمی، ایرانی با این وسعت جغرافیایی، ایرانی با این موقعیت استراتژیک.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم خط ترانزیت جنوب – شمال ما فاصله هند تا سنت پترزبورگ و کشورهای نوردیک را از 64 روز به 16 روز کاهش خواهد داد و این موقعیت استراتژیک را کمتر کشوری داراست، این مردم را کمتر کشوری در دنیا دارد، این توانمندی را کمتر کشوری در دنیا دارد لااقل کمتر کشوری در این منطقه دارد یا هیچ کشوری در این منطقه.

وی گفت: کمی به نقشه، مردم و فرهنگ ایران، میزان سطح علمی صنایع نظامی و پهپادهای ما، موشک، داروسازی نگاه کنید، مپنا موتور جت می سازد، به این واقعیات ایران نگاه کنید آن وقت می فهمید که عرب ها معتقدند ایران، زیادی بزرگ است.

همه ما به این مردم بدهکاریم
ظریف با بیان اینکه برای رژیم صهیونیستی هم ایران بیش از حد بزرگ است، اظهار داشت: برای اسرائیل فرقی نمی کند چه کسی در تهران نشسته است، ممکن است 40 سال پیش با شاه راضی بود، اما امروز می داند شرایط ایران به شکلی است که این کشور دیگر وابسته نمی شود.فرقی نمی کند چه کسی حکومت کند، این ایران دیگر وابسته نمی شود. ما خودمان این را بفهمیم، آنچه ما را بزرگ کرده این است که ما به مردم خودمان تکیه می کنیم، این بزرگی را ارزان نفروشیم.

وی ادامه داد: این بزرگی را به خاطر مقداری مشکل از دست ندهیم، هیچ پیشرفتی بدون سختی به دست نمی آید. هیچ پیشرفتی در تاریخ بشریت بدون سختی به دست نیامده است. حالا ما نسلی هستیم که قرار است سختی بکشیم، البته مردم ما بیشتر از ما سختی می کشند.

وزیر خارجه ادامه داد: نباید پشت مقاومت مردم پنهان شویم و بگوییم مردم مقاومت می کنند. ما باید تلاش کنیم. همه ما به این مردم بدهکاریم. اگر می توانیم سرمان را بالا بگیریم به خاطر همین مردم است، اگر توانستیم در ایران تحصیل و پیشرفت کنیم، همه به خاطر همین مردم است.بیاییم به این مردم افتخار و از آنها حمایت کنیم و به خاطر آنها از برخی اختلافات و تفاوت دیدگاه ها عبور کنیم. نمی گویم فراموش کنیم، اجازه دهیم کار در این مرحله حساس به پیش برود و یقین دارم مشکلات دیگر هم حل می شود.

ظریف با بیان اینکه مشکل زیاد داریم و ایراد زیاد است، گفت: تحریم فسادآور است. اگر می بینیم این روزها این قدر از فساد صحبت می شود، به خاطر این است که تحریم ذاتا فسادآور است. خیلی از کسانی که با برجام مخالف بودند به خاطر این بود که فکر می کردند دکانشان تخته می شود. اما واقعا آیا این ما بودیم که ایران را تحریم می کردیم یا دیگران بودند که تحمل نکردند ما بتوانیم روابط عادی داشته باشیم.

شما مگر اجازه می دهید ما از بانک ها استفاده کنیم؟
وی با اشاره به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل طارق عنوان کرد: کشتی ما می رود آن را توقیف می کنند و بعد می گویند چرا حامل پول نقد بوده؟ خوب اگر پول نقد نبود چگونه هزینه غذایش را تامین می کرد؟ شما مگر اجازه می دهید ما از بانک ها استفاده کنیم؟ مگر شما اجازه می دهید ما از کارت اعتباری استفاده کنیم؟

ظریف ادامه داد: به اصطلاح منطق دورانی درست کرده اند، می گویند چرا موشک درست کردید؟ می گوییم مگر به ما سلاح دادید که می خواهید موشک درست نکنیم. می گویند چرا غنی سازی کردید؟ می گوییم آیا شما برای راکتور تهران که خودتان ساختید سوخت دادید که خودمان مجبور نشویم غنی سازی کنیم؟ حتما اگر ما اطمینان داشتیم که شما مثل کره جنوبی و بقیه کشورها به ما سوخت می دهید، مگر مریض بودیم که اینقدر هزینه کنیم؟
وی ادامه داد: برای ما ضرب و تقسیم می کنند که خرید سوخت هسته ای ارزانتر از تولید آن است. معلوم است که خریدش ارزانتر است، برای کسی که به او بفروشند، نه برای کسی که به او نفروشند.

شما (انگلیسی ها) پول ما را خورده اید، بیماریتان چیست؟
ظریف با بیان اینکه معلوم است خریدن F-35 ارزانتر از ساخت موشک است، عنوان کرد: اما مگر کسی به ما فروخت که ما نخریدیم؟ پس چرا در این منطق دورانی گیر می کنیم و از ما می پرسند که چرا شما موشک می سازید؟ ما باید از خودمان دفاع کنیم. شما به ما تانک بدهید. هنوز نه تنها انگلیسی ها تانک چیفتن ما را نداده اند بلکه پولش را به ما نمی دهند، آن وقت بی بی سی فارسی می خواهد در این خصوص برنامه بگذارد. شما (انگلیسی ها) پول ما را خورده اید، بیماریتان چیست؟دادگاه خودشان حکم داده که این پول را باید پس بدهید، هر بار یک بهانه می آورند که پول ما را ندهند. بعد به ما می گویند چرا خودتان سلاح می سازید. چرا که شما نه تنها سلاح ما را ندادید، بلکه پولش را هم پس ندادید.

هنوز بعد از 40 سال ما قطعات هواپیما، تانک، هلیکوپتر کامل در انباری در آمریکا داریم
وی افزود: آن یک میلیارد و 700 میلیون دلار که  در سال 1395 از آمریکایی ها گرفتیم، پول همان سلاحی بود که شاه به آمریکا پیش پرداخت کرده بود، هنوز بعد از 40 سال ما قطعات هواپیما، تانک، هلیکوپتر کامل در انباری در آمریکا داریم، ما اجاره انبار را هم می دهیم، ولی اجازه نمی دهند محتویات انبار را به ایران منتقل کنیم.ما در این خصوص یک پرونده در دیوان بین المللی دادگستری داریم که به آن دعوای B-1  اطلاق می شود. این پرونده دو قسمت دارد که قسمت اول را با آمریکا حل و فصل کردیم، اما قسمت دومش هنوز حل و فصل نشده است.

ظریف توضیح داد: اینها وسایلی است که برای تعمیر به آمریکا داده ایم، اما نگه داشته و به ما نمی دهد.

مگر ما برجام را نقض کردیم؟ 
وی خطاب به غربی ها گفت: آن وقت شما می گویید چرا ما سلاح و موشک می سازیم؟ می گویید چرا ما به FATF نمی پیوندیم؟ آیا شما بانکی را گذاشتید که با ما کار کند؟
ظریف ادامه داد: من طرفدار پیوستن به FATF هستم، طرفدار تصویب قوانین هستم و البته هزینه آن را هم پرداخت کردم، اما به آمریکایی ها می گوییم شما راهی برای ما گذاشتید؟ ما الان مجبوریم برای هر معامله ای که انجام می دهیم، هر دلاری که از چین خارج می کنیم، بیش از 15 تا 20 درصد هزینه بدهیم. مبلغ بالایی از این هزینه به جیب دلال ها می رود و این پول فساد می آورد.

ظریف پرسید: چه کسی مسؤول این موضوع است؟ مگر ما برجام را نقض کردیم؟ ما که رفتیم و ساعت ها با آمریکا مذاکره کردیم و نشان دادیم همانقدر که اهل مقاومتیم اهل مذاکره نیز هستیم.اما آنها قلدری کردند و یکجانبه کنار کشیدند آن وقت الان به ما می گویند چرا سیستم شما شفاف نیست. از ما ایراد می گیرند که چرا فساد هست؟ چرا که تحریم مادر همه فسادهاست. البته ما به این مسئله تحریم نمی گوییم، تروریسم اقتصادی می گوییم برای اینکه شهروندان عادی ما را هدف قرار داده است. اینها واقعیات است، ما نباید واقعیت های کشورمان را فراموش کنیم. دعوا و اختلاف با هم داریم ولی اینها هیچ اشکالی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای دیپلمات ! مرز کشورها ؛ در کف دریاها تعیین می شود ، نه در قطرات آب آنها !!
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ظریف ، خار چشم دلواپسان
شاکی
Iran, Islamic Republic of
سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات پذیرفته شد و در دولت فعلی تصویب شد و اصلاح طلبان باید در این قضیه پاسخگو باشند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
باید قدر احمدی نژاد را دانست...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف همه کشورها به دنبال منافع خود هستند گفتن این حرف ها یعنی ما قبلا" به فکر منافع خود نبودیم، سعی بفرمایید در عملکردتان بروز کند نه در کلام.
Iran, Islamic Republic of
هر جایی که می بینی دست برخی اصلاح طلبان و پایشان در میان است
Iran, Islamic Republic of
یه چیزی بگو خودتم باورت بشه!!! لابد مثل برجامه !!!
Iran, Islamic Republic of
آفریم همینه
سرور
Iran, Islamic Republic of

