دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۲

سیگارهای آمریکایی در جیب ایرانیان چه می‌کند؟

يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 688818
ما ایرانی‌ها سالانه 70میلیارد نخ سیگار دود می‌کنیم که بیش از نیمی از آن خارجی و بخش کمی از آن‌ها نیز داخلی است.
سیگارهای آمریکایی در جیب ایرانیان چه می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، وینستون، کنت، مارلبرو و مونتانا ازجمله برندهای محبوب سیگار در ایران هستند که چند شرکت آمریکایی و اروپایی در داخل کشور تولید می‌کنند؛ شرکت‌هایی که آن‌قدر قوی‌اند که به بهانه اشتغالزایی در کشور، اجازه افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان را روی محصولات‌شان نمی‌دهند. حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران، این شرکت‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند؟
 
ما ایرانی‌ها سالانه 70میلیارد نخ سیگار دود می‌کنیم که بیش از نیمی از آن خارجی و بخش کمی از آن‌ها نیز داخلی است. اگر تا همین چند سال پیش ورود سیگارهای کنت، مونتانا، پال‌مال، وینستون، مگنا و... ممنوع بود، امروز نه‌تنها ممنوعیتی برای آن‌ها وجود ندارد بلکه صاحبان این شرکت‌ها در تهران نمایندگی رسمی دارند. شرکت‌هایی مثل B.A.T ،G.T.I و KT and J ازجمله آن‌ها هستند؛ اما چه اتفاقی افتاد که پای آن‌ها نه به‌صورت قاچاق، بلکه رسمی به ایران بازشد؟

 حدود دو دهه پیش، شرکت دخانیات و سازمان بازرسی و نظارت کشور از اجرای طرحی با نام «مبارزه با قاچاق سیگار» سخن گفتند که البته، هدف آن اطلاع از کیفیت و مرغوبیت این کالای قاچاق نبود بلکه مقصود کانالیزه‌کردن واردات سیگار و درنتیجه، قانونی‌کردن آن بود. «حالا که مردم به سیگار خارجی علاقه‌مندند؛ چرا این کالا به‌شکل قانونی وارد نشود؟»

طرح مبارزه با قاچاق سیگار فارغ از نوع کالا (کالایی مهلک و آسیب‌رسان)، کاملا با قواعد اقتصادی طراحی و اجرا شد. البته، این طرح بازخورد اقتصادی درخورتوجهی نیز در پی داشت و فقط دستور داده شد روی پاکت‌های سیگار هشدار «سیگار سرطان‌زاست» را قید کنند.

ماجرا این بود که با وجود تولید داخلی سیگار، نوع خارجی همیشه محبوبیت بیشتری میان مصرف‌کنندگان آن داشته است. همین اقبال سیگارهای خارجی در میان مشتریان، بازار گرمی برای این کالا مهیا کرد؛ به‌طوری‌که تا سال ۸۰، بازار سیگار خارجی به‌طورعمده در دست قاچاقچیان بود. این بازار بی‌حساب‌وکتاب، دولت را به فکر انداخت که وارد بازار شود و کنترل آن را به‌دست گیرد. برهمین‌اساس، سال ۸۱ سازمان بازرسی و نظارت و شرکت دخانیات طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق سیگار تدوین و برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ارسال کرد که در آنجا به‌تصویب رسید.

منبع: صبح نو

 
برچسب ها: سیگار قاچاق مردم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سیگارهای آمریکایی چگونه وارد ایران شده است؟ با ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، دولتمردان، مسئولین و نمایندگان مجلس!
آدمیزاد
Colombia
....