سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

دلهره در بازار ارز/ سکه ۳۰۰ هزار تومان ریخت

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب: 687115
فارس نوشت: در معاملات امروز بازارهای مالی شهر، قیمت دلار به کانال 13 هزار تومانی سقوط کرد و سکه نیز 300 هزار تومان ارزان شد.
دلهره در بازار ارز/ سکه ۳۰۰ هزار تومان ریخت
به گزارش جهان نيوز، بازارهای مالی شهر امروز نیز همانند دو روز گذشته، وضعیتی منفی و رکودی را تجربه کردند و قیمت دلار بار دیگر در مسیر نزول قدم برداشت.

این سقوط همه جانبه در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار به درخواست عربستان از شهروندانش برای عدم سرمایه‌گذاری در ترکیه، افزایش انتقادات به بسته ارزی بانک مرکزی، ارزان شدن طلای جهانی، رشد قیمت نفت، مخالفت کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی و قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت اختصاص داشت.

بازگشت منطق به بازار بورس
رفتار بازار سرمایه در طی روزهای اخیر، متأثر از انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌ها شده و حالتی منطقی به خود گرفته است. بازاری که بی محابا به دنبال رشد قیمت‌ها بود، این روزها، میزان سودآوری شرکت‌ها و توان آن‌ها برای تداوم این سودآوری را به عنوان شاخص مهم قیمت‌گذاری شرکت‌ها مطرح شده و کمتر خریدارانی را می‌توان در بازار یافت که در پی خریدهای هیجانی و بدون منطق باشند. همین امر موجب شده تا حرکات دسته جمعی روزهای قبل، به حرکات تک سهم‌ها و بعضاً تک گروه‌ها تبدیل شود.

با این حال، روند کلی بازار امروز منفی بود و شاخص کل بیش از 900 واحد افت کرد. بیشترین حجم معاملات بورس به بانک تجارت با حجم 600 میلیون سهمی اختصاص داشت. ارزش معاملات بورس هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس نیز 609 میلیارد تومان ثبت شد که عددی پایین‌تر از معاملات روز گذشته بود. بیشترین معاملات گروهی در گروه شیمیایی با لیدری پتروشیمی پارس ثبت شد و ارزش معاملات این گروه به 112 میلیارد تومان رسید.

در گروه خودرویی، اعلام زیان 4 هزار و 500 میلیاردی سایپا، وضعیت را تیره و تار کرد و موجب تشکیل صف فروش میلیونی در این نماد و سایر نمادهای گروه خودرو شد. در این گروه، کلیه نمادهای قطعه‌سازی و خودروسازی با عرضه‌های شدید فروشندگان و تشکیل صفوف فروش میلیونی همراه بودند و جمع‌آوری صف فروش سایپا در دقایق پایانی بازار نیز نتوانست از شدت عرضه‌ها بکاهد.

در گروه فلزی، با وجود معاملات مثبت ورق فولادی در بورس کالا، عرضه بر تقاضا پیشی گرفت. در معاملات امروز بورس کالا، ورق گرم B با قیمت 5 هزار و 823 تومان، ورق سرد B با قیمت 6 هزار و 199 تومان، ورق گالوانیزه با قیمت 11 هزار و 699 و ورق قلع اندود با قیمت 17 هزار و 799 تومان به ازای هر کیلو مورد معامله قرار گرفتند که همگی افزایش قیمت را تجربه کردند.

همین افزایش قیمت ورق موجب افزایش تقاضا در فولاد مبارکه و حرکت مثبت این نماد در جهت مخالف حرکت کل گروه شد. بر این اساس، قیمت هر سهم فولاد به 418 تومان رسید و این در حالی بود که اغلب نمادهای گروه از جمله ذوب آهن، ملی مس، فاسمین، فباهنر و ... ریزش قیمتی را تجربه کردند.

سقوط به کانال پایین‌تر
در بازار ارز امروز عرضه‌ها بر تقاضا پیشی گرفت و افت بیش از 700 تومانی نرخ دلار باعث تغییر کانال دلار و سقوط به قیمت 13 هزار و 850 تومانی شد. تغییرات ساختاری در بازار نیما، افزایش احتمال تشکیل بازار متشکل ارزی و افزایش عرضه در صرافی‌های دبی جزو عوامل اصلی سقوط قیمت ارز در طی روزهای اخیر بوده و از دید فعالان بازار، وقت آرامش ارزی و تثبیت قیمت‌ها در همین محدوده فرار رسیده است. در معاملات امروز همچنین دلار کانادا به 10 هزار و 500 تومان رسید.

فعالان بازار، وضعیت بازار طی روزهای آتی را با ثبات ارزیابی کرده و معتقدند که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و همگرا شدن قیمت دلار نیمایی و دلار آزاد، عرضه‌ها در بازار نیز افزایش خواهد یافت.

سقوط 300 هزار تومانی سکه در یک روز
در معاملات امروز بازار طلا، قیمت‌ها به دلیل افت شدید قیمت ارز و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با 300 هزار تومان کاهش به 4 میلیون و 770 هزار تومان رسید و ربع‌سکه نیز قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی به خود دید. هر گرم طلای 18 عیار، 10 هزار تومان دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و در 421 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عمدي است دارن ملك را به دلار تبديل ميكنند اقا زاد ها