فقط یکی به بنده توضیح دهد الان در مورد دریای خزر حق است دلواپس باشند خلق الله یا نه؟ چون واحد سنجش سطح دریا کیلومتر مربع است نه قطره!!!
United States
آخ چشمم...!1
رسول
Iran, Islamic Republic of
هرگز برای یک ایرانی مرز تعیین نکن !..تکرار کنی خودکارم رو پرت میکنم سمتت !.................اگر امضای کری تضمین نشد امضای پوتین دیگه تضمینه !............
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که باید محکم می ایستادید، وا دادید، این که مرزبندی دریایی با قوانین بین المللی تعیین میشه نیاز به اقتدار نداره.
Iran, Islamic Republic of
خوب ما ملت مقداری خودمون دست کم گرفتیم
United States
...
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
عجب
Iran, Islamic Republic of
مانند برجام نمی گذارم دستاوردهای طلایی را از دست بدهیم
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات راست میگی جواب بده
United States
...
United States
دکتر ظریف یار دیپلماتیک رهبری و نظام خدا نگهدارت باشد واقعا خاری در چشم دشمنان نظام
United States
عصر جدید شرکت کن...!1
Iran, Islamic Republic of
فعلن که خاری در چشم ما شده!!!!!
Sweden
نوش جونت!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف لطفا از حقوق ملت در برابر تمامی دشمنان دفاع کنید بدون توجه به ظاهرسازی های گروهی قبیله ای. خدا خیرت دهد.!!!!
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه در برجام دفاع نکرد!!
Iran, Islamic Republic of
از این افاضات شما در برجام هم زیاد شنیدبم . خیلی جدی نمیگیربم !!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
./..
Romania
خوبه نگفته پهپاد رو با برجام زدیم
مجید
Iran, Islamic Republic of
برای برجام همین حرف می زدید خواهشمندیم شما چیزی امضا نکنید اینجا دیگه جان کری نیست تضمین دهد
Iran, Islamic Republic of
آمریکا هر روز از هوا سرزمین ما را زیر نظر داره
آیا ما متوجه میشویم؟
علی
Iran, Islamic Republic of
میدونم این مدل نظرات را منتشر نمیکنید. قبلاچند بار این حرف من را اصلا منتشر نکردید. اخه پهپاد زدن که کار همه است. پهپاد اصلا برای همین ساخته شده که اگر زده شد خسارت جانی نده. چرا میخواهید اینگونه القا کنید که زدن یک پهپاد با سرعتی مشابه یا کمتر از هواپیمای مسافربری و عدم امکان مانور سریع کار خیلی خاصیه. الان یمنی ها هم دارند پهپاد های سعودی را میزنند. سعودی ها هم پهپاد های یمنی ها را میزنند. اصلا پهپاد اینقدر تکنولوژی نه چندان پیشرفته ای داره که یمنی ها هم دارند پهپاد میسازند. به والله قسم زدن پهپاد اصلا نیاز به اس 300 نداره. راست میگید F22 یا F35 را بزنید.
Iran, Islamic Republic of
زدن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک در ارتفاع 60 هزار پایی کار مشکلی است و خود امریکایی ها باور نمی کردند که ساقط بشود.
Iran, Islamic Republic of
خوب چی شد؟!!
ب۲
Iran, Islamic Republic of
پهباد رادار گریز امریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت داشته آن را با چه چیز مقایسه می کنی؟
Iran, Islamic Republic of
آقاي ظريف اوج هنر شما برجام است و بس، اين ژست ها به شما نمياد!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت برخی ها کارهایی می کنند که به گروه خونشان نمی خورد منظورتان این بود
Iran, Islamic Republic of
...
عباس
Ukraine

اما در مورد اب دریای خزر ؛ ما اجازه چنین اقدامی رو به شما نمیدیم .!!
همون برجام هفت نسلمونه بسه!!!
مهدی
Australia
...
Iran, Islamic Republic of
ماشااله. ماشاله!
رامین
Iran, Islamic Republic of
آره، شما تخصصتون توی دادن صنعت هسته ای و اورانیوم و پلوتونیومه...
خخخخ
سلام
Iran, Islamic Republic of
خدا را شكر كه موشك مثل هسته اى نابود نشد.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
اگرآنوقت آمریکابایک بمب تمام تاسیسات زیربنایی کشورماراازکارانداخت آنوقت چکارکنیم؟
Saudi Arabia
شما که می گفتید اب خوردن ما هم به مذکرات وابسته است دریای خزر پیشکش
Saudi Arabia
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد رضا
Czech Republic
نمی گذارد یک قطره آب دریا خزر را ببرند باید همه اش را ببرند یک قطره کم است!!!!
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، تاریخچه همت و توان شما در برجام و سیاست خارجی نشان داده شما از برجام با نتیجه ی هیچ، بیشتر توان ندارید. بگذارید این حرف ها را سپاه و ارتش مقتدر، زیر نظر رهبری بزنند. دشمن متوجه می شود که حرف های شما همچون "هرگز یک ایرانی را تهدید نکن" و جمله تیتر بالا، تنها یک بلوف ضعیف است.
اصلاح طبلی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف هم محکم موضع میگیرد و هم سنگین منافع کشور را جالبه!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ظریف جان
پس اون فرموده حضرتعالی که تمام توان دفاعی ما در مقابل آمریکا هیچ است را چجور هضم کنیم!
..م.
Iran, Islamic Republic of
تو چی میگی