جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شاخصه‌های تفریح سالم بر اساس سوره یوسف(ع)

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 689452
یکی از نکاتی که باید در کنار تربیت صحیح فرزند مورد توجه والدین قرار بگیرد، توجه به تفریح و سرگرمی آنهاست.
شاخصه‌های تفریح سالم بر اساس سوره یوسف(ع)
به گزارش جهان نيوز، یکی از نکاتی که باید در کنار تربیت صحیح فرزند مورد توجه والدین قرار بگیرد، توجه به تفریح و سرگرمی آنهاست. این نکته به قدری اهمیت دارد که بدون آن نمی‌‌توان به اهداف تربیتی فرزند دست یافت. در واقع می‌توان گفت تفریح سالم یکی از نیازهایی است که خداوند متعال برای انسان‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان قرار داده است؛ از این رو سرپرست خانواده باید روی این اصل برنامه‌ریزی داشته باشد.

خداوند نیز در بخشی از آیات سوره یوسف علیه‌السلام این مسئله را مورد توجه قرار داده است، آن زمان که برادرانش قصد کردند علیه او توطئه کنند و به تفریح بردن یوسف(ع) را بهانه‌ای بر این نقشه قرار دادند و گفتند: «قالُوا یا أَبانا ما لَکَ لا تَأْمَنَّا عَلى‏ یُوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ؛ گفتند: اى پدر، تو را چه شده که ما را نسبت به یوسف امین نمى‏‌دانى با اینکه ما بدون تردید خیرخواه او هستیم»؛ «أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ فردا او را با ما روانه کن تا [ در دشت و صحرا ] بگردد و بازى کند، قطعاً ما نگهبان او خواهیم بود.» (آیات 11 و 12 یوسف(ع))
بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت کودکان به صورت ذاتی نیازمند تفریح و ورزش هستند، لذا قوى‌‏ترین منطقى که توانست حضرت یعقوب(ع) را تسلیم خواسته فرزندان کند، این بود که یوسف نیاز به تفریح دارد. نکته‌ای که باید توجه داشت آن است که تفریح فرزند باید با اجازه‏ پدر باشد. اما در هر صورت باید دانست اگر پدر و مربّیان دلسوز براى اوقات فراغت و تفریح و بازى کودکان و نوجوانان برنامه‌‏ریزى مناسب داشته باشند، دیگران نمى‏‌توانند از این فرصت سوءاستفاده کنند.

نکته دیگر اینکه در بازى و تفریح کودکان مواظب باشیم آسیب نبینند. همانگونه که برادران یوسف از علاقه انسان مخصوصاً نوجوان به گردش و تفریح براى رسیدن به هدفشان سوء استفاده کردند در دنیاى امروز نیز دست‌هاى مرموز دشمنان حق و عدالت از مساله ورزش و تفریح براى مسموم ساختن افکار نسل جوان سوء استفاده فراوان مى‏‌کند، باید به هوش بود که ابر قدرت‌هاى گرگ صفت در لباس ورزش و تفریح، نقشه‌‏هاى شوم خود را میان جوانان بنام ورزش و مسابقات منطقه‌‏اى یا جهانى پیاده نکنند؛ بنابراین باید نسبت به تفریح کودکان مراقبت و محافظت داشت؛ اینکه برادران گفتند «وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ ما مراقبت او هستیم» نشان‌دهنده حساسیت بر محافظت فرزند در مقابل تفریحات ناسالم است. نه تنها دیروز، بلکه امروز و حتی آینده نیز به نام ورزش و بازى، جوانان را از هدف اصلى جدا و در غفلت نگه خواهند داشت. استکبار و توطئه‌‏گران، نه تنها از ورزش سوءاستفاده مى‏‌کنند، بلکه با هر نام پسندیده و مقبول دیگرى نیز، اهداف شوم خود را تعقیب مى‏‌کنند.

منابع:
تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم
تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی
برچسب ها: قرآن کریم تفریح
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *