سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

کره جنوبی در مخصمه آمریکا و کره شمالی

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 684381
به رغم تلاش های کره جنوبی برای پیشبرد مصالحه و سازش در شبه جزیره کره و بهبود روابط میان کره شمالی و آمریکا، به نظر می رسد دوره تازه ای از تنش ها در این منطقه شروع شده است و احتمال می رود اوضاع دوباره از کنترل خارج شود.
کره جنوبی در مخصمه آمریکا و کره شمالی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی بخشی از اعتبار خود را در انتخابات زمانی بالا برد که اعلام کرد سیاست بهبود روابط با کره شمالی و پایان بحران در شبه جزیره کره را دنبال می کند.

او همزمان می گفت که روابط با آمریکا را گسترش خواهد داد و نیروهای آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند و اتحاد نظامی میان آنها تقویت خواهد شد.

حالا اما او در یک مخصمه بزرگ بین این دو کشور گیر افتاده است از یک طرف دورنمای روشنی برای صلح و امنیت در شبه جزیره کره دیده نمی شود و از سوی دیگر رییس جمهوری کره جنوبی نمی داند در کنار اتحاد نظامی و اقتصادی با آمریکا، چگونه مناسباتش را با کره شمالی افزایش دهد.

کره شمالی می خواهد کره جنوبی طرح های اقتصادی را بین دو کشور اجرا کند اما کره ای ها به رغم تلاش هایی که کرده اند نتوانسته اند در این زمینه توفیقی بدست آورند و علت این است که آمریکا اجازه نمی دهد در چارچوب تحریم ها چنین طرح هایی اجرا شود.

دست های رییس جمهوری کره جنوبی بیشتر از هر زمانی بسته است او با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر در واشنگتن دیدار کرد اما نتوانست دستاورد برجسته ای برای پایان دادن به بن بست گفت و گوهای واشنگتن و پیونگ یانگ داشته باشد.

مون با دست خالی به کشور بازگشت و تلاش کرد تا راه را برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هموار کند اما کیم هنوز به درخواست رییس جمهور کره جنوبی برای گفت و گو در هر زمان و هر مکانی پاسخ نداده است و بجای آن در حال آماده کردن قطارش برای سفر به روسیه از طریق خاک چین است.

کره جنوبی می کوشد تا دوره ای از صلح میان کره شمالی و آمریکا شروع شود اما این دو کشور پیمان دائمی صلح ندارند معاهده متارکه جنگ هنوز حالت شبه جنگی میان آنها را حفظ کرده است تحریم های آمریکا برقرار و تسلیحات هسته ای کره شمالی آماده است.

در چنین شرایطی هیچ روزنه ای برای بهبود شرایط و برون رفت از بحران دیده نمی شود بخصوص که حالا کره شمالی به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز به شکلی، بی اهمیتی نشان داده و خواستار آن شده است که او از چارچوب گفت و گوهای دو کشور کنار گذاشته شود و می رود تا دور تازه ای از تنش ها میان دو کشور شکل گیرد.

رهبر کره شمالی به نوعی به ترامپ هم هشدار داده است که اگر واقعا خواستار برگزاری دور سوم از گفت و گوهای رهبران دو کشور است باید با پیشنهادها و راهبردهای جدید و جذاب پیش بیاید و به این معنا کره شمالی تا زمانی که دستکم از لغو پاره ای از تحریم ها اطمینان حاصل نکند، دیگر با ترامپ وارد گفت و گو نخواهد شد و بعید است رییس جمهوری آمریکا که حالا از سوی کنگره هم تحت فشار است، بتواند به پیونگ یانگ چنین امتیازی بدهد و پایان مهلت برای این منظور هم خاتمه سال 2019 میلادی خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا می گوید که روابط بسیار حرفه ای و نزدیک با رهبر کره شمالی دارد اما به نظر می رسد که رهبر کره شمالی نمی تواند تحت این شرایط امتیاز بیشتری به آمریکا بدهد و هرگز هم حاضر به تسلیم تسلیحات اتمی اش نخواهد بود.

مون جائه این رییس جمهور کره جنوبی هم بتدریج ممکن است دچار بحران اعتماد شود و اگر نتواند از صلح موقتی که در شبه جزیره کره شکل گرفته است، حراست کند ممکن است سال 2020 را با تهدید و یا واقعیت پرتاب موشک های بالستیک و آزمایش های هسته ای کره شمالی آغاز کند و این چیزی نیست که رویای دور و دراز صلح دائمی در شبه جزیره کره را برای رییس جمهور مون تحقق بخشد.

آزمایش یک سلاح راهبردی تاکتیکی هدایت شونده با کلاهک قدرتمند در حضور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم یک شکست دیدار برای رییسان جمهوری کره جنوبی و آمریکا محسوب می شود و به نظر می رسد همه دستاوردها در حال از دست رفتن است و سیاست تحریم و فشار آمریکا نتوانسته است کاری از پیش ببرد و چیزی را عوض کند.

کیم یونگ دوب از کارشناسان مسایل نظامی موسسه مطالعاتی در کره جنوبی می گوید که این آزمایش نشان دهنده دور تازه ای از قدرت نمایی نظامی کره شمالی است سلاحی که ظاهرا از روی زمین پرتاب می شود و می تواند اهداف مختلفی را منهدم کند.

وی می افزاید: کره شمالی روی تسلیحات پیشرفته متمرکز شده است و هنوز به هزینه هایش در این زمینه ادامه می دهد و کره شمالی هرگز نگفته است که هرگونه سلاحی را که در اختیار دارد، آزمایش نخواهد کرد.

کیم یونگ دوب تاکید می کند که پرتاب این اسلحه جدید حامل این پیام برای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا است که کره شمالی تسلیم تحریم ها نمی شود. 

وی خاطر نشان کرد که کره شمالی با این آزمایش به آمریکا هشدار داد و به مردم خود نیز اعلام کرد که باید روی توانایی های خود تکیه کنند و امیدی به واشنگتن نیست.

به هر صورت کره جنوبی در میانه این چالش ها کاری دشوارتر خواهد داشت نزدیکتر کردن مواضع کره شمالی و آمریکا پس از شکست مذاکرات هانوی سخت است و آمریکا هم با انجام این آزمایش جدید ممکن است مواضع خود را در برابر کره شمالی سخت تر کند و این به معنای ناهموارتر شدن راه پیشبرد رژیم دائمی صلح در شبه جزیره کره برای مون است و اینکه دو کره برای اجرای طرح های اقتصادی مرزی و کشوری هم کاری به مراتب سخت تر خواهند داشت.

حالا باید دید که آمریکا چه اقدامی علیه کره شمالی صورت خواهد داد اما طبیعتا تحولات روزهای اخیر نشان می دهد که واشنگتن باید با این واقعیت کنار بیاید که پیونگ یانگ زیر سایه تحریم قد خم نمی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *