جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ضعف بویایی، خطر مرگ را افزایش می‌دهد

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 684415
محققان دریافتند ضعف حس بویایی موجب افزایش 50 درصدی خطر مرگ می‌شود.
ضعف بویایی، خطر مرگ را افزایش می‌دهد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری یونایتدپرس نوشت: بر اساس این تحقیقات افراد سالمندی که حس بویایی ضعیفی دارند، 46 درصد بیش از سایرین در معرض خطر مرگ ظرف 10 سال بعدی زندگی خود قرار دارند.

در این تحقیقات، حس بویایی دو هزار و 289 شخص بین 71 تا 82 سال با استفاده از 12 بوی متداول مورد آزمایش قرار گرفت. سپس داوطلبان بر اساس شدت و ضعف حس بویایی در سه گروه خوب، متوسط و ضعیف طبقه‌بندی شدند.

عوامل متعددی از جمله پارکینسون و زوال عقل در تضعیف حس بویایی دخیل هستند. این دو نوع بیماری با افزایش 22 درصدی مرگ همراه هستند. در سال 2017 میلادی تحقیقاتی در سوئد انجام گرفت که ارتباط بین ضعف بویایی و افزایش ریسک مرگ را تایید می‌کرد، اما بر اساس نتایج آن تاثیر زوال عقل بر ضعف حس بویایی کمتر از اثر پارکینسون است.

به گفته محققان، عصب بویایی تنها عصب مغزی است که مستقیما با محیط خارج ارتباط دارد و در برابر اختلالاتی مانند انواع بیماری‌ها، آسیب‌های مغزی و بیماری‌های انحطاطی عصبی که موجب مرگ می‌شوند، آسیب‌پذیر است. این عوامل موجب افزایش تمرکز آن‌ها بر رابطه بین اختلال در حس بویایی، بیماری‌ها و افزایش ریسک مرگ در افراد سالمند شده است.

گزارش کامل این تحقیقا در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *